بست تخت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از رایج ترین انواع بست های مورد استفاده در بلوک های هبلکس، بست های تخت هستند که موضوع صحبت ما در این مقاله است.

یکی از متریال هایی که امروزه نام آن زیاد شنیده می شود، بلوک هبلکس است. در کنار همه مزیت هایی که می توان برای این بلوک نام برد، نیاز است امنیت آن نیز فراهم گردد؛ به همین دلیل از ابزارهای مختلف، مانند انواع بست، در دیوارچینی این نوع بلوک استفاده می شود. یکی از رایج ترین انواع بست های مورد استفاده در بلوک های هبلکس، بست های تخت هستند که موضوع صحبت ما در این مقاله است.

 

بست تخت چیست؟

بست تخت هبلکس، همان گونه که از نام آن مشخص است، کاملا تخت و صاف است. این بست هیچ گونه برآمدگی و یا خمیدگی نداشته و می تواند دو بلوک هبلکس را به خوبی در کنار هم نگه داشته و فیکس کند. این بست ها فلزی هستند و در اشکال گوناگون مانند بست کاملا صاف یا بست های تخت با لبه های دندانه دار در بازار موجودند.

در دو طرف بست های تخت، سوراخ هایی قرار دارد. این سوراخ ها برای آن است که بتوان به راحتی این نوع بست را به بلوک هبلکس وصل کرد. معمولا توصیه می شود برای خرید بست تخت، بست های تخت گالوانیزه را تهیه کرد. این بست ها با کمک یک پوشش که از جنس عنصر روی است، گالوانیزه شده اند و به این ترتیب، مقاومتشان در برابر رطوبت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به گزارش فارس، مشرق و ایلنا، بست تخت سورنا هبلکس با کیفیت ترین بست تخت موجود در بازار است. اغلب مهندسان و پیمانکاران مطرح در کشور برای تهیه بست های تخت به این مجموعه مراجعه می کنند.

 

بست تخت

کاربرد بست تخت چیست؟

حال که می دانید بست تخت چیست، خوب است در مورد کاربردهای آن نیز چند نکته بسیار مهم و اساسی را بیان کنیم. برخی از مهم ترین کاربردهای بست های تخت به شرح زیر است:

  • یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که می توان برای کاربرد این نوع بست مثال زد، استفاده از بست های تخت در دیوار چینی بلوک هبلکس است. برای آنکه میزان اتصال بلوک های هبلکس به هم را افزایش دهند، از بست تخت استفاده می کنند. این بست دو بلوکی را که در کنار هم قرار گرفته است به هم وصل می کند و از جا به جا شدن آنها به نحو موثری جلوگیری می کند.
  • از دیگر کاربردها و مزیت هایی که می توان برای این نوع بست اعلام کرد، افزایش و بهبود وضعیت یکپارچه سازی در عملکرد بلوک هبلکس است. دیوارهایی که چنین خصوصیتی را دارند، در برابر تنش های ناشی از زلزله تخریب نشده و به این شکل ایمنی ساختمان افزایش پیدا می کند. به همین سبب، هر جایی که قرار است از بلوک های هبلکس استفاده شود، بست های تخت نیز باید حضور داشته باشند.
  • از دیگر کاربردهای مهم بست تخت هبلکس، جایگزین کردن آن به جای میلگردهای بستر است. از آنجایی که گاهی اوقات، استانداردهای مرتبط با میلگرد بستر (مانند ضخامت) رعایت نمی شود، خسارات وارد در اثر استفاده از این نوع میلگرد بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل است که در ساختمان سازی مدرن از بست های تخت استفاده کرده و میلگرد بستر حذف شده است.

تفاوت بست تخت با بست رادیکالی چیست؟

در بالاتر اشاره کردیم که انواع مختلف بست استفاده می شود تا بتوان استحکام و مقاومت بلوک های هبلکسی را افزایش داد. در کنار بست تخت که یکی از رایج ترین انواع بست های مورد استفاده در دیوارچینی بلوک هبلکس است، از بست های رادیکالی نیز استفاده می کنند.

در توضیح اینکه بست رادیکالی چیست، باید بگوییم که این نوع بست بر خلاف بست تخت، صاف نیست و خمیدگی دارد. ظاهر این نوع بست به رادیکال در علم ریاضی شباهت زیادی دارد و به همین دلیل است که به آن بست رادیکالی گفته می شود. پس یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین بست های تخت و رادیکالی وجود دارد، شکل آنهاست. بست های تخت، کاملا صاف هستند، اما بست های رادیکالی صاف نبوده و خمیدگی در آنها مشاهده می شود.

بست های رادیکالی مستقیما به سازه متصل می شوند و به دیوار اجازه می دهند تا به صورت خیلی محدود در محل خود جا به جا شود. این جا به جایی خیلی محدود دیوار، از بروز حوادث و خسارت های مالی و جانی سنگین در زمان زلزله جلوگیری می کند. با توجه به این تعریف بست رادیکالی، می توان یکی دیگر از تفاوت های بست تخت و رادیکالی را بیان کرد. بست های تخت، بلوک های هبلکس را در کنار هم نگه می دارند و نمی توان از آنها برای متصل کردن دیوار به سازه استفاده کرد؛ در صورتی که بست های رادیکالی، دیوارهای ساخته شده با هبلکس را به سازه متصل می کنند.

در ساختمان های مدرن امروزی که قرار است از بلوک های هبلکس استفاده شود، می بایست هر دو نوع بست فراهم گردد تا بتوان ساختمانی از همه لحاظ مقاوم داشت.

 

بست تخت با کیفیت

قیمت بست تخت هبلکس چقدر است؟

اغلب و یا بهتر است بگوییم همه مصالحی که در ساختمان سازی به کار برده می شوند، در کشور ما قیمت ثابتی نداشته و این یکی از مشکلاتی است که پیمانکاران و مهندسان ساختمان در برآورد هزینه ی کلی پروژه با آن درگیر هستند. بست تخت نیز از این قضیه مستثنی نیست و در زمان خرید است که می بایست برای دریافت و اطلاع از قیمت نهایی آن اقدام کرد.

برای دریافت قیمت بست تخت هبلکس بهتر است منابعی را بیابید که هم تولیدات و محصولات آن از نظر کیفیت زبانزد عام و خاص است و هم می توانند این نوع بست را بهترین قیمت در اختیارتان قرار دهند. اگر بخواهیم یکی از فروشندگان معتبر و مطرح کشور را که در حوزه فروش بلوک های هبلکس و بست های تخت فعالیت خوبی از خود نشان داده است معرفی کنیم، می توانیم به سورنا هبلکس اشاره کنیم. این مجموعه تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا محصولاتی با کیفیت در اختیار فعالان صنعت ساختمان قرار گیرد.

برچسب ها:
بست تخت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید