انواع چوب برای نمای ساختمان در بازار + راهنمای انتخاب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله 3 مورد از بهترین چوب ها برای نمای ساختمان را معرفی میکنیم نکات کلیدی هنگام خرید چوب برای نمای ساختمان را بیان میکنیم.

امروزه دیگر نما های دمده و قدیمی مانند نمای سنگ، نمای رومی و ... در معماری جایگاهی ندارند و نما های چوبی ساختمان جایگزین سایر انواع نما شده اند. برای حفظ دوام و ظاهر نمای ساختمان چوبی، باید از چوب های مقاوم و ضد آب استفاده کرد.

زیرا نمای ساختمان به طور دائمی در معرض اسیب های محیطی و آب و هوایی قرار دارد. در این مقاله انواع چوب در نمای ساختمان را معرفی می کنیم. سپس نکات مهم و کلیدی برای خرید و استفاده از انواع چوب برای نمای ساختمان را بیان می کنیم. در انتها نیز دلایل محبوبیت و اهمیت استفاده از نمای چوبی را بررسی می کنیم.

معرفی انواع چوب در نمای ساختمان

انواع چوب برای نمای ساختمان

همانطور که گفتیم از هر نوع چوبی نباید برای نمای ساختمان استفاده کرد. زیرا نمای هر ساختمان روزانه در برابر مشکلاتی مانند باران، تغییرات دما، تابش نور خورشید، طوفان، گرد و خاک، حشرات، فشار و ... قرار می گیرد. به همین دلیل باید از چوب های مقاوم و با دوام برای این منظور استفاده کنید. در ادامه مطلب بهترین و مقاوم ترین چوب های موجود در بازار که برای نمای ساختمان به کار می روند را معرفی می کنیم.

1- ترمووود

چوب ترمو یکی از انواع چوب های بسیار پر طرفداری است که برای نمای خارجی ساختمان به کار می رود. برای تولید این چوب در فرآیند ترمو سازی، چوب را در دمای بالا و محیطی بدون دخالت مواد - شیمیایی قرار می ‌دهند.

این فرآیند باعث افزایش مقاومت و طول عمر چوب می ‌شود و در عین حال زیبایی چوب طبیعی را حفظ می ‌کند. ترمووود به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، آفتاب، قارچ زدگی و نفوذ حشرات، برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب و کاربردی است.

« برای اطلاع از قیمت این چوب فوق العاده لیست قیمت چوب ترمو را مشاهده کنید »

2- چوب پلاست

چوب پلاست یک نوع چوب ترکیبی است که از ترکیب براده های چوب و پلیمر پلاستیک ساخته می‌ شود. این نوع چوب به دلیل دارا بودن پلاستیک در ترکیبات خود دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آفتاب و حشرات است و به همین دلیل برای نمای ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد.

« برای اطلاع از قیمت انواع چوب پلاست لیست قیمت چوب پلاست را مشاهده کنید »

3- چوب روسی

چوب روسی یکی از چوب‌ های پر کاربرد و زیبا است که در بازار چوب ایران معروف است. این نوع چوب دارای انواع مختلفی مانند چوب روسی یولکا، چوب ساسنا و چوب روس نراد است. هر نوع چوب روسی ویژگی ‌ها، مزایا و معایب خود را دارد. به عنوان مثال چوب روس یولکا بسیار نرم است و رنگ آن سفید مایل به کرمی است. چوب روس ساسنا استحکام بالا و رنگی بین صورتی و قرمز دارد.

چوب روس نراد نیز رنگ سفید مایل به کرم و وزن کمتری دارد. از این چوب برای نمای ساختمان استفاده های زیادی می شود. قیمت چوب روسی نیز نسبت به بسیاری از چوب های معمولی و مصالح ساختمانی مناسب تر است.

« برای اطلاع از قیمت انواع چوب روسی با بهترین کیفیت و بدون واسطه لیست قیمت چوب روسی را مشاهده کنید »

نکات کلیدی هنگام خرید چوب برای نمای ساختمان

چوب برای نمای ساختمان

قبل از خرید انواع چوب برای نمای ساختمان، باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید تا چوبی مقاوم، مناسب با شرایط محیطی و بر اساس بودجه خود تهیه کنید. در ادامه مهم ترین نکات برای خرید انواع چوب در نمای ساختمان را بررسی می کنیم.

  1. شرایط آب و هوایی: در هنگام خرید چوب برای نمای ساختمان، باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کنید. برخی از چوب ها مقاومت کمتری در برابر رطوبت و آب دارند و در مناطقی با آب و هوای مرطوب ممکن است زودتر دچار خرابی و آسیب هایی مانند پوسیدگی، ترکیدگی و ... بشوند. بنابراین چوبی را برای طراحی و ساخت نمای ساختمان انتخاب کنید که در برابر رطوبت، طوفان، تغییرات دما و شرایط نا مناسب آب و هوایی مقاومت بالایی داشته باشد.

  2. سبک طراحی ساختمان: سبک طراحی ساختمان نیز قبل از خرید انواع چوب برای نمای ساختمان باید در نظر گرفته شود. برخی از چوب ها برای طراحی های سنتی و کلاسیک مناسب تر هستند. در حالی که برخی دیگر برای طراحی های مدرن و مینیمال مناسب ترند. بنابراین باید چوبی را انتخاب کنید که با سبک طراحی ساختمان و سلیقه شما همخوانی داشته باشد.

  3. ضخامت چوب: در نظر گرفتن ضخامت چوب نیز برای اطراحی و اجرای نمای ساختمان بسیار مهم است. چوب های با ضخامت کمتر ممکن است در برابر ضربه ها و فشار های خارجی آسیب ببینند. بنابراین باید چوبی با ضخامت مناسب را انتخاب کنید که مقاومت لازم را در برابر ضربه ها و فشار های موجود در محیط خارجی دارا باشد.

چرا نمای چوبی ساختمان یک انتخاب هوشمندانه است؟

چوب در نمای ساختمان

با وجود مزایا و ویژگی هایی که نما های چوبی برای ساختمان دارند، ممکن است هنوز هم برخی از افراد طرفدار استفاده از نما های شیشه ای، سنگی و قدیمی باشند. ولی به جرات می توان گفت که امروزه انتخاب نمای چوبی برای ساختمان یک انتخاب هوشمندانه و بسیار مناسب است.

زیرا این نما مزیت ها و ویژگی هایی دارد که باعث شده تا کاربرد آن در سرتاسر دنیا روزانه در حال افزایش باشد. در ادامه مطلب مهم ترین دلایل اهمیت استفاده از انواع نمای چوبی برای ساختمان و دلایل هوشمندانه بودن این نما را ذکر می کنیم.

چوب نما

  • سبک بودن : چوب به دلیل وزن سبک خود، نمایی سبک و کم‌ وزن را برای ساختمان ایجاد می ‌کند. این ویژگی باعث کاهش بار ساختمان و همچنین سهولت در نصب و حمل نما می ‌شود. از این رو به مرور زمان ساختمان دچار فرسودگی زودرس نشده و هزینه های تعمیر و نگهداری نما نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

  • افزایش ارزش ساختمان : استفاده از نمای چوبی می ‌تواند ارزش ظاهری و ارزش مالی ساختمان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. زیبایی و طبیعی بودن چوب، به ساختمان ظاهری شیک و دوست ‌داشتنی می ‌بخشد که می‌ تواند توجه افراد بیشتری را به ساختمان جلب کند. استفاده از چوب در نمای ساختمان باعث می شود تا ارزش کلی ملک در زمان فروش افزایش یابد.

  • زیبایی طبیعی ساختمان : نمای چوبی به دلیل طبیعی بودن و زیبایی خاص خود، به ساختمان ظاهری گرم و دلنشین می ‌بخشد. الوار های چوب با الگو ها و طرح های مختلف و متنوعی قابل دسترس هستند و می ‌توانند به راحتی با سلیقه مشتری و سبک معماری ساختمان تطبیق یابند.

  • قابلیت ترمیم و تعمیر : چوب به راحتی قابل ترمیم و تعمیر است. در صورتی که بخشی از نمای چوبی ساختمان آسیب ببیند، می ‌توان آن را به راحتی و در کمترین زمان ممکن بازسازی و تعمیر کرد. این ویژگی باعث افزایش عمر مفید نمای چوبی می ‌شود و هزینه‌ های نگهداری را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می ‌دهد .

جمع بندی

با توجه به مزایا و ویژگی های گفته شده در این مقاله، استفاده از انواع نمای چوبی در ساختمان به عنوان یک انتخاب هوشمندانه می ‌تواند به ساختمان شما زیبایی، ارزش افزوده و دوام و ماندگاری بیشتری ببخشد. با این حال دقت کنید تا چوب مورد نظر خود مانند ترمووود، چوب روسی یا چوب پلاست را از تولید کننده و وارد کننده های معتبر و شناخته شده ای مانند مجموعه بزرگ فراوود خریداری کنید تا از درجه کیفی بالا و قیمت مقرون به صرفه و مناسب آن ها اطمینان خاطر کامل داشته باشید.

برچسب ها:
نمای چوبی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید