خانه ابراهیم گلستان، عمارتی با 105 اتاق و لوکیشن فیلم‌های مشهور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آشنایی با جزئیات مربوط به خانه ابراهیم گلستان و فیلم و عکس های مختلف از این خانه

ابراهیم تقوی شیرازی، معروف به ابراهیم گلستان، یکی از شخصیت‌های ادبی ایرانی است که فعالیت هنری بسیار زیادی در زمینه‌های مختلفی از جمله نویسندگی، کارگردانی، مترجمی، عکاسی، روزنامه‌نگاری و فیلم‌سازی داشت و در واقع یک شخصیت ادبی ایرانی با نیم قرن فعالیت حرفه‌ای بود.

ابراهیم گلستان در سال 1301 در شیراز متولد شده است. او فرزند محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگار شیرازی و مدیر روزنامه‌ی گلستان است. ابراهیم گلستان، دوران ابتدایی و متوسطه را در شیراز گذراند و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی حقوق، به تهران رفت. او با دختر عمویش فخری تقوی شیرازی (فخری گلستان) ازدواج کرد و پدر کاوه گلستان عکاس ایرانی و لیلی گلستان مترجم و مالک و مدیر هنری گالری گلستان در تهران، است. نوه او مانی حقیقی نیز کارگردان سینما است.

گفته می شود، ابراهیم گلستان رابطه دوستانه و نزدیکی با فروغ فرخزاد نیز داشته است و این دو در استودیو گلستان که توسط ابراهیم گلستان راه اندازی شده بود، با یکدیگر آشنا شدند. این استودیو در سال 1337 و به منظور تولید فیلم‌های مستند راه اندازی شد و فروغ فرخزاد نیز در ساخت فیلم‌ها با ابراهیم گلستان همکاری داشت. روابط این دو تا زمان تصادف و مرگ ناگهانی فروغ فرخزاد ادامه می‌یابد و به نوعی، فروغ را به بخشی جدانشدنی از زندگی شخصی و حرفه‌ای گلستان تبدیل می‌کند.

از آثار هنری ابراهیم گلستان می‌توان به ساخت مستندهایی همچون از قطره تا دریا، مجموعه مستند چشم اندازها، خراب آباد، خواستگاری، تپه‌های مارلیک، خرمن و بذر و گنجینه‌های گوهر اشاره کرد.

از آثار مکتوب ابراهیم گلستان نیز می‌توان به کتاب‌های داستانی او از جمله آذر ماه آخر پاییز، شکار سایه، جوی و دیوار و تشنه، مد و مه، اسرار گنج دره جنی، خروس و در کنار روزگار اشاره کرد.

ابراهیم گلستان، در سال 1356 برای همیشه ایران را ترک کرد و به صورت دائمی مقیم انگلستان شد و در یکی از مشهورترین و خاص‌ترین عمارت‌های انگلیس به نام سرای وایکهرست (Wykehurst Place) ساکن شد. عمارتی که از لوکیشن‌های بسیار جذاب و خاص برای ساخت فیلم‌های متعدد بود. 

ابراهیم گلستان

در ادامه این بخش از بساز و بچین قصد داریم تا خانه ابراهیم گلستان را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعات کاملی را در رابطه با این عمارت باشکوه در اختیارتان قرار دهیم.

 

آشنایی با خانه ابراهیم گلستان در انگلیس

Wykehurst Place، یک عمارت احیای گوتیک در بولنی (Bolney)، غرب ساسکس (West Sussex) در انگلستان است که تشابه بسیار زیادی به قلعه‌های Loire فرانسوی دارد.

 

خانه ابراهیم گلستان

این عمارت در سال 1871 توسط معمار ادوارد میدلتون بری (Edward Middleton Barry) برای بانکدار آلمانی، هنری هوث، کتاب‌شناس و گردآورنده نقاشی طراحی شد. این عمارت در سال‌های (1871-1874) با استفاده از 500 کارگر و هزینه 35000 پوند ساخته شد و نتیجه آن خانه‌ای با 105 اتاق که با برجک‌های زیادی تزئین شده است، شد! 

کتابخانه این عمارت، برای مدت طولانی به عنوان بزرگترین مجموعه خصوصی در اروپا در نظر گرفته می‌شد (هوث مالک اول این خانه رویایی، یک مجموعه‌دار مشتاق کتاب بود).

 

عمارت وایکهرست

برجک‌ها، طاق‌ها، سقف‌های مخروطی و بسیاری از وسایل معماری به این عمارت جلوه یک عمارت افسانه‌ای را داده‌اند. جالب است بدانید این خانه یکی از اولین خانه‌ها در بریتانیا بود که تمامی اتاق‌های آن مجهز به سیستم گرمایشی و حمام اختصاصی بودند.

 

خانه رویایی ابراهیم گلستان

هوث تنها به مدت 4 سال از خانه رویایی خود لذت برد زیرا در سال 1878 درگذشت و املاک به پسرش ادوارد به ارث رسید و در خانواده باقی ماند تا اینکه در سال 1925 آن را فروختند.

پس از مرگ هنری هوث، خانه منزوی چندین بار تغییر کرد، مدتی به عنوان هتل اداره شد (ادوارد هشتم و والیس سیمپسون چندین بار در اینجا اقامت کردند) و در طول جنگ جهانی دوم به عنوان مقر متفقین برای تهاجم انتخاب شد.

 

خانه وایکهرست

در دهه 1930 این خانه به یک هتل روستایی تبدیل شد و مورد درخواست قرار گرفت. بین سال‌های 1945-1971، ملک خالی ماند و به تدریج با رشد درختان در داخل آن شروع به خراب شدن کرد در حالی که تنها ساکنان آن گله‌ای گاو بودند. پس از 15 سال تلاش برای خرید ملک و با دستور تخریب ساختمان، در نهایت توسط جیمز دویل، یک کلکسیونر عتیقه جات، خریداری شد.

در اواخر دهه 1960 و 70، ظاهر گوتیک این خانه در میان فیلمسازان محبوب شد و فیلم "اوه چه جنگ دوست داشتنی - Oh What a Lovely War" ریچارد آتنبرو (Richard Attenborough)، سه فیلم ترسناک همر (Hammer) از جمله "خانه جهنم - Hell House"، دو فیلم مایکل کین (Michael Caine)، "آسیاب بادی سیاه - The Black Windmill و عقاب - The Eagle"در این خانه فیلمبرداری شدند.

 

خانه ابراهیم گلستان

در سال 1977 نیز آلبرتو د مارتینو (Alberto de Martino) صحنه‌هایی را در فیلم هولوکاست 2000 با بازی کرک داگلاس در غرب ساسکس در این خانه گرفت.

در سال 1983 رابین گیب (Robin Gibb) ویدیوی آهنگ خود Juliet را در اینجا ضبط کرد.

گروه Landscape که در سال 1974 در لندن تشکیل شد، از Wykehurst Place برای موزیک ویدیوی ترسناک My Name is Norman Bates (که در سال 1981 منتشر شد) استفاده کرد.

 

خانه ابراهیم گلستان در انگلیس

در نهایت در سال 1981 این عمارت به ابراهیم گلستان، فیلمساز ایرانی که در سال 1978 کشور خود را ترک کرده بود، فروخته شد. از آنجایی که مالک جدید این عمارت یعنی ابراهیم گلستان، تمایل زیادی برای حفظ حریم خصوصی خانه خود داشت، این موضوع به معنای پایان کار ملک به عنوان لوکیشن برای ساخت فیلم‌ها بود و باعث شد تا این خانه دوباره به یک اقامتگاه روستایی آرام تبدیل شود.

 

عامرت باشکوه ابراهیم گلستان

خانه ابراهیم گلستان از سال 1981 تا 1987، خانه‌ای آرام و غرق در آرامش بود تا اینکه در سال 1987 شرکت معماری LEC تصمیم گرفت تا طبقه دوم این خانه را به هتل تبدیل کند و به همین منظور با ابراهیم گلستان وارد مذاکره شدند و تا سال 1991 بعد از انجام مطالعات امکان سنجی، طبقه دوم این عمارت رویایی با کمترین الحاقات به هتل تبدیل شد.

ابراهیم گلستان در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در خانه شخصی خود از دنیا رفت.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
مرضیه
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

چه عمارت زیبایی... و چه افتخار بزرگی برای این خونه که شخص بزرگی مثل ابراهیم گلستان صاحبش بوده :) روحش شاد

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید