معرفی انواع بلوک ساختمانی و کاربرد آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

بلوک سفالی یکی از پرمصرف ‌ترین انواع مصالح برای ساخت دیوارهای ساختمانی است و در ابعاد مختلف و در قالب های سوراخ دار تولید می گردد.

یکی از پرمصرف ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی بلوک است. این نوع متریال در انواع و اقسام مختلفی تولید می ‌شود و برای تولید آن از مواد مختلفی استفاده می کنند. بلوک های بتنی و بلوک های سفالی بیشترین استفاده را در میان انواع بلوک ها دارند.

مراحل تولید بلوک سفالی مانند مراحل تولید آجر است. این محصول از خاک تولید شده و در مقابل خورشید خشک می شود و یا آن که در کوره پخته می شود. وزن تقریبی بلوک سفالی ۳ الی ۱۰ کیلوگرم است و عرض آن معمولاً ۲۵ سانتی متر است. بلوک سفالی یکی از پرمصرف ‌ترین انواع مصالح برای ساخت دیوارهای ساختمانی است و در ابعاد مختلف و در قالب های سوراخ دار تولید می گردد.

 

مزایای استفاده از بلوک در ساختمان سازی

  • صرفه جویی در مصرف مصالح

  • حمل آسان

  • عایق حرارتی و صوتی نسبی

  • سبک سازی سازه

  • توخالی و سبک بودن بلوک نسبت به آجر

انواع بلوک ها در صنعت ساختمان سازی

مصالح مصرفی برای ساخت بلوک های ساختمانی متنوع بوده و با توجه به نوع بلوک متفاوت است. به طور معمول در ساخت انواع بلوک ساختمانی از سیمان، آب، ماسه و سایر سنگدانه ها استفاده می شود. در صورتی قصد داشته باشید بلوکی با کیفیت بالا تولید کنید، می توانید سیمان سفید بنوید که دارای کیفیت عالی است استفاده کنید.

اگر با دغدغه خرید سیمان باکیفیت بالا و قیمت مناسب دست و پنجه نرم می کنید، به شما خانه سیمان را معرفی می کنیم تا با خیالی آسوده و اطمینان خاطر بتوانید محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید و یک ساختمان مستحکم و استاندارد بسازید. با وجود خانه سیمان دیگر نگرانی در خصوص پیدا نشدن یا گران بودن انواع سیمان نخواهید داشت.

این وب سایت اقدام به ارائه قیمت محصولات بروز می نماید. برای مثال می توانید برای استعلام قیمت سیمان فله به این وب سایت مراجعه کنید و از تخفیفات بی نظیر آن ها استفاده کنید. با ما همراه شوید تا انواع بلوک های سیمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان را به شما معرفی کنیم.

 

بلوک سفالی

 

بلوک سیمانی معمولی

در ساخت بلوک های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می شود. چگالی این بلوک ها پس از خشک شدن به ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می رسد. این نوع بلوک ساختمانی به اشکال مختلفی تولید می شود و به دو صورت بلوک سیمانی دیواری و بلوک سیمانی سقفی مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

آن دسته از بلوک های سیمانی که چگالی آن ها ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است، در دسته بلوک های سیمانی سبک قرار می گیرند. به طور کلی دسته بندی بلوک ها بر اساس چگالی پس از خشک شدن به شرح زیر است:

  1. چگالی آن ها پس از خشک شدن ۵۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

  2. چگالی آن ها پس از خشک شدن ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

  3. چگالی آن ها پس از خشک شدن ۱۰۰۰ الی ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

  4. چگالی آن ها پس از خشک شدن ۱۷۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این بلوک ها در دسته بلوک های نیمه سبک قرار دارند.

لیپر

لیپر نوعی مصالح سیمانی سبک است که از پرلیت ساخته می شود. پرلیت به نوعی پوکه صنعتی گفته می ‌شود. از مهم ترین ویژگی های این نوع بلوک می توان به عایق بودن صوتی و حرارتی آن ها اشاره کرد. برای تولید این بلوک ها از روش اتوکلاو استفاده می کنند. از مهم ترین وظایف بلوک های لیپر می‌ توان به مانع از اشتعال و مقاومت بالای آن ها در آتش سوزی اشاره کرد. به علاوه این نوع بلوک ها قابلیت رنگ پذیری و برش دارند.

لیکا

بلوک های لیکا از ترکیب شدن سنگدانه های سبک با سیمان و آب تشکیل می شوند. برای کم تر شدن وزن بلوک های لیکا، ریز دانه ها از بتن ها حذف می شوند؛ در نتیجه بتن متخلخل تر خواهد بود! یعنی هوای بیشتری داخل آن وجود دارد. چگالی لیکا کم تر از ۱۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و دارای مقاومتی بیشتر از یک کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

 

بلوک سیمانی

 

ضخامت جداره این بلوک از بلوک های سیمانی معمولی بیشتر است. بنابراین می تواند انتخابی مناسب برای عایق کردن دیوارها باشد. به علاوه بلوک های لیکا به دو شکل توپر و توخالی تولید می گردند و عمدتاً برای ساخت دیوارها و سقف ‌ها از آن ها استفاده می شود. بلوک های سه جداره لیکا در دیوارهای خارجی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و عایق های حرارتی و صوتی فوق العاده قوی هستند.

بلوک های سنگ فرش

بلوک های سنگ فرش معمولاً تنها در یک قطعه مستطیلی یا مربعی شکل هستند و در سنگ فرش ها و شانه ‌های جاده مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به همین علت باید این بلوک ‌ها بسیار مقاوم و بادوام و محکم باشند تا هرگونه بار های ناشی از رد شدن خودرو یا تردد عابران پیاده را تحمل کنند. این بلوک ها در پارک ‌ها، پیاده ‌روها و گاهاً در پارکینگ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک گازی هبلکس

بلوک گازی هبلکس به بتن های هوادار اتوکلاو شده گفته می ‌شود که به منظور کاهش وزن ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع بلوک ها دارای خواص عایقی هستند؛ بنابراین در کاهش مصرف انرژی بسیار کارگشا می باشند. بتن های هوادار اتوکلاو شده از ترکیب سیمان، پودر سیلیس، آهک، آب، پودر آلومینیوم و سایر مواد افزودنی تولید می ‌شود. این نوع بلوک در واقع نامی است که به یک بتن سبک و دارای تخلخل داده شده است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. وزن کم بلوک گازی هبلکس در کنار عایق گرما و سرما بودن از مهم ترین مزایای این بلوک است.

چگونگی تشخیص بلوک مرغوب از بلوک نامرغوب

 

بلوک

 

برای این کار نکاتی وجود دارد که با توجه به آن ها می توانید بلوک مرغوب را از بلوک نامرغوب تشخیص دهید این موارد عبارت اند از:

  • لبه های بلوک مرغوب کاملا محکم و سخت هستند؛ در حالی که اگر با دست لبه های بلوک نامرغوب را فشار دهید فوراً خرد خواهند شد. این موضوع به علت کمبود سیمان در ملات یا عدم اختلاط صحیح سیمان با ماسه یا پوکه و نیز آبیاری کم یا نامناسب بلوک اتفاق می ‌افتد.

  • بلوک محکم و درجه یک در صورتی که از ارتفاع حدود یک و نیم متری روی زمین خاکی سفت بیفتد اتفاقی برای آن نخواهد افتاد و در صورتی که بلوک از ارتفاع یک متری روی زمین بتنی بیفتد نباید بشکند. در غیر این صورت بلوک نامرغوب خواهد بود.

  • به طور معمول بلوک هایی که مرغوب هستند رنگ یکدست و رو به تیره دارند. علت تیره بودن رنگ آن ها به علت سیمان است. اگر متوجه رنگارنگ بودن بلوک ها شدید بهتر است بدانید که یا ملات تشکیل دهنده بلوک ها یا به خوبی با یکدیگر ترکیب نشده است و یا آن که میزان اختلاط مواد در هر نوبت به صورت دلخواه انجام شده است.

  • یکی از راه های تشخیص بلوک نامرغوب وجود خاک در ملات آن است. خاک موجود در ملات بلوک به مرور باعث عدم سخت شدن کامل بلوک می شود.

  • بلوک مرغوب دارای دانه بندی درشت و زمخت است؛ در حالی که بلوک نامرغوب دانه بندی ریز دارد. اهمیت این موضوع در استحکام دو بلوک مرغوب و نامرغوب می ‌باشد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید