روش‌های نوین ساختمان‌سازی در ایران با ورود چینی‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

امروزه صنعت ساختمان‌سازی نسبت به گذشته با تحولات زیادی مواجه بوده است. به بیانی دیگر، ساختمان‌ها به شیوه مدرن ساخته می‌شوند تا بتوانند علاوه بر دارا بودن وزن پایین، ایمنی بالا و طراحی منحصر به فردی داشته باشند. شرکت‌های خارجی بخصوص در کشور چین در زمینه صنعت ساختمان‌سازی مدرن، پیشرو هستند.

امروزه صنعت ساختمان‌سازی نسبت به گذشته با تحولات زیادی مواجه بوده است. به بیانی دیگر، ساختمان‌ها به شیوه مدرن ساخته می‌شوند تا بتوانند علاوه بر دارا بودن وزن پایین، ایمنی بالا و طراحی منحصر به فردی داشته باشند. شرکت‌های خارجی بخصوص در کشور چین در زمینه صنعت ساختمان‌سازی مدرن، پیشرو هستند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های داخلی نیز توانایی طراحی و اجرای ساختمان‌ها با جدیدترین و مدرن‌ترین سبک‌ها را دارا می‌باشند.

images_1724056382_66c3033eb7f93.png

 طبق بیانیه‌های اخیر، قرار است چندین گروه از شرکت‌های ساختمان‌سازی چینی به منظور ساخت سازه‌های مدرن و پیشرفته با هزینه پایین و مقرون به صرفه وارد کشور شوند. البته این امر می‌تواند مزایا و حتی چالش‌های فراوانی به همراه داشته باشد. در این بخش قصد داریم به شرح روش‌های نوین ساختمان‌سازی در ایران با ورود چینی‌ها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

انواع شیوه‌های ساختمان‌سازی مدرن

 قبل از آن که به مزیت‌ها و چالش‌های ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی راجع به روش‌های مدرن ساخت سازه کسب کنیم. امروزه ساختمان‌ها در سراسر جهان با سبک‌های مختلفی با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی ساخته می‌شوند. البته امکان استفاده از برخی روش‌های ساختمان‌سازی در هر موقعیت جغرافیایی با هر شرایط اقلیمی برای سازندگان برتر همچون شرکت بنیتک مهیا است. برخی از روش‌های ساختمان‌سازی مدرن، به شرح زیر می‌باشد؛

1-قالب‌های ماندگار (IFC)

روش قالب‌های ماندگان در اواسط دهه ۵۰ میلادی در کشور آلمان ابداع شد. در این روش، متخصصان برای ساخت دیوار و سقف‌ها از قالب‌های پلی استایرن استفاده نموده و درز آن‌ها را با استفاده از بتن پر می‌کنند. در روش قالب‌های ماندگار، قالب‌های پلی استایرن به هیچ عنوان از سازه جدا نمی‌شوند و در واقع یک عایق قوی در برابر صوت، گرما و سرما به شمار می‌آیند. امکان استفاده از روش قالب‌های ماندگار در صنعت ساختمان‌سازی در هر محیط با هر شرایطی برای سازندگان مهیا است. از مهم‌ترین مزایای روش IFC، می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله، کاهش مصرف انرژی، عایق قوی در برابر سر و صدا و آلودگی صوتی و کاهش وزن سازه اشاره کرد.

2-روش JK

روش JK نیز یکی دیگر از روش‌های پر استفاده در صنعت ساختمان‌سازی مدرن محسوب می‌شود. در این روش، اسکلت‌های فولادی به ورق‌های گالوانیزه متصل شده و داخل آن‌ها توسط بتن پر می‌شود. البته بهتر است بدانید که استفاده از این روش، تنها برای ساختمان‌های بزرگ و مرتفع توصیه می‌شود چرا که ترکیب بتن با ورق گالوانیزه و میله‌های فولادی، موجب افزایش چندین برابری وزن سازه می‌گردد. مهم‌ترین مزایای روش JK، شامل مقاومت بالا در برابر رطوبت و پوسیدگی و اجرای آسان و کم هزینه می‌شوند.

3-پانل‌های سه بعدی

در روش پانل‌های سه بعدی، از یک لایه پلی استایرن شبکه‌های فلزی استفاده می‌شود و لابه‌لای آن‌ها بتن قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای این روش ساختمان‌سازی مدرن، می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله، آتش سوزی، فرسایش، ضد رطوبت و عایق قوی در برابر صوت و هوا اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که روش پانل‌های سه بعدی بیشتر برای ساخت ساختمان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

images_1724056401_66c30351bc322.png

4-تیلت آپ

در روش تیلت آپ، اجزای ساختمان به صورت از پیش ساخته شده به صورت عمودی و افقی بر روی سازه نصب می‌شوند. در این روش، دیوارها و سقف ساختمان همانند یک جعبه بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از اتصالات مخصوص به سطوح محکم بسته می‌شوند. البته هزینه بالای اجرای پروژه ساختمانی به روش تیلت آپ، بسیاری از متخصصان و مهندسان را از منصرف می‌کند.

5-روش ترونکو

امروزه بیشتر برای ساخت و اجرای ساختمان‌های یک الی دو طبقه از روش ترونکو استفاده می‌شود. در این روش، لوله‌های گالوانیزه که در برابر هوا و صدا و حتی رطوبت عایق بسیار قوی هستند، به صورت الوار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که مهندسین چینی از این روش برای ساخت بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

6-سیستم CFS

 در روش cfs، از ورق‌های فولادی گالوانیزه به همراه قالب‌های گچی مخصوص استفاده می‌شود. ساخت ساختمان به روش cfs، سبب افزایش استحکام و مقاومت آن در برابر عوامل فرساینده می‌گردد. مهندسان چینی برای طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی نهایتاً ۵ طبقه، از این روش مؤثر و کم هزینه استفاده می‌کنند.

7-سیستم AAC

 امروزه برای طراحی و اجرای ساختمان‌های دو طبقه گران قیمت، از روش aac استفاده می‌شود. در این روش، متخصصان از بتن اتوکلاو شده استفاده می‌کنند. ساخت ساختمان به روش aac سبب افزایش مقاومت آن در برابر زلزله، آتش سوزی و ایجاد یک عایق قوی در برابر صوت و هوا می‌شود.

ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی پر سود است یا مشکل آفرین؟

یکی از سؤالاتی که امروزه ذهن بسیاری از کاربران را درگیر خود ساخته، این است که آیا ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی پر سود است یا مشکل آفرین؟ گرچه مهندسان چینی دسترسی بهتری به ابزارها و دستگاه‌های مدرن با تکنولوژی پیشرفته دارند. اما توجه داشته باشید که ورود آن‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور، می‌تواند مشکلات بی‌شماری را اعم از کاهش اشتغال و قفل شدن بازار مسکن به همراه داشته باشد. از این رو، بهتر است پروژه‌های ساخت ساختمان را به دست شرکت‌های برتر و معتبر همچون بنیتک بسپاریم.

راهکارهای مؤثر پیشرفت در صنعت ساختمان‌سازی

و اما راهکارهای مؤثر پیشرفت در صنعت ساختمان‌سازی؛ یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای پیشرفت در صنعت ساختمان‌سازی، به کارگیری روش‌های مدرن و پیشرفته است. علاوه بر آن، باید برای ساخت انواع ساختمان‌ها توسط شرکت‌های داخلی یا چینی، از مصالح درجه یک و مرغوب استفاده شود.

images_1724056420_66c3036472681.png

کلام پایانی

همانطور که اشاره شد، مهندسان چینی و ایرانی، از روش‌های متنوعی برای ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها، مزایای بیشماری دارند. اما برای پیشرفت ساختمان‌سازی کشور، بایستی از ورود چینی‌ها به این صنعت جلوگیری کنیم و کار را به دست کاردان بسپاریم. به کارگیری روش‌های مدرن و پیشرفته ساختمان سازی، سبب افزایش استحکام و ایمنی سازه‌ها در برابر انواع حوادث می‌شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله