نقش آسانسور در طراحی داخلی و زیباسازی ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله به بررسی نقش آسانسور در طراحی داخلی و زیباسازی ساختمان پرداخته‌ایم.

یکی از اولین فضاهایی که بازدیدکنندگان هنگام ورود به یک ساختمان با آن مواجه می شوند، آسانسور است. نمای مناسب و تزئینات داخلی آسانسور بخشی از دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار می رود که می بایست با سایر المان های ساختمان هماهنگی بصری داشته باشد. این جذابیت می تواند به افزایش فروش واحدهای ساختمان و میزان حس رضایت ساکنین ساختمان کمک نماید .

در واقع در زمان خرید آسانسور علاوه بر مواردی مانند امنیت، کارکرد و راحتی و سهولت در استفاده؛ تزئینات و نمای آن نیز باید به عنوان یک ابزار زیباسازی فضای داخلی خارجی نیز در نظر گرفته شود. آسانسور یکی از تجهیزاتی است که می تواند هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان نیز تاثیر گذار باشد. در ادامه به برخی موارد که در زیباسازی فضای داخلی آسانسور و نمای بیرونی آن تاثیرگذار هستند و همچنین معرفی آسانسورهای پانوراما؛ خواهیم پرداخت.

 

تزیین فضای داخلی آسانسور

زیباسازی و تزئین فضای داخلی آسانسور می بایست متناسب با دیزاین کلی ساختمان و هماهنگ با سایر المان های هنری آن طراحی و انتخاب شود. برخی مواردی که در تزئین فضای داخلی تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • رنگ، طرح و مواد استفاده شده در دیواره های آسانسور
  • دیزاین پنل دیواری
  • تزئینات و طراحی سقف آسانسور
  • نورپردازی و روشنایی کابین
  • کف‌پوش کابین آسانسور

در صورتی که هدف نوسازی آسانسورهای قدیمی و یا تزئین آسانسورهای فعلی ساختمان باشد فعالیت هایی مانند تعویض کف‌پوش آسانسور، تعویض بدنه‌های کابین، ایجاد تغییرات در نورپردازی، تعویض دستگیره، تعویض پنل و شاسی های کلیدهای کابین و یا حتی تعویض و خرید درب آسانسور جدید… می تواند به زیبایی آسانسور کمک شایانی نماید. معمولا برای سقف کابین از CNC و گاهی از آینه کاری استفاده می شود. ترکیب استفاده از سقف کاذب، لامپ فلورسانس و نورپردازی با لیزر می تواند سقف آسانسوری خاص و لاکچری ایجاد نماید.

 

آسانسور زیبا و لاکچری

 

کابین آسانسور یکی از بخش هایی است که در معرض دید و توجه همگان قرار می گیرد و خود شامل بخش های مختلفی می شود. متریال استفاده شده برای کف کابین آسانسور اغلب سنگ‌های معرق و گرانیتی هستند که به دلیل دوام عالی و نسوز بودن مورد استقبال عموم قرار گرفته اند. در برخی مکان ها مانند هتلها و ساختمان های خاص نیز، از موکت های قابل شستشو برای کفپوش آسانسور استفاده می شود. نکته اصلی در متریال کف کابین، استفاده از مصالحی است که تحمل وزن مسافرین را داشته باشد و آتش‌زا نیز نباشند.  

در مرحله اول، طراحی کابین آسانسور با استفاده از نرم افزارهای مرتبط و با توجه به فضای در دسترس انجام می شود. نرم افزارها می توانند طرح را به صورت سه بعدی و با جزئیات بسیار دقیق رسم کنند تا پس از تهیه و ساخت کابین، مشکلی در جایگذاری و نصب بوجود نیاید. به طور معمول کابین آسانسورها از جنس استیل، ام دی اف و کامپوزیت ساخته و روانه بازار می شوند.

یکی دیگر از مواردی که در زیبایی آسانسور تاثیرگذار است؛ نورپردازی و روشنایی فضای کابین آسانسور است. طراحان دکوراسیون داخلی می توانند با استفاده از هارمونی رنگ و نورپردازی های حرفه ای مثل ترکیب لامپ های فلورسانس در آسانسور با دیواره های تمام استیل و سقف کاذبِ استیلِ لیزر شده، فضایی خاص و جلوه ای بسیار زیبا خلق کنند.

 

تزئین آسانسور

 

آسانسور پانوراما

امروزه آسانسور پانوراما به دلیل زیبایی قابل توجه، به عنوان یکی از ارکان مهم در طراحی معماری شناخته می شود. منظور از آسانسور پانوراما نوعی از آسانسور است که بخشی از کابین آن از جنس شیشه ساخته می شود. این نوع آسانسور به طور معمول در بناهایی با فضای داخلی باز و وسیع یا نمای ساختمان ها استفاده می‌شود. آسانسورهای پانوراما با تنوع زیاد در طراحی و امکانات قابل توجه، هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای خارجی تاثیرگذار هستند.

کابین شفاف و شیشه ای آسانسورهای پانوراما موجب می شود تا چشم اندازهای طبیعی و شهری با جلوه ای خاص در معرض دید سرنشینان آسانسور قرار گرفته و تجربه ی منحصربفردی را برای آنها رقم بزند. معمولا هتل ها و ساختمانهای تجاری از آسانسورهای پانوراما برای ایجاد جلوه های بصری و ایجاد جذابیت استفاده می کنند. جنس کابین های پانوراما معمولا از نوعی شیشه به نام لمینت می باشد که در مقابل ضربه بسیار مقاوم است. این نوع شیشه در برابر ضربه نمی شکند و بر اثر سایش نیز دچار خط و خش نخواهد شد.

 

آسانسور پانوراما و نقش آن در زیبایی ساختمان

 

همانطور که گفته شد، دیزاین آسانسورو تزئینات داخلی آن به یکی از ارکان های مهم در بحث زیبایی‌شناختی ساختمان ها تبدیل شده و مورد توجه طراحان داخلی ساختمان قرار گرفته است. استفاده از آسانسورهای پانوراما انتخاب بسیار مناسبی برای مکان های تجاری پرتردد و هتل های لاکچری می باشد و نقش بسزایی در ایجاد جذابیت های دکوراسیون داخلی دارند. 

برچسب ها:
رپورتاژ آگهی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید