چطور انبار صنعتی را قفسه بندی و تجهیز کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

قفسه بندی و تجهیز انبار صنعتی یکی از تخصصی ترین کارها در حوزه انبارداری است که می تواند به شدت در بهبود کارایی و راندمان انبار تاثیرگذار باشد.

قفسه بندی و تجهیز انبار صنعتی یکی از تخصصی ترین کارها در حوزه انبارداری است که می تواند به شدت در بهبود کارایی و راندمان انبار تاثیرگذار باشد. تجهیز انبار صنعتی بدون برنامه ریزی و بازدید از محل، بررسی نوع و تعداد کالا و بار بدون شک نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت. به همین دلیل لازم است چندین گام که هر یک دارای زیرمجموعه های متعددی هستند را طی کنید تا در نهایت به انباری مجهز و استاندارد دست پیدا کنید.

مراحل قفسه بندی انبار

در کارخانجات، کارگاه های تولیدی و حتی سازمان ها و ادارات انبار یکی از بخش های مهم به شمار می رود. در این بخش نظم از مهم ترین فاکتورها محسوب شده و شرایط باید به گونه ای باشد که هر کالا در محل مناسب قرار گرفته و براحتی خارج شود. در قفسه بندی انبار صنعتی چند گام اصلی باید طی شود که عبارتند از:

بازدید از انبار

قبل از خرید قفسه فلزی و سایر تجهیزات، ابتدا باید انبار به طور دقیق بررسی شود. در جلسات بازدید پارامترهایی از قبیل متراژ انبار، ارتفاع سقف، وجود یا عدم موجود خرپا، تعداد ستون ها و محل قرار گیری آنها، نوع کفپوش، شرایط سیستم تهویه، نوع کابل کشی برق و محل قرارگیری پنجره ها و لامپ ها همگی باید بررسی شوند. در یک لیست تمام اطلاعات باید درج شود و بر همین اساس تغییرات مورد نیاز در انبار اعمال شود.

بررسی نوع و تعداد کالا

علاوه بر شرایط محیط، لازم است نوع کالا، ابعاد، نوع بسته بندی، وزن و شرایط نگهداری آنها نیز به طور دقیق بررسی شود. برخی از کالاها دارای تاریخ انقضا هستند و باید در زمان مناسب از انبار خارج شوند و به همین دلیل سیستم قفسه بندی که انتخاب می کنید باید این شرایط را فراهم کند. وزن کالا و نوع بسته بندی آنها نیز باید به طور دقیق بررسی شود چون به شدت در انتخاب قفسه تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، اگر امکان جا به جایی تعداد زیاد کالا با پالت تخت وجود دارد می توانید از قفسه بندی پالت راک استفاده کنید.

این مرحله باید به طور دقیق بررسی شود، چون می تواند در کاهش خسارت های انبار صنعتی تاثیر مستقیم داشته باشد.

انتخاب قفسه انبار صنعتی

انتخاب سیستم قفسه بندی صنعتی

بر اساس اطلاعات بدست آمده در دو مرحله بالا، حال می توان نوع سیستم قفسه بندی را انتخاب کرد. در این مرحله می توان از نکات زیر استفاده کرد:

  • اگر انبار با کمبود فضا مواجه است و بار با پالت جا به جا میشود، به جای قفسه های پالت راک می توان از قفسه خودراهرو استفاده کرد.
  • اگر قصد تلفیق فضای اداری با انبارداری را دارید می توانید از نیم طبقه مزنین استفاده کنید. این سازه ها پیش ساخته بوده و بدون نیاز به مصالح ساختمانی در کمترین زمان می توانند فضای داخل انبار را به چند طبقه تقسیم کنند.
  • اگر بارها شاخه ای و میه ای هستند؛ مانند لوله و میلگرد و الوار و ام دی اف می توانید از قفسه بندی بازویی یا کانتی لور استفاده کنید.
  • برای افزایش بهره وری انبار می توانید دو قفسه پالت را از پشت به هم متصل کنید تا عمق سلول های آن برای چیدمان پالت بیشتر شود. در این صورت می توانید از هر دو طرف قفسه پالت ها را خارج کنید.

نصب قفسه بندی انبار صنعتی

پس از انتخاب قفسه های انبار، حال نوبت به نصب آنها می رسد. برای نصب این قفسه ها به نکات و استانداردهای زیادی باید توجه داشته باشید. برای نصب لازم است نکات زیر رعایت و اجرا شوند:

  • ابتدا کفپوش انبار باید استاندارد شود. پوشش کف انبار باید بتواند وزن بسیار سنگین قفسه ها و ماشین آلاتی که در انبار تردد دارند را تحمل کند. علاوه براین، باید شیب کف انبار نیز در سطح استاندارد تنظیم شود. بهتر است کف انبار شیب بسیار کمی به سمت درب ورودی داشته باشد تا شستشو براحتی و بدون مشکل آب گرفتگی انجام شود.
  • نقشه نصب قفسه انبار صنعتی بر اساس اطلاعاتی که در گام اول بدست آمد باید ترسیم شود. در این نقشه عرض راهروها به صورت بهینه باید مشخص شود. عرض راهرو باید به گونه ای باشد که ماشین آلات براحتی در آن تردد داشته و راندمان انبار نیز افزایش پیدا کند.
  • بر اساس نقشه، اگر در انبار ستون و خرپا وجود دارد چیدمان و تعداد طبقات قفسه ها تعین می گردد.
  • سپس قفسه ها به انبار انتقال پیدا نموده و اجزای آن توسط افراد باتجربه به هم متصل و نصب میشوند. قفسه های صنعتی انبار از نوع ثابت هستند و باید با اتصالات فلزی مقاوم روی زمین محکم شوند تا در اثر برخورد ضربه دچار ریزش و سقوط نشوند.

خط کشی کف انبار و شماره گذاری

بعد از نصب قفسه های مناسب، برای بهبود راندمان انبار و سهولت تردد ماشین آلات و افراد برای چیدمان و دسترسی به کالاها، کف انبار خط کشی میشود. خط کشی کف انبار اصول و استانداردهای خاصی دارد و با رنگ های مختلف می توان مسیرها را رنگ آمیزی کرد.

کدگذاری و شماره گذاری انبار از دیگر کارهای بسیار مهمی است که به شدت در انبارگردانی و آمارگیری تاثیرگذار هستند. با توجه به تعداد بار و کالا، تعداد قفسه ها و همچنین تجهیزات موجود در انبار می توان یکی از روش های کدگذاری با اعداد ترتیبی، حروف، اعشاری، مخفی، ویژه و بارکد را برای این منظور انتخاب کرد.

تجهیز انبار صنعتی

ایمن سازی انبار صنعتی

در قفسه بندی انبار صنعتی و تجهیز آن استاندارد بودن و رعایت اصول ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارد. چون ارتباط مستقیم با کاهش خسارت های جانی و مالی انبار خواهد داشت. در این مرحله باید کابل کشی های برق به طور دقیق بررسی و در صورت اشکال تعویض شوند. قفسه ها باید از دیوارهای پشت حداقل 25 سانتی متر فاصله داشته باشند و کابل ها هیچ تماسی با آنها نداشته باشد. علاوه براین، در بخش های مختلف انبار باید کپسول آتش نشانی، سطل های حاوی شن و ماسه تعبیه شود و به کارکنان نیز اطلاع رسانی گردد.

در بخش های مختلف انبار باید تابلوهای اطلاع رسانی نصب شود تا افراد در شرایط اضطراری بدانند که چه کاری باید انجام دهند. کف انبار باید تا حد امکان خالی از هر نوع بار و کالا و وسایل اضافه باشد تا تردد دچار اشکال نشود. لیست استانداردهای ایمنی انبارهای صنعتی بسیار گسترده است و رعایت آنها برای دریافت مجوز از سازمان های مربوطه الزامی است.

تجهیز انبار صنعتی

هر اندازه در انبار تجهیزات پیشرفته تری به کار رود، به همان نسبت کارها دقیق تر و سریع تر انجام خواهد شد. به همین دلیل متناسب با شرایط محیط و نوع قفسه ها باید تجهیزات و ماشین آلات متعددی خریداری و در انبار استفاده شوند. اگر در انبار قفسه های راک استفاده میشود، ماشین آلاتی از قبیل لیفتراک ضروری هستند. برای قفسه های راهرو باریک باید ریچتراک تهیه شود.

اگر قصد مکانیزه شدن انبار را دارید می توانید از فن آوری RFID استفاده کنید. بر همین اساس تجهیزاتی از قبیل بارکدخوان ها و غیره باید تهیه شوند.

یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز در انبار صنعتی، سیستم نرم افزاری مدیریت انبار است. نرم افزارهای انبارداری دارای تنوع بالایی هستند و متناسب با نوع فعالیت و اهدافتان از انبارداری می توانید نرم افزار مناسب را انتخاب و نصب کنید. این نرم افزارها به شدت در انبارگردانی و آمارگیری از موجودی و تاریخ ورود و خروج بار از انبار موثر هستند.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن به آن اشاره شد، برای قفسه بندی انبار صنعتی و تجهیز آن لازم است از انبار بازدید شود. علاوه بر بررسی کامل و دقیق شرایط انبار، باید نوع، تعداد، ابعاد و وزن کالا نیز بررسی و همین اساس قفسه ها انتخاب شوند. بعد از انتخاب قفسه ها ابتدا باید کف انبار استاندارد شود تا شرایط برای نصب قفسه فراهم گردد. در نهایت قفسه ها نصب و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای تسهیل فرایند انبارداری تهیه گردد.

با توجه به تنوع بسیار زیاد قفسه های انبار، بهین انبار به عنوان یکی از تولیدکننده های باسابقه قفسه انبار صنعتی آماده ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن 02634090924 تماس بگیرید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید