محافظت از درب چوبی حمام و توالت، چگونه در را ضدآب کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر میخواهید روش های محافظت از درب چوبی حمام و توالت را بدانید و راز و رمزهای ضد آب کردن در‌های چوبی را کشف کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

آیا شما هم از خراب شدن درب چوبی حمام و توالت نگران هستید؟ چوب یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین متریال‌هایی است که برای ساخت درب خانه‌ها استفاده می‌شود. درهای چوبی به شدت محبوب هستند و ظاهری طبیعی، گرم، لوکس و جذاب دارند. حتی چگونگی ساخت آن ها می‌تواند متناسب با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی انجام شود. به همین دلیل بسیاری از افراد از همین جنس متریال برای فضای داخلی استفاده می‌کنند. اما خراب شدن درب چوبی حمام و توالت یکی از دغدغه‌های مهم این افراد است. چرا که هزینه سفارش درب‌های چوبی بالا است و خراب شدن آن ضرر و زیان مالی زیادی به همراه دارد.

در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم ضمن بررسی جزییات درب‌های چوبی، در خصوص محافظت از درب چوبی حمام و توالت اطلاعاتی ارائه کنید و راهنمای ضد آب کردن آن‌ها را برای شما قرار دهیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

چرا باید از درب چوبی حمام و توالت مراقبت کنید؟

درب چوبی حمام و توالت مدرن

مراقبت از درب چوبی حمام و توالت بسیار ضروری است. شما آگاه هستید که چوب متریالی بسیار با دوام است اما به دلایل مختلفی مثل دارا بودن بافت و امکان نفوذ آب به داخل آن، دچار تغییر شکل می‌شود. پوسیدگی، تغییر حالت و موارد این‌چنینی نیز واکنش‌های رایج درب حمام و توالت هستند. محافظت از درب چوبی حمام و توالت به دلایلی که در ادامه اشاره می‌کنیم اهمیت دارد.

  • تاثیر رطوبت: حمام و توالت در معرض رطوبت قرار دارند و طبیعی است که با رطوبت مواجه ‌شوند. به همین دلیل باید از آن ها مراقبت کنید و با ضد آب کردن درب، از فرسودگی، ترک خوردن، تغییر شکل، تاب برداشتن و دفرمگی آن جلوگیری کنید. این مشکل در مناطق دارای رطوبت بالا بسیار جدی‌تر است و زمینه ساز مشکلات مختلفی را فراهم می‌کند. برخورد ذرات آب و رطوبت به چوب، زمینه ساز ترک‌های جدی، دفرمگی و مشکلات مختلف مثل ازبین رفتن رنگ چوب است. به همین دلیل باید هوشمندانه در این زمینه اقداماتی را در پیش بگیرید.
  • بهداشت: درب چوبی در معرض رطوبت و بخار آب در حمام و توالت قرار می‌گیرد و محیطی مرطوب و امن برای رشد باکتری و قارچ ایجاد می‌کند. قطعا مجاورت ما در کنار این باکتری‌ها و قارچ‌ها موجب می‌شود تا به مرور شاهد بروز حساسیت پوستی، تنفسی، بیماری و... باشیم! به همین دلیل باید برای محافظت از درب چوبی حمام و توالت تصمیم گیری کنید.
  • ظاهر: درب چوبی به عنوان یک عنصر دکوراتیو در فضای داخلی خانه استفاده می‌شود. با نفوذ رطوبت و ذرات آب به داخل بافت چوب، قطعا تغییرات زیادی در ظاهر آن مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل لازم است تا اصول مراقبت از درب‌های چوبی را بدانید و برای پیشگیری از این مشکل اقدام نمایید.
  • هزینه گزاف: قطعا سفارش مجدد یک درب مناسب برای دستشویی و حمام شامل هزینه‌های زیادی است. گران قیمت بودن این متریال در کنار دوام آن توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل باید نسبت به نگهداری از درب‌های چوبی هوشیار باشید.

 

چگونه درب چوبی را ضدآب کنیم؟

درب چوبی حمام و توالت لوکس

روش‌های ضد آب کردن درب دستشویی و حمام به کمک متریال های مناسب و تکنیک‌های مطلوب، می‌تواند به حفظ و بهبود مقاومت درب چوبی در برابر رطوبت کمک کند. در این بخش از مقاله قصد داریم توضیحاتی در خصوص روش های محافظت از درب چوبی حمام و توالت با ضد آب کردن را توضیح دهیم.

 

1. استفاده از رنگ چوب ضد آب

درب چوبی حمام و توالت  ضد آب

 انتخاب رنگ چوب از نوع ضد آب می‌تواند به شما کمک کند تا درب چوبی را از تماس مستقیم با آب و رطوبت محافظت کنید. در این تکنیک باید رنگ مناسبی برای این کار تهیه کنید. معمولا شرکت‌های تولید کننده یا نجاری‌های حرفه‌ای، رنگ‌های مخصوص را ارائه می‌کنند. با قلمو یا پیسوله رنگ می‌توانید این مواد را بر روی درب کشیده و شاهد ضد آب شدن آن باشید. مقاومت درب حمام و توالت پس از این کار به طور چشم گیری افزایش می‌یابد.

 

2. استفاده از روغن‌های محافظ چوب

استفاده از روغن‌های محافظ چوب

 روغن‌های محافظ چوب یکی از بهترین گزینه‌هایی است که با کمک آن می‌توانید درب حمام و توالت را محافظت نمایید. این روغن‌ها در بافت چوب نفوذ کرده و به بهترین شکل ممکن لایه محافظی در آن ایجاد می‌کنند. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد تا از چوب طبیعی مراقبت کنید و مانع از ورود رطوبت و ذرات آب به داخل آن شوید.

 

3. استفاده از مواد دافع آب نانو

استفاده از مواد دافع آب نانو

 تکنولوژی نانو این روزها به شدت کاربردی شده است. استفاده از نانو ذرات در هر حوزه‌ای خودنمایی می‌کند. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از مواد دانف آب نانو، درب‌های حمام و توالت را ضد آب کنید. به این ترتیب هیچ نگرانی از بابت دفرم شدن و مشکلات این‌چنینی نخواهید داشت. یادتان باشد که لایه نانو به خوبی شرایط را برای شما فراهم می‌کند تا از نفوذ آب پیشگیری کنید. نانو مخصوص برای استفاده در مناطق مرطوب شمالی نیز کاربرد دارد. این مواد به صورت پوشش شفاف بر روی چوب اعمال می‌شوند و به عنوان یک لایه نانو از رنگ و بافت چوب مراقبت می‌کنند.

 

4. استفاده از محلول‌های ضد آب

استفاده از محلول‌های ضد آب

محلول‌های ضد آب  در انواع مختلفی وجود دارند. شما می‌توانید محلول ضد آب مخصوص چوب را تهیه کنید. به این ترتیب هیچ نگرانی بابت کیفیت نهایی نخواهید داشت و درب چوبی را محافظت می‌کنید. رنگ های پلی اورتان نیز یکی دیگر از همین محلول های ضد آب هستند.

 

5. استفاده از پلی‌اورتان و لاک‌های ویژه

استفاده از پلی‌اورتان و لاک‌های ویژه

پلی‌اورتان و لاک‌های مخصوص که به عنوان لاک الکل شناخته می‌شوند، عایق مناسبی برای مراقبت از درب حمام و توالت شناخته می‌شوند. این لایه عایق به بافت چوب نفوذ می‌تواند و جذب رطوبت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویژگی، لاک های مخصوص زیبایی بسیار جذابی خلق می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها ضمن مراقبت از درب‌ها، طول عمل آن‌ها را بیشتر کنید.

 

نکات مهم ضد آب کردن درب چوبی حمام و توالت

درب چوبی حمام و توالت قهوهه ای رنگ

قبل از انجام هر کاری، مهم است که چوب را به صورت مناسب تمیز کرده و سطح آن را آماده کنید. همچنین، موادی که برای ضد آب کردن انتخاب می‌کنید، باید با کیفیت باشند و به درستی روی چوب اعمال شوند. برای بهترین نتایج، ممکن است نیاز به تعمیرات دوره‌ای و تغییرات در فرایند نگهداری باشد. ضد آب کردن درب چوبی حمام و توالت اهمیت بالایی دارد. اما آگاهی از نکات مهم در این راستا می‌تواند نتیجه نهایی را رقم بزند.

  • تمیزی کامل سطح درب: یکی از بهترین کارهایی که باید انجام دهید تا نتیجه نهایی ضد آب کردن تمیز و مناسب باشد، تمیزی سطح چوب است. شما به راحتی می‌توانید با نظافت سطح چوب، گرد و غبار احتمالی را پاک کرده و آن را برای ضد آب شدن آماده کنید.
  • تهیه چوب با تراکم بالا: چوب با تراکم بالا برای درب چوبی حمام و توالت مناسب است، زیرا به طور طبیعی رطوبت کمتری جذب می‌کند و در صورت استفاده از روش های ضد آب کردن چوب، میتوانید به مقاومت بسیار بالایی از آن دست پیدا کنید.
  • ترمیم روزنه‌ها: یکی از دلایل اصلی فرسودگی درب توالت و حمام، نفوذ آب داخل روزنه‌های آن است. شما به راحتی می‌توانید به ترمیم روزنه‌ها، این راه‌ها را ازبی ببرید. پس حتما پیش از شروع ضد آب کردن درب توالت و حمام، اطمینان حاصل کنید که هیچ شکاف یا ترک در روزنه‌ها و اتصالات و سطح درب وجود ندارد تا آب به درون نفوذ کند.
  • محیط مناسب: معمولا ضد آب کردن درب توالت و حمام نیازمند فضایی مناسب است که بتوانید در آن محیط از تمیزی اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون نگرانی از نشستن گرد و غبار بر روی سطح در حال ضد آب شدن، کار را به اتمام برسانید.
  • کیفیت مواد: مواد شیمیایی یا نانو مورد نیاز برای ضد آب کردن درب توالت و حمام، باید از جنس خوب و با کیفیتی انتخاب شوند. به این ترتیب می‌توانید به راحتی برای مدت زمان طولانی از سلامت درب حمام و توالت اطمینان حاصل کنید.
  • پوشش پایین درب: معمولا رطوبت و آب از طریق سطح پایینی درب به آن نفوذ می‌کند. چرا که شست و شوی مداوم کف این فضاها شرایط را برای این مشکل فراهم می‌کند. پس آگاهانه پایین درب حمام و توالت را به وسیله قیر مخصوص بپوشانید یا از متریال ضد آب برای پوشش آن استفاده کنید.
  • تعمیرات دوره‌ای: پیدا کردن روزنه‌ها، شکاف‌ها یا ترک‌ها در چوب و تلاش برای ترمیم فوری آن به شما اجازه می‌دهد تا خیلی سریع از وضعیت موجود اطمینان حاصل کرده و ریسک خرابی درب را کاهش دهید.
  • تهویه و روشنایی: شاید جالب باشد که بدانید با ایجاد یک تهویه مناسب در حمام می‌توانید ریسک خرابی درب را کاهش دهید. استفاده از روشنایی مخصوص که رطوبت محیط را کاهش می‌دهد نیز، گزینه مناسبی است و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید فضایی مطلوب و خالی از رطوبت ایجاد نمایید.

 

انتخاب آگاهانه برای محافظت از درب چوبی حمام و توالت

درب چوبی حمام و توالت مشکی رنگ

این روزها متریال‌های مختلفی برای تولید درب خانه‌ها عرضه می‌شوند. درب حمام و توالت با استفاده از انواع متریال طراحی و تولید می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از درب مخصوص و ضد آب شده، ریسک بروز آسیب و هزینه‌های گزاف بعدی را کاهش دهید. به این منظور باید از متریال PVC استفاده کنید.

درب حمام و توالت ساخته شده از PVC (پلی وینیل کلراید) یک انتخاب عالی و جایگزین مشابه چوب است. ظاهر این نوع درب به دلیل استفاده از تکنیک‌های خاص در طراحی، مشابه چوب طبیعی است. اما دارای ویژگی‌هایی مثل مقاومت به آب و رطوبت است. در واقع این متریال دچار خرابی و پوسیدگی در سطح چوب نیست و خیلی راحت می‌توانید از آن نگهداری کنید. این روزها برای پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از رطوبت در چوب‌ها، از این نوع درب حمام و توالت استفاده می‌کنند.

 

خلاصه محافظت از درب چوبی حمام در برابر آب و رطوبت

تا اینجا متوجه شده‌اید که چگونه درب چوبی را ضدآب کنیم! اما درک نحوه محافظت از درب چوبی حمام و توالت بسیار ضروری است و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با آگاهی کافی از ایجاد هزینه‌های گزاف بعدی پیشگیری کنید.

تجربه شما از مراقبت درب حمام و توالت چیست؟ حتما برای ما بنویسید.

 

برچسب ها:
درب
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید