مناسب ترین سنگ برای ساختمان های مناطق مرطوب کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مطلب شما را با مناسب‌ترین سنگ‌ها برای ساختمان‌های مناطق مرطوب مانند سنگ نمای ساختمان، سنگ کف، سنگ پله و... از قبیل سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، گرانیت، ترامیت و... آشنا خواهیم کرد.

سنگ‌های مناسب برای ساختمان‌های مناطق مرطوب نیاز است تا معیارهای خاصی را دارا باشند. در صورت استفاده از سنگ‌های نامناسب، احتمال خرابی یا شکستن این سنگ‌ها بسیار بالا خواهد بود. سنگ ساختمانی مناسب علاوه از جلوگیری از ضررهای مالی در آینده، مانع آسیب رسیدن به نمای ساختمان و نیاز به تعویض آن با نمایی جدید می‌شود. در صورت شناخت سنگ، با هر بودجه‌ای می‌توانید با خرید سنگ ارزان یا سنگ لاکچری ساختمانی مقاوم داشته باشید. در این مطلب شما را با مناسب‌ترین سنگ‌ها برای ساختمان‌های مناطق مرطوب مانند سنگ نمای ساختمان، سنگ کف، سنگ پله و... از قبیل سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، گرانیت، ترامیت و... آشنا خواهیم کرد.

 

سنگ نماهای مناسب مناطق مرطوب

از هر معماری که بپرسید مطمئناً برای مناطق مرطوب به شما سنگ تراورتن را برای نمای ساختمان پیشنهاد خواهد داد؛ چرا که این سنگ از بافت متراکمی برخوردار بوده و تخلخل خوبی از خود نشان می‌دهد؛ همین امر سبب می‌شود که ملات چسبندگی مناسبی با آن داشته و قادر باشد تا سنگ را در جایگاه خود، ثابت نگه ‌دارد. این عوامل در کنار یکدیگر سبب می‌شوند که تراورتن قابلیت جذب آب و رطوبت اندکی داشته باشد. 
نکته قابل توجه این است که هر دو روی سنگ تراورتن دارای خلل و فرج است. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون این سنگ نیاز است تا علاوه بر پوشاندن روی درونی با ملات و دوغاب، روی بیرونی آن نیز با رزین پر شود. در صورتی که این حفره‌های کوچک پر نشوند، همیشه این امکان وجود دارد که با رطوبت و آب پر شده و دچار یخ‌زدگی شوند. با یخ زدن این حفره‌ها با گذر زمان، سطح سنگ ترک خورده و از هم خواهد پاشید. با توجه به این نکات، باید در زمان انتخاب تراورتن از نوعی که با رزین روکش داده شده است، خرید خود را انجام دهید. 
به عنوان یک اصل کلی، نمی‌توان از سنگ‌هایی که چگالی بالا و تخلخل مناسبی ندارد، در نمای ساختمان استفاده کرد. از انواع سنگ‌های تراورتن می‌توان به مواردی نظیر تراورتن دره بخاری، عباس آباد و تکاب و... اشاره کرد. در صورت نیاز قادر خواهید بود تا سنگ‌های ورقه‌ای و قلوه‌ای را در بخشی از نمای ساختمان به کار ببرید؛ چرا که این نوع از سنگ‌ها نیز با گذر زمان و در مجاورت رطوبت، پوسیده خواهند شد.

 

سنگ های مناسب برای کفپوش و راه پله در شهرهای مرطوب

به دلیل بالا بودن میزان بارندگی در مناطق مرطوب، باید به لغزندگی سطح سنگ انتخابی برای کفپوش هم دقت کنیم؛ چرا که در صورت لغزنده بودن سنگ انتخابی برای کفپوش و راه‌پله، در زمان بارندگی این لغزندگی دوچندان شده و احتمال بروز حوادث مختلف را افزایش می‌دهد. در چنین مناطقی می‌توان از سنگ‌های تیشه‌ای، مرمریت تیشه‌ای و چکشی برای پوشش کف و پله‌ها استفاده کرد. اگر قصد استفاده از مرمریت‌ها در نمای ساختمان را دارید، نیاز است تا روش‌های مکانیکی و خشک به کار ببرید. برخلاف مرمریت مشکی نجف آباد، مرمریت آباده، مرمریت دیپلمات و مرمریت صلصالی برای کفپوش، استفاده از مرمریت پفکی و سنگ اداوی را برای این محل به شما توصیه نمی‌کنیم.

 

 

عدم وجود کانی‌های ناپایدار در سنگ

وجود برخی کانی‌های ناپایدار در سنگ نما می‌تواند باعث لکه شدن سنگ و از بین رفتن زیبایی نمای ساختمان شود؛ به همین دلیل ضروری است تا پیش از انتخاب سنگ، از عدم وجود این کانی‌ها در آن، اطمینان حاصل کنید.

 

مقاوم بودن در برابر نوسانات دمایی

نوسانات دمایی در جنوب کشور ایران، زیاد بوده و حتی در بعضی روزهای گرم تابستانی به 50 درجه سانتی گراد هم می‌رسد؛ به همین دلیل نیاز است تا سنگ انتخابی شما برای نمای ساختمان، تحمل بالایی در برابر تغییرات دما داشته و به آسانی ترک نخورد. از سوی دیگر در مناطق شمالی کشور علاوه بر میزان رطوبت بالا، احتمال یخ‌زدگی نما نیز وجود دارد. جالب است بدانید که رنگ سنگ هم تاثیر زیادی بر جذب ونگهداری حرارت در سنگ دارد. به شما توصیه می‌کنیم که در مناطق جنوبی و شمالی کشور از سنگ‌هایی با رنگ روشن در نمای ساختمان خود استفاده کنید. در این بخش استفاده از سنگ‌های تراورتن مانند سنگ کاشان و سنگ تراورتن حاجی آباد و تراروتن دره بخاری پیشنهاد می‌شود.

 

آیا می‌توان از سنگ گرانیت در مناطق مرطوب استفاده کرد؟

سنگ گرانیت در دسته سنگ‌های باکیفیت ساختمانی قرار می‌گیرد. این سنگ جنسی محکم داشته و در بسیاری از مناطق استفاده می‌شود. در مناطق مرطوب نیز از این سنگ استفاده می‌گردد. در میان اجزای تشکیل دهنده سنگ گرانیت می‌توان به آهن اشاره کرد. از آنجا که این عنصر در برابر رطوبت، اکسیده خواهد شد، پیشنهاد می‌شود در مناطقی که رطوبت بیش از حد می‎باشد، از این نوع سنگ کمتر استفاده کنند.

 

 

استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان چه مزایایی دارد؟

بسیاری از معماران ترجیح می‌دهند که در نمای ساختمان از سنگ‌های طبیعی استفاده کنند. دلیل این امر علاوه بر زیبایی این سنگ‌ها، مزایا و ویژگی‌هایی است که درون خود دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
●    مقاومت فشاری مناسب
●    ضد حریق بودن
●    تنوع در طرح و رنگ
●    تولید گسترده و آسان
●    رنج قیمتی وسیع
●    مقاومت در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید

سخن پایانی
ممکن است که در زمان انتخاب سنگ برای نما یا کف‌پوش از تنوع بالای این سنگ‌ها سردرگم شوید. در این مطلب تلاش کردیم تا به شما برای انتخاب سنگ مناسب برای نمای ساختمان در مناطق مرطوب، کمک کنیم. در صورتی که با هر گونه پرسش در این زمینه مواجه شدید، می‌توانید آن را با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله