تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

پروفیل‌ها از مهم‌ترین محصولات فولادی هستند که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی مختلفی استفاده می‌شوند. این محصولات انواع مختلفی دارند و در قالب‌های متنوعی از جمله با مقاطعی دایره‌ای‌شکل، مربعی، مستطیلی و ... تولید می‌شوند.

از نقطه‌نظر ضخامت و ابعاد، پروفیل‌ها را به دو گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌کنند. کاربرد این دو نوع پروفیل با هم فرق می‌کند. در ادامه از تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی بیشتر می‌خوانید.

پروفیل صنعتی

پروفیل‌های صنعتی یا سنگین مقاطعی مربعی و مستطیلی دارند و ابعادشان بسیار بزرگ است. تولید این مقاطع کار ساده‌ای نیست؛ وزن زیادی دارند و نیاز به استفاده از موادی مرغوب و مستحکم برای تولیدشان است.

از ورق سیاه در تولید پروفیل‌های صنعتی استفاده می‌شود. ضخامت این محصولات زیاد است و به‌واسطه ویژگی‌هایشان از آنها در ساخت پل‌ها و سازه‌هایی سنگین و عظیم استفاده می‌شود. وزن این پروفیل‌ها بالا است و به همین خاطر، استفاده از آنها در ساختمان‌سازی رواج ندارد.

پروفیل صنعتی و ساختمانی وتفاوت انها

پروفیل ساختمانی

از پروفیل‌های ساختمانی در تولید در، پنجره و ستون‌ها استفاده می‌شود. ضخامت این محصولات فولادی زیاد نیست و برای همین سبک هستند. استحکام پروفیل‌های ساختمانی برای استفاده در سازه‌های مختلف کافی است اما توانایی لازم برای به‌کارگیری در پروژه‌های عظیمی مانند پل‌ها را ندارند. این پروفیل‌ها انواع باز و بسته دارند. آلیاژهای متنوعی هم در آنها استفاده می‌شود. 

تنوع پروفیل‌های ساختمانی زیاد است و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. برای مثال، برخی از انواع پروفیل‌های ساختمانی در محیط‌های مرطوب قابل‌استفاده‌اند و در واقع ضدزنگ هستند. این پروفیل‌ها انعطاف‌پذیری خوبی هم دارند. قیمت پروفیل ساختمانی با نمونه‌های صنعتی متفاوت است. در ادامه درباره قیمت این محصولات فولادی بیشتر توضیح داده می‌شود.

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

فرق پروفیل صنعتی و ساختمانی

عمده‌ترین تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی در ضخامتشان است. ضخامت محصولات ساختمانی کمتر است و سبک هستند. پروفیل‌های ساختمانی ضخامتی میان ۲ تا ۶ میلی‌متر دارند و طولشان هم در حدود ۶ متر است. ضخامت پروفیل‌های صنعتی در حدود ۵ تا ۸ میلی‌متر است و طولی به‌اندازه ۱۲ متر دارند. پروفیل‌های ساختمانی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به نمونه‌های صنعتی دارند و از همین روی شکل‌پذیرتر هستند. 

موادی که در تولید هریک از این‌ها به کار می‌رود هم با یکدیگر متفاوت است. پروفیل‌های ساختمانی معمولا آلیاژهایی در ترکیب خود دارند که باعث می‌شود ضدزنگ باشند و در رطوبت تخریب نشوند. این در حالی است که ماده موجود در ترکیبات پروفیل‌های صنعتی باعث می‌شوند که محصول نهایی مستحکم باشد.

کاربرد این دو نوع پروفیل هم با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. برای مثال:

  • از پروفیل ساختمانی در سقف سوله‌ها، در، پنجره و چارچوب‌های بزرگ استفاده می‌شود.
  • از پروفیل صنعتی برای تولید تأسیسات صنعتی، ماشین‌آلات و صنایع نظامی استفاده می‌شود. 

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، تنوع محصولاتی که در دسته‌بندی پروفیل ساختمانی قرار می‌گیرند از نمونه‌های صنعتی بیشتر است. البته همه آنها ویژگی‌های مشترکی مانند شکل‌پذیری و انعطاف بالا دارند. مواد و آلیاژهای موجود در ترکیب ورق‌های سبک ساختمانی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

ورق‌های صنعتی سنگین و حجیم‌اند. استفاده از آنها در پروژه‌های ساخت‌وساز معنایی ندارد. سنگین‌بودن آنها و ابعاد وسیعی که دارند در حوزه ساخت سازه‌های کم‌ارتفاع و کوچک بی‌معنا است. 

تفاوت های پروفیل صنعتی و ساختمانی

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی از نظر تولید

برای تولید پروفیل‌های ساختمانی از روش‌های نورد سرد و گرم استفاده می‌کنند. ماده اولیه تولید بنا به کاربردی که از پروفیل انتظار می‌رود، متفاوت خواهد بود. ورق موردنظر برای ساخت هر نوع پروفیل متفاوت انتخاب می‌شود. در ابتدا، ورق موردنظر را انتخاب می‌کنند و بعد فرایند شکل‌دهی صورت می‌گیرد.

جوش‌پذیری هم مرحله نهایی کار است. نورد سرد در تولید انواع پروفیل ساختمانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید پروفیل‌های سنگین، بیشتر از روش‌های نورد گرم استفاده می‌شود. 

فرایند تولید پروفیل صنعتی با ساختمانی متفاوت است. در این روش و برای تولید این نوع از پروفیل‌ها، از ورق‌های سیاه یا فولاد معمولی استفاده می‌شود. بعضی‌اوقات، بنا به خروجی نهایی فولاد پرکربن در ساختار محصول استفاده می‌شود و گاهی هم کم‌کربن. جنس ورق که انتخاب می‌شود، مرحله اندازه‌گیری فرامی‌رسد.

ابعاد محصول مشخص می‌شود و با روش نورد گرم محصول به مرحله تولید می‌رسد. به‌عبارت دقیق‌تر، ورق مناسب برای ساخت محصول در کوره نرم می‌شود و با قرارگرفتن تحت فشار و کشش به شکل پروفیل درمی‌آید. با جوش‌خوردن دو طرف ورق، محصول تکمیل می‌شود.

قیمت پروفیل صنعتی و ساختمانی

قیمت‌ پروفیل صنعتی و ساختمانی هم با یکدیگر متفاوت است. پروفیل‌های صنعتی معمولا گران‌تر هستند و علت هم ریشه در تنوع فولادی دارد که در آنها به کار می‌رود. از سوی دیگر، این پروفیل‌ها سنگین‌تر هستند و فرایند تولید سخت‌تری هم نسبت به هم‌تایان ساختمانی‌شان دارند. 

ورقی که در هریک از این دو نوع پروفیل استفاده می‌شود، عامل مهمی برای تعیین قیمت‌ آنها به‌شمار می‌رود. قیمت پروفیل‌ها در گروی عوامل متعددی است. نوسانات ارزی، تصمیمات خردوکلان اقتصادی روی عرضه و تقاضای این محصولات در بازار اثر می‌گذارند. در نتیجه، بازارشان از فرازونشیب‌های مختلف در امان نیست. 

برای آگاهی از قیمت‌ها باید پایگاه معتبری باشد که مراجعه به آن، به خریداران امکان رصد دقیق بازار و بررسی تغییر روند قیمت‌ها را بدهد. چنین پایگاهی وجود دارد؟ با وجود امکان استعلام‌گیری قیمت و نرخ محصولات موجود در بازار، تصمیم‌گیری‌ها برای تأمین و خرید راحت‌تر پیش می‌رود. 

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی

در آخر

برای تهیه انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی می‌توانید نگاهی به قیمت‌ها در بازار داشته باشید. برای این کار، پایگاه‌هایی وجود دارند که قیمت‌ها را به‌طور دقیق، درست و به‌روز در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در واقع، با استعلام‌گیری نرخ محصولات بازار می‌توانید قیمت پروفیل را زیر نظر داشته باشید و بهترین تصمیم‌ها را برای تأمین محصولات موردنیاز پروژه‌تان بگیرید.

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه استعلام‌گیری قیمت‌ها، آیرومارت (شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت، نامی معتبر و خوش‌سابقه در زمینه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها به‌شمار می‌رود. از طریق روش‌های زیر می‌توانید با آن تماس بگیرید:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید