عوامل موثر بر هزینه بازسازی ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در صنعت ساختمان‌سازی، اصطلاح بازسازی به فرآیند بهسازی یا نوسازی یک ساختمان قدیمی، آسیب دیده یا معیوب اطلاق می‌شود.

مفهوم بازسازی با تجهیز مجدد ساختمان بوسیلۀ نصب تاسیسات جدید تفاوت دارد. قبل از شروع فرایند بازسازی، برنامه‌ریزی دقیق و چیدن یک استراتژی کارآمد، اولین قدم برای برآورد هزینه و در نهایت ارائه یک پروژه موفق و بدون مشکل است.

به طورکلی هزینه ثابتی برای شروع یک پروژه وجود ندارد. معمولا نمی‌توان با یک اطمینان صد درصدی‌ در مورد عوامل مورد نیاز یک پروژه به نتیجه رسید و در حالیکه پروژه ادامه پیدا می‌کند، تصمیم‌گیری‌ها بیشتر مشخص می‌شوند. حتی زمانی که یک برآورد کلی تخمین زده می‌شود و این قیمت از سمت تامین‌کنندگان مالی پروژه نیز پذیرفته شده باشد، این برآورد احتمالاً در نتیجه تغییراتی خواهد کرد. تغییراتی با منشا رویدادهای پیش‌بینی نشده یا نوسانات بازار و... اما قطعا یکسری فاکتورها وجود دارند که در هزینه بازسازی یک ساختمان موثر می‌باشند.

یکی از این فاکتورها ارزیابی دقیق از وضعیت ساختمان است. به منظور برآورد هزینه مورد نیاز برای یک ساختمان یک نقشه بردار مجاز باید در پروژه حضور داشته باشد که بتواند گزارشی در باب میزان خرابی ساختمان، تعمیرات و تاسیسات مورد نیاز و همچنین یک دورنمای کلی ارائه دهد. این گزارش به شناسایی نوع ساخت‌وساز مورد استفاده در سراسر سازه کمک خواهد کرد و باعث می‌شود طراحی مجدد و تکنیک‌های مناسب برای بازسازی ساختمان مورد نظر توسط مسئول پروژه فراهم شود.

فاکتور موثر دیگری که بسیار هم مهم تلقی می‌شود فرایند ایمنی‌سازی ساختمان در یک پروژه بازسازی می‌باشد. معمولا ساختمان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند، مدتی خالی و بلااستفاده بودند و احتمالا خرابی‌هایی نظیر ایمن نبودن دیوار و سازه‌ها، خرابی در و پنجره، نشت آب، عملکرد نامناسب تاسیسات برقی، عدم وجود سیستم سرمایش و گرمایش مناسب و... در آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین مهم است که قبل از شروع پروژه خرابی‌های یک ساختمان شناسایی و هزینه‌های مورد نیاز برای تعمیرات و رفع این خرابی‌ها تخمین زده شوند. در حین پروژه می‌توان کرکره‌های فلزی اجاره کرد یا از ورق‌های تخته برای نصب درها و پنجره‌ها استفاده کرد. از ورق‌های ضد آب نیز می‌توان به منظور ایمن‌سازی قسمت‌های آسیب دیده استفاده کرد. همچنین با احتمال در نظر گرفتن خطرات پیش بینی نشده، تحت پوشش بیمه بودن ضروری خواهد بود.

و بالاخره نوبت به کارهای الحاقی و مربوط به سازه می‌شود. اصلاحات سازه‌ای می‌تواند پس از ایمن سازی ساختمان موجود آغاز شود. تمام کارهای مربوط به سازه باید با مقررات ساختمان مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید که از ساختمان مورد نظر در هنگام کار با استفاده از ورق‌های پلاستیکی، تخته‌ها و غیره به منظور جلوگیری از آسیب دیدن آن محافظت کنید.

 

 

 

اصلاحات اولیه یک فاکتور موثر بر هزینه بازسازی ساختمان و بخشی از کارهای سازه‌ای می‌باشد. این مرحله شامل کار بر روی دیوارهای داخلی، کفپوش، فیکس تیرچه‌های داخل سقف، نصب راه پله یا اتاق‌های جدید در صورت نیاز، کارهای سیم‌کشی و لوله‌کشی می‌باشد و هرکدام از این موارد با توجه به اهمیت، زمان مورد نیاز و تعداد نیروی کار، متریال مورد استفاده بر هزینه بازسازی ساختمان تاثیرگذار خواهند بود. همچنین مواردی که قرار است بعداً توسط گچ کاری پنهان شوند در این مرحله نصب خواهند شد، مانند: سیستم‌های تهویه، سیم کشی برق، سیستم روشنایی، کنترل گرمایش مرکزی، آلارم، آنتن، بلندگو، تلفن، لوله کشی برای تامین آب، زهکشی و...

پس از نصب موارد بالا می‌توان گچ کاری مجدد و نصب کفپوش‌ها را انجام داد. اصلاحات ثانویه نیز شامل نصب اتصالات نور، پریز، کلید، تلفن، تلویزیون، درب‌ها و پنجره‌ها، تعمیرات مربوط به آرشیترو، دوک و نرد‌ه‌ها، نصب لوازم حمام و سرویس بهداشتی، نصب بویلر و رادیاتور، چیدمان آشپزخانه و مبلمان و درنهایت آماده‌سازی سطوح برای دکوراسیون خواهد بود.

مرحله دکوراسیون آخرین فاکتور از عوامل تاثیرگذار بر هزینه بازسازی یک ساختمان می‌باشد. رنگ آمیزی، لاک زدن، کاغذ دیواری، لمینت و ... هرکدام پس از اتمام کار تعمیر و اصلاحات ثانویه آغاز می‌شود. در نظر داشته باشید که به منظور دستیابی به یک روکاری خوب، مهم است که سطوح از قبل کاملاً صاف و تمیز باشند. کاشی کاری حمام و آشپزخانه و همچنین نصب هرگونه کفپوش مانند وینیل و موکت نیز باید در این مرحله انجام شود.

به طور کلی تعیین کاربری یک ساختمان به شدت در هزینه بازسازی آن ساختمان موثر خواهد بود و تعیین کننده خواهد بود که آیا باید به دنبال یک سرمایه‌گذار باشید یا خیر. همچنین باید تعیین کنید که ساختمان مورد نظرتان به بازسازی نیاز دارد یا نوسازی صرف برای آن کافی خواهد بود؟ میزان خرابی ساختمان و تعمیرات مورد نیاز به منظور بازسازی در چه حدی است؟ آیا صرفه اقتصادی خواهد داشت؟ این موارد سوالاتی می‌باشد که قبل از شروع به بازسازی یا نوسازی ساختمان، باید جوابش را برای خود مشخص کنید.

 

 

 

سعی کنید در روند بازسازی ساختمان برنامه‌ریزیتان در جهتی باشد که در نهایت 10 تا 20 درصد از قیمت تخمین زده شده باقی بماند و بتوانید آن را صرف موارد اضطراری نمایید.

در بازسازی ساختمان‌هایی که خیلی قدیمی هستند، بهتر است به جای صرف هزینه به منظور جایگزین کردن اقلام و تجهیزات به تعمیر آن‌ها بپردازید. ایتگونه صرفه جویی قابل توجهی در مخارج خود انجام داده‌اید. هنگام سفارش متریال و مصالح مورد نظرتان چه درجهت بازسازی و چه درجهت نوسازی ساختمان به کیفیت متریال و مصالح اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. استفاده از متریال با کیفیت می‌تواند از صرف هرینه برای خرابی و تعمیرات ثانویه جلوگیری کند. همچنین سعی کنید کمیت مصالح مورد احتیاجتان را به درستی تخمین بزنید که درنهایت مصالح اضافی نداشته باشید.

باید بدانید که تخمین بودجه اولیه به منظور بازسازی یک ساختمان بسیار پیچیده‌تر از ساخت یک ساختمان می‌باشد زیرا که در روند بازسازی و نوسازی ساختمان احتمالات پیش بینی نشده بیشتری ظاهر می‌شوند و با شرایط متغیرتری روبه‌رو خواهید بود و احتمالا بخشی از بودجه‌تان صرف هزینه‌هایی تحت عنوان هزینه‌های پنهان خواهد شد.

به عنوان آخرین نکته در کنترل عوامل موثر بر هزینه باید بدانید که در روند بازسازی ساختمان نباید تمرکزتان را روی نوسازی‌های غیرضروری بگذارید. برای مثال صرف هزینه درجهت ایمن‌سازی ساختمان و اصلاحات سازه‌ای بسیار به صرفه‌تر از مخارج زیبایی‌سازی خواهد بود و همچنین از هزینه‌های ثانویه نیز جلوگیری می‌نماید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید