میلگردهای ارزان و باکیفیت بازار کدامند؟| آهن آنلاین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

دراین مقاله به بررسی میلگردهایی که در عین کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند و ارزان هستند، پرداخته ایم؛ توجه به قیمت در کنار کیفیت، می تواند برای خرید میلگرد بسیار اهمیت داشته باشد.

میلگردهای ارزان و باکیفیت بازار کدامند؟

یکی از مقاطع فلزی مورد استفاده در صنایع عمرانی، میلگردها هستند؛ این محصولات بیشتر به‌منظور مسلح کردن بتون‌ها جهت افزایش مقاومت کششی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ما برای بررسی خرید میلگرد با قیمتی مقرون به‌صرفه و درعین‌حال باکیفیت، همراه باشید.

آیا هر میلگرد ارزانی، باکیفیت است؟

در تمام دنیا مصنوعات فلزی طبق استاندارد مورد تایید آن کشور تولید می‌شوند؛ در ایران هم، میلگردها بر طبق سه استاندارد زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  • استاندارد روسی GOST5781
  • استاندارد ملی ایران ISIRI3132
  • آبا (آیین‌نامه بتن ایران) برگرفته از استانداردهای EN اروپا، DIN آلمان، GIS ژاپن، ASTM آمریکا و ISO جهانی

بر طبق این استانداردها، اندازه، طول و وزن میلگردها، مشخص است؛ اگر محصولی خارج از محدوده این آیین‌نامه‌ها باشد، بالتبع دارای کیفیت و استاندارد لازم نبوده و مورد تایید سازمان مهندسی نیست.

از طرفی، لزوماً هر قیمت بالایی نشان‌دهنده کیفیت مطلوب محصول نیست. عوامل متعددی در تعیین بهای میلگردها مؤثر هستند؛ برخی اوقات آلیاژهای به‌کار رفته در ترکیب اولیه میلگردها، تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام‌شده محصول دارد. باتوجه به‌کارایی هر میلگرد، ترکیب مواد آن نیز می‌تواند متغیر و قیمتی متفاوت داشته باشد.

باتوجه به‌اهمیت فوق‌العاده‌ میلگرد در سازه‌ها، واضح و مبرهن است که نباید کیفیت را فدای قیمت کرد؛ استفاده از میلگردهای استاندارد و با کیفیت، می‌تواند از بسیاری تاثیرات مخرب در پروژه‌ها جلوگیری کند.

میلگرد کدام کارخانه هم باکیفیت است و هم قیمت مناسبی دارد؟

کارخانه‌های متعددی در کشور ما مشغول به‌تولید میلگردهایی باکیفیت و قیمتی مقرون به‌صرفه هستند. میلگردهای ساده و آجدار، در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی جهت بهبود خواص فیزیکی بتن‌ها، استفاده می‌شوند. عدم استفاده از میلگردهای باکیفیت و مطلوب، می‌تواند باعث شکستن، خرد شدن بتن‌ها و تخریب کلی سازه شود. کارخانه‌های زیر این محصول را با هزینه معقول و منطقی در بازار ارائه می کنند:

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"میلگردهای تولیدی مجتمع فولاد آذربایجان (میانه)، از باکیفیت ترین مقاطع فولادی کشور به حساب می آیند، به همین خاطر اطلاع از قیمت روز میلگرد میانه در سایزهای مختلف برای خریداران اهمیت زیادی دارد. بالا و پایین شدن قیمت میلگرد میانه، علاوه بر سایز و وزن به عوامل مختلف دیگری مانند: نوسانات بازار آهن، شرایط سیاسی-اقتصادی جامعه، نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و انرژی و… بستگی دارد."

 

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد اصفهان، به خاطر حجم درخواست زیادی که همواره برای خرید این کالا وجود دارد کمتر پیش میاید که ثبات داشته باشد و در اکثر روزهای سال مدام در حال تغییر است. اخیرا شاهد افزایش قیمت روز میلگرد اصفهان در وزن و سایزهای مختلف هستیم که از جمله دلایل آن می‌توان تحریم‌ها وبحران‌های اقتصادی اخیر در کشور، بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن محصولات اولیه تولید میلگرد اشاره کرد که همگی به نوبه‌ای تاثیر مستقیم بر روی نرخ میلگرد اصفهان و سایر کارخانه‌های تولیدی میلگرد دارند."

 

کارخانه های مختلفی در کشور وجود دارد که محصولات میلگرد آن ها در عین کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

از دلایل مؤثر در قیمت‌گذاری میلگردها، روش ساخت آن‌هاست. به‌طورکلی در کشور ما، این محصولات با چهار روش مختلف تولید می‌شوند:

  • روش نورد گرم
  • روش نورد سرد
  • ترمکس
  • میکروآلیاژی

محصولات نورد گرم، دارای کشش و انعطاف بالایی نسبت به بقیه انواع میلگردها هستند. قیمت میلگرد نیشابور با توجه روش به تولید نورد گرم این مجموعه، از ارزش زیادی جهت استفاده در پروژه‌های منطقه برخوردار است.

در انواع نورد سرد، شکل ظاهری محصولات بهتر بوده و استحکام بیشتری دارند؛ در روش ترمکس، در تولید محصول از فولاد کم کربن استفاده می‌شود که باعث کاهش کیفیت و بالتبع کاهش هزینه می‌شود؛ این تولیدات دارای درجه سختی و شکنندگی پایینی هستند.

در محصولات میکروآلیاژی، افزایش آلیاژهایی از قبیل تیتانیوم، وانادیوم و نیوبیوم، باعث بالارفتن مقاومت، کشش و انعطاف پذیری محصول شده و به همان اندازه، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. لازم به‌ذکر است که معمولا نام کارخانه تولیدکننده و روش تولید محصول، با علائمی اختصاری بر روی میلگرد حک می‌شود. مثلا قیمت میلگرد 18 کارخانه‌های مختلف، براساس وزن آن تعیین می‌شود و علامت کارخانه و روش تولید نیز بر روی آن درج شده است.

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد 18 به طور معمول بر اساس کیفیت محصول و اعتبار کارخانه‌ای که قصد خرید از آن را دارید مشخص می‌شود. اما یک سری فاکتورهای دیگر نیز به طور کلی بر روی قیمت میلگرد 18 تاثیرگذار هستند که از جمله این فاکتورها می توان به نرخ ارز، قیمت میلگرد در بازار جهانی و میزان عرضه و تقاضا میلگرد در بازار آهن اشاره کرد؛ که معمولا بر روی قیمت روز میلگرد 18 نیز تاثیر گذار هستند."

همان‌طورکه مشاهده شد، هرکدام از این محصولات دارای قیمتی متفاوت بوده، ولی در پروسه تولید همه انواع آن‌، استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شوند. هر کدام از این انواع میلگرد، کارایی مخصوص به‌خود را داشته و باید در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرند؛ لذا جهت جلوگیری از هزینه‌های اضافی و همچنین پیشگیری از ضررهای احتمالی به سازه، علم و شناخت استفاده مناسب از این مصالح، امری ضروری و حیاتی به‌نظر می‌رسد.

همچنین در هنگام خرید میلگرد، تنها نباید به ارزان بودن آن‌ها اکتفا نمود؛ گاهی اوقات، هزینه حمل‌و‌نقل یک محصول ارزان‌قیمت، می‌تواند بسیار بالا باشد که از نقطه نظر اقتصادی، مقرون به‌صرفه نخواهد بود. لذا در هنگام خرید، حتی‌الامکان کارخانه‌های اطراف پروژه در اولویت قرار گیرند تا از تحمیل هزینه‌های اضافی، جلوگیری شود.

ابعاد، اندازه، نوسانات ارزی، ارزش جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا نیز در تعیین بهای این محصولات، بسیار تاثیرگذار هستند.

برای مشاهده ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
https://ahanonline.com/210379/میلگرد-ارزان-باکیفیت/

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید