انواع کابین آسانسور + مهم‌ترین نکات برای خرید آسانسور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

کابین آسانسور چیست؟ آشنایی با انواع کابین آسانسور از نظر متریال، نوع درب و کاربری، نکاتی برای انتخاب طرح مناسب کابین آسانسور

در ساختمان و آپارتمان‌های مدرن، آسانسور دیگر فقط یک جعبه فلزی پنهان در یک گوشه‌ نیست که فقط از آن برای اهداف خاص استفاده شود. آسانسورهای امروزی بخشی از زیبایی شناسی یک ساختمان محسوب می‌شوند و ارزش‌ها و شخصیت یک آپارتمان را چند برابر می‌کنند. فرقی نمی‌کنند از آسانسور در یک آپارتمان مسکونی استفاده کنید و یا در یک هتل مجلل یا بیمارستان عمومی، در هر صورت انتخاب یک مدل کابین آسانسور با طراحی شیک و کاربردی، می‌تواند طراحی داخلی که برای ساختمان در نظر گرفته‌اید را بهبود بخشد و احساس خوبی را برای ساکنان یا مراجعه کنندگان به آن ساختمان ایجاد نماید.

اگر می‌خواهید با انواع کابین آسانسور آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع کسب کنید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید.

پیشنهاد مطالعه: نقش آسانسور در طراحی داخلی و زیباسازی ساختمان

 

کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور، در واقع فضای داخلی آسانسور است که در هنگام استفاده از آسانسور وارد آن می‌شوید و یا برای جا به جا کردن بار، از این فضا استفاده می‌کنید. کابین آسانسور معمولا از اجزای مختلفی ساخته شده و انواع مختلفی از کابین آسانسور وجود دارد که می‌توانید با توجه به نوع ساختمان خود و کاربری که آسانسور دارد، بهترین مدل از کابین آسانسور را انتخاب کنید.

در ادامه با اجزای اصلی کابین آسانسور بیشتر آشنا می‌شوید:

 

دیوارهای کابین آسانسور

دیوارهای کابین آسانسور

دیوارهای کابین آسانسور معمولا از بخش‌های مختلفی ساخته شده و از مواد، پوشش‌ها و الگوهای مختلفی برای آن استفاده می‌شود تا ظاهر، عملکرد و زیبایی را برای کابین آسانسور ایجاد کند. دیوارهای کابین آسانسور بزرگترین عامل تعیین کننده در راحتی و کیفیت آسانسور هستند. همچنین سیستم‌های پانل آسانسور، از جمله کاربردی‌ترین و مرکزی‌ترین عناصری هستند که بر روی دیوارهای کابین آسانسور نصب می‌شوند.

معمولا بر روی دیوارهای کابین آسانسور آینه بزرگی نصب می‌شود تا جنبه زیبایی کابین آسانسور بیشتر شود. همچنین برای ایمنی افراد داخل کابین آسانسور، دستگیره‌هایی نیز وجود دارد تا فاصله بین مسافران و دیوارهای کابین به خوبی حفظ شود و یا برای محافظت در هنگام جا به جایی از آن استفاده شود.

 

سقف و نورپردازی کابین آسانسور

نورپردازی سقف کابین اسانسور

فضای داخلی آسانسور، با نورپردازی مناسب در سقف، روشن‌تر می‌شود که می‌تواند احساس راحتی بیشتری را برای افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند، ایجاد کند. در واقع، با نور بیشتر، کابین آسانسور، جدیدتر و تمیزتر به نظر می‌رسد. امروزه انواع مختلفی از سقف آسانسور و نورپردازی وجود دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه خود و کاربردی که آسانسور در ساختمان مورد نظر دارد، بهترین مدل سقف و نورپردازی را برای آسانسور انتخاب کنید تا علاوه بر بهبود جنبه زیبایی آسانسور، یک کابین آسانسور فوق العاده کاربردی و عالی داشته باشید.

 

چهارچوب سالن و روکش درب

چاچوب سالن کابین اسانسور

چهارچوب مخصوص آسانسور که در سالن کار می‌شود نیز از دیگر اجزای کابین آسانسور هستند که می‌توانید برای تغییر یا زیباتر کردن ظاهر آسانسورهای خود در لابی، قاب‌ها و درهای سالن را به گونه‌ای انتخاب کنید که ظاهر این فضا را چند درجه ارتقا دهند. برای این منظور، روکش فلزی در انواع پوشش‌ها و الگوهای مختلف ارائه می‌شود و معمولا گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارد.

 

کفپوش کابین آسانسور

کفپوش کابین اسانسور

اگرچه کفپوش کابین آسانسور معمولا در زیر پا قرار می‌گیرد اما جز عناصر کلیدی در کابین آسانسور هستند. کفپوش، سطح صافی است که مسافر در حالی که سوار آسانسور است روی آن می ایستد. برای این قسمت از کابین آسانسور نیز متریال و مواد متنوع و زیادی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نوع کاربری ساختمان، بودجه و سلیقه خود، بهترین کفپوش را برای کابین آسانسور انتخاب کنید. اما لازم است که مطمئن شوید، کفپوش کابین آسانسور به اندازه کافی محکم است تا بتواند برای اهداف مختلفی که از آسانسور استفاده می‌شود، کاربردی و مناسب باشد.

 

پنل عملیاتی آسانسور (C.O.P.)

پنل عملیاتی کابین اسانسور

در گذشته، یک اپراتور آسانسور به صورت دستی آسانسور را کنترل می‌کرد تا مسافران را به طبقه مورد نظرشان برساند. اما اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دکمه را فشار دهید. این دکمه ها بخشی از پنل عملیاتی آسانسور هستند. علاوه بر دکمه‌های انتخاب طبقه، که برای تعیین محل توقف آسانسور استفاده می‌شود، پانل عملیات کابین آسانسور، شامل سایر دکمه‌های عملیات و اضطراری نیز است. این دکمه‌های اضافی، شامل عملکردها و کنترل‌های دیگری مانند باز کردن در، بسته شدن در، توقف اضطراری، زنگ هشدار اضطراری یا تلفن هستند که معمولا بر روی دیوار و در داخل کابین آسانسور نصب می‌شوند.

 

نشانگر طبقات در کابین آسانسور

نشانگر طبقات در کابین آسانسور

در کابین آسانسور، معمولا یک نشانگر در بالای درب آسانسور وجود دارد که وقتی سوار آسانسور می‌شوید، بدانید در کدام طبقه هستید. همچنین نشان می‌دهد که آسانسور در حال حرکت به سمت بالاست یا به سمت پایین حرکت می‌کند.

 

آشنایی با انواع کابین آسانسور

انواع کابین اسانسور

امروزه با توجه به کاربرد گسترده‌ آسانسور در بیشتر ساختمان‌ها، انواع مختلفی از کابین آسانسور نیز طراحی و تولید شده تا بتوانید بر اساس کاربری و نیاز ساختمان به آسانسور، بهترین نوع و مدل از کابین آسانسور را انتخاب کنید و از این طریق، آسایش بیشتری را برای ساکنان یا مراجعه کنندگان به ساختمان ایجاد نمایید.

در حقیقت، طراحی خوب کابین آسانسور، می‌تواند به سادگی جذابیت و ارزش ساختمان را بهبود بخشد. همچنین لازم است که مانند هر فضای دیگری در ساختمان، طراحی آسانسور نیز با زیبایی کلی ساختمان هماهنگ باشد. خوشبختانه، امروزه طراحی مدرن آسانسور طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را  ارائه می‌دهد و انواع مختلفی از متریال، نور و رنگ برای انتخاب وجود دارد که مطمئناً می‌توانید چیزی را پیدا کنید که با زیبایی ساختمان شما مطابقت داشته باشد.

 

در ادامه توضیحاتی در رابطه با انواع کابین آسانسور اماده کردیم:

 

انواع کابین آسانسور از نظر متریال و جنس بدنه

  • کابین آسانسور با فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ اغلب در طراحی آسانسور استفاده می‌شود، زیرا بسیار بادوام، سازگار با محیط زیست، بهداشتی و همه کاره است. همچنین برای تقویت جلوه‌های نوری ایده آل است و پس زمینه‌ای عالی برای سایر عناصر طراحی فراهم می‌کند.

 

  • کابین آسانسور با جزئیات متالیک: برای اینکه سبک کلاسیک و مینیمالیستی را به کابین فولاد ضد زنگ اضافه کنید می‌توانید از جزئیات متالیک به رنگ طلایی، نقره‌ای، برنجی، برنزی، رزگلدی، نقره‌ای صیقلی یا نیکل استفاده کنید.

 

  • کابین آسانسور استیل: استیل، یکی از دیگر متریال بسیار پرکاربرد و محبوب برای طراحی کابین آسانسور است که زیبایی و جذابیت فوق العاده‌ای را به همراه دارد و ظاهر لوکسی را برای کابینت ایجاد می‌کند.

 

  • کابین آسانسور شیشه‌ای: آسانسورهای محصور شده با شیشه راهی برای به حداقل رساندن طراحی کابین آسانسور واقعی ارائه می‌دهند و در عین حال زیبایی معماری ساختمان یا مناظر خارجی را برجسته می‌کنند. گنجاندن شیشه در طراحی کابین آسانسور، راه را برای افزودن مقداری سبزی و نور طبیعی منعکس شده به داخل کابین آسانسور باز می‌کند.

 

  • کابین آسانسور با روکش چوب یا ام دی اف: ترکیب دوام با گرما و جذابیت چوب واقعی، راهی عالی برای افزودن زیبایی و راحتی به آسانسور است. شما می‌توانید از بین انواع روکش‌های چوب طبیعی مانند بلوط، توس، گردو و گیلاس انتخاب کنید و یا به سراغ یک گزینه مقرون به صرفه مانند ام دی اف بروید و ظاهر چوبی و زیبایی را برای کابین آسانسور ایجاد کنید.

 

  • کابین آسانسور فرمیکا: فرمیکا، یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین متریال مورد استفاده برای ساخت کابین آسانسور است که در کنار قیمت مناسب، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ظاهری شبیه به ام دی اف را ارائه می‌دهد.

 

  • کابین آسانسور گالوانیزه: معمولا برای طراحی کابین آسانسور ساختمان‌های تجاری و اداری و برج‌ها از کابین آسانسور گالوانیزه استفاده می‌شود، زیرا در کنار مقاومت بسیار بالایی که دارد، امکان طراحی کابین در سایز و اندازه‌های بزرگ را نیز فراهم می‌کند و در مواردی که از آسانسور برای حمل بار استفاده می‌شود، گزینه بسیار مناسبی است.

 

  • کابین آسانسور با رنگ‌های پررنگ و زنده: رنگ‌های پررنگ و زنده در طراحی کابین آسانسور مرسوم هستند. رنگ‌هایی مانند آبی روشن، قرمز، بنفش و یا هر رنگ پررنگی که با لوگوی شرکت یا طراحی ساختمان شما مطابقت دارد، از جمله انتخاب‌هایی هستند که می‌توانید برای کابین آسانسور انتخاب کرده و ظاهری منسجم و عالی داشته باشید.

 

  • کابین آسانسور با رنگ‌های طبیعی: اگر رنگ‌های تند با طراحی که برای ساختمان در نظر گرفته‌اید، مطابقت ندارند، نگران نباشید، چرا که رنگ‌های طبیعی و خنثی نیز از جمله گزینه‌های بسیار مرسوم و مد روزی هستند که می‌توانید برای فضای داخل کابین آسانسور انتخاب کنید. رنگ‌های خنثی روشن، ملایم و گرم، حس آرامش را به فضا می‌بخشند.

 

این موارد، فقط تعداد انگشت شماری از عناصر موجود در طراحی کابین آسانسور مدرن هستند، در حقیقت، امروزه هر آنچه را که در تصور و ذهن خود دارید را می‌توانید در طراحی کابین آسانسور خود بگنجانید و یک کابین آسانسور منحصر به فرد برای ساختمان خود سفارش دهید.

 

انواع کابین آسانسور از نظر نوع درب

کابین آسانسور با توجه به طراحی که برای درب آن در نظر گرفته شده است نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع کابین آسانسور از نظر نوع درب اشاره کردیم:

  • کابین آسانسور با درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک سانترال یا مرکزی
  • کابین آسانسور با درب نیمه اتوماتیک سانترال یا مرکزی
  • کابین آسانسور بدون درب

کابین اسانسور شیک و کلاسیک

 

انواع کابین آسانسور بر اساس نوع کاربری آن

کابین آسانسور با توجه به نوع کاربری ان برای فضاها و ساختمان‌های مختلف طراحی می‌شود و از این نظر نیز دارای تنوع زیادی است. 

 

  • کابین آسانسور خانگی
  • کابین آسانسور ویژه انبار
  • کابین آساسنور مخصوص فروشگاه
  • کابین آسانسور صنعتی
  • کابین آسانسور مخصوص رستوران
  • کابین آسانسور ویژه معلولین
  • کابین آسانسور برای خودرو
  • کابین آسانسور ساختمانی

 

نکاتی برای انتخاب طرح مناسب کابین آسانسور

کابین اسانسور مدرن

امروزه با توجه به گزینه‌های بسیار زیادی که برای کابین آسانسور وجود دارد، شاید انتخاب طرح مناسب کابین آسانسور کمی سخت و پیچیده شود. اما با در نظر گرفتن چند نکته مهم و اصولی، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مدل کابین آسانسور را برای ساختمان مورد نظر خود انتخاب کنید:

  • سبک کلی و زیبایی شناسی ساختمان را در نظر بگیرید. طراحی کابین آسانسور باید با ویژگی‌ها و زیبایی شناسی کلی ساختمان مطابقت داشته باشد تا ظاهر و احساسی منسجم ایجاد کند.
  • کابین آسانسور معمولا سایش و خرابی زیادی را تجربه می‌کند، بنابراین انتخاب مواد و روکش‌هایی که بادوام بوده و نگهداری آسانی دارند، ضروری است. فولاد ضد زنگ و استیل از جمله متریال محبوب برای تکمیل ظاهر کابین آسانسور هستند، زیرا بادوام هستند، به راحتی تمیز می‌شوند و در رنگ‌ها و پرداخت‌های مختلف ارائه می‌شوند.
  • در حالی که زیبایی شناسی ضروری است، ایمنی و عملکرد همیشه باید در طراحی کابین آسانسور حرف اول را بزند. در واقع کابین آسانسور باید راحت، ایمن و کارآمد باشد و سواری نرم و قابل اعتمادی را برای مسافران فراهم کند.

 

کلام آخر

امروزه استفاده از آسانسور برای اکثر ساختمان‌ها ضروری است و حمل و نقل عمودی و راحتی را برای ساکنان و مهمانان فراهم می‌کنند. با این حال، آسانسورها علاوه بر کاربردی که دارند، می‌توانند به طور قابل توجهی بر زیبایی و ارزش کلی یک ملک تأثیر بگذارند. طراحی کابین آسانسور یکی از جنبه‌های ضروری زیبایی‌شناسی ساختمان است و لازم است در هنگام انتخاب کابین آسانسور، در کنار جنبه کاربردی و ایمن بودن آن، جنبه‌های زیبایی آن را نیز در نظر داشته باشید تا یک کابین آسانسور عالی را انتخاب کنید.

برای طراحی معماری و اجرای عملیات ساختمانی خود می‌توانید از مجریان و فروشندگان فعال در بساز و بچین کمک بگیرید یا با ثبت درخواست، نیاز خود را مطرح کرده تا ما بهترین و مناسب‌ترین گروه و شرکت را به شما معرفی کنیم.

 

برچسب ها:
آسانسور
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید