نکات عمومی که برای اجاره نشینی باید رعایت کرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

به عنوان یک مستاجر وقتی خانه‌ای را اجاره می‌کنید، مستلزم رعایت بندهای قرارداد اجاره و قوانین دیگر هستید. در این مقاله را به شما یادآوری می‌کنیم با رعایت آن‌ها می‌توانید مدت زمانی که در یک خانه مستاجر هستید را به نحو احسن بگذرانید.

به عنوان یک مستاجر وقتی خانه‌ای را اجاره می‌کنید، مستلزم رعایت بندهای قرارداد اجاره و قوانین دیگر هستید. وظیفه اصلی قوانین، برقراری آرامش در جوامع کوچک و بزرگ است. یک ساختمان هم در دسته جوامع کوچک قرار می‌گیرد و شما به عنوان عضوی از این جامعه باید به رعایت سلسله قوانین نوشته و نانوشته بپردازید. اما برای چه؟ پاسخ این سوال کاملا واضح است. برای اینکه بتوانید در مکانی که عمده وقت خود را در آن می‌گذرانید آرامش و امنیت داشته باشید. در اینجا نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم با رعایت آن‌ها می‌توانید مدت زمانی که در یک خانه مستاجر هستید را به نحو احسن بگذرانید.

 

اجاره خانه را سر موعد پرداخت کنید

پرداخت اجاره خانه از مهم‌ترین نکاتی است که به عنوان یک مستاجر باید رعایت کنید. زمان پرداخت اجاره خانه هم می‌تواند در قرارداد ذکر شود و هم می‌تواند یک قانون نانوشته میان شما و صاحبخانه باشد. معمولا موعد پرداخت اجاره در قرارداد ذکر نمی‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که به قول خود عمل نکنید و هر زمانی که خواستید به پرداخت آن بپردازید. اگر در طول ماه با مشکل مالی مواجه شدید؛ یا احساس کردید که نمی‌توانید اجاره را در موعد مقرر پرداخت کنید، حتما این موضوع را زودتر به صاحبخانه اطلاع دهید. این کار شما باعث می‌شود که در ذهن صاحبخانه به عنوان یک مستاجر قانونمند نقش ببندید.

 

پیش از پایان قرارداد برای تمدید صحبت کنید

دقیقه نودی نباشید. برای زندگی خود برنامه داشته باشید. اگر از خانه‌ای که در آن ساکنید راضی هستید، حتما یک یا دو ماه قبل از پایان قرارداد برای تمدید آن با صاحبخانه صحبت کنید. در صحبت برای تمدید قرارداد اجاره، حتما مبلغ پیشنهادی خود را عنوان کنید. از مزایای خانه صحبت کنید و دلایل خود را برای تمدید اجاره بگویید. این کار باعث می‌شود بتوانید از صاحبخانه یک تخفیف خوب برای تمدید بگیرید.

 

شارژ را در موعد مقرر پرداخت کنید

یکی از موضوعات بسیار مهمی که جرقهٔ اختلاف و چالش را میان ساکنان یک ساختمان یا  بین موجر و مستاجر می‌زند، پرداخت نامنظم یا نپرداختن شارژ ساختمان است. باید این نکته را بدانید که معمولا پرداخت شارژ ساختمان به عهده مستاجر است. مگر اینکه در قرارداد روی موضوع دیگری توافق شده باشد. در مجتمع‌های مسکونی، معمولا یک نفر مدیریت ساختمان را به عهده می‌گیرد و این فرد وظیفهٔ جمع‌آوری شارژ را به عهده دارد. شارژ ساختمان، شامل هزینه‌هایی از جمله آب، برق، آسانسور، تعمیرات مشاع و نظافت است و معمولا به صورت ماهیانه جمع‌آوری می‌شود. بهتر است شارژ ساختمان را در موعد مقرر و به شماره حساب مدیر ساختمان واریز کنید تا از به وجود آمدن چالش‌های احتمالی جلوگیری شود.

 

به بندهای قرارداد پایبند باشید

پیش از امضای قرارداد، متن آن را به دقت بخوانید. اگر با بندی مشکل دارید، در مورد تغییرش با صاحبخانه صحبت کنید. این را بدانید که به محض امضای قرارداد، ملزم به رعایت بندهای آن می‌شوید. بنابراین اگر با موردی مشکل دارید، ادب و قانون حکم می‌کند که پیش از قرارداد آن را مطرح کنید؛ نه اینکه بعد از امضا اگر با موردی مشکل داشتید زیر همه چیز بزنید و بدقول شوید. 

 

پرداخت هزینهٔ خسارت به خانه به عهدهٔ شماست

همانطور که در قرارداد هم مشخص شده، مجموعه‌ای از هزینه‌ها به عهدهٔ مستاجر است و مجموعهٔ دیگر به عهده موجر. اگر به صورت ناخواسته، خسارتی به واحد خود وارد می‌کنید، پرداخت هزینه‌اش به عهده شماست. نباید برای جبران آن با صاحبخانه تماس بگیرید. البته صاحبخانه را باید از خسارت وارد شده به ملکش مطلع کنید؛ اما نباید از او هزینه‌ای برای جبران آن بخواهید.

 

صاحبخانه را از اطلاعیه‌های مربوط به ساختمان مطلع کنید

در طول سال برای خانه‌ای که در آن ساکن هستید، قبض مالیات ارسال می‌شود. پرداخت مالیات بر عهده صاحبخانه است. قبض مالیات هم مانند سایر قبوض مدت زمان مشخصی برای پرداخت دارد و اگر در زمان مشخص شده پرداخت نشود، شامل جریمه خواهد شد. شما به عنوان امانت‌دار صاحبخانه موظف هستید او را از این قبوض آگاه کنید.

 

قبل از هر تغییری در واحد یا ساختمان اجازه بگیرید

شما خانه را آن‌طور که در ابتدا دیده‌اید، اجاره کرده اید. بنابراین به خودی خود اجازهٔ تغییر در آن را ندارید. اگر روزی قصد داشتید تغییری در واحد خود اعمال کنید باید از صاحبخانه اجازه بگیرید. در تماس با صاحبخانه حتما او را به صورت دقیق در جریان تغییرات قرار بدهید. اگر می‌توانید نقشه‌ای از تغییرات درست کنید و برای او بفرستید. در صورت اجازه به انجام تغییرات بپردازید. پرداخت هزینهٔ تغییرات هم به عهده شماست. در قدم بعدی باید همسایه‌ها را مطلع کنید. مدت زمان تغییرات و احتمال به وجود آمدن سر و صدا و هر مورد دیگر را به صورت دقیق به همسایه‌ها اطلاع دهید.

 

با صاحبخانه رابطه دوستانه داشته باشید

در طول مدت قرارداد، حتما رابطه خود را به صورت مستمر با صاحبخانه حفظ کنید. در طول این مدت امکان بروز چالش وجود دارد. در مواجهه با چالش‌ها ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و بعد به مدیریت آن چالش بپردازید. رابطه دوستانه‌ای با صاحبخانه خود داشته باشید. می‌توانید هر چند وقت یک بار او را در خانه به نوشیدن چای و یا شام و ناهار دعوت کنید. در این دیدار، خانه را به او نشان دهید. این کار شما باعث می‌شود که صاحبخانه مطمئن شود که امانتدار خوبی هستید.

 

اجاره نشینی

 

سخن آخر

ملک صاحبخانه امانت در دست شماست. باید در حفظ این امانت کوشا باشید. به واحد آسیب نرسانید. اگر ناخواسته این کار را کرده‌اید، حتما به جبران خسارت بپردازید. از وسایل استاندارد و بهینه استفاده کنید. اگر خانه به تعمیر نیاز داشت، این موضوع را به صاحبخانه اطلاع دهید. توجه داشته باشید که پرداخت هزینهٔ تعمیرات به عهده صاحبخانه است. پایبندی به تمام بندهای قرارداد را فراموش نکنید. پیش از امضای قرارداد، چند بار آن را با دقت بخوانید و اگر با موردی مشکل داشتید از بیان آن نترسید. با پرداخت به موقع شارژ خود را در برابر چالش‌های احتمالی بیمه کنید. با صاحبخانه رابطهٔ دوستانه داشته باشید و اگر قصد تمدید قرارداد را دارید، پیش از آنکه موعد قرارداد برسد به تمدید آن بپردازید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید