اصول چیدمان مبلمان اداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه برخی از مهمترین اصول چیدمان مبلمان اداری را لیست می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم. این اصول نتیجه سال‌ها تجربه بسیاری از کارشناس‌های طراحی دکوراسیون اداری هستند و بر اساس تحقیق و بررسی‌های علمی آنها شکل گرفته‌اند

آیا اصول چیدمان مبلمان اداری را می‌دانید؟ چطور با چیدمان اصولی و کاربردی مبلمان اداری ، دکوراسیونی شیک و زیبا در محیط کاری‌ مان به‌وجود بیاوریم؟ چه روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری از محیط کار به‌واسطه چیدمان درست و مناسب مبلمان وجود دارد؟

پاسخ سؤال‌های بالا کمکتان می‌کند تا در محیط کار راندمان بالایی داشته باشید و به‌واسطه دکوراسیون روی نظر مشتری‌ها تأثیر مثبتی بگذارید. اگر بتوانید مبلمان اداری‌تان را به‌درستی بچینید، در فضا صرفه‌جویی و محیط را کاربردی‌تر خواهید کرد.

دکوراسیون محیط کار یکی از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار در پیشرفت و ترقی یک سازمان به‌شمار می‌آید. هرچند خرید مبلمان برای محیط کار مسأله‌ای چالش برانگیز و سخت به‌نظر می‌رسد، اما سختتر از آن اصولی چیدن آنها در محیط کار است. اگر علم و دانش طراحی دکوراسیون نداشته باشید و در این زمینه از هیچ کارشناس و مشاوره راهنمایی نگیرید، دکوراسیون مناسبی نخواهید داشت و این مسئله باعث کاهش راندمان کاری کارمندان‌تان می‌شود.

بررسی اصول چیدمان مبلمان اداری

در ادامه برخی از مهمترین اصول چیدمان مبلمان اداری را لیست می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم. این اصول نتیجه سال‌ها تجربه بسیاری از کارشناس‌های طراحی دکوراسیون اداری هستند و بر اساس تحقیق و بررسی‌های علمی آنها شکل گرفته‌اند:

مبلمان اداری

نیازسنجی کنید

در صورت عدم نیازسنجی مبلمان را مناسبی نمی‌خرید. شما باید ابتدا نیازتان را بسنجید تا بر اساس آن مبلمان جدیدی بخرید. تعداد مبل‌ها، رنگ آن‌ها، جنس پارچه و الیاف به‌کاررفته در آن‌ها، سبک ظاهری و ... همه جزء مهمترین مسائلی هستند که قبل خرید مبل باید به آنها فکر کنید.

علاوه‌بر نکته‌هایی که گفتیم، باید محیط اداره‌تان را نیز در نظر بگیرید. مثلاً اگر در محیطی کوچک مشغول به‌کار هستید، باید نهایتاً چند مبل ساده و کوچک در محیط بچینید که فضای زیادی را اشغال نکنند.

محل چیدمان مبلمان بسیار مهم است؛ سعی کنید مبل‌ها را در قسمتی بچینید که رو‌به‌روی میز ریاست یا منشی قرار می‌گیرد و نورپردازی مناسبی دارد. با این روش اگر مشتری‌ها به اداره‌تان آمدند و روی مبل‌ها نشستند، برای سؤال پرسیدن از مدیریت یا منشی لازم به برخاستنشان نیست.

سعی کنید بین مبل‌ها و میز ریاست فاصله زیادی ایجاد نکنید. فاصله باید به اندازه‌ای باشد تا مشتری‌ها با مدیریت مجموعه به‌خوبی صحبت کنند و تعامل داشته باشند.

ترکیب رنگ و طرح را فراموش نکنید

رنگ و طرح مبل‌ها تأثیر زیادی روی زیبایی و کارآمدی محیط کار دارد و باعث افزایش بهره‌وری کارمندان می‌شود. رنگ‌ها به‌طور ناخودآگاه برخی از احساسات ما را تشدید می‌کنند؛ برای همین قبل از انتخاب رنگ برای اداره باید روانشناسی رنگ‌ها را بدانید و درباره رنگ مناسب برای محیط کارتان تحقیق کنید.

شما باید با رنگ‌های مکمل که ترکیب خوبی با یکدیگر دارند، محیط کاریتان را رنگ‌آمیزی کنید. برخی افراد فقط به رنگ سفید اکتفا می‌کنند که این اشتباه است. در واقع رنگ سفید باعث افزایش کسلی می‌شود و بعد از مدتی به‌واسطه تأثیر آن روی ذهن و روان کارکنان، بهره‌وری و راندمان کاری‌تان پایین می‌آید. البته در صورت انتخاب رنگ سفید برای دیوار‌ها و رنگ‌های گرم برای مبل‌ها، جذابیت محیط کارتان بیشتر می‌شود.

استفاده از رنگ‌های جیغ در محیط کار ممنوع است؛ البته شما باید به نوع و مدل کسب‌وکارتان توجه داشته باشید. مثلاً اگر در زمینه کودک فعالیت دارید، اتفاقاً برخی رنگ‌های جیغ و شاد می‌تواند محیط کاری‌تان را جذابتر نشان دهد؛ اما کارشناس‌ها این رنگ‌ها را برای محیط‌های اداری رسمی مثل محل کار وکلا و ... ممنوع می‌دانند. قطعاً مبلمانی چرمی با رنگ‌های خنثی محیط‌های کاری این افراد را جذابتر نشان خواهد داد.

هر چه رنگ‌ها خلاقانه‌تر انتخاب شوند، محیط کاری‌تان را جذابتر نشان می‌دهند. مثلاً شما می‌توانید از رنگ‌بندی نماد تجاری شرکتتان در محیط کار استفاده کنید تا یک هماهنگی جذاب بین محیط کار و لوگوتان به‌وجود بیاید. مثلاً اگر از رنگ‌های قرمز در لوگوتان استفاده کرده‌اید، چه خوب که مبلمانی با ترکیب رنگی قرمز بخرید.

اگر محیط کارتان کوچک است، به‌هیچ‌عنوان از طرح‌های شلوغ و رنگ‌های تیره در آنجا استفاده نکنید؛ چون محیط کاریتان را کوچکتر و به‌هم‌ریخته نشان می‌دهند. برای این فضا‌ها رنگ‌های شاد و روشن بهترین گزینه هستند و محیط را بزرگتر نشان خواهند داد.

چیدمان در ورودی‌ها ممنوع

برخی افراد مبلمان را در ورودی اتاق‌ها، ورودی اداره و ... می‌چینند که این اشتباه است، چون باعث شلوغ به‌نظررسیدن محیط کار می‌شود. شما باید تمام بخش‌های ورودی اداره را پاکسازی کنید و هیچ وسیله‌ای را آنجا نگذارید تا محیط کارتان بزرگتر و زیباتر دیده شود.

تعادل را رعایت کنید

اگر وسایل زیادی ندارید و تمام مبل‌ها را در گوشه‌ای از اتاق می‌چینید، این کار را انجام ندهید. در واقع چیدمان مبلمان اداری فقط در یک قسمت زمانی که وسیله زیادی برای پرکردن فضا وجود ندارد، باعث ازبین‌رفتن تعادل می‌شود.

شما با این کار بخشی از اداره را شلوغ و از لحاظ بصری سنگین می‌کنید، درصورتی‌که در بخشی دیگر هیچ وسیله‌ای وجود ندارد و محیط خالی است. بنابراین مبل‌ها را در گوشه‌به‌گوشه اداره‌تان بچینید تا تعادل بصری به‌وجود‌آورید و تمام محیط اداره‌تان را پر کنید.

در محل عبور و مرور مبل‌ها را نچینید

بزرگترین اشتباه بسیاری از افراد در چیدمان مبلمان اداری چینش آنها در محل عبورومرور کارکنان است. در واقع زمانی که مبل‌ها را در محل رفت‌وآمد کارکنان می‌چینید، آنها باید به‌طور مداوم مبل‌ها را دور بزنند و این باعث خستگی و کلافگی آنها می‌شود. بنابراین مبلمان را در محلی بچینید که مطمئن هستید هیچ‌کس در آنجا رفت‌وآمدی ندارد.

تکمیل مبلمان اداری با صندلی های اداری

در صورتی که اداره‌تان محیط بزرگی دارد و مبل‌های کمی دارید، از صندلی‌ها برای تکمیل مبلمان استفاده کنید. کافیست چند صندلی اداری همرنگ و هم‌طرح با مبل‌هایتان بخرید تا دیگر نیازی به خرید مبل‌های جدید نداشته باشید.

بین مبل‌ها فضایی را برای گیاهان آپارتمانی در نظر بگیرید

گیاهان بهره‌وری و انرژی کارکنانتان را افزایش می‌دهند و باعث بهترشدن خلق‌وخوی آنها می‌شوند. پوشش گیاهی می‌تواند افسردگی را تا حد زیادی ازبین ببرد و محیط کار را از هوای آلودگی تصفیه کند. بنابراین وجود آن برای هر اداره‌ای به‌منظور افزایش بهره‌وری کارکنان، زیباتر کردن دکوراسیون و تصفیه هوا الزامی است.

در زمان چیدمان مبل‌ها، فضایی را برای گیاهان آپارتمانی در نظر بگیرید. شما می‌توانید گل‌هایی با گلدان‌های بزرگ بخرید و بین مبل‌ها بچینید تا نه‌تنها فضا را پر کنید، بلکه باعث زیباتربه‌نظر رسیدن دکوراسیون محیط کارتان شوید.

گیاهان تقریباً با هر نوع مبل و هر طرح و رنگی ست می‌شوند و زیبایی خاصی به محیط اداره‌تان می‌بخشند. بنابراین اگه جنبه کاربردی آنها یعنی افزایش بهره‌وری کارکنان را در نظر نگیریم، گیاهان از لحاظ زیبایی‌شناسی به جذابتر به‌نظررسیدن محیط کارتان کمک زیادی خواهند کرد.

سلیقه شخصی خود و کارمندانتان فراموش نشود

یادتان باشد که بیشتر از هرکسی این شما و کارمندانتان هستید که ساعات زیادی را در اداره می‌گذرانید؛ بنابراین باید سلیقه شخصی خود و کارکنانتان را در چیدمان مبلمان به‌کار بگیرید. فرض کنید ساعت‌ها در محیطی کار می‌کنید که هیچ علاقه‌ای به دکوراسیون آنجا ندارید و صرفاً از روی اجبار در این محیط فعالیت دارید. این قطعاً در طولانی‌مدت روی بهره‌وری و راندمانتان تأثیر منفی می‌گذارد و بعد از مدتی انرژی‌تان را به‌طور کامل از بین می‌برد.

برای جلوگیری از اتفاقی که گفتیم، ابتدا رنگ، طرح و سبک موردعلاقه خود و کارمندانتان را بیابید و سپس براساس آنها اقدام به خرید مبلمان و میز اداری کنید.

اگر هر کدام از کارمندانتان اتاق جداگانه‌ای دارند، بنابراین براساس سلیقه شخصی هر یک از آنها برای اتاقشان مبلمان اداری از جمله مبل، صندلی، کمد و قفسه و ... بخرید تا دکوراسیون اتاق کاملاً بر اساس سلیقه و نظر شخصی آنها چیده شود.

چیدمان مبلمان اداری، چالشی بزرگ برای همه کسب و کار‌ها

اصول چیدمان مبلمان اداری ساده است، اما جزئیات زیادی دارد که باید همه آنها را در نظر بگیرید تا محیط کارتان جذابتر به‌نظر برسد. ما در این مطلب بسیاری از نکته‌های ریز طراحی دکوراسیون را مطرح و در مورد آنها صحبت کردیم. اکنون می‌دانید که چطور محیط کاری‌تان را با مبلمان زیباتر کنید و با استفاده از چیدمان اصولی و مناسب بیشتری بهره‌وری را داشته باش

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید