راهنمای انتخاب کابینت و قفسه مناسب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

کابینت و قفسه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های هر آشپزخانه‌ای هستند و انتخاب درست آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. شما باید به‌دنبال کابینتی باشید که فضای لازم برای سازماندهی ظروف را در اختیار شما قرار دهد و هم‌زمان کیفیت و دوام مناسبی داشته باشد

کابینت و قفسه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های هر آشپزخانه‌ای هستند و انتخاب درست آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. شما باید به‌دنبال کابینتی باشید که فضای لازم برای سازماندهی ظروف را در اختیار شما قرار دهد و هم‌زمان کیفیت و دوام مناسبی داشته باشد. از طرفی کابینت آشپزخانه باید با دکوراسیون شما هماهنگی زیبایی داشته و آن را تکمیل کند. اهمیت کابینت به اندازه‌ای است که تصمیم گرفتیم راهنمای انتخاب کابینت و قفسه مناسب را بنویسم تا کمک کند، بهترین استفاده را از فضای آشپزخانه خود ببرید و انتخاب درستی داشته باشید. در این مقاله انتخاب کابینت مناسب برای فضاهای کوچک و بزرگ را بررسی می‌کنیم و نکاتی را به شما خواهیم گفت که هنگام انتخاب کابینت به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

انتخاب متریال مناسب برای کابینت و قفسه

برای کسانی‌که قصد انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه دارند، اولین نکته انتخاب جنس مناسب کابینت است. عموما اولین سوالی که طراح، سازنده یا فروشنده کابینت از شما می‌پرسد هم در رابطه با جنس کابینتی است که انتخاب می‌کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم در رابطه با متریال‌های مختلف و مزایا و معایب هر یک اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید با در نظرگرفتن همه جوانب بهترین مورد را انتخاب کنید. کابینت‌ و قفسه‌های آشپزخانه را می‌توانید بر اساس شرایط فضایی که دارید، سلیقه شخصی، بودجه‌ای که در نظر دارید و مواردی از این دست انتخاب کنید.

جنس کابینت‌ها می‌توانند از متریال‌های متفاوتی مانند پلی‌اورتان، پلی‌استر و پولیش، کابینت با روکش pvc ممبران، هایگلس، ام دی اف ملامینه و… باشند. همچنین برای پایه کابینت، استندهای فلزی و قفسه‌ها، آبچکان و... از لوله و انواع پروفیل مبلی و سبک استفاده می‌شود که مقامت بالا، دوام مطلوب، استحکام زیاد، وزن سبک و قیمت مناسبی دارند. در انتخاب کابینت مناسب این نکته را به یاد داشته باشید که اگرچه قیمت پروفیل مبلی و انواع متریال دیگر در انتخاب جنس کابینت و قفسه نقش مهمی دارد، اما نباید به کیفیت و دوام ارجحیت داشته باشد. نکته بعدی در نظرگرفتن ویژگی‌های فضایی است.

برای فضاهای بزرگ و پرنور کابینت‌های چوبی با تزئینات زیاد گزینه مناسبی هستند و برای آشپزخانه‌های کوچک استفاده از متریالی مانند های‌گلس سفید که ساده و روشن‌تر است می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. بنابراین، علاوه‌بر بودجه، دوام، کیفیت و کارایی، لازم است اندازه فضا، نور آشپزخانه و دکوراسیون را هم در نظر داشته باشید.

انتخاب کابینت مناسب برای فضاهای بزرگ و کوچک

همان‌طور که گفتیم در انتخاب کابینت مناسب یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به فضای آشپزخانه است. فضاهای بزرگ و پرنور محدودیت‌های کمتری برای انتخاب کابینت و قفسه دارند، درحالی‌که فضاهای کوچک‌تر یا فضاهای کم‌نورتر به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز خواهند داشت. اگر سری به فروشندگان و طراحان کابینت بزنید با تنوع بی‌نظیری از سبک‌ها و مدل‌های کابینت و قفسه روبه‌رو می‌شوید که احتمالا شما را برای انتخاب سردرگم می‌کنند.

علاوه‌بر سلیقه شخصی در انتخاب انواع سبک‌های کلاسیک، مدرن، مینیمال، نئوکلاسیک و... فضا یک عامل مهم برای انتخاب کابینت مناسب است. اگر فضای بزرگی دارید و به آشپزخانه‌های مجلل علاقه‌مند هستید، کابینت سبک کلاسیک انتخاب کنید. هرچند که فضاهای بزرگ محدودیتی از بابت دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال یا سبک‌های دیگر را هم ندارند. کابینت در فضاهای کوچک باید از سبک‌های مدرن و مینیمال با حداقل تزئینات انتخاب شود تا فضا را از آن‌چیزی که هست کوچک‌تر نمایش ندهد.

این سبک‌ها کمک می‌کنند فضاهای کوچک بازتر به نظر برسند و کم‌تر خسته‌کننده باشند. همچنین برای فضاهای متوسط بهتر است به‌جای استفاده از سبک‌های کلاسیک با تزئینات زیاد از کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده کنید که به‌سادگی سبک‌های مدرن و مینیمال نیستند اما شلوغی و تزئینات زیاد کلاسیک را هم ندارند. بنابراین توجه به فضا می‌تواند راهنمای شما در انتخاب کابینت مناسب باشد.

انتخاب ابعاد مناسب برای کابینت و قفسه‌ها

اگر وسایل و ظرف‌وظروف خیلی زیادی ندارید، توصیه می‌شود فضای کمتری از آشپزخانه را به طراحی و نصب کابینت و قفسه‌ها اختصاص دهید. در این شرایط شما می‌توانید  از قسمت‌هایی که در طراحی‌های جدیدتر آشپزخانه استفاده می‌شوند، مانند درایورهای چرخشی، مبل آشپزخانه، فضای سبز و مواردی از این دست هم استفاده کنید.

از طرفی از لحاظ استاندارد طراحی آشپزخانه بهتر است در فضاهای کوچک‌تر، روی کابینت‌های ردیف بالایی و همین‌طور کمدها و قفسه‌های گوشه‌ها بیشتر تمرکز کنید و ردیف پایین را تا جای ممکن برای فضاهای خالی در نظر بگیرید. البته بهتر است این طراحی به‌صورت همگون و متقارن انجام شود تا نظم و زیبایی بهتری را به آشپزخانه شما بیاورد. به‌طور مثال در چنین شرایطی می‌توانید فضاهای پایینی آشپزخانه را به کانتر اختصاص دهید و از آن به‌عنوان میز آشپزخانه هم استفاده کنید. این روش طراحی برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است.

انتخاب کابینت‌ مناسب بر اساس دکوراسیون آشپزخانه

هماهنگی کابینت‌ها با دکوراسیون کلی آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر آشپزخانه‌ای با طراحی مدرن دارید، کابینت‌های ساده و براق مانند های‌گلس انتخاب مناسبی برای این دکوراسیون خواهند بود. درحالی‌که برای آشپزخانه‌هایی با طراحی کلاسیک، کابینت‌های چوبی یا ممبران با جزئیات بیشتر گزینه بهتری هستند. در نظرگرفتن تناسب رنگ‌ها و هماهنگی بین کابینت‌ها و دیگر اجزای دکوراسیون مانند کف‌پوش‌ها و دیوارها، به ایجاد فضایی هماهنگ و زیبا کمک می‌کند. همچنین در انتخاب کابینت مناسب برای سبک‌های مختلف آشپزخانه، از لحاظ رنگ، ابعاد و متریال باید نور فضا را هم در نظر بگیرید.

انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه‌های کم‌نور

اگر آشپزخانه‌ای با نور طبیعی کم دارید، انتخاب کابینت‌های روشن و براق مانند های‌گلس می‌تواند، فضای شما را روشن‌تر و دل‌بازتر نشان دهد. از متریال‌ها و رنگ‌هایی استفاده کنید که نور را منعکس می‌کنند تا حس فضای بازتری به آشپزخانه شما بدهند. همچنین، سعی کنید از انتخاب تزئینات و جزئیات زیاد پرهیز کنید تا فضای آشپزخانه بسته، درهم و برهم و دلگیر به‌نظر نرسد.

استفاده بهینه از فضا: از کابینت‌های بالایی تا کانترها

در آشپزخانه‌هایی که فضای محدودی دارند، همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم بهترین راهکار استفاده بهینه از بخش‌های بالایی دیوارها و همین‌طور قفسه‌های طراحی‌شده در گوشه‌های دیوار است. با نصب کابینت‌های دیواری و استفاده از کشوهای چرخشی در گوشه‌ها، می‌توانید از هر سانتی‌متر آشپزخانه خود نهایت استفاده را ببرید. همچنین، استفاده از کانتر به‌عنوان میز یا فضای کار هم می‌تواند در بهینه‌سازی فضا کمک کند. کانتر علاوه‌بر سازماندهی ظروف و وسایل در در خود جای میز آشپزخانه را هم پر می‌کند و باعث می‌شود استفاده بهینه‌تری از فضا داشته باشید.

انتخاب کابینت‌های کاربردی با طراحی‌های مدرن

یکی از ویژگی‌های کابینت‌های مدرن، طراحی‌های کاربردی و هوشمندانه آن‌هاست. از کشوهای عمیق و چرخشی گرفته تا سیستم‌های مخفی برای ظروف و وسایل، این طراحی‌ها کمک می‌کنند، فضای آشپزخانه را بهتر مدیریت کنید. در نتیجه، می‌توانید بدون اشغال فضای بیشتر و با یک طراحی هوشمندانه از فضای کوچک یا بزرگ آشپزخانه خود نهایت استفاده را ببرید. به ‌همین دلیل است که به‌خصوص برای فضاهای کوچک و محدود یا فضاهایی با ویژگی‌های خاص بهترین تصمیم استفاده از طراحی‌های مدرن است.

نقش پروفیل‌های سبک و لوله‌ها در استحکام کابینت‌ها

استفاده از پروفیل‌های سبک و لوله‌ها برای پایه‌های کابینت، استندها و قفسه‌ها، می‌تواند استحکام و دوام بیشتر و در عین‌ حال وزن کم‌تر و قیمت مناسب را تضمین کند. این پروفیل‌ها به‌دلیل وزن سبک و مقاومت بالا، نه‌تنها از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه باعث می‌شوند، کابینت‌های شما دوام بیشتری داشته و بتوانید سال‌ها بدون مشکل از آن‌ها استفاده کنید.

نکات پایانی درباره انتخاب کابینت و قفسه مناسب

همان‌طور که در این مقاله گفتیم در انتخاب کابینت و قفسه مناسب برای آشپزخانه، توجه به ابعاد فضا، متریال و سبک مورد نظر بسیار مهم است. انتخاب کابینت‌هایی که علاوه‌بر زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون، فضای کافی برای سازماندهی ظروف را فراهم کنند، تأثیر زیادی بر کاربردی‌بودن آشپزخانه دارد. از طرفی علاوه‌بر این موارد استفاده از متریال مقاوم و با کیفیت در ساخت کابینت‌ها و قفسه‌ها، دوام بالاتری را تضمین می‌کند. به‌طور مثال انتخاب چوب‌های باکیفیت، انواع پروفیل مبلی و پروفیل سبک و... می‌تواند علاوه‌بر زیبایی و کاربردی‌بودن توجیه اقتصادی خوبی هم داشته باشد.

گاهی ممکن است برای استحکام، کیفیت و دوام بالا انتخاب کابینت‌ها و قفسه‌های تمام فلزی را ترجیح دهید. در هرصورت کیفیت بالا و قیمت مناسب از مهم‌ترین موارد در هنگام انتخاب کابینت آشپزخانه هستند. به‌عنوان سازنده و طراح کابینت توصیه می‌کنیم، تاجای ممکن پایه‌های کابینت، آبچکان، قفسه‌هایی که به استحکام مناسبی احتیاج دارند را از پروفیل تولید کنید. در این صورت می‌توانید بهترین پروفیل و لوله را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از صبا پروفیل تهیه کنید. همچنین این امکان را دارید که برای اطلاع از قیمت پروفیل امروز به وب‌سایت صباپروفیل مراجه کنید یا با تیم تخصصی فروش صبا تماس بگیرید.

برچسب ها:
مدل کابینت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله