نقشه یو تی ام چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

نقشه یو تی ام بر اساس سیستم مختصات جهانی تهیه می شوند و مطابق با آن موقعیت مکانی یک ملک به همراه املاک همسایه آن با مختصات دقیق در مقیاس بزرگ به دست می آید.

نقشه یو تی ام بر اساس سیستم مختصات جهانی تهیه می شوند و مطابق با آن موقعیت مکانی یک ملک به همراه املاک همسایه آن با مختصات دقیق در مقیاس بزرگ به دست می آید. با تهیه نقشه یو تی ام معاملات ملکی با امنیت بالاتری انجام می شود و دیگر شاهد اختلافات ملکی ناشی از متراژ و... را شاهد نخواهید بود.
 با ما تا انتها همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره نقشه یو تی ام چیست و چه کاربردی دارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

مختصات یو تی ام چیست؟

مختصات یو تی ام یک مختصات جهانی است که از دو محور طول جغرافیایی یا X و عرض جغرافیایی یا Y  و یک زون بهره می گیرد در مختصات یو تی ام کره زمین به 60 زون و هر زون 6 درجه را در بر می گیرد. ایران در زون 39،40،41 قرار دارد و برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، یک مثال ساده می زنیم. 
فرض کنید که یک شی را در یک مکان قرار دارد و می خواهید مختصات محل را تعریف نمایید موقعیت قرار گیری در محور طول و عرض، نشان دهنده موقعیت مکانی شی مورد نظر می باشد. 
یو تی ام مخفف جمله «Universal Transverse Mercator» که به معنای سیستم جهانی مرکاتور می باشد. نقشه یو تی ام از نقشه های بسیار حائزاهمیت و مورد استفاده در سازمان های ثبت اسناد، شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی، امور اراضی، دادگستری، جهاد کشاورزی و... می باشد. 

 

مزایای تهیه نقشه یو تی ام

در سال 1393 با تصویب قانون کاداستری کشور و به دنبال آن ابلاغ برای اجرای صدور سند تک برگی یا سند کاداستری به خاطر ویژگی منحصر به فرد عدم جعل شوندگی که داراست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
با اجرای سیستم کاداستری، سامانه صدور سند از شیوه سنتی به شیوه آنلاین تغییر یافته است و تمامی خدمات برای دریافت سند تک برگی یا تبدیل سند منگوله دار به سند کاداستری به صورت آنلاین و نوین در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. 
در ادامه مزایای تهیه نقشه یو تی ام عبارتند از:
•    بهره مندی از سامانه های GIS برای متصل شدن به اطلاعات مکانی و توصیفی
•    قابلیت گزارش گیری از تمامی پلاک های ثبتی
•    بهره مندی از سیستم جامع برای تهیه نقشه کلی از پلاک های ثبتی یک منطقه یا بخش
•    بهره مندی از سیستم هماهنگ و یک دست تعیین موقعیت
•    دسترسی و پیدا کردن مکان دقیق ملک مزبور
•    رفع اختلافات ملکی و جلوگیری از دعاوی ملکی
•    استقرار دقیق وضعیت هر ملک با توجه به موقعیت موجود
•    در صورت عدم حدود می توان حدود پلاک ثبتی را احیا کرد
•    دسترسی به اطلاعات کامل ملک اعم از متراژ، نام مالک، همسایگان ملک، شمال جغرافیایی و...

 

 

محاسبه هزینه تهیه نقشه یو تی ام 

برای محاسبه هزینه تهیه نقشه یو تی ام عوامل زیادی اثرگذار است که در ادامه این عوامل را به صورت فهرست وار ارائه می دهیم که عبارتند از:
•    مساحت ملک
•    شرایط دسترسی به ملک
•    نوع کاربری ملک
برای اینکه با هر یک از این عوامل بیشتر آشنا شوید هر یک از این عوامل را با جزییات بیشتری توضیح خواهیم داد.
تاثیر مساحت ملک در هزینه تهیه نقشه یو تی ام
اولین عامل که در محاسبه هزینه تهیه نقشه یو تی ام تاثیر گذار است مساحت عرصه و اعیان ملک است هر چقدر مساحت ملک بیشتر باشد طبعا کارشناس نقشه برداری باید زمان بیشتری برای تهیه نقشه صرف نماید و به این ترتیب هزینه تمام شده تهیه نقشه بیشتر خواهد بود.

 

تاثیر شرایط دسترسی به ملک در هزینه تهیه نقشه یو تی ام

شرایط زمانی و نحوه دسترسی به ملک عامل تعیین کننده دیگری در محاسبه هزینه تهیه نقشه یو تی ام به شمار می رود برای مثال هزینه تهیه نقشه در شهر اهواز در تابستان یا قرار گرفتن ملک در مناطق کوهستانی صعب العبور از قیمت بالاتری برخوردار می باشد چرا که سختی کار در این شرایط به هزینه تمام شده اضافه خواهد شد.
در برخی مواقع ملک دارای شیب است که در این شرایط کار نقشه برداری سخت تر خواهد بود و هزینه میخ کوبی زمین نیز به هزینه ها اضافه خواهد شد.

 

تاثیر نوع کاربری ملک در هزینه تهیه نقشه یو تی ام

نوع کاربری زمین یکی دیگر از شرایطی است که روی هزینه تهیه نقشه تاثیر مستقیم دارد. برای مثال هزینه تهیه نقشه برای زمین کشاورزی با هزینه تهیه نقشه برای املاک تجاری یا مسکونی متفاوت است و طبیعتا هزینه نقشه با کاربری تجاری از قیمت بالاتری به نسبت سایر کاربری ها برخوردار است.

 

 

گام به گام تهیه نقشه یو تی ام

برای تهیه نقشه یکسری اقدامات باید انجام شود تا در نهایت مجموعه این اقدامات، منجر به تهیه نقشه گردد که در ادامه این اقدامات را با هم بررسی خواهیم کرد.
در ابتدا باید به یک شرکت نقشه برداری دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام مهندسی نقشه برداری مراجعه کرد و بعد از اینکه شرکت مزبور را پیدا کردید به صورت حضوری یا به صورت آنلاین با کارشناسان نقشه برداری شرکت نقشه برداری تماس بر قرار کرده و شرح خدمات مورد نیاز خود را با جزییات کامل شرح خواهید داد.
کارشناسا نقشه برداری بر اساس اسناد و مدارک دریافتی از پروژه و خدمات مورد نیاز متقاضی، اقدام به محاسبه هزینه تهیه نقشه یو تی ام خواهد کرد و پس از ارائه دستمزد انجام کار و توافق با متقاضی قرارداد بین دو طرف منعقد می گردد.
بعد از بسته شدن قرارداد، زمان و تاریخ انجام برداشت مختصات ملک با متقاضی هماهنگ می شود تا در زمان برداشت حتما متقاضی نیز در محل ملک حضور داشته باشد.
بعد از اینکه برداشت توسط کارشناسان نقشه برداری زمینی صورت پذیرفت نصف هزینه توافقی از متقاضی دریافت می شود و مختصات برداشت شده برای ترسیم نقشه و انجام امور کارتو گرافی توسط کارشناسان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در نهایت نقشه یو تی ام توسط کارشناسان نقشه برداری تهیه شده و ممهور به مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا نظام مهندسی به متقاضی تحویل می گردد و تسویه حساب صورت می پذیرد.

سخن پایانی
امروزه یکی از مهم ترین مراحل خرید و فروش املاک یا ساخت و ساز، تهیه نقشه یو تی ام می باشد چرا که بر اساس نقشه یو تی ام معاملات با ایمنی بالاتری انجام می شود. خریدار و فروشنده از نظر اقتصادی متضرر نخواهند شد به دلیل اینکه متراژ دقیق ملک به همراه مشخصات مالک در نقشه یو تی ام درج می شود و از بروز هرگونه سواستفاده و کلاهبرداری جلوگیری خواهد شد.
نقشه تهیه شده باید حتما توسط کارشناس نقشه برداری با مجوز از سازمان نظام مهندسی یا کانون کارشناسان دادگستری با مهر و امضای کارشناس تایید گردد، در غیر این صورت نقشه تهیه شده بی اعتبار بوده و هیچ سازمانی آن را به رسمیت نخواهد شناخت. بعد از اینکه نقشه تهیه شد باید حتما از تاییدیه کارشناس نقشه برداری برخوردار باشد.
در پایان به اینکه نکته توجه داشته باشید که کارشناس نقشه برداری یا شرکت نقشه برداری که عهده دار تهیه نقشه یو تی ام شده است از تجربه و تجهیزات به روز به همراه پروانه فعالیت برخوردار باشد چرا که در صورت بروز هرگونه اشتباهی علاوه بر بار حقوقی، هزینه های سنگینی بر متقاضی تحمیل خواهد گشت.

برچسب ها:
نقشه یو تی ام
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید