9 ایده جذاب برای تزئین و نورپردازی با ریسه ال ای دی LED strip

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

با نورپردازی توسط ریسه‌های ال ای دی می‌توان به نورپردازی حجمی، نورپردازی متحرک، نورپردازی خطی، نورپردازی مخفی، نورپردازی با قابلیت تغییر رنگ و... دست پیدا کرد. ایده‌های بسیاری برای نورپردازی با این ریسه‌های ال ای دی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

ایده‌های نورپردازی با ریسه ال ای دی

در سالیان اخیر برخی از تجهیزات نورپردازی مانند ریسه‌های LED محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بسیار پرطرفدار شده‌اند. به طوری که امروزه استفاده از ریسه‌های ال ای دی، یکی از جدیدترین روش‌ها و خلاقانه‌ترین راه‌ها برای نورپردازی در مکان‌های مختلف محسوب می‌شود. این مکان‌ها می‌توانند ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری، فروشگاه‌ها، اتاق گیمینگ، پله‌ها، سقف کاذب و... باشند. با نورپردازی توسط ریسه‌های ال ای دی می‌توان به نورپردازی حجمی، نورپردازی متحرک، نورپردازی خطی، نورپردازی مخفی، نورپردازی با قابلیت تغییر رنگ و... دست پیدا کرد. ایده‌های بسیاری برای نورپردازی با این ریسه‌های ال ای دی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ریسه ال ای دی چیست؟

ریسه ال ای دی یک منبع نوری فوق‌العاده محبوب و پرطرفدار است که از چندین لامپ ال ای دی تشکیل می‌شود. این لامپ‌ها به وسیله مدار الکتریکی به یکدیگر متصل شده‌اند. در گذشته از این ریسه‌ها فقط برای مناسبت‌هایی مانند تولد و... استفاده می‌شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن انواع جدیدی از ریسه‌ها، این محصولات جایگاه ویژه‌ای در نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان‌ها پیدا کرده‌اند.

انواع ریسه LED

در حالت کلی می‌توانیم این ریسه‌ها را در سه نوع ال ای دی شلنگی، ال ای دی نواری و نئون فلکسی دسته‌بندی کنیم.

  • ریسه نئون فلکسی: ریسه نئون فلکسی، نوری یک دست را بازتاب می‌دهد یعنی نور در آن به صورت نقطه‌ای نیست. پخش نور منظم و طول عمر بالا این ریسه ال ای دی باعث می‌شود که از آن در ساخت تابلوهای تبلیغاتی و برای تزیینات مختلف استفاده شود.

ریسه نئون فلکسی

  • ریسه ال ای دی شلنگی: از نام این محصول مشخص است که سطح مقطع گرد و شبیه شلنگ دارد‌. به علت انعطاف پذیری این ریسه، می‌توان از آن در زوایای مختلفی استفاده کرد. ریسه‌های SMD شلنگی نسبت به مدل قبلی، مصرف انرژی پایین‌تری دارند و نور آنها با استفاده از ریموت قابل تنظیم است. جالب است بدانید که غالباً این محصولات در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند به همین علت می‌توان از آنها در نورپردازی محیط بیرونی مانند نمای ساختمان استفاده کرد.
  • ریسه ال ای دی نواری: این محصول دارای قطر زیادی نیست و در عرض‌ باریکی تولید می‌شود. لامپی که در این نوع ریسه ال ای دی می‌شود از نوع SMD است. مصرف این مدل ریسه بسیار پایین است و از آن در محیط درونی ساختمان و فضای بیرونی استفاده می‌شود. ریسه ال ای دی نواری یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ریسه‌ها برای نورپردازی تمام مکان‌های داخلی یک ساختمان محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مختلف ریسه ال ای دی

اگر بخواهیم برخی از ویژگی‌های مهم ریسه‌های ال ای دی را برشماریم، می‌توانیم اشاره‌ای به چیپ‌های مینیاتوری و کوچکی کنیم که در آنها با ظرافت تمام به کار رفته‌اند. این محصول بسیار کم مصرف است و طول عمری بالا دارد. انعطاف پذیری و باریک بودن ریسه‌های ال ای دی به کاربر این امکان را می‌دهد که آن را در اشکال مختلف و روی سطوح مختلفی استفاده کند. این محصولات دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها هستند که البته در برخی از آنها قابلیت تغییر رنگ نیز وجود دارد.

برخی از ریسه‌های LED دارای ریموت یا کنترلر هستند که امکان کنترل و تنظیم روشنایی، خاموشی، تغییر رنگ و... را به کاربر می‌دهند. ریسه ال ای دی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و در رنگ‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شود. برخی از این محصولات مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند و از رتبه IP65 بهره‌مند هستند.

مزایای استفاده از ریسه ال ای دی

از مزایای استفاده از ریسه LED می‌توان به بازده نوری بالا، مصرف انرژی پایین، تنوع رنگ گسترده، تنوع نوع و شکل ظاهری، عدم ایجاد حرارت، امکان کنترل از راه دور با ریموت، انعطاف پذیری زیاد، مقاومت در برابر شرایط آب و هوای مختلف و‌... اشاره کرد.

انواع نورپردازی با ریسه ال ای دی نورپردازی با استفاده از ریسه‌های معرفی شده یکی از زیباترین و جدیدترین انواع نورپردازی محسوب می‌شود که تأثیر بسیار بسزایی در طراحی ساختمان دارد. در حقیقت نورپردازی با این ریسه‌ها، امکان ایجاد طرح‌های خلاقانه و مرتبطی را با فضای مورد نظر شما فراهم خواهد کرد.

نورپردازی حجمی

با استفاده از ریسه‌های ال ای دی می‌توان فرم‌های هندسی گوناگون و سه بعدی را ایجاد کرد. نوری که با نورپردازی حجمی ایجاد می‌شود، می‌تواند به زیبایی دکوراسیون داخلی ساختمان و حتی فضای باز کمک شایانی کند.

نورپردازی خطی

نورپردازی خطی با ریسه ال ای دی

از نام نورپردازی خطی مشخص است که چیدمان این ریسه‌ها به صورت خطی در کنار یکدیگر خواهد بود. در نورپردازی خطی نیز می‌توان طرح‌های جذاب و متنوعی را ایجاد کرد. معمولاً از نورپردازی خطی برای زیباسازی و روشنایی سقف و دیوارها استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی بسیار پرطرفدار نیز هست.

نورپردازی مخفی

نورپردازی مخفی نیز یکی از شیک‌ترین و خلاقانه‌ترین انواع نورپردازی دکوراسیون است. از نورپردازی مخفی غالباً در گچ‌بری‌های داخل سقف، کناف، درون سقف‌های کاذب، دیوارها و... استفاده می‌شود. در این نوع نورپردازی اگر منبع نور در جای مناسبی قرار گیرد، بر روشنایی محیط تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

نورپردازی متحرک

برخی از ریسه‌های ال ای دی قابلیت برنامه‌ریزی دارند و می‌توان روی آنها طرح‌های متحرک و پویایی را ایجاد کرد. تفاوتی نمی‌کند که شما از این نوع ریسه‌ها در محیط داخلی یا خارجی ساختمان استفاده کنید زیرا در هر صورت می‌توانید ایده‌های بسیار زیادی برای طراحی نورپردازی متحرک اجرا نمایید. امکان ایجاد جلوه‌های نوری جذاب از ویژگی‌های بارز نورپردازی متحرک است. معمولاً گیمرها از این روش نورپردازی در اتاق‌های گیمینگ استفاده می‌کنند تا محیط آنها جذاب‌تر شود.

نورپردازی با قابلیت تغییر رنگ

جالب است بدانید که برخی از ریسه‌های ال ای دی قابلیت تغییر رنگ دارند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوان نورپردازی را با قابلیت تغییر رنگ انجام داد و طرح‌های متنوع و تغییرپذیری را خلق کرد. از این نوع نورپردازی در نمای ساختمان‌ها و نورپردازی داخلی استفاده می‌شود. نورپردازی با قابلیت تغییر رنگ ریسه‌های ال ای دی فضایی زنده و جذاب را می‌آفریند.

چند ایده نورپردازی با استفاده از ریسه ال ای دی

در حالت کلی ریسه‌های ال ای دی در طراحی داخلی و خارجی یعنی نمای ساختمان یا مانند باغ و باغچه به کار می‌روند. در محیط داخلی می‌توان نورپردازی با ریسه ال ای دی را برای اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، سالن پذیرایی و... اجرا کرد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

ریسه ال ای دی روی دیوار

ریسه ال ای دی روی دیوار

شما می‌توانید از ریسه‌های ال ای دی روی سطوح صاف نیز استفاده کنید. می‌توان برای نورپردازی دیواری سطحی از ریسه‌های ال ای دی استفاده کرد که روی دیوار نصب و یا چسبانده می‌شوند. این محصول برای نورپردازی روشن بدون فیلتر عالی خواهد بود. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از این نوع نورپردازی برای اتاق خواب خود نیز استفاده و نورهای رنگی متنوعی را با توجه به دکوراسیون داخلی اتاق و علاقه خود انتخاب نمایید.

ریسه ال ای دی برای سقف

ریسه ال ای دی برای سقف

استفاده از ریسه ال ای دی برای ایجاد روشنایی روی سقف خانه نیز یکی از انواع نورپردازی با ریسه LED ‌است. مزیت مهمی که استفاده از ریسه به جای چراغ‌های آویز روی سقف خانه دارند، هزینه کمتر آنها است. در این نوع نورپردازی می‌توان از روش مخفی استفاده کرد؛ این‌گونه ریسه جزئیات معماری سقف را برجسته‌تر نشان خواهد داد. ایده نورپردازی روی سقف می‌تواند در اتاق نشیمن، سقف حمام و اتاق خواب صورت گیرد. بدیهی است که برای فضای اتاق نشیمن باید از ریسه‌هایی با تراکم بالا با رنگ گرم استفاده کرد و برای حمام باید از ریسه‌های ضد آب بهره برد.

نورپردازی اتاق نشیمن

برای اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی می‌توان از ریسه‌های ال ای دی در سقف یا دیوارها بهره برد اما یکی از جذاب‌ترین نورپردازی‌های این فضا، استفاده از این محصول برای نورپردازی مبلمان، میزها و قفسه‌ها است. نورپردازی این عناصر در اتاق نشیمن می‌توانند محیط داخلی را زیباتر نشان دهند.

ریسه ال ای دی در آشپزخانه

ریسه ال ای دی در آشپزخانه

آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است و نقطه مرکزی هر منزلی محسوب می‌شود. برای زیباتر کردن قسمت‌های مختلف آشپزخانه می‌توان از ریسه ال ای دی استفاده کرد. شما می‌توانید در درون، بالا و یا زیر کابینت آشپزخانه و دور جزیره آشپزخانه از این محصول استفاده کنید.

نورپردازی با ریسه در راه پله‌ها

تفاوتی نمی‌کند که جنس راه پله شما از چه چیزی باشد زیرا در هر صورت اضافه کردن ریسه‌های ال ای دی و نورپردازی راه پله‌ها، فضایی مدرن به آنها خواهد داد. علاوه بر آن این ریسه‌ها راه پله‌ها را روشن می‌کنند و فضای بسیار کمی را اشغال خواهند کرد. معمولاً ریسه‌های ال ای دی را زیر راه پله یا نرده‌های کنار پله قرار می‌دهند. یکی از بهترین مزایای نورپردازی راه پله‌ها این است که در زمان تاریکی حرکت کردن روی پله‌ها آسان و ایمن خواهد بود. از نظر بصری می‌توان گفت که نورپردازی راه پله‌ها باعث ایجاد عمق و عرض پله‌های باریک می‌شود. معمولاً در این مکان از رنگ‌های سفید سرد و گرم استفاده خواهد شد.

نورپردازی آینه‌ای با استفاده از ریسه‌ LED

نورپردازی آینه‌ای با استفاده از ریسه‌ LED

تفاوتی ندارد که آینه‌های خانه شما در چه مکان‌هایی نصب شده‌اند زیرا در هر صورت می‌توانید در دور تا دور آینه‌ها، ریسه‌های ال ای دی را نصب نمایید. این محصولات، نور یکنواخت و ملایمی را در فضا ایجاد خواهند کرد و تصویر شما در آینه به بهترین شکل ممکن ظاهر خواهد شد. به همین منظور است که بسیاری از تولید کنندگان آینه از ریسه‌های ال ای دی در ساخت آینه‌های خود بهره می‌برند. نورپردازی آینه‌ای می‌تواند هم فضا را زیبا کند و هم برای شما بسیار کاربردی باشد.

ریسه ال ای دی در کمد

ریسه ال ای دی در کمد

غالباً داخل کمدهای خانه مانند کمد دیواری یا کمد لباس تاریک هستند یا نور بسیار کمی دارند. برای داشتن دید بهتر به وسایل داخل کمد می‌توان از ریسه‌های ال ای دی استفاده کرد. برای این کار می‌توان سقف داخل کمد را با این محصول نورپردازی کرد.

ریسه LED در اتاق گیمینگ

نورپردازی اتاق گیمینگ با ریسه ال ای دی

از آنجا که گیمرها به نورپردازی اتاق گیمینگ خود اهمیت زیادی می‌دهند، به آنها پیشنهاد می‌شود که این اتاق را با رنگ‌های جذاب ریسه‌های ال ای دی زیبا کنند. جذابیت بالای رنگ‌ها و البته کیفیت بالای ریسه‌های ال ای دی باعث می‌شوند که این محصول برای روشن کردن میز گیمینگ به صورت غیر مستقیم عالی باشد. معمولاً گیمرها استفاده از ریسه‌های ال ای دی ریموت‌دار را ترجیح می‌دهند تا بتوانند رنگ دلخواه خود را با توجه به محیط و یا بازی تغییر دهند‌.

نورپردازی آکواریوم

نورپردازی آکواریوم با ریسه نواری LED

در بسیاری از خانه‌ها آکواریوم‌های زیبایی به چشم می‌خورند که در حقیقت عنصری تزیینی محسوب می‌شوند. برخی از ریسه‌های LED که می‌توان با آنها رنگ و شدت نور را کنترل و تنظیم کرد، برای نورپردازی آکواریوم عالی خواهند بود.

نورپردازی خارجی

از برخی از ریسه‌های LED که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند برف و باران مقاوم هستند می‌توانند در نمای ساختمان و یا نورپردازی باغ، باغچه و حیاط استفاده شوند. یکی از زیباترین شیوه‌های نورپردازی در باغ، نورپردازی برخی از درختان و گیاهان است که باعث ایجاد فضای بسیار جذاب و دیدنی خواهد شد.

نکات مهم استفاده از ریسه LED در طراحی داخلی و خارجی ساختمان

برای استفاده از ریسه ال ای دی در طراحی داخلی و خارجی ساختمان باید به دمای رنگ توجه کرد و رنگ مناسبی را انتخاب کرد. معمولاً پیشنهاد می‌شود که برای فضای داخلی از دمای رنگ گرم و برای فضای بیرونی از دمای رنگ استفاده شود. میزان روشنایی نیز اهمیت زیادی دارد، بهتر است که ریسه‌هایی را تهیه نمایید که بتوانید با آن شدت نور فضا را متناسب با نوع کاربری آن تنظیم کنید.

حتماً باید به چیدمان این ریسه‌ها به صورت خطی، مخفی، هندسی، تلفیقی و... دقت کرد تا الگوهای نوری جذابی متناسب با معماری ساختمان ایجاد شود. بهتر است ریسه ال ای دی با کیفیت با طول عمر بالایی را انتخاب کنید تا در مدتی کوتاه خراب نشود. انتخاب طرح و رنگ ریسه‌های ال ای دی باید متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان یا دکوراسیون خارجی ساختمان باشد. بهتر است برای هماهنگی بیشتر کل پروژه ساختمان، از یک نوع ریسه ال ای دی استفاده نمایید.

نکات مهم خرید ریسه ال ای دی

اگر شما دوستان گرامی قصد خرید و اطلاع از قیمت ریسه ال ای دی را دارید باید حتماً انتخاب این محصول به مکان نصب، متراژ محل نصب، های لومن بودن یعنی پرنور بودن ال ای دی‌ها، ضد آب بودن، تنوع رنگی، مصرف برق، جنس PCB ضخیم و خوب، CRI چیپ ال ای دی که درخشندگی خوبی داشته باشد و... توجه نمایید.

 

برچسب ها:
نورپردازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله