تفاوت بالکن با تراس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۵
۴.۲
دسته ها:

تفاوت بالکن با تراس چیست؟ ما در این مقاله به بررسی دقیق بالکن، تراس و ضوابط معماری آن‌ها پرداخته ایم.

خیلی از شما علاقه مند هستید با «تفاوت بالکن با تراس» بیشتر آشنا شوید. در معماری فضاهای زیادی وجود دارند که از لحاظ ظاهری خیلی شبیه بهم هستند اما نام‌های متفاوتی دارند؛ بالکن و تراس از جمله بخش‌های اصلی آپارتمان محسوب می‌شوند که برخی به خاطر شباهت‌های ظاهری یکسانشان، تصور می‌کنند تفاوتی با یکدیگر ندارند که این باوری اشتباه است. بالکن و تراس با وجود تمام شباهت‌ها، در ضوابط معماری و طراحیشان تفاوت‌هایی است. به همین خاطر دو نام متفاوت برای آن‌ها انتخاب کرده‌ اند.

با وجود این صحبت‌ها، احتمالا الان با خود می‌گویید تراس چیست؟، بالکن چیست؟ و تفاوت بالکن با تراس در چه مواردی است؟

ما در این مقاله پاسخ سوال‌هایتان را خواهیم داد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تراس چیست؟

تراس چیست

تصویر یک (تراس شیک و جذاب به همراه مبلمان)

 

تراس، از فضاهای دلنشین ساختمان شماست که این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید اوقات خوشی را در هوای خوش بهاری در کنار کسانی که دوستشان دارید، تجربه کنید.

احتمالا در فیلم‌ها یا سریال‌های ایرانی و خارجی فضاهایی را در خانه یا ویلاها دیده اید که بدون سقف طراحی شده اند و صاحبان آن‌ها در کنار خانواده یا دوستان در حال استراحت در آن قسمت هستند. اینگونه فضاها در معماری «تراس» نام گذاری شده است و معادل فارسی آن به دلیل اینکه می‌توان وقت خود را برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت در یک روز بهاری با هوای خوب و خنک سپری کرد، به «بهار خواب» یاد شده است.

تراس‌ها از فضاهای لذت بخش ساختمان هستند که مساحت آن‌ها جز متراژ اصلی خانه (واحد شما) حساب نمی‌شود بلکه جز مشاعات آپارتمان است.

در گذشته، هنگام ساخت خانه‌های قدیمی، تراس‌ را به صورت یک بیرون زدگی رو به کوچه از خانه طراحی می‌کردند که سقفی نداشته‌ است.

 

حتما بخوانید: انتخاب بهترین کفپوش پاسیو برای خانه شما!

 

بالکن چیست؟

بالکن چیست

تصویر دو (طراحی و چیدمان بالکن در ساختمان)

 

بالکن، از یک کلمه ایتالیایی به معنای «پنجره بزرگ» گرفته شده است که امروزه کمتر ساختمانی را می‌توان مشاهده کرد که بدون آن طراحی شده باشد. بالکن‌ها، ارزش یک واحد ساختمانی را بالا می‌برند و تداعی کننده حیاط‌های قدیمی برای ساختمان‌های مدرن امروزی هستند زیرا با خیال راحت می‌توانید ساعاتی را به دور از همه نگرانی‌ها همراه با خانواده در هوای آزاد با امنیت بالا، سپری کنید.

بالکن‌ها، از جمله فضاهای مسقف خصوصی برای هر واحد ساختمانی هستند. به همین علت مساحت آن‌ها جز متراژ اصلی آپارتمان محاسبه می‌شود.

اگر به بالکن ساختمان‌های گوناگون در اطرافتان دقت کنید، متوجه متراژ متفاوت و دید مختلف آن‌ها به فضای بیرونی خواهید شد. گاهی ممکن است بالکن به گونه ای طراحی شود که تنها از یک زاویه به بیرون دید داشته باشید اما در برخی از طراحی‌ها با توجه به امکانات موجود، این زاویه می‌تواند بازتر شود و دید شما را به فضای خارجی بیشتر کند که این حالت جذاب تر خواهد بود.

 

حتما بخوانید: چگونه بالكن زیبا داشته باشیم؟ + تصاویر

 

تفاوت بین بالکن با تراس چیست؟

تفاوت بالکن با تراس

تصویر سه (طراحی تراس لوکس و جذابی)

 

احتمالا خیلی از شما تفاوت بین بالکن با تراس را درک نکرده‌اید و هر دوی این فضاها را یکی می‌دانید. اما بالکن با تراس تفاوت‌هایی دارد به همین خاطر نمی‌توان هر فضایی که از ساختمان بیرون زده بود را با نام «بالکن» یا «تراس» خطاب کنیم. در ادامه به بررسی دقیق تر «تفاوت بالکن با تراس» پرداخته ایم:

  • یکی از تفاوت‌های اصلی بالکن و تراس در ابعاد و اندازه آن‌ها است. تراس‌ها فضاهای بزرگ‌تری دارند.
  • تراس، جز فضای اصلی یک واحد آپارتمانی به حساب نمی‌آید و مشاعات است. اما بالکن، جز فضای داخلی خانه محاسبه می‌شود. برای مثال اگر خانه ای تراس داشته باشد، می‌گویند آپارتمانی با مساحت 75 متر به همراه تراسی با مساحت 10 متر. اما اگر واحدی بالکن داشته باشد، می‌گویند آپارتمانی به مساحت 75 متر که 5 متر آن بالکن است.
  • تراس، فضای خارجی ساختمان است که گاهی کاملا از ساختمان جدا است. اما بالکن، در دسته ی فضای داخلی به حساب می‌آید.
  • تراس‌ها معمولا در محیط باز ساختمان به عنوان فضای تفریحی عمومی هستند اما بالکن‌ در یک ساختمان برای هر واحد طراحی می‌شود.
  • تراس معمولا از هیچ وجهی بسته نیست اما بالکن‌ها تنها از 1 تا 3 جهت به فضای بیرونی مشرف هستند زیرا همیشه به ساختمان متصل هستند.
  • تراس‌ها بدون سقف طراحی می‌شوند در حالی که بالکن‌ها مسقف هستند و شما می‌توانید در یک روز بارانی هم وقت خود را در آن سپری کنید.
  • معادل فارسی تراس، بهار خواب و بالکن، ایوانک است.
  • بالکن‌ها معمولا توسط نرده یا عناصر دیگر بسته می‌شوند اما تراس‌ها از آن‌جایی که در محیط‌های باز قرار دارند، عنصری آن‌ها را محدود نمی‌‌کند.

 

ضوابط معماری بالکن و تراس

ضوابط معماری بالکن و تراس

تصویر چهار (طراحی بالکن‌های مشترک در ساختمان)

 

از آنجایی که بین بالکن و تراس تفاوت‌هایی وجود دارد، در ضوابط معماری آن‌ها نیز تفاوت‌هایی ایجاد شده است.

در ادامه به بررسی ضوابط معماری بالکن و تراس پرداخته ایم:

  • طراحی تراس در حیاط یا پاسیو ممنوع است..
  • طراحی بالکن یا تراس برخلاف پروانه ساختمان و بدون مجوز ممنوع است و رای تخریب آن صادر می‌شود.
  • بالکن‌ها تا عرض 3 متر اگر از سه وجه باز بودند، نصف مساحت آن جز زیر بنا حساب می‌شود و بیشتر از 3 متر کاملا جز مساحت زیر بنا ساختمان محاسبه می‌گردد.
  • طراحی بالکن برای ساختمان در خیابان با عرض کمتر از 10 متر ممنوع است.
  • طراحی بالکن به عمق 80 سانتی متر برای ساختمان در خیابان با عرض 10 تا 12 متر از طبقه دوم روی پیلوت امکان پذیر است.
  • طراحی بالکن به عمق 100 سانتی متر برای ساختمان در خیابان با عرض  12 تا 20 متر از طبقه دوم روی پیلوت امکان پذیر است.
  • طراحی بالکن به عمق 120 سانتی متر برای ساختمان در خیابان با عرض بیشتر از 20 متر از طبقه دوم روی پیلوت امکان پذیر است.

در دستورالعمل تفکیک آپارتمان‌ها که توسط شهرداری گردآوری شده است، سه بند (18، 19 و 20) که در ادامه آن‌ها را قرار داده‌ایم مربوط به ضوابط معماری تراس و بالکن در آپارتمان است.

بند ۱8، غیر مشاعات

در ضوابط معماری بالکن و تراس ، بالکن غیر مسقف (تراس یا ایوان) که در فضای حیاط و یا شارع، پیشرفتگی دارد اعم از این که در گواهی پایان کار هم منظور شده یا نشده باشد و راه دسترسی به آن برای سایر طبقات وجود ندارد و عرفا هم جز بنا است، متعلق به آپارتمانی است که به آن متصل و دارای دسترسی است. لیکن نیاز به ذکر حدود در صورت مجلس تفکیکی ندارد و باید بعد از تعریف آپارتمان، جمله به انضمام تراس یا بالکن غیر مسقف به مساحت .... مترمربع قید گردد.

بند ۱۹، مشاعات

تراس‌هایی که راه عبور جداگانه دارند و سقف بام طبقه زیرین است و تاسیسات روی آن نصب است طبق گواهی پایان کار با مساحت در قسمت مشاعات ذکر شود.

بند ۲۰

در ضوابط معماری بالکن و تراس، قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده و یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده، از قسمت‌های مشترک محسوب می‌شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادات محل مورد تردید نباشد بنابراین می‌توان حق استفاده از کف تراسی که سقف بام طبقه زیرین و متصل به طبقه فوقانی و راه دسترسی آن از طبقه مزبور است و فاقد نصب تاسیسات از قبیل کولر یا لوله بخاری و غیره می‌باشد و سایر مالکین آپارتمان‌ها هم به آن دسترسی ندارند به طبقه متصل که راه دسترسی به آن دارد اختصاص داد،  لیکن این حق باید در قسمت مشاعات صورت مجلس تفکیکی و سند انتقال و سند مالکیت طبقه مزبور با قید این که مالک طبقه متصل به تراس حق احداث بنا و تغییر وضعیت را ندارد مرقوم گردد.

 

کلام آخر

از آنجایی که هر دو فضای (تراس و بالکن) به فضای بیرونی مشرف‌اند و باعث می‌شوند شما اوقات فراغت خود را در هوای آزاد تجربه کنید، تفاوت‌های گفته شده را درک نکرده‌ بودید. اما در این مقاله اطلاعات کافی درباره «تفاوت بالکن با تراس» و مفهوم هر کدام از آن‌ها پیدا کردید. به طور کلی تراس‌ها فضاهای بزرگ تفریحی بدون سقف برای ساختمان و بالکن‌ها فضاهای کوچک تر مسقف اما خصوصی برای خانه شما هستند.

نظرات خود را درباره مقاله «تفاوت بالکن با تراس» برایمان ارسال کنید.

 

حتما بخوانید: طراحی باغ در بالکن، راه حلی مناسب برای ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید