راهنمای نصب راحت سرامیک

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

نصب سرامیک از جمله کارهایی است که افراد می‌توانند از پسش برآیند. در این مقاله به مراحل نصب سرامیک پرداخته‌ایم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب سرامیک  را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سرامیک کار در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب سرامیک ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

قبل از هر کاری بایستی ابزار و وسایل مورد نیاز را تهیه کرد.

  • گچ
  • تراز
  • متر
  • ماله
  • ارۀ آب صابونی
  • فاصله دهندۀ سرامیک
  • مالۀ دندانه دار
  • اسفنج
  • دوغاب
  • ملات
  • درزگیر
  • سرامیک

 

قدم اول، زیرسازی

زیرسازی سرامیک

 

انواع مختلفی از کفپوش در بازار وجود دارد؛ از پوشش‌های سفالی گرفته تا انواع سرامیکی. این کفپوش‌ها می‌توانند روی سطوح مختلفی نیز نصب شوند. سطوحی نظیر چوب، سیمان، ملات و یا سرامیک‌های قدیمی. اگر قصد نصب سرامیک بر روی سرامیک‌های قدیمی دارید، سرامیک جدید بایستی به درستی روی بستری از ملات قرار بگیرند و بچسبند. در ابتدا بایستی ترک‌های موجود را پرکنید تا یک سطح یکدست برای نصب سرامیک‌ها به وجود آید سپس با سنباده سطح سرامیک‌های قدیمی را بخراشید تا ملات به خوبی روی آن بنشیند. بهتر است قبل از انجام هر کاری، سطح را با شوینده‌‌های مواد شیمیایی مانند تری سدیم فسفات بشویید تا هرگونه آلودگی از سطح پاک شود و سرامیک بتواند به خوبی به آن بچسبد.

یکی از بهترین مواد چسبنده برای نصب سرامیک، ملات است. ملات بستری صاف برای قرارگیری سرامیک‌ها ایجاد می‌کند و نتیجۀ نهایی تمیز و محکم حاصل می‌شود. کار کردن با ملات مشکل است و طرز تهیۀ آن ممکن است پیچیده به نظر برسد و مخلوط کردن و استفاده از آن نیاز به تجربه دارد.

یکی دیگر راه‌های سریع برای چسباندن سرامیک، استفاده از چسب‌های آماده و مخصوص است. این چسب‌ها را می‌توان روی هر نوع سطحی استفاده کرد. می‌توان از تخته‌های سیمانی برای زیرسازی استفاده کرد. این تخته‌ها با پیچ‌های مخصوصی به زمین فیکس می‌شوند. هم چنین استفاده از تخته‌های چوبی مخصوص نیز توصیه می‌شود. این تخته‌ها ضخامت مناسبی دارند و سطح محکمی را برای نصب سرامیک ایجاد می‌کنند.

 

قدم دوم، چیدمان سرامیک‌ها

چیدمان سرامیک

 

ابتدا طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید و وسط اندازه‌ها را مشخص کنید. سپس از وسط طول و عرض خطوطی را به سمت هم رسم کنید. نقطۀ تقاطع خطوط را مشخص کنید. حالا شما چهار قسمت دارید که می‌توانید هر ربع را جداگانه سرامیک کاری کنید. اولین قطعه‌ای که در کف قرار می‌دهید، قطعۀ مرکزی است. قبل از نصب سرامیک‌ها، ابتدا آن‌ها را روی زمین قرار دهید تا چیدمان آن‌ها مشخص شود و اگر نیاز به تغییر وجود دارد، قبل از نصب سرامیک‌ها انجام شود. سرامیک‌ها را ردیفی قرار دهید تا به دیوارها برسید. بهتر است سرامیک‌ها را جوری بچینید که نیازی به برش نباشد. اگر نیازی به قرار دادن سرامیک‌های برش خورده بود، بهتر است این سرامیک‌ها در مکان‌هایی که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است مانند نزدیک درگاه، قرار نگیرند زیرا به نسبت سرامیک‌های سالم، مقاومت کمتری نسبت به تحمل وزن دارند.

 

قدم سوم، برش زدن سرامیک‌ها

راهنمای نصب راحت سرامیک

 

می‌توان سرامیک‌ها را با کاتر و یا ارۀ مخصوص برش داد. کاتر برای برش زدن سرامیک‌های کوچک‌تر مناسب است. از آنجاییکه کاترها باعث دندانه دار شدن لبه‌های سرامیک می‌شوند، از کربوراندم برای صیقلی و صاف کردن لبه‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از وسایلی که می‌توان برای برش سرامیک آن را تهیه و یا اجاره کرد، ارۀ آب صابونی است. این اره می‌تواند هر نوع سرامیکی را برش دهد. اگر اندازه گیری‌های درستی انجام داده باشید، برش‌های شما دقیق خواهد بود و می‌توانید قبل از نصب سرامیک، برش‌های ساده را انجام دهید و برش‌های پیچیده‌تر را به زمان انجام کار، موکول کنید.

 

قدم چهارم، استفاده از ملات

سرامیک

 

با یک مالۀ دندانه دار، ملات را روی زمین بریزید و آن را با دقت پخش کنید. هرچقدر که سرامیک بزرگ‌تر باشد، شیارهای ماله نیز باید بزرگ‌تر باشد تا شیارهای عمیق‌تری روی ملات ایجاد کنند. دقت کنید که خطوط کشیده شده زیر ملات پنهان نشوند. در مربع‌های یک در یک شروع به کار کنید و کل سطح را از ملات نپوشانید زیرا با پوشاندن کل سطح، ممکن است قسمت‌های خشک شوند بدون اینکه سرامیکی روی آن‌ها قرار گیرد. 

 

قدم پنجم، نصب سرامیک‌

نصب سرامیک

 

از مرکز اتاق شروع به کار کنید و اولین سرامیک را با دقت روی ملات قرار دهید. از مرکز شروع کنید و به سمت دیوارها بروید. به گونه‌ای سرامیک‌ها را بچسبانید تا مجبور نشوید در آخر از روی آن‌ها رد شوید. بهتر است از یک فرد دیگر کمک بگیرید. در حالی که شما سرامیک‌ها را روی زمین قرار می‌دهید، شخص دوم به شما سرامیک‌های جدید و یا ابزار مورد نیاز را بدهد. 

با استفاده از یک پتک یا چکش پلاستیکی، به آرامی روی سرامیک‌ها ضربه وارد کنید تا به ملات بچسبند. سرامیک‌ها را بیش از حد روی ملات فشار ندهید تا درزها پر نشوند. اگر حین چسباندن سرامیکی شکست، به آرامی تکه‌های شکسته را دربیاورید و پشت آن‌ها را ملات بزنید و سرجای خود بچسبانید. بین سرامیک‌ها از فاصله دهنده‌ها استفاده کنید. این فاصله دهنده‌ها را هنگام بندکشی از جای خود خارج خواهید کرد و می‌توانید درزها را از دوغاب پر کنید. با استفاده از تراز، صاف بودن سرامیک‌ها را بررسی کنید.

 

قدم ششم، بندکشی

اجازه دهید تا یک روز از نصب سرامیک بگذرد و سرامیک‌ها کاملاً به سطح بچسبند. سپس فاصله دهنده‌ها را از بین سرامیک‌ها خارج کنید. حالا نوبت آماده کردن و استفاده از دوغاب است. دوغاب‌های مختلفی در رنگ‌های گوناگون وجود دارد که شما می‌توانید با سلیقۀ خودتان از بین آن‌ها انتخاب کنید. به اندازه‌ای دوغاب تهیه کنید تا در نیم ساعت آینده استفاده شوند وگرنه خشک می‌شود و دیگر کارایی ندارد. با استفاده از یک مالۀ پلاستیکی مقداری دوغاب به درزها بمالید. مطمئن شوید که درزها کاملاً از دوغاب پر می‌شوند. در حین کار می‌توانید اضافات دوغاب را با پارچه یا اسفنج نمدار تمیز کنید فقط حواستان باشد که دوغاب بین درزها خیس نشود. بعد از خشک شدن دوغاب، می‌توانید از موادی استفاده کنید که کدری سرامیک گرفته شود. بعد از این مرحله، می‌توانید درزگیری کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید