پنجره دو جداره چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۵
دسته ها:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت ساخت و ساز، «پنجره دو جداره» جز محبوب ترین و پر فروش ترین نوع پنجره به حساب می‌آید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت ساخت و ساز، «پنجره دو جداره» جز محبوب ترین و پر فروش ترین نوع پنجره به حساب می‌آید که کمتر خانه ‌ای را می‌توان بدون آن مشاهده کرد. پنجره های دو جداره از عناصر مهم و اصلی در ساختمان سازی هستند که می‌توانند بر روی هزینه‌های ساختمان و مصرف انرژی تاثیرگذار باشند.

احتمالا خیلی از شما برای یک‌ بار هم که شده، نام «پنجره دو جداره» به گوشتان خورده است یا آن را از نزدیک دیده‌ اید. اما تا به حال از خود پرسیده ‌اید، پنجره دو جداره چیست؟ به چه نوع پنجره ای دو جداره می‌گویند؟

ما در این مقاله شما را با انواع پنجره دو جداره، مزایا و معایبشان آشنا می‌کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

پنجره دو جداره چیست؟

پنجره دو جداره چیست

تصویر یک (لایه‌های پنجره دو جداره)

 

پنجره های دو جداره به پنجره‌هایی گفته می‌شوند که از سه بخش اصلی شیشه، اسپیسر یا جداکننده‌ها و قاب پنجره تشکیل شده ‌است. این نوع پنجره‌ها برای اولین بار در شهر نیویورک آمریکا، توسط یک تولیدی شیشه ساخته شد و به ثبت رسید. 

با شرایط موجود در جهان، انرژی از سرمایه‌های هر کشوری است که با خود هزینه‌های بسیاری به‌ همراه دارد. پنجره های دو جداره به خوبی از مصرف انرژی (سرما، گرما، صوت و موارد دیگر) در ساختمان سازی جلوگیری می‌کنند و باعث کم شدن هزینه‌ها می‌شوند. این نوع پنجره‌ها با کیفیت و کارایی بسیار بالایی نسبت به پنجره‌های قدیمی تولید می‌شوند که باعث شده است هر مهندسی برای تولید ساختمان خود از این نوع پنجره‌ ها استفاده کند.

ساختار این نوع پنجره‌ها به گونه‌ ای است که از دو یا چند لایه شیشه موازی (شیشه دو جداره) که بین آن‌ها را: هوا، گاز آرگون یا SF6 پر کرده، تشکیل شده است. این لایه‌ها توسط اسپیسر یا همان جداکننده‌ها که دور تا دور قاب شیشه‌ها قرار می‌گیرند، از هم فاصله چند میلی‌ متری گرفته ‌اند؛ سپس شیشه‌ها همراه با اسپیسرها در قاب نهایی پنجره که انواع مختلفی دارند، قرار می‌گیرند. 

 

حتما بخوانید: انواع پنجره را بشناسید و بهترین آن را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

 

انواع پنجره دو جداره

انواع پنجره دو جداره

تصویر دو (انواع پنجره دو جداره)

 

پنجره های دو جداره، انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به نیازهای اجرایی خود، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین به ‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در هر ابعاد و اندازه ‌ای که می‌خواهید سفارش بدهید. در ادامه به معرفی 5 نوع پنجره دو جداره که از متداول ‌ترین آن‌ها هستند، پرداخته‌ ایم:

 

1. پنجره دو جداره UPVC

پنجره دو جداره UPVC

تصویر سه (پنجره دو جداره UPVC)

 

«پنجره های UPVC» یکی از بهترین و محبوب ‌ترین پنجره های دو جداره هستند که مواد اصلی تشکیل دهنده آن‌ها نفت خام و نمک طعام، هستند..

این نوع پنجره‌ها ویژگی‌هایی دارند؛ از جمله:

  • عایق بسیار خوبی برای سرما، گرما و صدا هستند و خود دارای انواع مختلفی از نظر نوع بازشو هستند.
  • پنجره های UPVC ضد آب هستند که می‌توان گفت: رطوبت روی آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد.
  • مقاومت و دوام بالایی در برابر فشار و ضربه دارند.
  • با محیط زیست سازگار هستند.
  • از ویژگی خوب دیگر آ‌ن‌ها می‌توان به ضد حریق بودن خود پنجره اشاره کرد.

 

2. پنجره دو جداره آلومینیومی یا ترمال بریک

پنجره دو جداره آلومینیومی

تصویر چهار (پنجره دو جداره آلومینیومی ترمال بریک)

 

نوع دیگری از پنجره‌ها که بر اساس مصالح به ‌کار رفته شده در قاب پنجره نام گذاری شده ‌است، «پنجره دو جداره آلومینیومی ترمال بریک» است. از آنجایی که آلومینیوم خود به تنهایی رسانا است به ‌همین خاطر بین قاب بیرونی و داخلی پنجره از یک لایه پلاستیک که جذب ‌کننده رطوبت است، استفاده می‌شود. این نوع پنجره مانند دیگر پنجره های دو جداره عایق بسیار مناسبی برای گرما، سرما و صدا است. 

 

3. پنجره دو جداره کلنگی

پنجره دو جداره کلنگی

تصویر پنج (پنجره دو جداره کلنگی)

 

پنجره های دو جداره بر اساس نوع بازشو نیز نام ‌گذاری می‌شوند؛ که یکی از آن‌ها «پنجره کلنگی» است. این نوع پنجره‌ها دارای یک بازشو به سمت بالا یا پایین هستند که با توجه به نیاز ساختمان طراحی می‌شوند. معمولا در سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و فضاهای کوچکی که نیاز است هوا و بخار به سرعت تهویه شوند، استفاده می‌شود. 

از مزیت پنجره های دو جداره کلنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت نصب و اجرای بالایی دارند.
  • قابل تعویض هستند.
  • در ابعاد مختلف قابل سفارش هستند.
  • برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند.
  • نوع بازشو قابل تغییر است.

 

4. پنجره دو جداره فولکس واگنی

پنجره دو جداره فولکس واگنی

تصویر شش (پنجره دو جداره فولکس واگنی)

 

مدل دیگری از پنجره‌ها که بر اساس نوع بازشو نام گذاری شده‌اند، «پنجره های دو جداره فولکس واگنی» هستند. این نوع پنجره‌ها به خاطر شباهتی که بازشوهایشان با درهای ماشین فولکس دارند، به این اسم مشهور شده ‌اند. پنجره های فولکس واگنی از زیباترین نوع پنجره‌ها هستند که به ‌خاطر خاص بودن آن‌ها و استفاده از مصالح گوناگون برای تولیدشان، قیمت نسبتا بالایی دارند. 

پنجره‌های فولکس واگنی مانند دیگر پنجره‌ها مزایایی دارند؛ از جمله:

  • عایق حرارت، سرما و صوت هستند. 
  • تمیز کردن آن‌ها کار آسانی است.
  • در زمان باز و بسته شدن بازشوها فضایی را اشغال نمی‌کنند.
  • ضد آب و رطوبت هستند به همین خاطر در برابر باد، باران و برف مقاوم هستند.
  • طول عمر مفید نسبتا بالایی دارند.

 

5. پنجره دو جداره آکاردئونی

پنجره دو جداره آکاردئونی

تصویر هفت (پنجره دو جداره آکاردئونی)

 

اخرین نوع پنجره که به خاطر نوع بازشو نامگذاری شده، «پنجره دو جداره آکاردئونی» است. بازشو این پنجره‌ها هیچ فضایی را اشغال نمی‌کنند زیرا کاملا به یک سمت جمع می‌شوند و بر روی پنجره ثابت قرار می‌گیرند. این نوع پنجره دید بسیار جذابی از محیط بیرون به فضای داخلی ساختمان می‌دهد برای همین بهتر است در جداره ‌ای قرار بگیرد که نیازمند پنجره بزرگی است که منظره زیبایی در مقابل آن قرار دارد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از این نوع پنجره در آشپزخانه یا بالکن ساختمان خود استفاده کنید و نهایت لذت را از پنجره و منظره مقابل ببرید.

 

فواید و معایب پنجره دو جداره

فواید و معایب پنجره دو جداره

تصویر هشت (پنجره دو جداره شیک و لوکس)

 

پنجره دو جداره مانند هر عنصر دیگری در ساختمان سازی دارای فواید و معایبی است. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته ‌ایم.

  • فواید
    • همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ویژگی اصلی و مهم پنجره های دو جداره عایق انرژی بودنشان است که این موضوع باعث کاهش هزینه‌های ساختمان می‌شود.
    • از دیگر مزایای مهم این پنجره‌ها عایق صدا بودن است. آسایش و آرامش در فضای داخلی خانه حس امنیت را افزایش می‌دهد که پنجره های دو جداره با دارا بودن این ویژگی این حس را به شما و منزلتان انتقال می‌دهند.
    • وجود پنجره های دو جداره باعث افزایش قیمت ساختمان می‌شود. یعنی علاوه بر اینکه هزینه‌های ساختمان را کاهش می‌دهد در هنگام ارزش گذاری ملک، جز فواید ساختمان به حساب می‌آید.
    • نور خورشید از خود اشعه‌های مضری را ساطع می‌کند که از طریق پنجره می‌تواند به راحتی وارد فضای داخلی شود. اما پنجره های دو جداره این ویژگی را دارند که مانع از ورود این اشعه‌ها شوند.
    • پنجره های دو جداره در برابر زلزله مقاوم هستند.
    • عمر مفید بالایی دارند.
    • از دیگر ویژگی‌های ارزشمندی که دارند، سازگار بودنشان با محیط زیست است.
    • در طرح‌ها، رنگ‌ها، ابعاد و اندازه گوناگونی قابل سفارش هستند.
    • این نوع پنجره‌ها ایمنی ساختمان را افزایش می‌دهند.

 

  • معایب
    • تنها عیبی که می‌توان برای پنجره های دو جداره در نظر گرفت، هزینه نسبتا بالایی است که نسبت به دیگر پنجره‌های معمولی دارند.

 ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به مزایای بسیاری که در بالا توضیح داده شد، این عیب پنجره‌ها باعث عدم انتخاب شما نشود.

 

کلام آخر

در این مقاله با پنجره دو جداره، انواع آن و ویژگی‌هایش آشنا شدید. اگر قصد بازسازی پنجره‌های منزلتان را دارید یا می‌خواهید ساختمانی را بسازید؛ ما به شما پشنهاد می‌کنیم از پنجره های دوجداره استفاده کنید و خودتان صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها را ببینید. اگر در انتخاب نوع پنجره دچار شک هستید این کار را به یک معمار با تجربه بسپارید تا با توجه به طراحی فضا و عوامل دیگر، مناسب‌ ترین پنجره را برای ساختمان انتخاب کند.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره طراحی نمای ساختمان

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید