راستی آزمایی فولاد مبارکه در تبدیل شدن به غول فولاد سبز منطقه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه به بررسی چالش‌های پیدایش این رقیب برای فولاد مبارکه می‌پردازیم.

اگر اخبار مربوط به صنعت فولاد را در سطح جهانی و منطقه‌ای دنبال کرده باشید، حتما درباره‌ی راه‌اندازی کارخانه تولید فولاد سبز خاورمیانه در امارات نیز شنیده‌اید. کارخانه‌ای که قرار است طی همکاری دو شرکت اماراتی مصدر و امیریتز استیل آرکان تا سال ۲۰۲۴ شروع به کار کند. این در حالی است که پیش از این، شرکت فولاد مبارکه اصفهان ایران اعلام کرده بود که قصد دارد به بزرگترین تولیدکننده‌ی این محصول در خاورمیانه تبدیل شود. بنابراین، اکنون این کارخانه، یک رقیب قدرتمند با بودجه‌ای هنگفت و تجهیزات بسیار پیشرفته در سطح جهانی دارد. در ادامه به بررسی چالش‌های پیدایش این رقیب برای فولاد مبارکه می‌پردازیم.

فولاد سبز چیست و چرا مهم است؟

فولاد سبز یا Green Steel فولادی است که در فرآیند تولید آن، به جای سنگ آهن و زغال سنگ از هیدروژن استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت این محصول، کاهش آلودگی هوا است. در فرآیند تولید فولاد سبز به جای کوره‌های گازی یا حتی کوره‌های مدرن الکتریکی، از دستگاه‌های الکترولیز استفاده می‌شود.

فولاد سبز، همچنین خط تولید پربازده‌تری دارد. هرچند که در حال حاضر، تجهیزات راه‌اندازی تولید آن گران‌تر از فولاد معمولی است. این مزیت در بلندمدت می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت، قیمت مصرف‌کننده نیز بشود. تولید فولاد سبز در دنیا هنوز مراحل ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد. تاکنون، معدودی از تولیدکننده‌های آمریکایی، سوئدی و دیگر کشورهای اروپایی، موفق به تولید انبوه این محصول شده‌اند.

فولاد سبز فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان پس از ذوب آهن اصفهان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در ایران است. این شرکت ازجمله مدرن‌ترین خطوط تولید فولاد در ایران و یکی از بهترین‌ها را در سطح جهانی در اختیار خود دارد. ظرفیت تولید این کارخانه در حال حاضر ۱۰٫۳ میلیون‌تر در سال است. حجم تولید فولاد مبارکه و دیگر اخبار مربوط به آن، همواره تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت مقاطع فولادی دارد. با توجه به نوسانات شدید بازار برای استعلام قیمت ورق استیل فولاد مبارکه توصیه می‌شود. به وب‌سایت فولادینو از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی مقاطع فولادی در کشور مراجعه کنید دارد. www.Fooladino.com

فولاد سبز فولاد مبارکه اصفهان

با توجه به اهمیت بحث آلودگی هوا در کشور و نیز هزینه‌های تولید فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاییز ۱۴۰۲ از برنامه‌ی خود برای ورود به حوزه‌ی تولید فولاد سبز خبر داد. مطابق گفته‌ی مدیر عامل این شرکت، محمدیاسر طیب‌نیا، این شرکت، قدم‌هایی نیز در این راستا برداشته است. مهم‌ترین این قدم‌ها تفاهم‌نامه‌ی فولاد مبارکه با سازمان ایمیدرو به‌منظور امکان‌سنجی اجرای این پروژه محسوب می‌شود.

مسئولان فولاد مبارکه اصفهان مدعی هستند که این شرکت در سال‌های آینده، بزرگترین تولیدکننده‌ی این محصول در خاورمیانه خواهد بود. اما هنوز گردوغبار این خبر فرو ننشسته که فولادساز قدرتمند اماراتی، امیریتز استیل آرکان، خبر راه‌اندازی سایت تولید فولاد سبز خود را در رسانه‌ها منتشر کرده است. در ادامه شما را با جزئیات بیشتر این خبر آشنا می‌کنیم.

برنامه امیریتز آرکان استیل برای تولید فولاد سبز

رقیب فولاد مبارکه در فولاد سبز کیست؟

شرکت امیریتز آرکان استیل (Emirates Steel Arkan) زیرمجموعه‌ی هولدینگ ADQ‌ از بزرگترین بازیگران صنعت فولاد در کشور امارات مستقر در منطقه‌ی ابوظبی است. این شرکت، فعالیت خود را از سال ۲۰۲۰ آغاز کرد و همچنین به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های مهم مصالح ساختمانی مانند سیمان و بلوک نیز شناخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امیریتز آرکان استیل، تمرکز و توجه ویژه‌ای است که بر به‌کارگیری راه‌حل‌های نوین تولید دارد. ظرفیت تولید این کارخانه؛ اما حرف چندانی در برابر فولاد مبارکه نداشته و در حال حاضر، حدود ۳٫۵ میلیون تن است. بااین‌حال، بسیاری از محصولات آن به کشورهای پیشرفته اروپایی، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی صادر می‌شوند.

برنامه امیریتز آرکان استیل برای تولید فولاد سبز

در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ بود که شرکت امیریتز آرکان استیل در یک کنفرانس تحقیقاتی به همراه گروه TAQA به‌منظور بررسی پتانسیل‌های تولید فولاد سبز در این کشور شرکت کرد. حال به‌نظر می‌رسد که نتیجه‌ی این کنفرانس و نیز تحقیقات بعدی امیریتز، در قالب همکاری آن با شرکت شناخته‌شده‌ی مصدر در حال نمایان شدن هستند.

مصدر (Masdar) یک شرکت دولتی اماراتی متمرکز بر ارائه‌ی راه‌حل‌های استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ در ابوظبی راه‌اندازی شد. محل اصلی آن نیز شهری به همین نام است که از معدود شهرهای کربن صفر جهان به شمار می‌رود. ظرفیت تولید برق خورشیدی در این شهر در خاورمیانه بی‌رقیب محسوب می‌شود.

دو شرکت امیریتز آرکان استیل و مصدر در ابتدای آذر ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده‌اند که قصد دارند بزرگترین خط تولید فولاد سبز را در منطقه‌ی منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) ایجاد کنند. مرحله‌ی تامین تجهیزات و الکترولیزهای این پروژه، هم‌اکنون نیز صورت گرفته و قرار است تا سال ۲۰۲۴ وارد فاز اجرایی شود. مطابق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده، طی این همکاری، تولید کربن کارخانه‌ی امیریتز آرکان استیل تا سال ۲۰۵۰ به صفر خواهد رسید.

بنابراین احتمال دارد که رقیب فولاد مبارکه، بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رود گوی سبقت را از این شرکت برباید. این در حالی است که هنوز از سوی مسئولان شرکت ایرانی، جزئیاتی در خصوص زمان راه‌اندازی خط تولید فولاد سبز منتشر نشده است. رقیب اماراتی نیز هنوز از حجم تولید فولاد سبز خود اطلاعاتی منتشر نکرده؛ اما شرکت مصدر خبر از تولید بیش از یک میلیون تن هیدروژن سبز تا پایان سال ۲۰۳۰ در تمامی پروژه‌های خود داده است.

فولاد مبارکه یا امیریتز استیل

فولاد مبارکه یا امیریتز استیل

همانطورکه گفتیم، هنوز جزئیات زیادی از برنامه هیچ‌کدام از شرکت‌های فولاد مبارکه یا امیریتز استیل درخصوص حجم یا زمان‌بندی تولید فولاد سبز منتشر نشده است. بااین‌حال مسلم است که این دو شرکت از بازیگران مهم خاورمیانه در این عرصه، طی سال‌های آینده خواهند بود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید