آموزش قدم به قدم ساخت الاچیق فلزی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آلاچیق‌های یکی از المان‌های زیباسازی حیاط باغ، ویلا، روف گاردن، محیط پارک‌ها، بوستان‌ها، سواحل و ... هستند. آن‌ها با فرصت مناسبی که برای خانواده‌ها ایجاد می کنند تا در کنار هم بنشینند و از دورهمی خود لذت ببرند، محبوبیت زیادی در خانواده‌های ایران یافته‌اند.

آلاچیق‌های یکی از المان‌های زیباسازی حیاط باغ، ویلا، روف گاردن، محیط پارک‌ها، بوستان‌ها، سواحل و ... هستند. آن‌ها با فرصت مناسبی که برای خانواده‌ها ایجاد می کنند تا در کنار هم بنشینند و از دورهمی خود لذت ببرند، محبوبیت زیادی در خانواده‌های ایران یافته‌اند. هر آلاچیق با متریال مختلفی ساخته شده است؛ اما پرکاربردترین نوع آلاچیق در ایران، مدل‌های فلزی آن است. با توجه به وجود کارخانه‌های متعدد فولاد و پروفیل، قیمت آهن و پروفیل‌های آهنی در ایران مناسب بوده و از طرفی ماندگاری و کیفیت آلاچیق‌های فلزی بسیار بالاتر از دیگر انواع آن است. در ضمن شما می‌توانید با بررسی قیمت پروفیل قوطی و ورق که مواد اولیه اصلی ساخت آلاچیق هستند در سایت iromart.com، بهترین فرصت را برای خرید انتخاب کنید. در ضمن در صورت تماس با شماره 02145306 می توانید با ما در آیرومارت تماس حاصل کرده و از خدماتی نظیر فروش LC، بورسی و اقساطی مجموعه استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل دارید یک مدل آلاچیق فلزی را خودتان ساخته و در محل مورد نظرتان نصب کنید ما را همراهی کنید تا قدم به قدم شما را برای ساخت این محصول کمک کنیم.

مواد لازم جهت ساخت آلاچیق فلزی

برای ساخت آلاچیق فلزی به تجهیزات زیر نیاز خواهید داشت:

  1. پروفیل نبشی
  2. پروفیل قوطی
  3. ورق گالوانیزه شیروانی
  4. دستگاه جوشکاری یا دریل برای سوراخ کردن پروفیل‌ها جهت پیچ و مهره
  5. در صورت انتخاب روش پیچ و مهره، از پیچ و مهره گرید 8.8 یا خشکه استفاده نمایید.
  6. میزانیمشخصی بتن

مراحل ساخت آلاچیق فلزی

البته هر استادکاری برای ساخت آلاچیق راه و روش خود را دارد و ما در این مقاله تلاش داشتیم، ساده‌ترین روش ساخت آلاچیق را شرح دهیم. استفاده از نوع تجهیزات و نحوه ساخت بسته به آب و هوای محل نصب و بودجه پروژه متفاوت خواهد بود.

1- آماده‌سازی محیط و خرید تجهیزات اولیه

در ابتدای کار، باید محیط مناسب برای ساخت آلاچیق را انتخاب کنید. این محل بهتر است در مکانی باشد که دید خوبی به محیط داشته باشد یا به اصطلاح ویوی مناسب و نورگیر کافی داشته باشد. برای مستحکم سازی زمین محل نصب بهتر است که کف بتن‌ریزی شود. برای نصب ستون‌های فلزی باید ابتدا از کف به اندازه یک متر گودبرداری شود و سپس مطمئن شوید که زمین به اندازه کافی خشک است. به صورت کلی 4 ستون برای آلاچیق کفایت می‌کند اما در صورتی که ابعاد آلاچیق بزرگ باشد برای استحکام بیشتر آن از تعداد بیشتری ستون استفاده می‌شود و حتماً یک ستون نیز در میانه آن طراحی و نصب خواهد شد.

2- ساخت و نصب ستون‌های آلاچیق

برای ساخت ستون‌ها بهتر است از پروفیل‌های آهنی نظیر قوطی کمک بگیرید. برای اینکه ستون در جای خود مستحکم و صاف بایستد از یک پروفیل مربعی شکل استفاده می‌کنیم و آن را به انتهای قوطی جوش می‌دهیم. سپس به کمک پیچ‌های مخصوص آن را به زمین پیچ و مهره می‌نماییم. قبل از اینکه گودال حفرشده را پر کنید، تعدادی سنگ بزرگ در اطراف ستون قرار داده و سپس با کمک بتن حفره را پر کنید. حتماً به این نکته توجه نمایید که تمامی پروفیل‌ها از قبل به کمک رنگ‌های ضد زنگ و رزین پوشش داده شوند. چرا که آلاچیق و پروفیل‌های استفاده شده در آن همیشه در معرض عوامل محیطی نظیر باد، باران، برف، اشعه نور خورشید و ... قرار دارد و مواد اولیه به کار رفته در آن باید در برابر همگی این عوامل ایمن‌سازی شوند. لازم به ذکر است بعد از نصب ستون‌ها بهتر است دو تا سه روز منتظر بمانید تا ستون‌ها در جای خود خشک شوند و سپس اقدام به نصب سقف نمایید.

نحوه ساخت الاچیق فلزی

3- ساخت سقف آلاچیق

حال که منتظر هستید تا ستون‌ها در جای خود محکم شوند می‌توانید سقف را به صورت جداگانه بسازید. اما بهترین کار این است که سقف را درست روی پایه‌ها پیاده‌سازی نمایید و به این شکل از بروز خطاهای احتمالی در اندازه‌گیری پیشگیری کرده‌اید. برای ساخت سقف می‌توانید از ورق‌های گالوانیزه شیروانی یا پروفیل‌های طرح‌دار استفاده کنید. امروز در بازار ورق‌های بسیار زیبایی با طراحی مناسب جهت شیروانی طراحی و فروخته می‌شود که به راحتی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به عنوان سقف آلاچیق استفاده نمایید. این ورق‌ها شامل موارد زیر خواهد بود:

  • ورق شیروانی سینوسی یا کرکره
  • ورق شیروانی شادولاین
  • ورق شیروانی ذوزنقه‌ای
  • ورق‌ شیروانی لمبه ( دامپا)
  • ورق طرح سفال پالرمو
  • ورق طرح سفال پرچین
  • ورق طرح سفال جنوا

هر کدام از این ورق‌ها طرح و شکل مخصوصی دارند که زیبایی خارق‌العاده‌ای برای سقف آلاچیق شما ایجاد می‌کنند. در صورت تمایل به دانستن ورق گالوانیزه شیروانی می‌توانید به وب‌سایت iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره 02145306 تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان همکاران ما استفاده کنید.

4- ساخت سکوی آلاچیق

حال که ورق مناسب برای آلاچیق را انتخاب کردید باید سکوی نصب سقف را بسازید. برای این کار می‌توانید از پروفیل نبشی استفاده کنید. این پروفیل با شکلی که دارد فرصت مناسبی برای نصب ورق شیروانی را فراهم می‌کند. برای این کار باید از هر ستون به ستون کناری، یک نبشی جوش داده شود و یا به کمک پیچ و مهره چفت شوند. سپس هر 50 سانتی‌متر یک‌بار یک قوطی به صورت منظم جوشکاری می‌شود. دقت کنید که ارتفاع سقف آلاچیق بیشتر از 50 سانتی‌متر نشود. در ادامه باید ورق شیروانی را به ترتیب از بالا به پایین در کنار هم قرار داده و به کمک جوشکاری و یا پیچ و مهره به هم متصل کنید. دقت کنید که ورق‌های گوشه باید به قوطی‌هایی که ستون‌ها را به هم متصل می‌شوند نیز جوشکاری یا پیچ و مهره شوند.

نحوه خرید پروفیل آهنی

همانطور که مشاهده کردید مهم‌ترین مسئله در ساخت آلاچیق فلزی خرید تجهیزات ساخت آن است. پروفیل و ورق به عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه در ساخت آلاچیق شناخته می‌شوند و خرید بهترین انواع آن بسیار مهم است. قوطی و نبشی از جمله پروفیل‌های آهنی هستند که در ابعاد و ضخامت مختلفی تولید می‌شوند. هر چه ضخامت پروفیل‌ها بیشتر باشد، مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی خواهند داشت اما قیمتشان نیز تحت تاثیر این عامل افزایش می‌یابد. این محصول در ضخامت 3، 4، 6، 8 و 10 میلی‌متر تولید می شود و ابعاد آن نیز تنوع همچون 30×30، 40×40، 60×60 و 80×80 متفاوت است. برای انتخاب بهترین سایز و ضخامت می‌توانید از تجربه دیگران استفاده کرده و یا از کارشناسان ما در آیرورمات کمک بگیرید.

چگونه بهترین ورق شیروانی را تهیه کنیم؟

ورق شیروانی نصب شده در آلاچیق بیشترین تماس را با اشعه خورشید و برف و باران دارد. از این رو بالا بودن کیفیت آن رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر آلاچیق فلزی دارد. دست شما در انتخاب مدل ورق شیروانی باز است اما آیا این تنوع در ابعاد و ضخامت این محصول نیز وجود دارد؟

خوشبختانه ورق شیروانی با ضخامت در بازه 0.2 تا 0.5 سانتی‌متر و با عرض 1 متر تا 1.250 متر تولید می‌شوند. بهتر است برای شیروانی، ورقی با ضخامت متوسط خریداری کنید که وزن آلاچیق چندان بالا نشود و از طرفی میزان تحمل بار سقف نیز مناسب باشد. در ضمن از آنجایی که قیمت ورق گالوانیزه شیروانی با معیار کیلوگرم تعیین می‌شود، قیمت نهایی پروژه نیز کاهش می‌یابد. ورق‌های گالوانیزه بهترین نوع انتخاب هستند؛ چرا که مقاومت این محصول در برابر عوامل محیطی بیش از هر مدل دیگری خواهد بود.

انواع مدل‌های آلاچیق فلزی

قبل از اینکه اقدام به ساخت آلاچیق فلزی نمایید، بد نیست مدل‌های مختلف این محصول را نیز بشناسید و با توجه به نیاز و سلیقه خود بهترین مدل را برای ساخت انتخاب نمایید. از جمله آلاچیق‌های فلزی پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

آلاچیق ساده

آلاچیقی که در این مطلب به شما آموزش داده شد از جمله مدل‌های ساده است. استفاده از چهار ستون به انضمام یک سقف ساده، از جمله ویژگی‌های آلاچیق ساده است. این مدل قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته و برای افرادی که تمایل دارند با کمترین هزینه، آلاچیق داشته باشند مناسب است. شما با قرار دادن تجهیزات متنوع اعم از مبلمان، پرده، منقل و ... می‌توانید سبک و سیاق این مدل را به سلیقه خود تعیین نمایید.

آلاچیق فلزی مدرن

در محیطی‌هایی که به سبک مدرن دیزاین شدند مانند باغ، ویلا و حیاط منازل می‌توان از این سبک استفاده نمود. در این مدل سادگی بیش از هر چیزی مهم است و استفاده از مصالح صاف، پهن با اشکال هندسی منظم بدون هر گونه خمش رواج دارد. در این مدل، سقف آلاچیق چندان شیب ندارد و شیب محدود آن جهت روان ساختن آب باران کفایت می‌کند.

آلاچیق فلزی کلاسیک

حتماً با طرح‌ها و نقش و نگارهای استفاده شده در دکوراسیون سبک کلاسیک آشنایی دارید. در صورتی که در استفاده از ورق سقف شیروانی به این عوامل توجه داشته باشید و در داخل آلاچیق از المان‌هایی نظیر مبلمان طرح کلاسیک استفاده کنید، آلاچیق شما از جمله مدل‌های کلاسیک خواهد بود.

روش ساخت الاچیق فلزی

آلاچیق باغی

اگر نگاهی به آلاچیق‌های نصب شده در باغ‌های بزرگ و بوستان‌ها و پارک‌ها بیاندازید؛ اغلب آن‌ها شش یا هشت ضلعی طراحی شده‌اند و  و نسبتاً بزرگ هستند. آلاچیق باغی اغلب دارای سقفی‌اند که هیچ گونه طرح و خلل و فرج در آن‌ها دیده نمی‌شود. از آنجایی که ریختن برگ درختان، لانه کردن پرندگان و جمع شدن فضولات آن‌ها، باعث بد بو شدن محیط آلاچیق‌ها می‌شود؛ استفاده از سقف ساده در این مدل‌ها هزینه نگهداری را کاهش می‌دهد. مخصوصا در مورد پارک‌ها و بوستان‌ها امکان تمیز کردن و شستن مرتب آلاچیق‌ها ممکن نیست و از این رو ساده بودن سقف، طول عمر آلاچیق را افزایش می دهد.

قیمت تمام شده ساخت آلاچیق چقدر است؟

یکی از چالش‌های پیش روی علاقه‌مندان به داشتن آلاچیق، هزینه ساخت و نصب آن است. به عبارتی با افزایش روزافزون قیمت آهن‌آلات، این تصور وجود دارد که ساخت یک آلاچیق بسیار گران قیمت تمام می شود. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. آلاچیق‌های فلزی با کمک پروفیل‌های آهنی ساخته می‌شوند. پروفیل‌های آهنی با توجه به ضخامتشان قیمت‌گذاری می‌گردند و برای ساخت یک آلاچیق متوسط نیاز به استفاده از پروفیل‌های سنگین نخواهید داشت. چه بسا استفاده از ورق شیروانی با ضخامت کم نیز برای ساخت یک آلاچیق بهتر باشد.

لازم به ذکر است که برای ساخت آلاچیق باید هزینه فونداسیون را نیز در نظر بگیرید. اگر زمین محل نصب از جنس بتن باشد، هزینه ساخت کاهش خواهد یافت در غیر این صورت باید هزینه مجزا را برای آماده‌سازی زیرسازی در نظر داشته باشید.

بد نیست بدانید که هزینه ساخت آلاچیق فلزی به مراتب از مدل چوبی آن کمتر است. چرا که هزینه خرید یک متر چوب ترموود یا چوب روسی، قابل مقایسه با خزینه خرید یک کیلوگرم پروفیل نبشی و قوطی نیست.

ساخت آلاچیق در محل با کمک پروفیل‌های فلزی بهتر از خرید آلاچیق آماده خواهد بود؛ چرا که هزینه جابجای و انتقال آلاچیق نیز به لیست هزینه‌های شما اضافه خواهد شد.

در مورد آلاچیق‌های فلزی باید گفت که ساخت آن‌ها به مشابه یک سرمایه‌گذاری است؛ چرا که در صورت تمایل به برداشتن آلاچیق می‌توانید آهن‌آلات آن را بفروشید. از آنجایی که قیمت آهن، همیشه روند صعودی دارد، ساخت آلاچیق فلزی مقرون به صرفه خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب آموزش قدم به قدم ساخت الاچیق فلزی را مطالعه می‌فرمایید. ما در این مطلب تلاش داشتیم تمامی چالش‌های پیش روی شما اعم از قیمت ساخت آلاچیق، بهترین متریال مورد نیاز جهت ساخت آن و انواع آلاچیق جهت انتخاب بهترین مدل را بررسی کنیم. مهم‌ترین اقدامی که جهت ساخت این سازه باید انجام شود، خرید پروفیل و ورق‌های مورد نیاز جهت ساخت است. لازم به ذکر است که بازرگانی آیرومارت با سال‌ها تجربه در زمینه فروش پروفیل و ورق‌های گالوانیزه، فروشگاه اینترنتی خود را با امکاناتی نظیر امکان دریافت قیمت نبشی امروز، قیمت انواع پروفیل و قیمت انواع ورق و ... در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید با شماره 02145306 تماس حاصل کرده و یا به وب سایت iromart.com مراجعه کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله