تفاوت رویت سازه و رویت معماری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله درباره تفاوت رویت سازه و رویت معماری و رویت mep و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

نرم افزار شگفت‌انگیز رویت ( Autodesk Revit ) ، همان چیزی است که هر مهندس معمار و طراحی برای گردش کار کارآمد و ارائه نتایج دقیق طرح‌های خود به آن نیاز دارد. این نرم افزار قدرتمند معماران و طراحان را قادر می‌سازد تا از ابزارهای پیشرفته و ویژگی‌های کلیدی برای بهبود فرایندهای کاری، ساده‌سازی مدل‌سازی و امکان همکاری بین تیم‌ها استفاده کنند.

نرم افزار رویت به روش‌های مختلف به متخصصان کمک می‌کند. به‌ویژه، به آن‌ها اجازه می‌دهد به برخی از سخت‌ترین جنبه‌های فرایند طراحی غلبه کنند. این ویژگی می‌تواند شامل به‌روزرسانی سریع یک مدل و ارسال نسخه جدید برای همه اعضای تیم باشد. این نرم افزار امکان توسعه پلاگین Revit را برای بهبود عملکرد فراهم می‌کند. سفارشی‌سازی و پشتیبانیRevit برای افزایش کارایی و ساده‌سازی فرایند طراحی نیز از دیگر کاربردهای فوق‌العاده این نرم افزار است.

عملکرد اصلی نرم افزار رویت در حوزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا BIM است. نیاز به‌دقت و سرعت را نمی‌توان هنگام مدیریت یک طرح برای ساختمان‌ها یا جزئیات مدل‌سازی در فضای سه‌بعدی نادیده گرفت. همچنین تأثیر این نرم افزار محبوب بر روی فرایندهای رندر Real-time بسیار قابل‌توجه است.

 

معرفی رویت سازه، رویت معماری و رویت mep

به‌طورکلی نرم افزار رویت، شامل سه بخش مختلف رویت معماری، رویت سازه و رویت MEPاست.

Revit MEP یک ابزار BIM است که به کار بر روی طرح‌های مهندسی MEP(Mechanical, Electrical, plumbing) کمک می‌کند. کاربرد این ابزار در سیستم‌های مکانیکی (تهویه)، سیستم‌های توزیع برق و سیستم‌های لوله‌کشی و گاز است.

Revit Structure به‌طورکلی در قسمت طراحی سازه کاربرد دارد و به کمک آن می‌توان تمامی جزئیات اجرایی سازه را، از فونداسیون گرفته تا تیر ریزی، به‌راحتی ایجاد کرد. Revit Architecture نیز ابزار محبوب و پرکاربردی است که با ابزارهای پیشرفته خود، در فرایند مدل‌سازی و طراحی معماری، به معماران کمک بسیار زیادی می‌کند. هدف از این مقاله، بررسی کاربردهای بخش معماری نرم افزار رویت، بخش سازه آن، مزایا و تفاوت‌های شاخص میان آن دو است.

 

کاربرد رویت mep در معماری

 

Revit Architecture چیست؟

رویت معماری نرم ‌افزاری است که اغلب برای مدل‌سازی و طراحی دقیق نقشه‌ها و جزئیات معماری از آن استفاده می‌شود. این نرم افزار برای معماران و طراحان، ابزاری بسیار عالی و سودمند است. Revit Architecture ، به طور استثنایی در طراحی و مستند سازی مدارک طراحی معماری کاربرد فراوانی دارد.

کمپانی معروف Autodesk این نرم افزار محبوب را توسعه داده است تا طراحان و مهندسین معمار بتوانند به کمک آن، به اهداف خود در فرایند طراحی معماری دست پیدا کنند. علاوه بر این، Revit Architecture به کارشناسان معماری در ترسیم دقیق نقشه‌ها بر اساس نیازها، کمک بسیاری می‌کند تا بتوانند با صرف زمان بسیار کمتری به طرح نهایی خود برسند. ویژگی رویت معماری را در ادامه متن برایتان توضیح خواهیم داد.

 

ویژگی‌های بخش معماری نرم افزار رویت

طراحی و مستندسازی آسان مدارک

به کمک رویت معماری می‌توانید عناصری مانند دیوارها، درها و پنجره‌ها را در موقعیت‌های مختلف به‌آسانی قرار دهید. پلان‌های طبقات، برش‌ها، نماهای سه‌بعدی و رندرها همگی توسط Revit Architecture  به‌سادگی ایجاد می‌شوند.

تجزیه‌وتحلیل پروژه

بهینه‌سازی عملکرد ساختمان در مراحل اولیه برنامه‌ریزی، برآورد هزینه‌ها و نظارت بر عملکرد در طول عمر پروژه و ساختمان، از کاربردهای شگفت‌انگیز Revit Architecture  است.

هماهنگی میان‌رشته‌ای

از آن‌جایی که نرم افزار رویت، یک پلتفرم چندرشته‌ای در سیستم BIM است، بنابراین می‌توانید داده‌های مدل را در داخل نرم افزار با مهندسان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.

 

رویت معماری چگونه استفاده می‌شود؟

معماران، برنامه‌ریزان و سایر کارشناسان ساختمان از Revit Architecture برای کاهش ریسک، به‌دست‌آوردن بینشی دقیق در مورد چگونگی عملکرد ساختمان‌ها قبل از شروع ساخت، تولید طرح‌های باکیفیت بالاتر و همچنین بهبود کیفیت پروژه استفاده می‌کنند.

در نهایت، از Revit Architecture برای ایجاد نقشه‌های ساختمانی دقیق در دنیای مجازی و درعین‌حال صرفه‌جویی در زمان و ایجاد هماهنگی بیشتر استفاده می‌شود. در نتیجه، ایده‌های شما به‌سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل می‌شود.

 

مزایای رویت معماری

 

رویت سازه چیست؟

معمولاً از Revit Structure برای مستندسازی و مدل‌سازی برخی از سازه‌های بسیار مهم که ساختارهای مختلفی را در خود دارند، استفاده می‌شود. استفاده از Revit Structure برای مهندسانی که به طور حرفه‌ای، ساخت‌وسازهای تخصصی را دنبال می‌کنند، بسیار سودمند عمل می‌کند. این ابزار می‌تواند به‌خوبی بهره‌وری را در پروژه‌ها افزایش دهد.

به کمک این ابزار شما می‌توانید به‌راحتی انواع مختلفی از بارها را بر پروژه خود اعمال کنید، تأثیر آن را بر سازه ببینید و نقاط ضعف را برای بهبود طراحی خود شناسایی کنید. در ادامه متن بیشتر درباره آشنایی با رویت سازه صحبت خواهیم کرد.

 

مزایای رویت سازه

ازآن‌جایی‌که Revit Structure دارای قابلیت‌هایی است که هر مرحله از یک پروژه ساخت و ساز را پشتیبانی می‌کند، مزایای مختلفی برای همه افراد درگیر در پروژه دارد. در ادامه به پنج مزیت این پلتفرم نگاهی می‌اندازیم.

همکاری بین تیم‌های مختلف

مهندسان سازه باید بتوانند به طور مؤثر با سایر تیم‌ها در طول یک پروژه همکاری کنند. رویت سازه با ارائه یک مدل هوشمند که توسط همه افراد به‌صورت Real-time استفاده می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند؛ به این معنی که تمام کارها روی یک فایل انجام می‌شود و این فایل دائماً به‌روز می‌شود. با استفاده از چنین گردش‌های کاری یکپارچه، مهندسان سازه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که هیچ داده‌ای از بین نمی‌رود و خطر خطا را به حداقل می‌رساند.

قالب‌ها و کتابخانه‌های گسترده

مهندسان سازه باید تمام استانداردها و مقررات مختلفی را که برای کشورها و مکان‌های مختلف اعمال می‌شود، در نظر داشته باشند. Revit Structure نیز انطباق با الزامات محلی را آسان می‌کند.

مدل‌های هوشمند با قابلیت‌های پارامتریک

برخلاف نرم افزار استاندارد CAD، رویت دارای قابلیت‌هایی است که به طور خاص برای مدل‌سازی سه‌بعدی ساختمان‌ها و سایر سازه های پیچیده طراحی شده است. هر مدل در Revit دارای مجموعه کاملی از پارامترها است که می‌توان آن‌ها را به‌روزرسانی و ویرایش کرد.

مدل‌سازی تقویتی

با رویت سازه می‌توانید به‌راحتی اجسام بتنی پیش‌ساخته یا ریخته‌گری شده را با استفاده از آرماتورهای سه‌بعدی هوشمند تقویت کنید. این مدل‌سازی تقویتی را می‌توان در نماهای سه‌بعدی و دوبعدی استفاده کرد. عناصر تقویت شده، مانند میل‌گردها، وابستگی‌های خود را حفظ می‌کنند و در صورت تغییر مدل به طور خودکار به‌روز می‌شوند.

 

مزایای رویت سازه

 

تفاوت‌های رویت معماری و رویت سازه

Revit Architecture و Revit Structure از نسخه 2017 دیگر محصولات جداگانه‌ای نیستند و هر دو در خود نرم افزار رویت ترکیب شده‌اند. البته همچنان بخش‌های جداگانه‌ای از هر دو ابزار وجود دارد که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. لازم به ذکر است که هر دو محیط سربرگ Modify یکسانی دارند.

در ادامه به طور خلاصه به برخی از تفاوت‌های شاخص رویت معماری و Revit Structure اشاره می‌کنیم:

  • در بخش معماری نرم افزار رویت سربرگ Analyze وجود ندارد، در حالی که Revit Structure دارای مزیت Analyze پروژه است.
  • سربرگ‌های رویت معماری و Revit Structure با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارند.
  • در محیط رویت سازه Architecture Rooms وجود ندارد، اما در رویت معماری این مورد مشاهده می‌شود.
  • در Revit Structure دستور ceilings وجود ندارد، اما در Revit Architecture این مزیت قابل‌مشاهده است.
  • بخش معماری نرم افزار رویت دارای Decal است، درصورتی‌که Revit Structure این قابلیت را ندارد.
  • Revit Structure دارای میل‌گرد یا rebar است؛ درحالی‌که Revit Architecture از ویژگی‌های سازه‌ای مثل میل‌گردها پشتیبانی نمی‌کند.

 

جمع‌بندی

ظهور نرم افزار رویت، انقلابی در زمینه AEC، BIM و تمام فرایندهای مرتبط با آن ایجاد کرده است. قابلیت‌های خارق‌العاده رویت آن را به ابزاری ضروری برای هر پروژه ساختمانی مدرن تبدیل می‌کند. ویژگی‌های این نرم افزار قدرتمند به تیم‌های چندمنظوره کمک می‌کنند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند و خطاها را به حداقل برسانند.

نرم افزار رویت و بخش‌های مختلف آن، ابزارهای قدرتمندی را برای مدیریت مؤثر تمام مراحل پروژه، از جمله برنامه‌ریزی اولیه و نگهداری طولانی‌مدت پس از اتمام پروژه، در اختیار شما قرار می‌دهد. یادگیری این نرم افزار به‌صورت تخصصی، برای همه مهندسین و طراحانی که قصد افزایش مهارت‌های خود در این زمینه را دارند، ضروری است. مجموعه بن رو کالج، با ارائه پکیج‌های آموزشی جامع رویت، تمام نکات صفر تا صد مربوط به یادگیری این نرم افزار را به علاقمندان آموزش می‌دهد.

برچسب ها:
معماری
سازه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید