آسانسورهای سبز: راه حل‌ های پایدار برای آینده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آسانسور سبز بدون استفاده از برق شهری حرکت می‌کند و در جهت حفظ انرژی و استحکام ساختمان بسیار موثر است. در ادامه توضیح کاملی در رابطه با این نوع آسانسور که لازمه‌ی آینده است داده‌ایم.

هم اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و روزانه بیش از 7 میلیارد جابه‌جایی با آسانسور اتفاق می‌افتد. این آمار با وجود برج‌های بلندی که هر روزه به تعدادشان اضافه می‌شود در حال افزایش است. استفاده بیش از اندازه آسانسورها از منابع انرژی تجدیدناپذیر باعث تشدید گرمای زمین و به خطر افتادن حیات در این سیاره شده است، از این رو به منظور کاهش مصرف انرژی، آسانسورهای سبز پدید آمدند. در آسانسورهای سبز می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی، بدون نیاز به برق سه ولت و تنها با برق یک ولت حرکت کرد. در واقع این نوع از آسانسور بدون استفاده از برق شهری حرکت می‌کند و در جهت حفظ انرژی و استحکام ساختمان بسیار موثر است. در ادامه توضیح کاملی در رابطه با این نوع آسانسور که لازمه‌ی آینده است داده‌ایم.

آسانسور سبز چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

اسانسور سبز

این نوع آسانسور توسط شرکت شیندلر، یکی از معتبرترین برندهای آلمانی پایه‌گذاری شد. شرکت شیندلر با به کارگیری از پنل خورشیدی در سقف یکی از آسانسورهای خود به نام 3300، آزمایش‌های لازم را انجام داد. در نهایت نیز میزان مصرف انرژی این مدل را تا 60 درصد کاهش داد.

این نوع آسانسور دوستدار محیط زیست، در هنگام بالا رفتن خود، انرژی مصرف می‌کند اما در زمان پایین آمدنش همان انرژی را تولید می‌کند. جالب است بدانید که در زمان قطعی برق، آسانسور سبز قابلیت 200 بار حرکت را دارد و به دلیل مجهز بودن به سیستم اینترنت اشیاء، می‌توان به صورتی تنظیم نمود که در زمان اوج مصرف برق از انرژی ذخیره شده‌ی خود استفاده کند.

در کشور ما نیز برای اولین بار در سال 1393 از تکنولوژی آسانسور سبز استفاده شد. با استفاده از آسانسورهای سبز دیگر دغدغه‌ی قیمت بالای ژنراتور، مشکلات تامین سوخت، تعمیر و نگهداری و آلودگی صوتی فراموش می‌شوند. همانطور که اشاره شد استفاده از انرژی سبز در آسانسورها، مزایای بی‌شماری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر
  • دارای بالاترین راندمان در دنیا
  • دینامیک و کنترل خوب به علت داشتن بیش از ۱۱۶ قطب
  • عدم نیاز به خنک کننده یا فن الکتریکی
  • بدون گیربکس، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • گشتاور اسمی حتی در سرعت صفر
  • سرعت کم و گشتاور بالا

یکی از بهترین و معروف‌ترین آسانسورهای سبز دنیا متعلق به دفتر مرکزی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر واقع در امارات متحده عربی است. این ساختمان، پایدارترین ساختمان همگن با محیط زیست است. سقف این ساختمان یک پنل خورشیدی کامل است که سالانه 10 مگاوات برق تولید می‌کند.

اسانسورسبز

آسانسورهای سبز این ساختمان نیز از نظر تامین برق کاملا خودکفا هستند. جالب است بدانید که این ساختمان عظیم، هفت طبقه کمتر از یک کتری برقی برق مصرف می‌کند که بسیار شگفت‌انگیز است و یک شاهکار مهندسی مدرن شناخته می‌شود.

ساختمان

آیا آسانسورهای سبز ایمن هستند؟

معمولا کسانی که شیوه عملکرد این آسانسور را درک نکرده‌اند در استفاده از آن دچار تردید می‌شوند. زیرا گمان می‌کنند هر لحظه امکان دارد انرژی کافی برای بالا رفتن تامین نشود و در نهایت آسانسور سقوط کند. اما با توجه به اطلاعاتی که در مقاله https://bimeh.com/mag/building-maintenance/ ارائه شده است باید گفت این مساله به هیچ وجه امکان‌پذیر نمی‌باشد و شیوه‌ی عملکردی آسانسور سبز بر مبنای حرکت در دو جهت است. به این صورت که در یک طرف با وجود وزن کابین که حدود 400 کیلوگرم است و در طرف دیگر با تغییر مرکز ثقل آسانسور، به علت وزن کمتر در مقایسه با کابین، به سمت بالا حرکت می‌کند.

اما با این وجود آسانسور سبز نیز مانند تمام آسانسورهای دیگر به بیمه آسانسور نیاز دارد تا در صورت بروز حادثه، خسارت کمتری گریبان‌گیر شما شود. این بیمه پوشش‌های قابل توجهی دارد که به شرح زیر هستند:

  • پوشش فوت
  • پوشش نقص عضو
  • پوشش‌های هزینه پزشکی
  • پوشش خسارت مالی برای آسانسورهای باربر

البته که میزان تعهدات در بیمه‌نامه بر اساس شرایط آسانسور، نوع استفاده و همچنین درخواست بیمه‌گزار مشخص می‌شود و قابل تغییر است.

در نهایت شما با استفاده از آسانسورهای سبز و بیمه آسانسور، علاوه بر جلوگیری از آتش سوزی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ها، امنیت خود را تامین می‌کنید و با آرامش خیال از این تکنولوژی استفاده می‌نمایید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید