برای بازسازی خانه از کجا شروع کنیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر میخواهید با اصول بازسازی خانه آشنا شوید و نکات مهم در پروسه بازسازی خانه را بدانید، در این مقاله همراه ما باشید تا اصول بازسازی خانه را مطالعه کنید.

بازسازی خانه  به عنوان یک پروژه زمان‌بر با نتیجه مطلوب شناخته می‌شود. معمولا انگیزه‌های مختلفی برای بازسازی خانه دخیل است. گاهی احساس می‌کنیم خانه خیلی قدیمی شده و دیزاین داخلی آن چندان مطلوب نیست! گاهی نیز به دلیل مشکلات فرسودگی تاسیسات و موارد مشابه تصمیم به بازسازی خانه می‌گیرید! به هر حال میل به بازسازی خانه و دستیابی به زیبایی حاصل از آن کاملا طبیعی است.

در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم جزییات بازسازی خانه را بررسی کنیم و نحوه شروع بازسازی و موارد جانبی آن را ارزیابی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

بازسازی خانه چیست؟

بازسازی خانه چیست

شاید ندانید که دقیقا بازسازی خانه چیست و به چه چیزی اشاره دارد. بازسازی خانه فرآیند به‌روزرسانی، تغییرات ساختاری یا ترمیم نواحی مختلف برای بهبود شرایط است. در پروسه بازسازی خانه همه چیز به روز رسانی می‌شود و تعمیرات بزرگ، تغییرات طراحی داخلی یا خارجی، افزودن امکانات جدید، بهسازی سیستم‌ها و تاسیسات ساختمانی در کنار بهبود مصرف انرژی از رایج‌ترین اقداماتی است که انجام می‌شوند. شاید جالب باشد که بدانید، بازسازی خانه‌ها به نحوه مصرف انرژی نیز مرتبط است و می‌تواند در این راستا، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

انواع بازسازی خانه

انواع بازسازی خانه

شاید جالب باشد که بدانید، بازسازی خانه نیز انواع مختلفی دارد. شما با درک دقیق از جزییات آن می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه عمل کنید. در این بخش انواع بازسازی خانه را بررسی می‌کنیم.

1. تعمیرات و نگهداری:

   - تعمیرات عمومی ساختمان، تعمیر دیوار، سقف، کف و سایر اجزای ساختمان.

   - تعویض و به روز رسانی سیستم‌های سرمایشی، گرمایش، و تهویه مطبوع.

   - نگهداری و به روز رسانی اجزای خارجی مانند نمای ساختمان، پنجره‌های دو جداره، درب اتاق‌ها و درب ضد سرقت.

2. تغییرات طراحی داخلی:

   - بازسازی و به ‌روزرسانی آشپزخانه و حمام.

   - تغییرات در طراحی داخلی مثل باز کردن فضاها، برداشتن دیوار یا تغییر تقسیمات داخلی.

   - استفاده از مصالح مدرن برای بهبود زیبایی بصری.

3. افزودن فضاهای جدید:

   - ساخت سرویس بهداشتی مستر یا اتاق‌های جدید.

   - افزودن طبقات جدید یا گسترش ساختمان به سمت فضاهای خارجی (در خانه‌های ویلایی).

4. تجدید نظر در تاسیسات و سیستم‌ها:

   - استفاده از تکنولوژی‌های جدید در سیستم‌های امنیت، نورپردازی و الکترونیک منزل.

   - بهبود کارایی سیستم‌های انرژی و محیط زیستی.

 

5. استفاده از مصالح و فناوری‌های نوین:

   - استفاده از مصالح مدرن و محصولات با کیفیت بالا.

   - اعمال تکنولوژی‌های نوین برای بهبود کارایی.

 

روند بازسازی خانه را از کجا شروع کنیم؟

روند بازسازی خانه را از کجا شروع کنیم؟

آغاز روند بازسازی خانه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و شناخت مراحل است. به همین دلیل در این بخش به بررسی دقیق روند بازسازی خانه و نحوه شروع آن می‌پردازیم تا آگاهانه اقدام کنید.

  • تعیین اهداف: مشخص کنید چه اهدافی برای بازسازی دارید. آیا می‌خواهید اتاقی اضافه کنید؟ همین دیزاین را بهبود بخشید؟ متریال کفپوش و دیوارپوش را تغییر دهید؟ برای داشتن یک فضای زیباتر المانی اضافه کنید؟
  • اعمال محدودیت‌ها: محدودیت‌های مالی، زمانی و مصالح را بررسی کنید و برای تامین تمام آن‌ها برنامه ریزی کنید و بودجه مورد نظر را مشخص نمایید.
  • مطالعه و تحقیق: به تحقیق در مورد نقاط ضعف و قوت فعلی خانه بپردازید. در کنار آن نیازهای خودتان را بررسی کنید و متریال در دسترس را ارزیابی نمایید.
  • طراحی و برنامه‌ ریزی: با توجه به اهداف و محدودیت‌ها، یک برنامه ‌ریزی دقیق انجام دهید. این کار شامل طراحی داخلی و خارجی، پلان ساختمانی، و انتخاب مصالح است.
  • درخواست مجوزها: بررسی کنید که آیا برای بازسازی خانه نیاز به درخواست مجوز از مراجع مربوطه دارید یا خیر. در صورت نیاز، این مجوزها را در ابتدای مراحل بگیرید. معمولا مجوز شهرداری برای بازسازی مورد نیاز است.
  • انتخاب متخصصان بازسازی: نیازمندی‌های بازسازی خانه ممکن است نیازمند تخصص‌های مختلفی باشد؛ بنابراین  جمع کردن یک تیم متخصص از مهندسان، معماران، مشاوران ساختمانی و سایر متخصصان ضروری است.
  • ارزیابی مالی: یک ارزیابی مالی دقیق از هزینه‌ها و منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی انجام دهید. پس از این مرحله اطمینان حاصل کنید که با بودجه شما با همین ارزیابی هماهنگ است.
  • آغاز اجرا: با انجام تمام مراحل بالا، بازسازی را آغاز کنید و برای خرید مصالح، همکاری با پیمانکار و... آماده شوید.
  • بررسی و نظارت: با نظارت کافی می‌توانید روند بازسازی را ارزیابی کنید تا همه چیز طبق برنامه ریزی طی شده باشد.
  • تحویل پروژه: پس از اتمام پروژه تمام ابعاد ماجرا بررسی می‌شود. سپس نیاز دارید تا برای تحویل پروژه و پرداخت هزینه دستمزد متخصصین اقدام کنید.

 

چرا باید برای بازسازی خانه اقدام کنید؟

چرا باید برای بازسازی خانه اقدام کنید؟

بازسازی خانه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به همین دلیل باید آگاهانه در این خصوص اطلاعات کسب کنید و بدانید دقیقا چرا باید برای بازسازی خانه اقدام کنید. در این بخش جزییاتی در این خصوص را بررسی می‌کنیم.

  • افزایش ارزش ملک: بازسازی خانه می‌تواند موجب افزایش ارزش ملک شما شود. اقداماتی مثل به‌ روزرسانی تاسیسات، بهبود ساختار داخلی خانه، استفاده از متریال جدید و تعویض درب و پنجره، همگی موجب بهبود ظاهر خانه  می‌شود و ارزش افزوده جدی برای آن ایجاد خواهد کرد.
  • بهبود کیفیت زندگی: بازسازی می‌تواند با تغییر ساختار تاسیسات، مصرف انرژی و تغییر در ابعاد فضاهای مختلف، موجب بهبود کیفیت زندگی شود
  • افزایش بازده انرژی: هنگام بازسازی، می‌توانید از فناوری‌ها و تجهیزات جدید برای بهبود مصرف انرژی استفاده کنید. این تاسیسات و لوازم در سیستم‌های گرمایش و سرمایش بهینه، عایق‌بندی مناسب، و استفاده از روشنایی LED نهفته است.
  • تجدید نظر در طراحی فضا: بازسازی امکان فراهم کردن فضایی مناسب و جذاب را برای شما فراهم می‌کند. به همین دلیل باید حتما در خصوص ابعاد و طراحی فضا تجدید نظر کنید.
  • شخصی سازی: شما به راحتی میتوانید با شخصی سازی فضای خانه، محیطی مناسب سبک زندگی شخصی‌تان ایجاد کنید. به این ترتیب همه چیز در دسترس شما است تا بتوانید برای داشتن یک شرایط مطلوب اقدام کنید.
  • تأمین ایمنی و بهداشت: بازسازی می‌تواند به بهبود ایمنی و بهداشت خانه کمک کند. نصب تجهیزات بهداشتی مدرن، به‌روزرسانی سیستم‌های آب و گاز، و بهینه‌سازی فضاهای مختلف خانه برای جلوگیری از سرقت، حریق و... بسیار اثربخش است.
  • حفاظت از محیط زیست: در بازسازی می‌توانید از مصالح و تجهیزات مدرن با کارایی بهتر در کنار متریال‌های بومی استفاده کنید تا روند بازسازی مطابق با حفاظت از محیط زیست باشد.

 

بازسازی نواحی مختلف خانه

بازسازی نواحی مختلف خانه

در پروسه بازسازی، نواحی مختلفی دخیل هستند. شما می‌توانید با درک بودجه، نیاز به تغییر و پارامترهای این‌چنینی برای بازسازی نواحی مختلف خانه اقدام کنید.

 

1- بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

 بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

تغییرات در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند به شدت تأثیرگذار باشد. سرویس بهداشتی با دارا بودن متریال کاشی و سرامیک، فضایی ایده آل برای خلاقیت و اعمال جدیدترین لوازم و اکسسوری است. شما می‌توانید با تغییر تجهیزات و به روز رسانی آن، شکل و فرم مصرف انرژی، مصرف آب و... را تغییر دهید. نصب دستگاه‌های بهداشتی با کارایی بهتر و مصرف آب کمتر، مانند توالت‌های ذخیره آب، شیرآلات سنسور دار حساس به حرکت و سیستم‌های دوش با مصرف آب پایین، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی گردد. در ادامه، توجه به طراحی داخلی حمام نیز اهمیت دارد. استفاده از مصالح و کاشی‌های ضدآب و ضدلک، طراحی هوشمندانه با امکان استفاده حداکثری از فضا و نورپردازی شیک در فضای حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید این نواحی را شکیل تر نشان دهد. فضای حمام باید محیطی آرامش‌بخش باشد تا بتوانید تجربیات هیجان مناسب می‌تواند فضای حمام را زیبا و متناسب با سلیقه شما تبدیل کند. همچنین، افزودن امکانات از جمله گرمایش کف حمام یا تهویه مناسب با نورپردازی مطلوب می‌تواند فضا را بیش از پیش جذاب‌تر نشان دهد.

 

2- بازسازی ورودی خانه

 بازسازی ورودی خانه

تغییرات در ورودی خانه می‌توانند اثرات چشمگیری بر نگاه اولیه به دکوراسیون داخلی داشته باشد. به همین دلیل لازم است تا هوشمندانه برای بازسازی ناحیه ورودی خانه اقدام کنید.  یکی از نکات مهم در بازسازی ورودی خانه، اختصاص دادن توجه به طراحی شیک و جذاب در این ناحیه است. یادتان باشد که هویت یک خانه در ورودی آن نمایش داده می‌شود. طراحی فضای ورودی با استفاده از انتخاب متریال با کیفیت، نورپردازی مناسب، و طراحی دکوراتیو، می‌تواند اولین تجربه ورود به فضای خانه را زیباتر نمایش می‌دهد. ضرورت توجه به همین جزییات موجب می‌شود تا فضای ورودی خانه بیش از پیش اثربخش باشد. علاوه بر ظاهر زیبا، افزایش امکانات کاربردی نیز یکی از اقدامات مهمی است در تغییرات ورودی خانه می‌توانید تجربه کنید. مثلاً اضافه کردن یک جاکفشی مناسب در ناحیه ورودی همراه با گلدانی برای نگهداری از چتر در کنار آینه و فضایی دکوراتیو برای خوش آمد گویی، همگی از جمله بخش های مهم و اثرگذاری هستند که می‌توانید در ورودی خانه لحاظ کنید. گاهی تجهیزات امنیتی مثل درب ضد سرقت یا کرکره‌های مخصوص در این ناحیه قرار می‌گیرد تا فضای خانه امن‌تر باشد.

 

3- بازسازی نشیمن و پذیرایی

 بازسازی نشیمن و پذیرایی

فضای نشیمن و پذیرایی به عنوان نواحی استراتژیک جهت حضور مهمانان  مورد توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل بازسازی نشیمن و پذیرایی یکی از اقدامات مهم در ارتقاء زیبایی و امکانات است. شما می‌توانید با کمک بازسازی این نواحی و شخصی سازی امکانات، ضمن بهبود ارزش افزوده ملک، اثربخشی و کاربرد آن را نیز افزایش دهید. نشیمن به عنوان یک لوکیشن برای دورهم بودن خانواده شناخته می‌شود. نواحی مثل پذیرایی نیز، فضای عالی برای جمع شدن مهمانان محسوب می‌شود. پذیرایی، ارائه خدمات و شادی در کنار عزیزانی که دوستشان داریم در فضای نشیمن و پذیرایی انجام می‌شود. بدیهی است که نورپردازی، انتخاب مصالح، نحوه دیزاین و استفاده از تجهیزات در این فضا می‌تواند هزینه‌های متعددی ایجاد کند اما نتایج شگفت انگیزی همراه داشته باشد. در این بازسازی‌ها، اغلب به تغییر طراحی داخلی، تغییر در رنگ‌ها و نورپردازی محیط، استفاده از مصالح با کیفیت و مدرن در کنار لوازم بهینه برای استفاده حداکثری از فضا، نتایج شگفت انگیزی به همراه دارد.

یادتان باشد که بازسازی نشیمن و پذیرایی می‌تواند یک فرصت مناسب برای ایجاد  فضاهای سرگرم کننده باشد. شما به راحتی می‌توانید در این فضا همراه با مهمانان و سایر اعضای خانه، لحظات شیرینی را بگذرانید و از آن لذت ببرید. اگر اهل دیدن فیلم هستید، قطعا  اضافه کردن امکانات مانند سینما خانگی ایده جذابی است. اگر اهل مطالعه باشید، داشتن یک کتابخانه در گوشه دنج پذیرایی ایده جذابی است. به هر حال درک نیازها و شخصی سازی فضا اصلی‌ترین اقدامی است که در پروسه بازسازی به آن توجه می‌شود.

 

4- بازسازی آشپزخانه

 بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود کیفیت زندگی در خانه انجام دهید. آشپزخانه به عنوان قلب خانه شناخته می‌شود. شما به راحتی می‌توانید برای بازسازی آشپزخانه اقدام کنید. اعمال هرگونه تغییرات در این فضا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی داشته باشد. در نظر گرفتن کیفیت و کارایی خانه در این راستا بسیار ضروری است. معمولا در پروسه بازسازی، علاوه بر زیبایی ظاهری به موضوعاتی  مثل ایمنی نیز توجه می‌شود. فراهم کردن سیستم اطفاء حریق در کنار تهویه مناسب آشپزخانه از پارامترهای ضروری است که باید برای آن هزینه کنید. از سوی دیگر بهبود امکانات و فراهم کردن فضای ذخیره سازی بیشتر با افزایش کابینت‌ها نیز ایده مناسبی است تا بتوانید تجربه‌ای شگفت انگیز داشته باشید. تعویض کابینت‌، میز آشپزخانه، جزیره آشپزخانه، صبحانه خوری، میز و صندلی، مصالحی مثل کاشی بین کابینتی و کفپوش آشپزخانه همگی از جمله مهم‌ترین پارامترهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. یادتان باشد که نورپردازی در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. چرا که پیوسته در این فضا، هنری از پخت و پز انجام می‌شود که نور کافی برای آن ضروری است.

 

5- بازسازی اتاق خواب

بازسازی اتاق خواب

اتاق خواب یکی از نواحی حیاتی است که در هر خانه ای مورد توجه قرار می‌گیرد. اتاق خواب فضایی برای استراحت و آرامش فراهم می‌کند تا بتوانید تجدید قوا کرده و برای یک روز دیگر آماده شوید. برای بازسازی اتاق خواب باید نیازهای افراد را بررسی کنید. هر فضا باید متناسب با نیاز اشخاصی که در آن حضور دارند، تغییر کند. مثلا برای بازسازی اتاق نوجوانان می‌توانید به کمک لوازم کم جا، استفاده بهینه ای را تجربه کنید. فراهم کردن یک میز مناسب در کنار تخت خواب و کتابخانه فضایی ایده آل را فراهم می‌کند. در حالی که برای بازسازی اتاق خواب یک زوج، نیازها کاملا متفاوت است. پس متناسب با سلیقه شخصی و نیاز اهل خانه تصمیم بگیرید.

در طراحی اتاق خواب، انتخاب رنگ مناسب اهمیت زیادی دارد. رنگ‌های مناسب اتاق خواب، باید حتما هوشمندانه انتخاب شوند تا حال و هوای ویژه‌ای را تجربه کنید. استفاده از دیوارپوش‌های مناسب، کفپوش‌های دکوراتیو جذاب در کنار تهویه مطلوب و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و حمام مستر، بسیار ضروری است.

 

اصول محاسبه هزینه بازسازی خانه

اصول محاسبه هزینه بازسازی خانه

محاسبه هزینه بازسازی خانه یک فرآیند چند مرحله‌ای است. در این مراحل جزییاتی در خصوص هزینه بازسازی مطرح می‌شود. شما باید با آگاهی از جزییات، اصول دقیق را بدانید و برای دستیابی به بهترین نتیجه تصمیم گیری نمایید. در این بخش اصول محاسبه هزینه بازسازی خانه را بررسی می‌کنیم تا آگاهانه وارد این پروسه شوید.

  1. تعیین اهداف و نیازسنجی: قبل از هر چیزی، باید اهداف بازسازی خانه را مشخص کرد. در پروسه نیاز سنجی می‌توانید نیازهای واقعی را یادداشت کنید و همه چیز را منظم کنار هم قرار دهید تا بدانید هدفتان از بازسازی دستیابی به چه چیزی است! این روش به شما اجازه می‌دهد تا لیستی از ملزومات بازسازی ایجاد کنید.
  2. برآورد هزینه‌ اولیه: شما باید برای دسترسی به بهترین قیمت، برآورد هزینه‌ اولیه را انجامدهید. به این ترتیب می‌توانید متناسب با نیازهایی که در اولین مرحله یادداشت نموده‌اید، هزینه نسبی اجرا را درک کنید. به این ترتیب باید از طریق پیمانکار اقدام کنید یا به وسیله تیم های مختلف و بررسی قیمت‌های آن‌ها این کار را شروع کنید.
  3. مقایسه قیمت‌ها: مرحله مهم بعدی، بررسی و مقایسه قیمت‌های مختلف است. شما به راحتی می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها، همه چیز را سر و سامان دهید و برای داشتن یک فضای مناسب اقدام کنید.
  4.  مدیریت بودجه: در پروسه بازسازی خانه، باید مدیریت بودجه را جدی بگیرید. در این راستا همه چیز باید طبق برنامه و اصول پیش رود تا بتوانید برای داشتن بهترین نتیجه برنامه ریزی کنید.
  5. احتساب هزینه‌های پنهان: هزینه‌های پنهان موجب می‌شود تا دست‌تان در پوست گردو گیر کند! به همین دلیل باید حتما از مرحله نیاز سنجی و اقدام، هزینه های پنهان را مدنظر قرار دهید و برای آن بودجه کافی اختصاص دهید

 

کلام آخر

برای شروع بازسازی خانه، باید هوشمندان اقدام کنید و از طریق متخصصیان بازسازی و طراحی داخلی همه کارها را پیش ببرید. به همین دلیل لازم است تا جزییاتی که در بالا اشاره شد را مطالعه کنید و آگاهانه در این حوزه گام بردارید.

تجربه شما از بازسازی خانه چیست؟ حتما برای ما بنویسید.
برچسب ها:
بازسازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید