بهترین آب برای نوشیدنی کدام است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آب سالم به آبی گفته می شود که فاقد هرگونه آلودگی های میکروبی بوده و سه ویژگی در آن بارز باشد : بدون بو ی خاص، بدون رنگ خاص و صاف و زلال باشد و اصطلاحا ناخالصی مشخصی نداشته باشد.

آب سالم جه ویژگی هایی دارد؟

ابتدا بهتر است با ویژگی های یک آب سالم  آشنا شویم. از لحاظ استانداردها، آب سالم به آبی گفته می شود که فاقد هرگونه آلودگی های میکروبی بوده و سه ویژگی در آن بارز باشد : بدون بو ی خاص، بدون رنگ خاص و صاف و زلال باشد و اصطلاحا ناخالصی مشخصی نداشته باشد.

این شرایط ذکر شده شروط لازم برای تصمیم گیری درمورد قابل شرب بودن یا نبودن یک آب است اما شرایط دیگری مانند عدم وجود آلودگی های میکروبی و ویروسی، مواد سمی و عدم وجود مواد معدنی مضر نیز وجود دارد که شروط کافی برای تصمیم گیری درمورد نوشیدن آب بحساب می آیند. حالا که با تعریف آب سالم آشنا شدیم به سراغ معرفی آب معدنی و آب آشامیدنی و تفاوت های آنها برویم :

آب معدنی چیست؟

آب معدنی( Mineral Water ): به آبی گفته می شود که از منبع آب مستقیماً و بدون هیچ تغییر و تحولی بسته بندی میشود. این آب بسته به شرایط جوی در فصول مختلف، دارای درصد املاح متفاوت است.

به عبارت دیگر در فصول کم بارش دارای املاح بیشتر و در فصول پربارش دارای املاح کمتر است. از این رو کنترلی بر املاح موجود در این آب ها نشده و به همین دلیل مصرف مستمر و بیش از حد این آبها باعث بروز بیماری های کلیوی شده و مصرف حداکثر هفته ای یک لیوان از این نوع آب توصیه میشود.

 

 

فواید و مضرات آب معدنی

  • آب معدنی ید دار
    آب این چشمه‌ بعلت ید  موجود در آنها ، بیشتر برای تحریک دستگاه گوارش و ترشح غدد تیروئید بکار می رود.
  • آب معدنی کلرور سدیم
    در آب این چشمه‌ها بیش از یک گرم املاح در لیتر موجود است و بیشتر این املاح نیز کلرور سدیم می‌باشد.
  • آب معدنی گوگردی
    این آبها دارای هیدروژن سولفوره آزاد و یا هیدروسولفور و یا هردوی این ها می‌باشند بوی هیدروژن سولفوره ، شبیه بوی تخم مرغ گندیده است.
  • آب معدنی سولفات سدیم‌دار
    آب این چشمه‌ها دارای سولفات سدیم می‌باشند، ولی علاوه بر آن ، اغلب کلرورسدیم و بی‌کربنات سدیم هم دارد.
  • آب چشمه‌ تلخ
    مهمترین ماده شیمیائی که در آب این چشمه‌ها موجود است و موجب تلخی مزه آنها می‌گردد، سولفات منیزیم می‌باشد، اما علاوه بر سولفات منیزیم ، اکثرا سولفات سدیم و کلرور سدیم هم در آنها وجود دارد.
  • آب معدنی آهن ‌دار
    آبهایی که در یک لیتر آب آنها بیش از ده میلی گر آهن به حالت محلول موجود باشد، از آنجایی که آبهای آهنی زود تجزیه و آهن آنها ته نشین می‌شود. معمولا در همان سرچشمه‌ آنرا می‌آشامند.
  • آب ‌آهکدار

این آبها دارای نمک هایی هستند که قسمت اعظم آنها کربنات اسید کلسیم و کربنات اسید منیزیم و گچ و انیدرید کربنیک می‌باشد.

  • آب معدنی آرسنیک دار
    این چشمه‌ها دارای مقدار جزئی آرسنیک هستند که بعلت کمی مقدار اثر کُشندگی ندارد بلکه بطور کلی برای رفع کم خونی و ضعف ناشی از کمی غذا غیرمفید است.

آب معدنی گاز دار

آب معدنی گاز داراگر می‌خواهید بدانید که آب معدنی گازدار چیست، باید بگوییم همانند آب معدنی ساده است، با این تفاوت که به روش‌های استاندارد گازدار شده است.

آب معدنی اکسیژن دار

آب معدنی اکسیژن دار یکی‌دیگر از انواع آب معدنی، آب معدنی غنی شده با اکسیژن است. آب معدنی غنی شده؛ یک نوشیدنی قدرتمند است که اغلب برای افرادی که در حال انجام فعالیت‌های سنگین هستند، پیشنهاد می‌شود. در واقع این آب معدنی، انرژی موجود در بدن را افزایش می‌دهد و خواص زیادی برای بدن دارد.

 

آب آشامیدنی چیست ؟

آب آشامیدنی به انگلیسی Drinking Water  آبی است که پس از استحصال از منبع آب، فرآوری شده و املاح و مواد موجود در آن کنترل می شود. املاح و مواد زاید گرفته شده و پس از طی چند مرحله، عاری از هرگونه باکتری و میکروب می گردد. از لحاظ بهداشت و سلامت و همچنین برای نوشیدن مستمر و روزانه، مصرف این نوع آب توصیه می گردد.

آب خام برای تولید آب آشامیدنی، از طریق دسترسی به منابع زیرزمینی آبی که عموماً باید خارج از شهرها و روستاها  باشند از دو طریق (حفر چاه عمیق و چشمه ها) به دست می آید.

  • آب آشامیدنی چاه عمیق - دسترسی به آب های زیرزمینی از طریق حفر چاه عمیق توسط ماشین آلات صنعتی انجام می پذیرد.
  • آب آشامیدنی چشمه - دسترسی به آب های زیرزمینی بصورت طبیعی از طریق شکاف زمین آب خام به سطح زمین می رسد.

یکی از اصلی ترین روشهای تصفیه آب در کارخانه های تولید آب بسته بندی، استفاده از دستگاه RO یا همان دستگاه آب شیرین کن می باشد.

 

 

تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی در چیست؟

آب های آشامیدنی تصفیه شده به دلیل مراحل پاکسازی که رویشان انجام می شود به اندازه آب های معدنی دارای املاح نیستند پس با آب معدنی تفاوت دارند. توصیه متخصصین به افرادی که دسترسی به آب های تصفیه شده ندارند، استفاده دائم از آب آشامیدنی و به ندرت استفاده از آب های معدنی است. به دلیل هزینه بالا و املاح زیادی که در آب های معدنی وجود دارد نوشیدن آن به صورت روزانه توصیه نمی شود.

 

ویژگی آب لوله کشی شیر

آب لوله کشی شیرخانگی یا از منابع سطحی و یا از منابع زیرزمینی تامین می شوند. اینگونه آب ها باید مطابق با استانداردهای قانونی آب آشامیدنی سالم تولید شوند.

 این استانداردها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت می گردد. براساس مقررات، می بایست تعداد آلاینده های موجود در آب آشامیدنی به حداقل ممکن برسد.

تامین کنندگان آب آشامیدنی عمومی، آب را از منبع اصلی به تصفیه خانه ها انتقال داده و بصورت شیمیایی ضدعفونی می کنند. پس از اتمام عملیات، آب ضدعفونی شده به کمک سیستم های لوله کشی زیرزمینی به منازل انتقال می یابد.

مواد معدنی که به آب شیر اضافه می شوند معمولا کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

 

بهترین مارک آب معدنی و آشامیدنی کدام است؟

در میان انواع مختلف آب های معدنی و آشامیدنی بهترین کیفیت را آب هایی دارند که غلظت نیترات و نیتریت پایینی داشته باشند. آب های آشامیدنی سورپرایز در بسته بندی ها و حجم های مختلف با کیفیت ترین آب های تصفیه شده را برای مصارف شخصی، روزانه، همایش ها و دیگر موارد ارائه می کند. این شرکت علاوه بر تولید آب های معدنی لوازم جانبی مانند پمپ دستی آب معدنی برای آب های گالنی را در اختیرا مصرف کنندگان خود قرار می دهند.

مصرف آب معدنی و آب آشامیدنی برای سلامت هر فردی ضروری است و هر یک در شرایط خاص خود نیاز است که مصرف می‌شود.

زمانی‌که شما به‌صورت دائم آب مصرف می‌کنید،  نوشیدن آب آشامیدنی بهترین پیشنهاد است. در واقع مصرف دائم آب معدنی به دلیل وجود املاح معدنی آن، به صلاح نیست.

از آن‌جا که مصرف املاح معدنی برای بدن بسیار ضرورت دارد، می‌توانید از انواع آب معدنی همانند آب معدنی گازدار و آب معدنی غنی شده با اکسیژن در بازه‌های زمانی مرتب استفاده کنید.

 

بهترین زمان آب خوردن

 

 

کلام آخر

آب معدنی و آب آشامیدنی جزو خانواده‌ آب‌ سالم هستند که همه‌ی ما در طول روز یک یا هر دو نوع آن را می‌نوشیم و در سلامتی ما نقش بسیار مهمی دارند. شما می توانید با خرید آب معدنی یا آشامیدنی سلامتی خود را بیمه کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید