استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ آموزش درآمدزایی با استیک کردن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مطلب می‌خواهیم در مورد مفهوم استیکینگ و آموزش درآمدزایی از طریق استیک کردن صحبت کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

یکی از مفاهیم مهم در حوزه رمز ارزها، استیک یا استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال است. اهمیت شناخت آن زمانی بیشتر می‌شود که متوجه شویم که چگونه از طریق آن به سود برسیم. با استیک ارزهای دیجیتال کسب درآمد بسیار ساده است و زمان زیادی نیاز ندارد.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد مفهوم استیکینگ و آموزش درآمدزایی از طریق استیک کردن صحبت کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال

به قفل‌کردن رمز ارزها در شبکه و دریافت سود از آن استیکینگ می‌گویند. چنین فرآیندی فقط برای ارزهایی انجام می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده کنند. بنابراین ارزهایی مانند بیتکوین و دوج‌کوین که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند قابلیت استیکینگ را ندارند.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ (Staking)

تنها ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم POS استفاده می‌کنند قابلیت استیکینگ را دارند. برخی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال که قابلیت استیکینگ دارند عبارت‌اند از:

  1. اتریوم ۲ (ETH)
  2. بایننس کوین (BNB)
  3. نیر پروتکل (NEAR)
  4. پولکادات (DOT)
  5. کاردانو (ADA)
  6. ترون (TRX)
  7. مینا (MINA)
  8. سولانا (SOL)
  9. کازماس (ATOM)
  10. پالیگان (MATIC)
  11. انکر (ANKR)

 

روش‌های استیک کردن ارزهای دیجیتال
 

استیکینگ

 


روش های مختلفی برای استیکینگ ارزهای دیجیتال وجود دارد که عبارت اند از: استیکینگ قفل شده (Locked Staking)، استیکینگ سرد (Cold Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking).

 

استیکینگ قفل شده (Locked Staking)

تا زمانی که ارزهای کاربران در کیف پول صرافی‌ها قفل‌شده‌اند سود دریافت خواهند کرد اما به‌محض اینکه دارایی‌های خود را برداشت ‌کنند فرآیند سوددهی نیز متوقف می‌شود. اگر کاربری بخواهد دارایی قفل‌شده خود را برداشت کند، رمز ارز موردنظر و سود آن به کیف پول اسپات او واریز خواهد شد.

 

استیکینگ سرد (Cold Staking)

این روش زیرمجموعه استیکینگ قفل‌شده است. این روش بدین‌صورت است که دارایی‌های کاربران در کیف پول سرد ذخیره می‌شود. منظور از کیف پول سرد کیف پولی است که فاقد اتصال اینترنتی است. کیف پول‌های سخت‌افزاری کیف پول‌های سرد هستند. در استیک کردن هرچه سرمایه یک نفر بیشتر باشد، تمایل او برای استفاده از روش سرد بیشتر خواهد شد.

همچنین قابلیت استیکینگ آفلاین در تعدادی از شبکه‌های بلاکچینی نیز فراهم‌شده است. امنیت این روش نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است. تا زمانی که کاربران دارایی‌های خود را در کیف پول موردنظرشان نگه‌دارند سود دریافت می‌کنند. در صورت انتقال دارایی‌ها از کیف پولی به کیف پولی دیگر، دریافت پاداش متوقف می‌شود.

 

استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

این روش شامل نگهداری ارزها در یک کیف پول ارز دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاکچین است. تفاوت این روش با استیکینگ قفل‌شده در این است که وجه‌ها دیگر نیاز به قفل شدن ندارند. به همین علت کاربران قادر خواهند بود که علاوه بر استیک کردن دارایی خود با آن دارایی تراکنش کنند. همچنین در این روش سود کمتری نسبت به سایر روش‌ها دریافت خواهید کرد.

 

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال

 

استیکینگ 2

 

مزایا

  1. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استیکینگ رمز ارزها این است که اجبار خرید و نگهداری قطعات سخت‌افزاری با هزینه بالا برای تبدیل‌شدن به یک نود در شبکه‌ای غیرمتمرکز از بین می‌رود. زمانی که این نیاز حذف شود، مصرف بالای انرژی را نیز برطرف می‌کند.
  2. زمانی که به‌واسطه استیکینگ بلاک‌های جدید تراکنش تولید می‌شود، می‌توان به درجات بالاتری از مقیاس‌پذیری دست‌یافت.
  3. استیکینگ روشی بدون دردسر برای کسب سود از ارزهای دیجیتال است.
  4. استیکینگ مانند ماینینگ نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.
  5. استیکینگ ارز دیجیتال به حفظ، امنیت و کارایی بهتر بلاکچین مورد استفاده کمک می‌کند.
  6. نسبت به ماینینگ، استیکینگ سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
  7. برای کسب سود پتانسلی بالایی دارد.
  8. برای انجام استیکینگ نیاز به دانش خاصی ندارید و تنها با چند کلیک می تواند فرآیند استیکینگ را انجام دهید.
  9. برخلاف دستگاه ماینینگ که بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد، ارزهایی که استیک می‌شوند تنها تحت تأثیر نوسانات قیمت بازار هستند.
  10. کاربران برای استیکینگ به سرمایه زیادی نیاز ندارند. افراد با هر مقدار سرمایه می‌توانند کار استیکینگ را انجام دهند.
  11. کار استیکینگ ارز دیجیتال پیچیده نیست.

 

معایب

  1. بازار رمز ارزها دائماً در حال نوسان است. ازاین‌رو هنگامی‌که دارایی‌های کاربران قفل می‌شود امکان دارد که قیمت ارز دیجیتال موردنظر به‌شدت کاهش یابد و سود حاصل از استیکینگ نیز ضرر وارده را جبران نخواهد کرد.
  2. در برخی از روش‌ها، در یک بازه زمانی کاربران باید دارایی‌های خود را قفل کنند و دیگر نمی‌توانند به دارایی‌هایشان دسترسی داشته باشند.
  3. در بعضی از روش‌ها پس‌ازآنکه کاربران دارایی‌های خود را خارج کردند باید یک دوره هفت‌روزه یا بیشتر از آن صبر کنند تا دارایی‌هایشان به حسابشان بازگردد.
  4. زمانی که می‌خواهید استخر استیکینگ معتبری را انتخاب کنید، دقت لازم را داشته باشید. زیرا ممکن است در استخر اسکم سپرده‌گذاری کنید که این باعث از دست دادن دارایی‌هایتان می‌شود.

 

آموزش استیک کردن رمز ارز در تراست والت

  1. ابتدا وارد کیف پول تراست والت شوید. سپس وارد تب وسط یعنی Finance شوید. پس‌ازآن در قسمت Staking گزینه More را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه More صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه لیست ارزهایی که قابلیت استیکینگ دارند را مشاهده می‌کنید. روی نام ارز موردنظر کلیک کنید.
  2. سپس صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد. در صفحه جدید در قسمت سمت راست آیکون سه‌نقطه را انتخاب کنید. پس‌ازآن در قسمت پایین منویی باز می‌شود و روی گزینه Stake کلیک کنید.
  3. در قسمت بعد باید مقدار ارزی که می‌خواهید برای استیکینگ استفاده کنید را مشخص کنید. اگر می‌خواهید کل دارایی خود را استفاده کنید بر روی گزینه Max کلیک کنید. پس‌ازآنکه به صفحه قبل بازگشتید گزینه Continue را انتخاب کنید.

 

پاداش در استیکینگ

برای دریافت سود و پاداش درازای استیکینگ، پارامترهای مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. میزان ارز دیجیتالی که کاربران قفل و نگهداری می‌کنند.
  2. مدت‌زمانی که کاربران دست به دارایی خود نمی‌زنند و دارایی خود را استیک می‌کنند.
  3. میزان کل ارز دیجیتالی که کاربران در شبکه قفل می‌کنند.

 

خرید ارز دیجیتال

بسیاری از کاربران برای خرید ارزهای دیجیتال به دنبال صرافی‌های معتبر می‌گردند. شما می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال (تبدیل) کلیک کنید.

 

سخن پایانی

یکی از مفاهیم مهم در حوزه رمز ارزها، استیک یا استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال است. به قفل‌کردن رمز ارزها در شبکه و دریافت سود از آن استیکینگ می‌گویند. چنین فرآیندی فقط برای ارزهایی انجام می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده کنند.

روش های مختلفی برای استیکینگ ارزهای دیجیتال وجود دارد که عبارت اند از: استیکینگ قفل شده (Locked Staking)، استیکینگ سرد (Cold Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking). همچنین استیکینگ ارزهای دیجیتال مزایایی دارد که عبارت‌اند از: افزایش امنیت و ثبات بلاکچین، عدم نیاز به دستگاه های استخراج، کاهش مصرف انرژی.

علاوه بر این استیکینگ معایبی دارد که عبارت اند از: نقدینگی و نوسانات و مدت زمان پاداش‌‌ها. برخی از ارزها که قابلیت استیکینگ را دارند عبارت اند از: اتریوم ۲ (ETH)، بایننس کوین (BNB)، نیر پروتکل (NEAR)، پولکادات (DOT)، کاردانو (ADA)، ترون (TRX)، مینا (MINA)، سولانا (SOL)، کازماس (ATOM)، پالیگان (MATIC) و انکر (ANKR).

برچسب ها:
رمز ارز
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید