آشنایی با طراحی داخلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آیا تا به حال شده است از خودتان بپرسید طراحی داخلی دقیقا چیست، تفاوت آن با طراحی دکوراسیون چیست و یا حتی تفاوت آن با طراحی نما چیست؟ برای فهم موارد مطرح شده با این محتوا همراه باشید.

آیا تا به حال شده است به فکر ایجاد تغییری در طراحی داخلی خانه خود بیفتید؟ یا بعد از دیدن تصاویر جذاب مجلات از خودتان بپرسید طراحی داخلی دقیقا چیست، تفاوت آن با طراحی دکوراسیون چیست و یا حتی تفاوت آن با طراحی نما چیست؟ برای فهم موارد مطرح شده با این محتوا همراه باشید.

 

تعریف طراحی داخلی به زبانی ساده!

اگر بخواهیم این تعریف گسترده را برایتان به طور خلاصه شرح دهیم، می‌توان گفت طراحی داخلی (Interior Design) ترکیبی از شاخه­‌های مهندسی، هنر و روانشناسی است. حرفه­‌ای که اهمیتش با وجود نادیده گرفته شدن از طرف جامعه و لوکس پنداشتن آن و اختصاصش به قشر مرفه، بسیار بالاست. یک طراحی داخلی استاندارد علاوه بر رعایت نکات و ضوابط موجود، به بحث روانشانسی محیط پرداخته و سعی در خلق محیطی مناسب جهت افزایش سلامت ساکنانش دارد. از جمله مواردی که در Interior Design به آن پرداخته می­‌شود، به این موارد می‌­توان اشاره کرد: سازماندهی بخش‌های داخلی ساختمان، تعیین اجزای کلیدی ساختمان (مانند در و پنجره)، نورپردازی، انتخاب متریال، انتخاب و چیدمان مبلمان فضا. به عبارتی، در طراحی داخلی علاوه بر در نظرگیری مباحث مربوط به سازه، تاسیسات و اجرا، تمامی آنچه برای یک فضا نیاز است تا آن را محیطی مناسب جهت سپری کردن ساعات مهمی از زندگی خود بدانیم، رعایت می‌­شود. ما در اینجیر دیزاین در کنار شما هستیم تا شما را در دست­یابی به محیط زندگی و فضای کاری ایده‌­آل یاری دهیم.

نگاهی بر تاریخچه طراحی داخلی

ردپای طراحی داخلی در ایران را می­‌توان در معماری سنتی به وضوح مشاهده کرد. معماری در ایران کهن همواره شامل هر دو بخش طراحی کالبد و توجه به فضای داخلی بوده است. به کاخ­‌ها، مساجد، خانه‌­های تاریخی کشور عزیزمان لحظه‌­ای بیندیشید! در تمامی این فضاها، معماران سنتی ما هیچ­گاه از اهمیت طراحی فضای داخلی غافل نبوده‌اند. اما شاید بتوان حضور Interior Design به این شکلی که امروزه با آن سر و کار داریم را به 100 سال گذشته ارجاع داد. حضوری که رفته رفته به دانشی پیچیده که نیازمند سال­‌ها تخصص و تجربه است، تبدیل شده است.

برای این که دقیق­‌تر به این مبحث بپردازیم، باید با هم سری به امریکای دهه 90 میلادی بزنیم! واژه «دکوراسیون داخلی» اولین بار در امریکا به کار برده شده است. دکوراتورهای داخلی اکثرا افرادی بودند بدون دانش آکادمیک که بهترین­‌هایشان معمولا دارای سلیقه خوب و استعدادی ذاتی در تشخیص ابعاد، تناسبات و درک صحیحی از فضا و کاربرد آن داشتند. اما همین ابتدای کار باید خاطر نشان کنیم «دکوراسیون داخلی» با «طراحی داخلی» دو مفهوم مجزا هستند! بنابراین، اصطلاح «طراح داخلی» که ما در این مطلب از اینجیر دیزاین می­‌خواهیم به آن بپردازیم، به طور دقیق اولین بار در دهه 1930 میلادی توسط یک مجله طراحی مورد استفاده قرار گرفت. بزرگ­ترین گروه طراحی داخلی نیز در سال 1931 تحت عنوان AID (the American Institute of Interior Designers) شکل گرفت. زین پس، روز­به­‌روز بر رواج اهمیت Interior Design در زندگی افرد جامعه و به طبع آن گسترش شرکت­‌های مربوطه افزوده شد.

تفاوت طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی

گاها ممکن است دو حرفه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را به صورت اشتباه به جای یکدیگر استفاده کنند. حال آن که این دو حرفه کاملا از یک دیگر جدا بوده و هر کدام اهداف متناسب با خود را دارند. طراحان دکوراسیون بر خلاف طراحان داخلی نیازی به دانش و مهارت های آکادمیک نداشته و با شرکت در دوره هایی چون بررسی سبک ساختمان ها، مبلمان، چیدمان و … می توانند حرفه خود را توسعه و پیشرفت دهند. طراح دکوراسیون وظیفه چیدمان مناسب و ایجاد هماهنگی میان وسایل و فضای یک ساختمان را دارد و کار او پس از اتمام کار طراح داخلی آغاز می شود.

A comparison of a kitchenDescription automatically generated

اما طراحان داخلی با برنامه ریزی فضاهاف عایق ها، پوشش ها و کفپوش ها، درب و پنجره، ورودی ها و هر چیزی که جزئی از یک سازه می باشد، سروکار داشته و با مهندس ناظر، مدیر پروژه و کنترل پروژه و سایر کارمنان در یک پروژه در ارتباط و همکاری می باشند.

یک طراح داخلی چه می‌کند؟

با توجه به پیچیدگی و تخصصی‌­تر بودن دانش مورد نیاز جهت Interior Design، مدارج بالاتر علمی و دانش گسترده­‌تری از طراحان داخلی انتظار می­‌رود؛ برخلاف دکوراتورها که می­‌توانند بدون گذراندن مراحل آکادمیک به مقصود خود دست یابند.

A room with a desk and a chairDescription automatically generated

اگر بخواهیم به طور ساده هدفی که یک طراح داخلی دنبال می­کند را برایتان بیان کنیم، می­‌شود این چنین عنوان کرد که یک طراحی داخلی به دنبال درک تاثیرات محیط بر ساکنان و کاربران فضا و دست­یابی به بالاترین کیفیت فضایی است. یک فضا چه تاثیری بر نحوه زندگی، عمل، افکار و احساسات ما دارد و چگونه می­‌توان از آن در راستای بهبود سلامت روانی و حتی فیزیکی افراد استفاده کرد؟

وظایف طراح داخلی

در توضیحی کلی، طراح داخلی موظف است تا سعی در برآورده کردن نیازهای کارفرمایان و مشتریان خود داشته باشد و در کنار رعایت اصول و ضوابط، به جایگاه خدمات خود در مقیاس بزرگ­‌تر (جامعه شهری یا روستایی) توجه کرده و مطابق زمان­بندی ارائه شده پیش رود.

خدمات طراحی داخلی ما در اینجیر دیزاین

تیم حرفه‌­ای ما در اینجیر دیزاین آماده ارائه خدمات در بالاترین کیفیت برای شما عزیزان است. ما آماده­‌ایم تا از ابتدایی­ترین مراحل پروژه تا انتهای آن در کنار شما تلاش کنیم تا تمامی آنچه به دنبالش هستید را بیابید.

مشاوره تخصصی در زمینه طراحی داخلی توسط تیم حرفه­ای ما به گونه‌­ای ارائه می­‌شود که از تمامی نیازها و خواسته‌­های شما آگاه شده و در کنار رعایت اصول و استانداردهای موجود به نتیجه­ای ایده‌­آل خواهیم رسید. از طرفی، در صورت درخواست کارفرما، مبلمان پروژه به صورت ویژه طراحی و توسط تیم ما ساخته خواهد شد. اهمیت دادن به طراحی سبز مبنی بر اصول جهانی معماری پایدار یکی دیگر از مواردی است که تیم ما را از دیگر شرکت­‌ها متمایز می‌­کند. در کنار خریداری و تهیه دیگر مبلمان، متریال­‌ها و اکسسوری­‌های پروژه، تهیه گیاهان سبز فضای داخلی خود را می­‌توانید بر عهده کارشناسان ما بگذارید.

تیم اجرای ما در ارائه دقیق‌­ترین و با کیفیت­‌ترین خروجی نهایی بر مبنای طراحی داخلی تایید شده از جانب شما، آماده همکاری تا انتهای پروژه است. از طرفی ارتباط موثر ما با دیگر سازندگان و تولیدکنندگان می­تواند روند اجرا را برای شما ساده و راحت­تر از آنچه انتظار دارید بکند.

کلام آخر آن که شما در هر مرحله از پروژه طراحی داخلی­تان که به ما اطمینان کنید، ما شما را جزیی از خانواده اینجیر دیزاین خواهیم دانست و حتی پس از پایان پروژه هم­چنان در کنار شما عزیزان خواهیم ماند.

برچسب ها:
طراحی داخلی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید