پالت فلزی چیست؟ آشنایی با پالت باکس و دیگر انواع پالت فلزی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

پالت، در دسته تجهیزاتی قرار می‌گیرد که کاربرد گسترده‌ای در انبارداری دارد. در اینجا با انواع این پالت ها آشنا شوید.

پالت، در دسته تجهیزاتی قرار می‌گیرد که کاربرد گسترده‌ای در انبارداری دارد. اگر بخواهیم تعریفی مختصر از پالت ارائه دهیم، باید بگوییم که سازه‌ای فلزی، چوبی یا پلاستیکی است که برای ذخیره‌سازی و حمل اقلام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین و قدیمی‌ترین پالت‌ها، از چوب ساخته می‌شدند، اما رفته رفته، انواع پلاستیکی و فلزی نیز قدم به چرخه تولید گذاشتند. امروزه، پالت فلزی به دلیل ارائه خواص مطلوبی چون استحکام و مقاومت به ضربه بالا، جایگاه بسیار خوبی را در صنایع مختلف چون صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی، پتروشیمی و ... یافته است.

پالت های فلزی، اغلب از جنس آلومینیوم و آهن ساخته می‌شوند. بدیهی است که خواص و قیمت پالت فلزی، تحت تاثیر جنس آن، تغییر کند. بنابراین، آگاهی از مشخصات هرکدام از این انواع، نه تنها کمک می‌کند تا تشخیص دهید، کدامیک برای کار شما مناسب است، بلکه در برآورد هزینه شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره پالت فلزی، انواع، مشخصات و کاربرد آن صحبت کنیم.

انواع پالت های فلزی

اگر تابحال برای خرید پالت اقدام کرده باشید، متوجه می‌شوید که انواع مختلفی از آن در بازار موجود است که هرکدام، کاربرد مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، از نظر نوع طراحی، پالت‌ها در دو نوع کلی مسطح و دیواره دار (پالت باکس) قرار می‌گیرند و این، مهم‌ترین دسته‌بندی آن‌هاست.

پالت مسطح

پالت مسطح با نام پالت تخت نیز شناخته می‌شود. درواقع می‌توان گفت دلیل نامگذاری این پالت‌ها، بدون دیواره بودن آن‌هاست که البته این ویژگی سبب شده تا نسبت به سایر انواع، کاربردهای محدودتری داشته باشند.

باکس پالت

به پالت های دیواره دار که شکل جعبه دارند، باکس پالت گفته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد پالت دیواره دار، حمل و نگهداری اجسام ریز است.

دیواره‌های پالت باکس یا باکس پالت، این امکان را می‌دهد که بتوان آن‌ها را روی هم چید و به عنوان قفسه در انبارها و سردخانه‌ها استفاده کرد. با این کار، می‌توان از تمام فضای انبار (حتی فضاهای پرت) بهترین بهره را برد.

به‌کار بردن باکس پالت فلزی به‌جای قفسه‌بندی‌های دائمی، امروزه مورد توجه بسیاری از انبارداران و سردخانه‌ها قرار گرفته است. چراکه هزینه‌های کمتری را تحمیل می‌کند و هر زمان که به فضا نیاز شد، می‌توان پالت‌ها را به راحتی جابه‌جا کرد یا برداشت.

در ساخت دیواره باکس پالت ها می‌توان از توری های فلزی، پروفیل و ورق فولادی استفاده نمود. شکل دیواره، یکی از معیارهای دسته‌بندی انواع باکس پالت فلزی است و آن‌ها را در سه گروه کلی باکس پالت تاشو، نرده‌ای و توری قرار می‌دهد.

پالت باکس تاشو

باکس پالت فلزی تاشو یا پالت لولایی، دیواره‌هایی تاشو دارد. دیواره تاشو این امکان را می‌دهد تا در زمان‌هایی که پالت خالی است و از آن استفاده نمی‌شود، بتوان آن را جمع کرد تا فضای کمتری از انبار را اشغال کند و قابلیت حمل بهتری داشته باشد.

پالت باکس نرده ای

دیواره باکس پالت نرده ای یا پروفیلی، از پروفیل‌هایی ساخته شده است که به صورت عمودی یا افقی قرار می‌گیرند. به دلیل استحکام بالای این پروفیل‌ها، معمولا در مواردی که به تحمل نیروی بالایی نیاز باشد، از این نوع پالت فلزی استفاده می‌شود.

پالت باکس توری

پالت فلزی توری، درواقع به نوعی از پالت گفته می‌شود که دیواره آن از مش یا توری‌های اغلب فولادی، تولید می‌شود. این پالت‌ها، عمدتا برای نگهداری و حمل اجسام ریز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه ضخامت این توری‌ها بیشتر باشد و یا از توری‌های با تراکم بالاتر تولید شده باشند، استحکام، وزن و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند.

پالت فلزی گالوانیزه

پالت گالوانیزه، یکی از انواع پالت‌های پرکاربرد در مواردی است که با رطوبت سروکار دارند، مانند سردخانه‌ها. درواقع باکس پالت فلزی سردخانه یا پالتی که برای ذخیره، قفسه‌بندی و حتی حمل مواد مختلف در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است نیاز به شستشوی زیاد داشته باشد. به همین دلیل، باید به راحتی شسته و تمیز شود، ضمن اینکه، مقاومت بالایی نیز درمقابل زنگ زدن از خود نشان دهد.

بهترین پیشنهاد برای کاربردهای درمعرض رطوبت و خوردگی، پالت گالوانیزه است. این نوع پالت آهنی، به دلیل قرار گرفتن یک لایه پوشش از جنس فلز روی، بر سطح آن‌ها، مقاومت بالاتری درمقابل زنگ زدن دارند.

پالت‌های گالوانیزه به دو روش تولید می‌شوند: یا پالت را از همان ابتدا با پروفیل‌ها و ورق‌های گالوانیزه تولید می‌کنند و یا اینکه پس از تولید، پالت آماده را تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار می‌دهند.

پالت گالوانیزه تولیدی از روش دوم، معمولا متقاضیان بیشتری دارد، که شاید مربوط به کیفیت پوشش بهتر آن است. گاهی اوقات، در اثر انجام جوشکاری، احتمال از بین رفتن پوشش گالوانیزه وجود دارد. به همین دلیل، این مناطق، درمقابل زنگ زدن، مستعدتر عمل کرده و احتمال خوردگی افزایش می‌یابد.

پالت آلومینیومی

پالت های آلومینیومی نیز که امروزه بسیار مورد توجه قرا گرفته‌اند، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. از مزایای پالت آلومینیومی می‌توان به زیبایی ظاهری و مقاومت به خوردگی خوب آن‌ها اشاره کرد. از سوی دیگر، به سبب شکل‌پذیری مطلوب، محدودیتی در طراحی ندارند.

پالت آلومینیومی در مقایسه با پالت آهنی، استحکام کمتری دارد، بنابراین در مواردی که به استحکام بالا نیاز باشد، استفاده از این پالت ها توصیه نمی‌شود.

انواع پایه پالت فلزی

پالت فلزی به دو صورت با پایه ثابت و پایه چرخ‌دار، در بازار موجود است که باتوجه به کاربردی که مدنظر شماست، می‌توانید هرکدام از این دو نوع را انتخاب کنید. در مواردی که نیاز به حمل بار باشد، بهتر است پالت فلزی چرخ دار را خریداری کنید و برای قفسه‌بندی، پالت پایه ثابت، مناسب شما خواهد بود.

ابعاد پالت فلزی

ابعاد استاندارد پالت فلزی معمولا شامل 80*120، 100*120 و 130*110 می‌شود. اما باید گفت که بسیاری صنایع، پالت مورد نیاز خود را در ابعاد سفارشی تهیه می‌کنند. پالت فلزی در تمامی ابعاد و طرح‌های مورد درخواست مشتری، توسط بازرگانی فولاد آیرومارت قابل تامین است.

کاربرد پالت فلزی

پالت فلزی، همانطور که پیش از این نیز گفته شد، تاثیر بسیاری بر انبارگردانی بهینه در انبارهای بزرگ دارد. درواقع، هر جایی که دپو و ذخیره اقلام صورت می‌گیرد، رد پایی از پالت فلزی هم دیده می‌شود.

از پالت معمولا برای قفسه‌بندی، نظم بخشیدن به انبارها و سردخانه‌ها، حمل اجسام و استفاده بهینه از تمامی فضای انبار، استفاده می‌شود.

چه عواملی بر کیفیت پالت تاثیرگذارند؟

عوامل مختلفی مانند روش تولید، کیفیت ماده اولیه مورد استفاده، روش جوشکاری و تجهیزات، کیفیت پالت فلزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین، درجه‌های مختلفی از کیفیت در بازار موجود است که اگر آگاهی کافی نداشته باشید، در انتخاب خود اشتباه کرده و متحمل ضرر مالی خواهید شد.

از نکاتی که باید در خرید پالت فلزی مورد توجه قرار دهید این است که حتما از یک منبع قابل اعتماد خرید کنید و پیش از تحویل بار، آن را بازرسی کنید که زنگ زده و پوسته پوسته نباشد. خط جوش سالم و خوبی داشته باشد و خمیدگی و برآمدگی در اثر ضربه نداشته باشد.

فرایندهای قابل انجام روی پالت های فلزی

در کاربردهای مختلف از پالت فلزی، ممکن است نیاز باشد فرایندهایی را روی آن‌ها انجام دهیم تا خواص بهتری ارائه دهند و طول عمر و دوام بیشتری داشته باشند. ازجمله این فرایندها می‌توان به گالوانیزه کردن و رنگ کردن آن اشاره کرد.

پالت ها، در رنگ‌های مختلفی در بازار موجودند. این رنگ‌آمیزی، علاوه بر جنبه زیبایی، نقش محافظتی نیز دارد. به‌طوریکه، مقاومت فلز را درمقابل زنگ زدن بیشتر می‌کند.

مقایسه پالت های فلزی با سایر انواع پالت ها

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پالت ها در انواع چوبی و پلاستیکی نیز در بازار موجودند. اما کاربرد آن‌ها در صنعت، کمتر از انواع فلزی است. دلیل این کاربرد بیشتر را می‌توان به مزایای پالت فلزی نسبت داد که عبارتند از:

  • استحکام و تحمل وزن بالا
  • قابلیت تعمیر و نگهداری خوب
  • طول عمر و دوام بالا
  • داشتن محدودیت طراحی کمتر درمقایسه با انواع چوبی و پلاستیکی
  • مقاومت بالا درمقابل حرارت و شوک حرارتی
  • تمیزکاری راحت
  • عدم اشتعال

ویژگی‌هایی که ذکر شد نشان می‌دهند پالت‌ های فلزی، ممکن است هزینه اولیه بیشتری برای خریدشان پرداخت شود، اما ماندگاری و دوام بالای آن ها توجیه اقتصادی زیادی را به همراه دارد.

عوامل موثر بر قیمت ساخت پالت فلزی

از عوامل موثر بر قیمت پالت فلزی می‌توان به جنس، وزن، نوع، قیمت روز فلزات، کیفیت تولید و ... اشاره کرد. هرکدام از این عوامل ممکن است تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم خود را بر قیمت این کالا در بازار داشته باشند.

قیمت پالت آهنی تحت تاثیر نوسانات قیمت آهن در بازار، ممکن است افت و خیزهای زیادی را تجربه کند. بنابراین، توصیه می‌کنیم پیش از خرید، حتما از منابع معتبر، استعلام قیمت روز آن را انجام دهید. به‌واسطه ورود خرید و فروش‌های آهن‌آلات به فضای اینترنت، این کار با صرف کمترین زمان و هزینه، قابل انجام است.

قیمت تمامی مقاطع فولادی و استیل، ازجمله پالت فلزی، هر روز در وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com به‌روزرسانی می‌شود و از این طریق، به‌راحتی می‌توانید به آخرین قیمت این کالا در بازار، دسترسی داشته باشید.

آیرومارت، مرجعی معتبر برای خرید انواع پالت

گستردگی بازار فروش آهن‌آلات و درحالت کلی کالاهای فلزی، موجب شده تا یافتن یک منبع معتبر برای خرید، از دغدغه‌های خریداران این محصولات باشد. اما منبع معتبر خرید آهن آلات چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایرین متمایز می‌کند؟

یک فروشنده معتبر را می‌توان از روی کیفیت محصولاتش، امکانات و خدماتی که در اختیار مشتری قرار می‌دهد، میزان رضایتی که خریدار از زمان و نحوه تحویل بار دارد و درنهایت قیمتی که ارائه می‌دهد، شناخت.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، با سابقه درخشان بیش از 35 سال فعالیت در بازار آهن، از تامین‌کنندگان معتبر آهن آلات است. شما می‌توانید علاوه بر خرید انواع پالت فلزی در طرح، رنگ و جنس‌های متفاوت، تمامی مقاطع فولادی و استیل را در سبدی متنوع، با بهترین قیمت و کیفیت خریداری نمایید.

آیرومارت یکی از بهترین مراکز ساخت پالت فلزی در تهران است که سفارشات شما را از تمام ایران پذیرفته و برایتان ارسال خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، کافیست با شماره 45306-021 تماس بگیرید.

برچسب ها:
پالت فلزی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید