نورپردازی مناسب فضای اداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

با ما همراه شوید تا اصول نورپرازی مناسب را به شما آموزش دهیم و از تاثیر نورپردازی در دکوراسیون اداری و دفتر کارتان شگفت زده شوید.

امروزه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون توجه به نورپردازی اداری به شمار می‌رود. یکی از محل‌هایی که شاید بیشتر وقت خود در روز را در آنجا سپری می‌کنید، دفتر کارتان است. دکوراسیون اداری و نورپردازی آن اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا علاوه بر اینکه روی روحیه و انرژی شما تاثیر می‌گذارد باعث می‌شود که ارباب رجوع شما یا اشخاص مراجعه‌کننده، درک بهتری از خدمات شما و نحوه‌ی کارتان داشته باشند. با ما همراه شوید تا اصول نورپرازی مناسب را به شما آموزش دهیم و از تاثیر نورپردازی در دکوراسیون اداری و دفتر کارتان شگفت زده شوید.

نورپردازی اداری

اهمیت نورپردازی اتاق کار

دفتر کار یکی از محیط‌هایی است که وقت زیادی را در آن سپری می‌کنید و نور و دکوراسیون این محیط خیلی در روحیه شما تاثیر گذار است برای مثال اگر نور دفتر کار شما کم باشد کارمند و دیگران وقتی وارد اتاق شما می‌شوند احساس خستگی و خواب‌ آلودگی در آنها به وجود می‌آید. برعکس اگر نور بسیار زیاد باشد باعث می‌شود که بعد از ورود چشمای خود را ببندند تا بلکه بعد از باز کردن آنها نور چشمان‌شان را اذیت نکند. بنابراین نور خوب در خلق و خوی ما تاثیر زیادی دارد. نورپردازی خوب باعث می‌شود که کارمندان حس خوب و انرژی را از محل کار خود دریافت کنند. همین امر باعث می‌شود که کارشان نیز بازدهی بهتری را داشته باشد. اما اینکه بتوانید بین نور زیاد و نور بسیار کم و یا تاریکی تعادل ایجاد کنید ممکن است سخت باشد.

نورپردازی اداری برعکس تصور عموم کار راحتی نیست و اصولی می‌باشد. شما نمی‌توانید مطابق سلیقه خود نورپردازی محل کار خود را انتخاب کنید. این کار اصولی دارد که باعث ایجاد حس بهتر در محل کار شما می‌شود. در ادامه بعضی از این اصول‌ها را باهم مطالعه می‌کنیم:

استاندارد در نورپردازی فضای کاری

میزان نوری که یک دفتر کار نیاز دارد ۵۰۰ لومن در هر متر مربع است.

  • طرح نورپردازی باید مقدار مساوی را در کل محل ‌کار فراهم کند.
  • لامپ‌های سقفی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای نور پردازی محیط می‌باشند.
  • در جاهای خالی از نور پردازی‌های تاکیدی استفاده کنید.
  • نورپردازی شرکت‌ها باید طوری تنظیم شود که از وجود سایه در آن محل‌ها جلوگیری شود و به حداقل برساند.

لامپ مناسب برای نورپردازی دفتر کار

لامپ مناسب محل کار لامپ ال ای دی می‌باشد. مانند دیگر محیط‌های کاری، اما لامپ‌های هالوژنی و سیمابی نیز رایج است. ولی لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های دیگر روشنی قابل قبولی را دارا هستند. حالا چرا لامپ‌های ال ای دی نسبت به دیگر لامپ‌ها امتیاز بالاتری دارند.

لامپ‌های ال ای دی طول عمر بیشتری دارند.

لامپ‌های ال ای دی انرژی کمتری مصرف می‌کنند..

لامپ‌های ال ای دی را با توجه به فصل نورشان را می‌توان کم و یا زیاد کرد.

اصول نورپردازی محیط کار

یک نورپردازی اداری که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند محیط کاری را بسیار لذت‌بخش کرده و منجر به افزایش بهره‌وری نیروها شود. همچنین پیروی از این چهار اصل اساسی در نورپردازی فضاها، روی افزایش رضایت کارکنان نیز اثر مستقیم دارد:

اهمیت به راحتی کارکنان: یکی از جنبه‌های مهم در این اصل، جلوگیری از تماس مستقیم چشم کارکنان با نور‌های قوی است. این تماس باعث ناراحتی و حواس پرتی شده و با تابش انعکاس بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، تمرکز و قدرت دید را کاهش می‌دهد. سعی کنید برای تامین منبع روشنایی این فضاها از لامپ‌هایی استفاده کنید که توزیع روشنایی خوب و استانداردی دارند و تابش‌شان خیره‌کننده نیست.

جلوگیری از یکنواختی: یکنواختی به تضاد بین روشنایی و تاریکی در محیط اشاره دارد. اگر کنتراست داخلی بسیار زیاد باشد؛ تفاوت‌های عمده‌ای بین بخش‌های روشن و تاریک در فضا به وجود می‌آید. اغلب کنتراست بالا منجر به جداسازی محیط کار می‌شود. اگر کنتراست داخلی کم باشد؛ میزان روشنی در تمام بخش‌ها یکنواخت است.

توجه به انعطاف‌پذیری: در طراحی نورپردازی باید از شیوه‌ای استفاده شود که محیط را پویاتر می‌کنند. تغییرات اندک در محل قرارگیری مبلمان، گیاهان، رنگ دیوارها یا نوع وظایف کارمندان می‌تواند تعیین‌کننده میزان نیاز به نور باشد.

در نظر گرفتن ایمنی: یک عنصر حیاتی در نورپردازی فضاهای اداری، اطمینان از وجود روشنایی یکنواخت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است تا کارکنان بتوانند دید و درک عمقی و واضحی از محیط داشته باشند.

برای نورپردازی محیط اداری خود میتوانید با مراجعه به وب‌سایت اکووات و یا تماس با شماره 58642-021 با مهندسین مشاور در ارتباط باشید.

برچسب ها:
نورپردازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید