ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب | ترکیب‌های برنده کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش با ما همراه بمانید تا با نکات کلیدی در رابطه با استفاده از ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب بیشتر آشنا شوید و این فضا را به بهترین شکل ممکن طراحی و چیدمان نمایید.

ترکیب کردن رنگ‌ها در طراحی داخلی یک مهارت است، اما ساختن یک پالت منسجم از رنگ‌هایی که لزوماً احساس نمی‌کنید به هم تعلق دارند، یک استعداد بزرگ‌تر است و این بخشی از دلیلی است که بهترین و جسورترین طراحان داخلی رنگ‌های گرم و سرد را با هم ترکیب می‌کنند تا فضای داخلی مدرن و جدیدی ایجاد کنند. 

البته اینطور نیست که رنگ های گرم و سرد ذاتاً به هم تعلق ندارند. در واقع، اگر به یک نظریه رنگ نگاه کنید، به سرعت خواهید دید که هر رنگ گرم یک مکمل سرد در چرخه رنگ دارد. برای نمونه می‌توانید به قرمز و سبز، نارنجی و آبی فکر کنید؛ از نظر فنی این رنگ‍‌ها کاملاً با هم هماهنگ می‌شوند هرچند که در دو دسته بندی رنگ‌های گرم و سرد قرار می‌گیرند.

با این حال، علاوه بر کنتراست، ترکیب رنگ های گرم و سرد می‌توانند تعادل را برای فضای داخلی ایجاد کنند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که جادوی درست کردن و استفاده از ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب و سایر فضاهای داخلی چیست؟

در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید تا با نکات کلیدی در رابطه با استفاده از ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب بیشتر آشنا شوید و این فضا را به بهترین شکل ممکن طراحی و چیدمان نمایید.

 

پیشنهاد مطالعه: ترکیب رنگ های محبوب اتاق خواب + رازهای اتاق خواب رویایی!

 

آشنایی با رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم از رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد و ترکیبی از این رنگ‌ها و رنگ‌های مشابه تشکیل شده است. همانطور که از نام آن مشخص است، این رنگ‌ها باعث می‌شوند تا به چیزهای گرم مانند نور خورشید و گرما فکر کنید. از نظر بصری، رنگ‌های گرم اینطور به نظر می‌رسند که نزدیک‌تر می‌شوند یا جلو می‌آیند (همانند رنگ‌های تیره)، به همین دلیل است که اغلب برای اینکه فضاهای بزرگ دنج‌تر به نظر برسند، از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود. بنابراین اگر اتاق خواب بزرگی دارید که می‌خواهید صمیمی‌تر به نظر برسد، سعی کنید آن را با رنگ‌های گرم مانند تراکوتا (ترکیب قرمز و نارنجی) یا قهوه‌ای رنگ کنید تا احساس راحتی داشته باشید.

رنگ‌های گرم به خاطر حال و هوای دعوت‌کننده‌ای که ایجاد می‌کنند، بسیار محبوب هستند. بنابراین اگر به دنبال افزایش گرما برای اتاق خواب خود هستید، پالت رنگی را انتخاب کنید که بیشتر شامل رنگ‌های گرم باشد. 

رنگهای گرم

نمونه‌های رنگ گرم

  • رنگ قهوه‌ای
  • طلایی
  • نارنجی
  • هلویی
  • قرمز
  • صورتی رزی
  • برنزی یا بژ
  • قهوه‌ای مایل به قرمز
  • سفالی
  • رنگ زرد

 

پیشنهاد مطالعه: اتاق خواب مستر کوچک 2024+ این 25 ایده جذاب را دریابید!

 

آشنایی با رنگ‌های سرد

رنگ های سرد با آبی، سبز و بنفش و ترکیبات آنها مشخص می‌شوند. این رنگ‌ها می‌توانند آرام و تسکین دهنده باشند. رنگ‌های سرد معمولا یادآور آب و آسمان و حتی یخ و برف هستند. رنگ‌های سرد به نظر می‌رسند که عقب‌نشینی می‌کنند و برای اتاق‌های کوچکی که می‌خواهید بزرگ‌تر به نظر برسند عالی هستند. بنابراین اگر اتاق خواب کوچکی دارید که می‌خواهید از نظر بصری آن را بزرگ کنید، سعی کنید اتاق خواب خود را با رنگی مانند آبی روشن رنگ آمیزی کنید تا جادارتر به نظر برسد.

به طور کلی، رنگ‌های سرد همه چیز در مورد ایجاد حس آرامش در یک فضا هستند و به ایجاد یک روحیه شاداب و آرامش بخش کمک می‌کنند. رنگهایی مانند آبی، سبز، بنفش و تمام سایه‌های موجود در بین آن‌ها رنگ‌های سرد در نظر گرفته می‌شوند و برای مکان‌های خصوصی‌تر مانند اتاق خواب و حمام که ممکن است بخواهید فضایی آرام‌بخش ایجاد کنید، گزینه‌ای محبوب هستند.

رنگهای سرد

نمونه‌های رنگ سرد

  • آبی
  • بورگاندی (قرمز بر پایه بنفش)
  • فیروزه‌ای
  • زمردی
  • فوشیا
  • سبز
  • نیلی
  • سرخابی (قرمز با ته رنگ آبی)
  • سبز نعنایی
  • رنگ بنفش

 

پیشنهاد مطالعه: تزیین دیوار اتاق خواب ۲۰۲۴ | ایده‌های خلاقانه + تصاویر

 

احساس مربوط به رنگ‌ها

اتاق خواب شیک با ترکیب رنگ سرد و گرم

رنگ‌های گرم با افزایش احساسات و اشتیاق و همچنین شادی و بازیگوشی همراه هستند. به جنب و جوش یک نارنجی روشن یا شدت قرمز عمیق و پررنگ فکر کنید. رنگ‌های گرم می‌توانند محرک باشند و برای اتاق‌هایی که فعالیت زیادی دارند، انتخاب خوبی باشند.

رنگ های سرد به شما احساس آرامش، آسایش و طراوت می‌دهند. اثر عقب نشینی آنها حتی می‌تواند شما را مراقبه کند، گویی که خود را در آسمان آبی بی پایان گم می‌کنید. به همین دلیل است که رنگ‌های سرد برای اتاق خواب‌ها، حمام‌ها و مکان‌هایی که برای استراحت و کسب آرامش به آنجا می‌روید، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

درجه حرارت رنگ‌ها

ترکیب رنگ سرد و گرم در اتاق خواب

دمای رنگ‌ها نیز راهی برای توصیف ظاهر نور ارائه شده توسط یک رنگ است. یک رنگ می‌تواند به شما احساس گرمی یا خنکی بیشتری بدهد، همانطور که می‌تواند اتاق را روشن‌تر یا تاریک‌تر نشان دهد.

به طور کلی،  اگر در اکثر اوقات سال در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، ممکن است طرح دکوراسیونی که رنگ‌های سرد بر آن غالب است را ترجیح دهید. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید در خانه یا فضای خاصی احساس گرما کنید، رنگ‌های گرم می‌توانند به شما کمک کنند.

رنگ‌های روشن‌تر معمولا ور بیشتری را نسبت به رنگ‌های تیره‌تر و عمیق‌تر، منعکس می‌کنند. اگر می‌خواهید فضایی را که نور خورشید یا نور مصنوعی در انجا کم است را روشن کنید، بهتر است رنگ‌های بازتابنده نور را انتخاب کنید.

همچنین برای کم رنگ کردن اتاقی که نور زیادی دارد، یا برای افزودن کنتراست به روشنایی، بهتر است به سراغ انتخاب رنگ‌های تیره، چه گرم یا سرد بروید.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون اتاق خواب دونفره عاشقانه با ایده‌های امروزی

 

نحوه استفاده از ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب

ترکیب رنگ سرد و گرم در اتاق خواب

نکته مهمی که هنگام استفاده از رنگ‌های گرم و سرد باید به خاطر بسپارید این است که هیچ اتاقی نباید فقط یکی از این رنگ‌ها را داشته باشد. اگر می‌خواهید اتاقتان دنج باشد، از رنگ‌های گرم برای طرح غالب استفاده کنید و چند عنصر که رنگ‌های سرد را در خود جای داده‌اند (و بالعکس) اضافه کنید. مانند تمام عناصر دکوراسیون، داشتن تعادل و کنتراست در رنگ‌ها نیز مهم است.

به طور کلی، ترکیب رنگ‌های سرد و گرم در کنار هم می‌توانند فضای داخلی غنی ایجاد کنند و در طراحی فضایی پر از لایه‌ها و شخصیت کلیدی است. استفاده بیش از حد از رنگ‌های سرد باعث می‌شود تا فضا نیز سرد شود در حالی که استفاده بیش از حد از رنگ‌های گرم نیز ممکن است فضا را قدیمی می‌کند.

بنابراین، مطمئن شوید که از رنگ‌های خود لذت ببرید و آن را با هم ترکیب کنید! اگر به رنگ‌های خنثی علاقه دارید، سعی کنید سایه‌های مختلف بژ، خاکستری و کرم را با رنگ‌های گرم و سرد برای ظرافت و عمق بیشتر ترکیب کنید و اگر عاشق رنگ‌های زیادی هستید، به چرخه رنگ نگاهی بیندازید و رنگ‌های مکمل یا دو رنگ را در کنار هم انتخاب کنید که جفت‌های طبیعی ایجاد می‌کنند.

اتاق خواب شیک با ترکیب رنگ سرد و گرم

به طور کلی برای استفاده از ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب می‌توانید از این نکات استفاده کنید:

 

  • در اتاقی که می‌خواهید در آن آرامش داشته باشید، از رنگ‌های سرد آبی عمیق، از جمله آبی سرمه‌ای، استفاده کنید و جزئیات طلایی یا زرد گرم را به آن اضافه کنید.

 

  • یک دیوار ویژه با نقاشی دیواری یا الگویی ایجاد کنید که هم رنگ‌های گرم و هم رنگ‌های سرد را در خود جای دهد.

 

  • اکسسوری‌های آبی، سبز و بنفش مانند کوسن‌ها ، صندلی روکش‌دار یا فرش کوچکی را در یک اتاق کاملاً خنثی اضافه کنید.

 

  • یک طرح رنگ تک رنگ انتخاب کنید. به عنوان نمونه می‌توانید طرح تک رنگی از رنگ‌های گرم مانند صورتی، قرمز و قرمز مایل به قهوه‌ای باشد که فقط یک نت از یک رنگ سرد مکمل مانند سبز آبی، آکوامارین یا فوم دریایی را نیز شامل می‌شود.

 

  • هنگام انتخاب رنگ‌ها برای استفاده در پروژه‌های دکوراسیون منزل، مهم است که به حال و هوای مورد نظر خود فکر کنید و اینکه آیا می‌خواهید اتاق خوابتان سبک و مطبوع باشد یا دنج و صمیمی. بر این اساس می‌توانید بهترین ترکیب رنگ های سرد و گرم در اتاق خواب را انتخاب کرده و یک دکوراسیون عالی داشته باشید.

ترکیب رنگ سرد و گرم در اتاق خواب رمانتیک و جذاب

کلام آخر

وقتی نوبت به ایجاد حال و هوای عالی برای فضای اتاق خوابمی‌رسد، هیچ چیز بیشتر از رنگ تأثیرگذار نیست و کلید درک احساسی که یک رنگ خاص در یک فضا برمی انگیزد در مفهوم دمای رنگ نهفته است که رنگ‌ها را بسته به جایی که در طیف قرار می‌گیرند به گرم یا سرد دسته بندی می‌کند. گرم یا سرد بودن رنگ‌ها به معنی بهتر بودن یک رنگ نسبت به رنگ دیگر نیست؛ در واقع، بیشتر فضاها ترکیبی از عناصر گرم و سرد هستند تا ظرافت و تعادل زیبایی را برای فضای مورد نظر ایجاد کنند. در این مقاله، معنی همه اینها و نحوه استفاده از ترکیب رنگ‌ های سرد و گرم را برای ایجاد فضای مناسب شرح دادیم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید