استاندارد ورق فولادی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع با ابعاد متفاوت که در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای ساخت وسایل و تجهیزاتی مانند انواع لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، ماشین آلات، هواپیما، نمای خارجی و نمای داخلی ساختمان‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق فولادی نام دارد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع ورق و استانداردهای ورق فولادی و هم‌چنین عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق‌های فولادی صحبت کنیم.

یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع با ابعاد متفاوت که در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای ساخت وسایل و تجهیزاتی مانند انواع لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، ماشین آلات، هواپیما، نمای خارجی و نمای داخلی ساختمان‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق فولادی نام دارد. ورق‌های فولادی از نظر مواد اولیه به کار رفته در تولید ورق، نوع ورق، روش‌های تولید، قابلیت‌ها و ویژگی‌های ورق، با هم دیگر متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. به ملاک تقسیم‌بندی ورق‌های فولادی، استاندارد ورق فولادی می‌گویند. تولید ورق‌های سیاه و روغنی طی فرآیند نورد گرم و سرد انجام می‌شود. این دو نوع ورق به عنوان مهمترین ورق‌های فولادی شناخته می‌شوند و به عنوان ورق‌های پایه برای تولید انواع دیگر کاربرد دارند‌. قبل از خرید ورق فولادی، ابتدا باید به خوبی با انواع و ویژگی‌ هر یک از آن‌ها آشنا شوید و سپس با توجه به قیمت ورق، محصول مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم درباره انواع ورق و استانداردهای ورق فولادی و هم‌چنین عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق‌های فولادی صحبت کنیم.

نحوه ساخت ورق فولادی به چه صورت است؟

کشور ما ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده‌ ورق‌های فولادی در آسیا محسوب می‌شود و ورق‌های باکیفیتی را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند‌. روش نورد در حال حاضر رایج‌ترین روش تولید ورق‌های فولادی به شمار می‌رود. در روش نورد ابتدا فولاد را به شکل قالب‌های از پیش ساخته و آماده‌ای به نام شمش فولادی در می‌آورند. سپس شمش‌ها در طی فرآیند نورد و با هر بار عبور از بین غلتک‌ها، عرض و ارتفاع شمش کاهش می‌یابد به طوری که بعد از چندین بار عبور از غلتک به ورق‌ فولادی تبدیل می‌شود. ورق‌های تولیدی با استفاده از روش نورد سرد از سطح صیقلی و بسیار براقی برخوردار هستند؛ اما ورق‌های تولید شده با روش نورد گرم به دلیل قرار گرفتن ذرات ناشی از حرارت روی سطح ورق، برخلاف ورق‌های نورد سرد، ظاهری براق، صاف و صیقلی ندارند.

آشنایی با استانداردهای ورق‌های فولادی

برای استفاده از انواع مختلف ورق‌های فولادی در صنایع مختلف جدولی طراحی شده که به آن جدول استاندارد‌های ورق‌‌های فولادی می‌گویند. استفاده از این جدول کمک بسیار زیادی به افراد فعال در حوزه صنعت می‌کند‌. کشورهای روسیه، آمریکا و آلمان، جدول‌های استانداردی برای استفاده از ورق‌های فولادی ارائه داده‌اند که از بین آن‌ها جدول آلمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو جدول دیگر در کشور ما کاربردی ندارند. انواع ورق‌های فولادی نورد گرم عبارتند از: ورق گالوانیزه، ورق آجدار، ورق اسید شویی و ورق سیاه. انواع ورق فولادی نورد سرد نیز شامل ورق‌های روغنی هستند.

ورق‌های گالوانیزه در سه نوع گل درشت، گل ریز و بدون گل تولید می‌شوند‌. اندازه گل در این نوع ورق با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. در جدول استاندارد ورق فولادی گالوانیزه، ترکیبات شیمیایی و درصد آن‌ها وجود دارد. از این نوع ورق برای پله برقی‌ها و کف آسانسورها استفاده می‌کنند. تقسیم‌بندی ورق‌های اسیدشویی در جدول استاندارد با توجه به کاربرد آن است. ورق سیاه در جدول استاندارد دارای انواع ST52 و ST37 است. ورق‌های روغنی نیز در جدول استاندارد دارای انواع ST13 ،ST12 و ST14 هستند.

images_1667844070.jpgقیمت ورق‌های فولادی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ورق به عوامل متعددی بستگی دارد. ورق‌های فولادی کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز دارند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین‌آلات به‌روز، تولید انواع مختلف ورق نسبت به گذشته با هزینه‌های بسیار کمتری انجام می‌شود. در ادامه قصد داریم عوامل مهمی را که روی قیمت ورق تاثیر می‌گذارد، مورد بررسی قرار دهیم.

  • کیفیت ورق‌های تولید شده در کارخانه‌های تولیدکننده

کیفیت ورق‌هایی که در کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود، یکی از مهمترین و در واقع اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت ورق است. کیفیت ورق نیز به عواملی مانند جنس مواد اولیه ورق، نوع فرآیند تولید ورق و نیروی انسانی که در تولید ورق دخالت داشته، وابسته‌ است. برای تولید هر ورق از مواد اولیه مخصوصی استفاده می‌شود و هر گونه نوساناتی در بازار فلزات به عنوان مواد اولیه، بر روی قیمت ورق اثر می‌گذارد. فرآیند تولید ورق‌های فولادی هر چه پیچیده‌تر باشد، قیمت ورق گران‌تر خواهد شد. برخی از ورق‌های که فرآیند تولید آن‌ها پیچیده‌تر است، به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند و هزینه‌های مربوط به تامین نیروی انسانی مورد نیاز، مستقیما روی قیمت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

  • میزان ضخامت ورق

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق، میزان ضخامت آن است. زمانی که خریدار میزان ضخامت و ابعاد ورق مورد نظر خود را سفارش می‌دهد، باید بداند که با توجه به نوع ورق و میزان ضخامت آن، قیمت نیز متفاوت خواهد بود و این نکته یک امر بدیهی است.

  • نوسانات بازار ارز

نوسانات بازار ارز نه‌تنها روی قیمت ورق در داخل ایران موثر است، بلکه تمام بازارهای جهانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در سال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه ایران صورت گرفته، باعث شده‌است که ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کند. به همین دلیل قیمت ورق فولادی در بازار آهن‌آلات ایران به شدت افرایش یافته‌است. این اتفاق در افزایش قیمت محصولات وارداتی و هزینه‌های نهایی آن‌ها هم اثر گذاشته‌است.

  • اوضاع بازار بورس

اوضاع بازار بورس نیز به عنوان یک عامل دیگر در قیمت ورق نقش دارد‌. بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی، در بازار بورس سهام‌گذاری کرده‌اند و به همین دلیل نوسانات بازار بورس به صورت مستقیم بر روی قیمت محصولات فولادی اثرگذار خواهد بود.

  • حجم صادرات و واردات ورق‌های فولادی

هنگامی که میزان تورم در کشور بالا می‌رود، هزینه تولید ورق‌های فولادی نیز افزایش می‌یابد و به واسطه افزایش هزینه‌های تولید، هزینه نیروی انسانی هم باید بیشتر شود؛ بنابراین واردات ورق مقرون به صرفه‌تر است. با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت ورق‌ فولادی صادراتی نیز بالا رفته‌است‌.

  • رنگی بودن یا رنگی نبودن ورق‌ها

اگر ورق‌های گالوانیزه دارای رنگ‌‌آمیزی باشند، قیمت بالاتری دارند. این ورق‌ها نسبت به ورق‌های بدون رنگ، سبک‌تر، مقاوم‌تر، بادوام‌تر هستند و دچار خوردگی نمی‌شوند. از ورق‌های رنگی در تولید لوازم خانگی و کانتینر استفاده می‌شود.

  • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل ورق

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل ورق، به عنوان آخرین عامل موثر در قیمت ورق فولادی معرفی می‌شود. برای جابه‌جایی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع ورق‌های فولادی، از وسایل نقلیه‌ای استفاده می‌شود که برای حرکت نیاز به سوخت دارند. هزینه‌های تامین سوخت برای حمل و نقل ورق، روی قیمت این محصول موثر خواهد بود.images_1667844087.jpg

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به‌ استانداردهای ورق فولادی و عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق فولادی توضیح دادیم. برای خرید ورق‌های فولادی با قیمت مناسب، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

برچسب ها:
مصالح
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید