قرارداد اجاره بوفه شامل چه مواردی می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از قراردادهایی که در سال‌های اخیر امضای آن در جامعه بین موجر و مستاجر رواج بیشتری نسبت ‌به گذشته داشته، قرارداد اجاره بوفه است. این متن یکی از انواع اجاره نامه محسوب می‌شود که طرفین مطابق قانون آن را امضا می‌کنند.

یکی از قراردادهایی که در سال‌های اخیر امضای آن در جامعه بین موجر و مستاجر رواج بیشتری نسبت ‌به گذشته داشته، قرارداد اجاره بوفه است. این متن یکی از انواع اجاره نامه محسوب می‌شود که طرفین مطابق قانون آن را امضا می‌کنند.

تعداد زیادی از مردمی که علاقه دارند در یک کسب‌وکار فروشگاهی کوچک مشغول به‌کار شوند و از این طریق سود قابل‌توجهی به دست آورند، به‌ دنبال اجاره بوفه هستند. بوفه‌ها یکی از مکان‌های پرتردد و قابل‌توجه برای اشخاص است. اشخاصی که در یک محیط آموزشی، فرهنگی یا ورزشی مشغول به فعالیت هستند، برای رفع خستگی و گرسنگی به بوفه مراجعه می‌کنند. معمولا بوفه به ‌عنوان تنها محل فروش مواد غذایی است که در این محیط‌ها قرار دارد. به ‌همین جهت سود حاصل از آن برای بسیاری از مردم، قابل‌توجه است.

تصور کنید در کتاب‌خانه، اشخاصی حضور دارند که ساعت‌ها مشغول مطالعه کتاب هستند. این افراد ترجیح می‌دهند تا از بوفه‌ای که در محل و محوطه کتاب‌خانه است، خوراکی مورد نظر خودشان را تهیه کنند و از محوطه کتاب‌خانه خارج نشوند. در این‌ صورت تمام افراد حاضر در این کتاب‌خانه، برای خرید تغذیه موردنظرشان به این بوفه‌ مراجعه می‌کنند و از این طریق سود حاصل از فروش اجناس و مواد غذایی این بوفه بیشتر می‌شود.

قرارداد اجاره بوفه کتاب‌خانه یکی از انواع قراردادهایی است که در بعضی از کتابخانه‌های بزرگ که در محوطه یا فضای آن‌ها بوفه وجود دارد، کاربرد دارد.

قرارداد اجاره بوفه مدرسه

از گذشته‌های دور در مدارس کشورمان، بوفه وجود داشته ‌است. این بوفه گاهی اتاقکی بسیار کوچک و گاهی یک اتاق مجزا و با امکانات بود که در آن انواع مواد غذایی، ساندویچ ها و خوراکی های مورد نیاز دانش آموزان به فروش می‌رسید. البته بوفه‌ها برای عرضه محصولات محدودیت‌هایی دارند و فروشنده یا مستاجر نمی‌توانند بعضی از مواد غذایی را که ممنوع هستند و سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند، در این بوفه به دانش‌آموزان بفروشند. شخصی که قصد دارد بوفه مدرسه‌ای را اجاره کند، بعد از توافق اولیه با موجر می‌تواند با او قرارداد اجاره بوفه مدرسه را امضا کند.

نمونه قرارداد اجاره بوفه مدارس به‌ عنوان یکی از قراردادهای پرکاربرد محسوب می‌شود که معمولا در اوایل سال تحصیلی بین موجر و مستاجر امضا می‌شود. موجر و مستأجر این متن را امضا می‌کنند و شرایط خودشان را در متن قرارداد اجاره بوفه مدرسه می‌نویسند و امضا می‌کنند.

قرارداد اجاره بوفه دانشگاه

یکی دیگر از مکان‌هایی که در آن بوفه نقش مهمی دارد، دانشگاه است. بسیاری از دانشجویان در زمان استراحت بین کلاس‌های خودشان به بوفه مراجعه می‌کنند تا با نوشیدن چای، قهوه، انواع آب‌میوه و خوردن کیک یا بیسکویت خستگی خود را رفع کنند. به ‌دلیل بالا بودن تعداد دانشجویانی که در یک دانشکده مشغول به تحصیل هستند، مراجعه به بوفه دانشگاه هم نسبت به بوفه مدرسه بیشتر صورت می‌گیرد. بنابراین سود حاصل از فروش مواد غذایی بوفه زیاد است و همین موضوع باعث شده تا اشخاص زیادی متقاضی اجاره بوفه های دانشگاه باشند. موجر و مستاجر با امضای قرارداد اجاره بوفه شرایط و تعهدات خودشان را در این قرارداد مطرح و امضا می‌کنند.

قرارداد اجاره بوفه مجموعه‌های ورزشی

اگر اهل ورزش باشید، احتمالا در باشگاه خودتان یا استخری که برای شنا مراجعه می‌کنید، بوفه هایی را مشاهده کرده‌اید.

در شرایطی که شخصی با موجر توافق کند تا در یک استخر، بوفه را اجاره کند، طرفین می‌توانند با یکدیگر قرارداد اجاره بوفه استخر را امضا کنند. در این شرایط موجر و مستاجر متعهد می‌شوند تا مطابق قرارداد، تعهدات خودشان را اجرا کنند.

یکی دیگر از محل‌هایی که مواد خوراکی و غذایی مورد نیاز ورزشکاران در آن‌جا به فروش می‌رسد، بوفه باشگاه است. قرارداد اجاره بوفه باشگاه زمانی کاربرد دارد که شخصی به عنوان مستاجر بوفه را از موجر اجاره می‌کند و مبلغی را به او می‌پردازد. در این اجاره‌نامه مشخصات طرفین، مبلغ اجاره‌بها، شرایط و تعهدات مربوط به این بوفه نوشته می‌شود. موجر و مستاجری که قرارداد اجاره بوفه باشگاه را امضا می‌کنند، متعهد می‌شوند تا مطابق متن اجاره بوفه شروط و تعهدات مربوط به این قرارداد را به‌صورت کامل اجرا کنند.

اجاره بوفه بیمارستان

در شرایطی که شخصی متقاضی اجاره بوفه بیمارستان باشد، با موجر قرارداد اجاره بوفه بیمارستان را امضا می‌کند. بوفه بیمارستان معمولا یکی از پرفروش‌ترین بوفه‌ها محسوب می‌شود. به‌جهت این‌که همراهان بیمار در شرایطی مجبور می‌شوند تا اجناس، خوراکی و لوازم مورد نیاز بیمار را از بوفه بیمارستان تهیه کنند. همین مورد سبب می‌شود تا بوفه‌ها فروش نسبتا خوبی داشته باشند. مستاجر برای اجاره کردن بوفه بیمارستان، باید با موجر توافقات اولیه را انجام دهد. سپس طرفین متن قرارداد اجاره بوفه بیمارستان را امضا می‌کنند.

در متن اجاره بوفه چه مواردی نوشته می‌شود؟

در قرارداد اجاره بوفه مانند سایر قراردادهای اجاره، مشخصات موجر و مستاجر به ‌همراه مشخصات مال مورد اجاره نوشته می‌شود. متراژ، مساحت و نشانی محل استقرار بوفه باید در متن این قرارداد نوشته شود. لازم است که در متن، مدت اجاره، مبلغ اجاره‌بها به ‌همراه نحوه پرداخت آن نوشته شود. موجر و مستاجر در متن اجاره بوفه، شرایط و تعهدات خودشان را به‌ صورت دقیق مشخص می‌کنند. همچنین طرفین می‌توانند مرجع رسیدگی به اختلافات خود را برای طرح دعاوی احتمالی در آینده مشخص کنند.

قرارداد اجاره بوفه چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد اجاره بوفه به عنوان یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. در قانون مدنی عقدهایی به ‌عنوان عقد لازم و جایز شناخته می‌شود. عقد لازم عقدی است که به ‌عنوان که طرفین نمی‌توانند به ‌راحتی و بدون جهت قانونی یا قراردادی آن را برهم بزنند. عقد جایز عقدی است که شرایط فسخ برای آن مهیا است و طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند این قرارداد را فسخ کنند. قرارداد اجاره به‌ عنوان یکی از قراردادهای لازم محسوب می‌شود و موجر و مستاجر نمی‌توانند بدون وجود جهت قانونی یا قراردادی این قرارداد را فسخ کنند.

یکی دیگر از شرایطی که قرارداد اجاره دارد، معوض بودن آن است. معوض بودن به معنی رایگان نبودن آن است. یعنی مستاجر برای در اختیار گرفتن این بوفه، مبلغی را به‌عنوان اجاره‌بها به موجر پرداخت می‌کند و این عقد به‌ عنوان عقد رایگان محسوب نمی‌شود. بنابراین یکی از عقد قراردادهای معوض است. یعنی مستاجر در ازای بهره مندی از منفعت بوفه، مبلغی را به عنوان اجاره‌بها پرداخت می‌کند.

مقررات مربوط به قرارداد اجاره در قانون مدنی مطرح ‌شده است. بنابراین تنظیم اجاره‌ نامه مطابق این قانون صورت می‌گیرد. اجاره یکی از عقد های معین است. یعنی در قانون مدنی در رابطه با آن صحبت شده و شرایط و موارد مربوط به آن مطرح‌ شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مربوط به این قرارداد که حتی با قرارداد اجاره زمین کشاورزی فرقی ندارد، این است که موجر و مستاجر بوفه می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. در شرایطی که مدرسه، دانشگاه، باشگاه، و بیمارستان به‌ عنوان موجر بوفه‌ای را به‌ طرف مقابل اجاره می‌دهند، لازم است که مشخصات هر دو طرف به‌صورت دقیق و کامل نوشته شود. حتی موجر می‌تواند در متن این قرارداد، یک شخص حقوقی باشد که بوفه را از طرف مقابل اجاره می‌کند. در متن این قرارداد اگر هرکدام از طرفین تعهدی مدنظر داشته باشد، می‌تواند این موضوع را تا جایی‌که مخالف قانون مدنی و مقررات مربوط به اجاره نباشد، در این قرارداد بنویسد. معمولا محدودیت‌هایی برای عرضه بعضی خوراکی‌ها در بوفه‌های مربوط به مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد که مستاجر موظف است، این موارد را به ‌صورت دقیق و مطابق قرارداد اجرا کند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله