طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک و لوکس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

در اینجا با جذاب ترین طراحی های سرویس بهداشتی کلاسیک و لوکس آشنا شوید. به شما مهم ترین عناصر طراحی سرویس بهداشتی را آموزش میدهیم.

طراحی سرویس بهداشتی

در گذشته خانه‌ها طوری طراحی می‌شدند که سرویس بهداشتی خارج از خانه قرار گیرد. اما با گذشت زمان و به وجود آمدن تغییرات عمده در معماری خانه‌ها، سرویس بهداشتی به درون خانه آمد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. هرچقدر که در گذشته کمتر به طراحی سرویس بهداشتی توجه می‌شد امروزه بر عکس شده است. سرویس بهداشتی یکی از فضاهایی است که انسان نه تنها در طول روز بلکه دقایقی را ابتدای روز و انتهای شب نیز در سرویس بهداشتی می‌گذراند. بنابراین با توجه به تمام مسائل گفته شده امروز در مورد طراحی سرویس بهداشتی صحبت خواهیم کرد. با ما در بساز و بچین همراه بمانید شاید با خواندن این متن شما هم بخواهید تغییرات ویژه‌ای را در سرویس بهداشتی خانه خود بدهید.

 

عناصر موجود در سرویس بهداشتی

به طور کلی وقتی وارد یک سرویس بهداشتی می‌شویم توقع داریم عناصر زیر را ببینیم:

  • روشویی
  • آینه
  • کاسه توالت ایرانی (توالت زمینی) یا توالت فرنگی
  • حوله یا خشک کن
  • مایع دستشویی یا صابون

به جز پنج آیتم اصلی بالا ممکن است موارد زیر هم در دستشویی دیده شوند از جمله:

  • فرچه توالت
  • دستمال توالتی
  • سطل زباله
  • دمپایی
  • جا مسواکی و خمیردندان
  • گل و گیاه
  • آفتابه
  • کمد یا کابینت

استفاده یا عدم استفاده از هر یک از موارد بالا به نیاز و سلیقه فردی برمی‌گردد. طراحی سرویس بهداشتی به هر سبک و مدلی که باشد اصول خاصی در مدل، رنگ، استفاده و عدم استفاده از موارد بالا را دارد. در ادامه بیشتر با مبحث طراحی سرویس بهداشتی آشنا می‌شویم.


جدیدترین ایده های زیباسازی سرویس بهداشتی کوچک

 

 

طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک

طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک از گذشته تا به امروز محبوبیت زیادی داشته است. سبک کلاسیک درآمیخته با عصر معاصر است که هر عنصر به کار رفته در آن تعریف دقیق و مشخصی دارد. حس اصالت ویژگی اصلی سبک کلاسیک است. در طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک موارد زیر مد نظر قرار می‌گیرند:

 

رنگ‌ها

در طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک رنگ‌ها باید لطیف، ظریف و گرم باشند. چنین رنگ‌هایی فضایی پر از حس آرامش و راحتی را پدید می‌آورند. رنگ‌های اصلی سرویس بهداشتی به سبک کلاسیک درباری و ملایم هستند. از رنگ‌های متداول در سرویس بهداشتی کلاسیک موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • بژ
  • کرم
  • خاکستری
  • صدفی
  • شرابی
  • طلایی
  • نقره‌ای
  • زیتونی
  • آجری

همچنین می‌توان از رنگ سفید در کنار سایر رنگ‌های متداول برای سبک کلاسیک استفاده کرد. رنگ سفید حس تمیزی و پاکیزگی را می‌دهد. بزرگترین حسن رنگ سفید به راحتی ست شدن با رنگ‌های سبک کلاسیک از جمله بژ، قهوه‌ای، کرم و شیری است.

 

متریال‌ها

در طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک باید توجه ویژه‌ای به تقارن و هماهنگی میان اجزا داشت. عموما در سرویس بهداشتی‌های کلاسیک از متریال‌های طبیعی استفاده می‌شود تا حس تجملاتی و اشرافی گری در داخل سرویس بهداشتی ایجاد شود. عموما طرح‌های هندسی به کار رفته در متریال‌ها و اجزای سرویس بهداشتی کلاسیک دو بعدی مانند مربع و مثلث است. روشویی و شیر آلات باید در طرح کلاسیک و اشرافی گونه انتخاب شوند. همچنین جنس شیر آلات باید به گونه‌ای باشد که در مقابل زنگ زدن و خوردگی مقاوم باشد.

مصالح کاربردی در سبک کلاسیک مرمر، سنگ و سرامیک هستند. کیفیت مناسب، ظاهر لوکس، ماندگاری بالا و نگهداری آسان از ویژگی‌های مصالح نام برده شده هستند. چوب یکی دیگر از مصالح کاربردی در طراحی سرویس بهداشتی کلاسیک است. بهترین چوب‌ها از جنس بلوط، گیلاس و افرا هستند.

آینه‌ها در طراحی کلاسیک به شکل مستطیل ساده اما سلطنتی بالای سینک روشویی با قابی ساده از جنس فلز یا چوب به کار می‌روند. بیشتر سرویس بهداشتی‌های کلاسیک دارای لوستر هستند، اما اگر فضای سرویس بهداشتی به گونه‌ای باشد که که اجازه استفاده از لوستر را ندهد از سایر لامپ‌های ساده و هالوژن‌ها که به شکل کلاسیک ساخته شده‌اند می‌توان برای روشنایی استفاده کرد.

 

 

طراحی سرویس بهداشتی مدرن

سبک مدرن یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها است که امروزه در بسیاری از خانه‌ها شاهد آن هستیم. طراحی سرویس بهداشتی مدرن از سادگی تبعیت می کند. به طور کلی هرچقدر اجزا و عناصر سرویس بهداشتی ساده‌تر و به دور از پیچیدگی باشند می‌توان آن را سبک مدرن دانست. در سبک مدرن می‌توان از آیتم‌های مختلف به عنوان تزیین و کاربرد استفاده کرد. اما در هر حال باید از پیچیدگی، شلوغی و بی نظمی پرهیز کرد.

در طراحی سرویس بهداشتی مدرن برای جلوه بیشتر می‌توانید یک بخشی از آن را به عنوان عنصر چشمگیر استفاده کنید. به طور مثال اگر دیواره‌ها، روشویی و سنگ توالت و حتی کابینت‌ها سفید هستند یک دیوار را زرد رنگ انتخاب کنید تا بیشتر به چشم بیاید. یا اینکه بخش کوچکی از دیوار سرویس بهداشتی دارای طرح باشد در حالیکه سایر قسمت‌ها بدون طرح هستند.

 

طراحی سرویس بهداشتی لوکس

به جرات می توانیم بگوییم هیچ چیز به اندازه طراحی سرویس بهداشتی لوکس جذاب نیست. زیرا طراحی‌های بی نظیری برای داشتن یک سرویس بهداشتی لوکس به وجود آمده‌اند که هیچ نقطه پایانی برای آن‌ها وجود ندارد. به طور مثال می‌توان برای طراحی کف سرویس بهداشتی و حتی دیواره‌ها از سنگ طبیعی استفاده کرد. طوری که تصور می‌کنید در کنار صخره‌های سنگی ایستاده‌اید. البته که می‌توان به جای سنگ از کاشی و سرامیک استفاده کرد مشروط بر اینکه از طرح‌های بسیار شلوغ و یا رنگ‌های تند استفاده نشود.

آینه‌ها می‌توانند به هر شکلی باشند. حتی می‌توان از شکل‌های غیر متعارف استفاده کرد. لزومی به استفاده از خطوط و منحنی صاف و بی نقص نیست. با استفاده از نورپردازی می‌توانید توجه‌ها را به آینه جلب کنید و باعث انعکاس بیشتر نور در درون سرویس بهداشتی شوید.

برای توالت فرنگی نه تنها از توالت فرنگی‌های پایه دار بلکه از توالت فرنگی هنگ وال (دیواری) نیز می‌توان استفاده کرد که ظاهری شیک و نوین به سرویس بهداشتی می‌بخشد. همچنین توالت فرنگی‌ را می‌توان در طرح‌های بیضی، نیمه بیضی و دایره‌ای تهیه کرد. توالت‌های ایرانی نیز از نظر طراحی نشیمن سه دسته‌اند:

  • توالت ایرانی تخت
  • توالت ایرانی نیمه طبی
  • توالت ایرانی طبی

توالت‌های ایرانی در طرح‌های بیضی، دایره‌ای و نیمه مستطیل تولید می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در طراحی سرویس بهداشتی شیک همخوانی اجزا با یکدیگر است. بنابراین بهتر است طرح و رنگ روشویی نیز با توالت همخوانی داشته باشد.

هماهنگ بودن اکسسوری‌ها در طراحی سرویس بهداشتی لوکس و شیک نقش مهمی دارند. در کنار اکسسوری‌ها به ست سرویس بهداشتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. گل و گیاه آیتم‌های دیگری هستند که به شیک شدن سرویس بهداشتی کمک می‌کنند.

 


بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی چیست؟

 

طراحی سرویس بهداشتی داخل اتاق خواب | طراحی سرویس بهداشتی مستر

قطعا شما هم در فیلم‌ها یا از نزدیک دیده‌اید که خانه‌هایی که متراژ زیادی دارند، در اتاق خواب بزرگ و اصلی دارای حمام و سرویس بهداشتی شخصی هستند. سرویس بهداشتی مستر برای راحتی افراد اتاق در نظر گرفته شده است که مجموعه‌ای کامل از تمام امکانات را داراست. عموما حمام و سرویس بهداشتی در یک جا و البته با رعایت فاصله مناسب قرار گرفته‌اند. در بعضی از خانه‌ها شاهد هستیم که سرویس بهداشتی و حمام در اتاق مستر جداگانه هستند. با توجه به اینکه متراژ خانه بسیار زیاد است طبیعی است که طراحی سرویس بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. تمام وسایل و متریال‌های به کار برده شده در سرویس بهداشتی مستر شیک و لوکس هستند. معمولا پنجره‌ای بزرگ رو به فضای باز وجود دارد که روشنایی اصلی سرویس بهداشتی را تامین می‌کند. از سویی دیگر از طریق نورپردازی باعث چشم انداز بهتر سرویس بهداشتی مستر می‌شوند.

 

 

 

طراحی سرویس بهداشتی معلولین

جا دارد در این متن اشاره‌ای به سرویس بهداشتی معلولین داشته باشیم. در بعضی از خانه‌ها افرادی زندگی می‌کنند که با شدت کم تا زیاد دچار معلولیت جسمانی هستند. البته در کنار معلولین می‌توان به سالمندان نیز اشاره کرد که به دلیل بالا رفتن سن از قدرت جسمانی کمتری برخوردار هستند. برای طراحی سرویس بهداشتی معلولین اول از همه باید شرایط فرد کم توان را در نظر گرفت. زیرا با توجه به تفاوت در میزان ملولیت افراد نیازهای متفاوتی با یکدیگر دارند.

به طور مثال بعضی از سرویس بهداشتی‌ها پله دارند یا چارچوب در به گونه‌ای است که فرد برای قدم برداشتن باید پای خود را بالاتر بیاورد. یا اینکه توالت فرنگی باید به گونه‌ای خاص قرار گیرد که نشستن و برخاستن راحت‌تر باشد. البته که همه معلولیت‌ها مربوط به پا نیست اما به طور کلی می‌خواهیم شرایط طوری باشد که فرد احساس ناتوانی نکرده و بتواند به راحتی رفت و آمد کند و از وسایل استفاده کند. بهترین کار این است که از خود فرد سوال کنیم، چه توقعات و انتظاراتی دارد. البته که استانداردهای کلی برای سرویس بهداشتی معلولین تدوین شده است اما باز هم پرسیدن نظرات افراد کم توان گامی بزرگ در طراحی سرویس بهداشتی معلولین به صورت ایده آل خواهد بود.

 

 

استانداردهای طراحی سرویس بهداشتی

اصلی‌ترین موضوعی که در طراحی سرویس بهداشتی باید مد نظر قرار گیرد این است که قرار است برای کجا طراحی شود. به طور مثال طراحی سرویس بهداشتی منزل مسکونی یا طراحی سرویس بهداشتی محیط اداری یا فروشگاهی متفاوت است. استانداردهای طراحی سرویس بهداشتی مسکونی بسیار متنوع است از این رو تعدادی از آن‌ها به صورت گزینشی در ادامه آمده است:

  • ابعاد سرویس بهداشتی کوچک باید بیشتر از 120 در 110 طراحی شود.
  • اندازه استاندارد سرویس بهداشتی در خانه‌های کوچک 155 در 110 است.
  • درب‌ سرویس بهداشتی باید نسبت به رطوبت مقاوم بوده و به راحتی تحت تاثیر رطوبت تغییر شکل نداده و خراب نشود.
  • برای طراحی سرویس بهداشتی همراه با روشویی و توالت فرنگی و درب رو به داخل، ابعاد 120 در 140 سانتیمتر مناسب است.
  • در طراحی سرویس بهداشتی، حداقل ارتفاع کف تا زیر سقف کاذب در هر قسمتی که فرد ایستاده باشد، باید از 210 سانتیمتر بیشتر باشد.
  • درب سرویس بهداشتی نباید در مقابل سایر مناطق خانه باز شود. درب سرویس بهداشتی باید به سمت حاشیه و یا فضاهای پرت ساختمان باز شود.

 

طراحی سرویس بهداشتی مدرن و مینیمال صورتی

 

طراحی سرویس بهداشتی نئوکلاسیک با رنگ طوسی 

 

طراحی سرویس بهداشتی کوچک مدرن

 

طراحی سرویس بهداشتی مدرن با نورپردازی زیبا

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید