گیاهان رونده فضای باز + معرفی ۱۰ مدل پر طرفدار!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر بخواهید جدیدترین لیست گیاهان رونده فضای باز را مطالعه کنید، این مقاله بهترین راهنمای شما برای آگاهی از انواع گیاه و نحوه نگهداری آن ها است.

رسیدگی به گل و گلدان برای ایجاد فضای سبز در محیط زندگی همیشه بخش جذاب زندگی ما بوده و هست! شما میتوانید با شناخت انواع گیاهان رونده فضای باز و کاشت آن‌ها، یک دیوار سبز بی‌نظیر و خلاقانه ایجاد کنید که با دیدنش هر روز لذت مضاعفی را تجربه خواهید کرد. زیبایی و جلوه گیاه رونده میتواند حس و حال فوق العاده ای برای‌تان ایجاد کند. زیبایی بصری، ایجاد هوای مناسب و حس و حال خوب از جمله مهم‌ترین پارامترهایی است که به شما کمک می‌کند تا یک تجربه عالی از گیاهان این‌چنینی داشته باشید.

اگر شما نیز علاقه‌مند هستید در خصوص گیاهان رونده فضای باز اطلاعات کسب کنید، همراه ما باشید.

 

ویژگی گیاهان رونده فضای باز

ویژگی گیاهان رونده فضای باز

گیاهان رونده فضای باز ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای کاشت در محیط‌های این‌چنینی به عنوان یک گزینه عالی معرفی می‌کند. دانستن این ویژگی‌ها قطعا برای شما جالب است و میتواند حس و حال مطلوبی را ایجاد کند. در این بخش قصد داریم ویژگی گیاهان رونده فضای باز را مرور کنیم.

  1. رشد سریع: شاید جالب باشد که بدانید گیاهان رونده که در فضای باز رشد می‌کنند،  معمولاً رشد سریعی دارند و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی سطح وسیعی را پوشش دهند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در باغ و ویلاها بسیار رایج است.
  2. مقاومت به شرایط محیطی: این گیاهان به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مختلف دارند، به شدت گزینه مناسبی برای فضای باز محسوب شده و با تغییرات ساده دچار آسیب نمی‌شوند.
  3. نیاز به استراکچر مناسب: بسیاری از گیاهان رونده، بر روی سطح خاصی قرار می‌گیرند تا رشد کرده و به مرور یک سطح خاص ایجاد کنند. به همین دلیل برای رشد این گیاهان به سمت بالا، نیاز به ایجاد یک پشتیبانی مانند دیوار، داربست، یا نرده وجود دارد.
  4. جذب نور بالا: همان طور که از اسم این گیاهان پیدا است، امکان استفاده از آن ها در فضای باز موجب می‌شود تا نیاز بالایی به خورشید و نور آن داشته باشند. به این ترتیب اکثر این گیاهان در فضای باز و نور مستقیم رشد بالایی دارند. هرچند برخی از این گیاهان سایه دوست بوده و در شرایط این‌چنینی نیز رشد مطلوبی را تجربه می‌کنند.
  5. ظاهر خاص: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بار یگیاهان رونده فضای باز می‌توان اشاره کرد، ظاهر جذاب آن‌ها است. گیاهان رونده اغلب دارای گل‌ها یا برگ‌های زیبا هستند که می‌توانند به جلوه محیط کمک کنند.
  6. کنترل طبیعی دما: این گیاهان می‌توانند با پوشش دادن دیوارها و سقف‌ها، به کاهش دمای محیط و ایجاد سایه کمک کنند. به این ترتیب استفاده از آن‌ها در فضاهای باز و حیاط بسیار مطلوب است.
  7. کاهش گرد و غبار: با جذب گرد و غبار موجود در هوا، این گیاهان می‌توانند به پاکسازی هوا و کاهش آلودگی کمک کنند. استفاده از این ویژگی در شهرهای بزرگ یا فضاهایی که مستعد وجود گرد و غبار هستند، اهمیت بالایی دارد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که گیاهان رونده گزینه‌ای عالی برای دیزاین محوطه و فضای باز باشند.

 

انواع گیاهان رونده فضای باز

انواع گیاهان رونده فضای باز

شناخت انواع گیاهان رونده فضای باز، موضوع مهمی است که میتواند آگاهی شما را افزایش داده و در انتخاب بهتر کمک کننده باشد. به این ترتیب میتوانید گیاهان رونده مناسب برای محیط زندگی و آب و هوای آن را شناسایی کنید.

 

 1. گیاه رونده پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی در لیست گیاهان رونده فضای باز ما قرار می‌گیرد. رونده پیچک انگلیسی گیاهی است که به خوبی در مناطق با آب و هوای معتدل و خنک رشد می‌کند.  شما می‌توانید حتی در نور غیرمستقیم نیز، این گیاه را نگهداری کنید. جلوه و زیبایی در کنار مزایای تصفیه هوا و... از جمله مواردی است که با این نوع پیچک تجربه خواهید کرد. شرایط آب و هوایی مناسب این گیاه، گرم و مرطوب است. پس کاشت آن در بسیاری از نقاط ایران ممکن می‌شود.  جالب است بدانید که پیچک انگلیسی نیاز به آبیاری متوسط دارد. خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد، اما آبیاری اصولی با کاهش ریسک پوسیدگی ریشه در اولویت قرار دارد.

 گیاه رونده پیچ امین‌الدوله

 2. گیاه رونده پیچ امین‌الدوله

اگر سری به بازارهای گل زده باشید، قطعا می‌دانید که یکی از محبوب‌ترین انواع گیاه رونده در ایران مربوط به پیچ امین‌الدوله است. این گیاه که با آب و هوای گرم تا معتدل می‌تواند خودش را تطبیق دهد، به عنوان یکی از گیاهان پرطرفدار شناخته می‌شود. شما به راحتی می‌توانید گیاه پیچ امین الدوله را در تهران و شهرهای دیگر بکارید و زیبایی و عطر فوق‌العاده آن را تجربه کنید. نور کامل خورشید یک نیاز مهم در این گیاه است. شما باید این گیاه را در مقابل نور قرار دهید و از ایجاد سایه در ناحیه آن پرهیز کنید. خاک مناسب این گیاه باید با رطوبت بالا همراه باشد و آبیاری منظم در دوره های مشخصی صورت پذیرد. به این ترتیب می‌توانید ضمن رشد مطلوب از گیاه، از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری نمایید.

 

 3. گیاه رونده پیچ یاس

از گذشته تا همین امروز، راه رفتن در کوچه باغ‌های ایران با عطر و بوی یاس آمیخته شده بوده و هست! پیچ یاس به عنوان یکی از گیاهان رونده فضای باز شناخته می‌شود. این گیاه عطر فوق‌العاده‌ای دارد. همین موضوع موجب شده است تا رشد آن در آب و هوای گرم و معتدل به خوبی فراهم شود و فضا را تحت تاثیر خودش قرار دهد. گیاه یاس برای رشد کافی و گل دهی نیازمند دریافت نور مستقیم آفتاب است. در روزهای گرم تابستان گل ها شکوفا می‌شوند و میتوانند فضا را تحت تاثیر قرار دهند. جالب است بدانید که این گیاه نیازمند دریافت نور مستقیم خورشید است تا بیشترین گل را داشته باشد. خاک مرطوب و آبیاری منظم نیز به عنوان نیازهای کلیدی و مهم این گیاه شناخته می‌شوند. در هوای سرد و فصول سرد سال، باید حتما میزان آبیاری را کاهش دهید.

 گیاه رونده ویستریا 

 4. گیاه رونده ویستریا 

ویستریا گیاهی بسیار جذاب و زیبا است که مقاومت بالایی در مقابل آب و هوای گرم و معتدل دارد. شما می‌توانید این گیاه را در فضای باغ و حیاط بکارید و از زیبایی و جلوه آن لذت ببرید. وجود گل های فراوان در این گیاه موجب شده است تا به عنوان یک گیاه رونده زیبا و فانتزی شناخته شود. برای گل دهی کافی در این گیاه، نیاز به تامین نور مستقیم و کافی وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید از زیبایی گل های آن لذت ببرید و حس و حال بی‌نظیری را تجربه کنید. یادتان باشد که ویتسریا در خاک حاصلخیز بهترین نتیجه را خواهد داشت.  این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. در فصول گرم سال و زمان گل دهی، باید خاک گیاه همیشه مرطوب باشد و تحت هیچ شرایطی خشکی را تجربه نکند.

 

 5. گیاه رونده بوگِنوِلیا

در لیست گیاهان رونده مناسب برای فضای باز، باید به بوگِنوِلیا اشاره کنیم. این گیاه به عنوان یک گیاه گل دار شناخته می‌شود که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید در نواحی با این آب و هوا، گیاه بوگنولیا را بکارید. نیاز به نور مستقیم خورشید در کنار هوای گرم و آبیاری کم، از جمله مهم‌ترین پارامترهای مورد نیاز این گیاه است. جالب است بدانید که بوگِنوِلیا به آبیاری کم نیاز دارد و خشکی را به خوبی تحمل می‌کند. در فصول گرم سال، آبیاری منظم برای حفظ رشد و گل ‌دهی می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که در فصول سرد سال باید آبیاری را کاهش دهید.

گیاه رونده یاسمن ستاره‌ای 

 6. گیاه رونده یاسمن ستاره‌ای 

در مقاله گیاهان رونده فضای باز بهتر است به یاسمن ستاره‌ای اشاره کنیم. این گیاه یک رونده جذاب است که با دارا بود عطر و بوی بسیار مطلوب، می‌تواند حس و حال محیط شما را متحول کند. این گیاه به راحتی در آب و هوای گرم و معتدل رشد می‌کند. استفاده از گیاه رونده یاسمت ستاره‌ای در نواحی که نور خوبی دارند، بهترین اقدام است. یادتان باشد که نواحی نیمه سایه رشد این گیاه را کاهش می‌دهند.  کاشت یاسمن ستاره ای باید در خاک حاصلخیز انجام شود و یک برنامه آبیاری منظم برای آن در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید بیشترین اثربخشی را مشاهده کنید.

 

 

 7. گیاه رونده پیچ ترامپت

پیچ ترامپت به عنوان یک گیاه رونده دارای گل معرفی می‌شود. این گیاه با دارا بودن گل‌های رنگارنگ و زیبا، بهترین گزینه برای حیاط و محوطه شما است. استفاده از این گیاه در مناطق گرم و معتدل بهترین گزینه است. یادتان باشد که این گیاه برای رشد کافی به نور کامل خورشید نیاز دارد، پس اگر در نواحی سایه قصد کاشت این رونده را دارید، کمی تجدید نظر کنید. کاشیت این گیاه باید در خاک‌های حاصلخیز با زهکشی خوب انجام شود تا بیشترین رشد و گل دهی را شاهد باشید. این گیاه در دسته بندی رونده های مقاوم قرار می‌گیرد که از نظر تحمل گرما و خشکی قوی‌تر از سایرین عمل می‌کنند. اما در حالت عالی میزان نیاز گیاه به آبیاری بسیار زیاد است. شما می‌توانید در فصول گرم سال، این گیاه را همراه با ابیاری کافی رشد دهید. تحمل دوره های خشکی در این گیاه محدود است.

گیاه رونده پاپیتال بوته‌ای

 8. گیاه رونده پاپیتال بوته‌ای

اگر بخواهید لیستی از گیاهان رونده فضای باز ارائه کنید، قطعا گیاه پاپیتال بوته‌ای به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی می‌شود. این گیاه به خوبی در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. زیبایی بصری و جذابیت این گیاه همیشه مورد توجه بوده و هست! نیاز پاپیتال بوته‌ای به دریافت نور خورشید و اندکی سایه، یکی از مهمترین پارامترهای رشد و نگهداری است. استفاده از خاک مناسب و آبیاری منظم برای ایجاد خاک مرطوب یکی از پارامترهای مورد توجه در این زمینه است. شما می‌توانید این گیاه را در سطحی وسیع پرورش داده و از جلوه و زیبایی آن لذت ببرید. یادتان باشد که رطوبت خاک به معنای وجود آب بیش از اندازه نیست! چرا که آب زیاد موجب بروز پوسیدگی در ریشه گیاه می‌شود.

 

 9. گیاه رونده پیچ گلیسین چینی

پیچ گلیسین چینی در لیست گیاهان رونده فضای باز معرفی می‌شود. این گیاه به عنوان یکی از گیاهان پرطرفدار با گل‌های زیبا و معطر، می‌تواند بهترین گزینه برای نواحی با آب و هوای گرم و معتدل باشد. شما به راحتی می‌توانید از این گیاه در حیاط و محوطه مدنظرتان استفاده کنید. یادتان باشد که پیچ گلیسین چینی نیازمند نور مستقیم خورشید است تا گل‌های بیشتری به شما اهدا کند! رشد مطلوب این گیاه در خاک‌های حاصلخیز رقم می‌خورد. به این ترتیب می‌توانید با زهکشی مناسب فضای بهتری برای رشد و تکثیر این گیاه ایجاد کنید. یادتان باشد که نیاز به آبیاری منظم در این گیاه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین در زمان‌های گرم سال که گل دهی انجام می‌شود، باید خاک را مرطوب نگهدارید و پیوسته نسبت به آبیاری منظم اقدام کنید.

 گیاه رونده گل ساعتی

 10. گیاه رونده گل ساعتی

گل ساعتی به عنوان یکی از گیاهان رونده فضای باز شناخته می‌شود. این گیاه با ظاهری زیبا و جذاب می‌تواند ساعت‌ها شما را خیره کند! گل های زیبایی که با ساختاری جذاب خودشان را نشان می‌دهند، فوق العاده می‌توانند حس و حال فضا را تغییر دهند. این گیاه در آب و هوای گرم و معتدل رشد می‌کند. گیاه رونده گل ساعتی نیازمند نور کامل خورشید است. شما به راحتی می‌توانید با وجود سایه‌ای اندک این گیاه را در فضای مدنظرتان رشد دهید. برای رشد بهتر این گیاه رونده نیاز به خاک‌های غنی با زهکشی مناسب خواهید داشت. چنین خاکی بهترین شرایط را برای رشد گل ساعتی فراهم می‌کنند. یادتان باشد که گل ساعتی به آبیاری منظم نیاز دارد و مناسب مناطق خشک نیست! خاک گیاه رونده ساعتی باید همیشه مرطوب باشد، اما تحت هیچ شرایطی آب زیاد در خاک نمی‌تواند شرایط مناسبی ایجاد کند. آبیاری این گیاه در زمستان و تابستان متفاوت است تا بتوان از ریشه‌ها مراقبت کرد.

برچسب ها:
محوطه سازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله