معرفی انواع مصالح نوین قابل استفاده در ساختمان سازی ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در زیر تعدادی از مهمترین مصالح نوین قابل استفاده در ساختمان سازی ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی را معرفی می کنیم.

مصالح نوین در صنعت ساختمان اشاره به مواد و فناوری‌های جدید و مبتنی بر نوآوری دارد که به منظور بهبود کارایی، پایداری، ایمنی، و کاربری در ساخت و سازها استفاده می‌شوند. مصالح نوین از قابلیت‌ها و مزایای برخوردار است که معایب مصالح ساختمانی قدیمی را پوشش می‌دهد. این مصالح معمولاً به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، مکانیکی، حفاظتی، محیط زیستی، و اقتصادی متمایز هستند. بنابراین امروزه اکثر افراد به استفاده از مصالح نوین ساختمانی روی آورده اند. در زیر تعدادی از مهمترین مصالح نوین قابل استفاده در ساختمان سازی ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی را معرفی می کنیم. آشنایی با این مصالح به شما کمک می کند بهترین مصالح را برای استفاده در ساختمان خود انتخاب کنید و خانه ایی دوستدار محیط زیست و مصرف انرژی بهینه با سرعت بیشتر و هزینه کمتر بسازید.

مصالح نوین در صنعت ساختمان

انواع مصالح نوین در صنعت ساختمان

مهمترین و پر مصرف ترین مصالح در ساختمان سازی بتن و آجر است. پیشرفت تکنولوژی مصالحی را به صنعت ساخت و ساز معرفی کرده که می تواند جایگزین خوبی برای این مصالح سنتی باشند که با توجه به نوع کاربری می توان از آنها استفاده کرد.چند نونه ازآنها را در زیر معرفی می کنیم. هر چند برای انتخاب متریال مناسب نیاز به یک طراحی نقشه ساختمان حرفه ایی دارد تا تا با توجه با نیاز شما بهترین متریال ها را به شما پیشنهاد دهد.

بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم‌شونده یک نوع بتن است که توانایی خودبازیابی از آسیب‌ها و ترک‌های سطحی را دارد. این فناوری به وسیله یک فرایند شیمیایی یا بیولوژیکی امکان‌پذیر می‌شود. هدف از استفاده از بتن خودترمیم‌شونده، افزایش عمر مفید و کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری است. همچنین استفاده از این نوع بتن باعث می شود ایمنی و پایداری سازه‌ها بالاتر رفته و در عین حال به دلیل کاهش نیاز به تعمیرات و بازسازی‌های مکرر، مصرف مصالح و انرژی مورد نیاز برای ترمیم سازه‌ها، کاهش می یابد.

بلوک سبک

این بلوک‌ها معمولاً شامل سیمان، پوزولان‌ها، فیبرهای مختلف و سایر مواد هستند که باعث کاهش وزن و افزایش عایق‌های حرارتی و صوتی می‌شوند. این بلوک‌ها از نظر پایداری ساختاری با بلوک‌های سنگین ترکیبی مقایسه می‌شوند و معمولاً در اکثر موارد توانایی مقاومت به بارهای جانبی را دارند. به دلیل وزن کمتر و سهولت در حمل و نصب ، استفاده از بلوک‌های سبک می‌تواند منجر به تسریع در فرآیند ساخت و ساز شود.

بتن اسفنجی یا بتن سلولی

نوعی بتن سبک است که دارای ساختار متخلخل است. این تخلخل‌ها معمولاً به صورت سلول‌های کوچک و باز هستند که باعث می‌شوند بتن وزن سبکتری داشته باشد. بتن اسفنجی معمولاً از مخلوط سیمان، آب، مواد پوزولانی، افزودنی‌ها مختلف تشکیل می‌شود. بتن اسفنجی عایق حرارتی و صوتی ست و مقاومت بالایی در برابر بارهای وارده از خود نشان می دهد.

مصالح نوین قابل استفاده در نمای ساختمان

ساختمان ها بر اساس معیارهای متفاوتی در طراحی در دسته بندی هایی چون سنتی، کلاسیک و مدرن قرار می گیرند، یکی از ارکان مهم برای ساختمان های مدرن استفاده از مصالح نوپدید برای اجرای نمای ساختمان می باشد.

یکی از پارامترهایی که در زمینه طراحی نمای ساختمان از نظر طراحان بسیار حائز اهمیت است، سازگاری ساختار ساختمان با محیط زیست و طبیعی به نظر رسیدن هرچه بیشتر نمای مدرن است . مصالح ساختمانی یکی از کلید های مهم برای ایجاد ترکیبی مناسب برای ایجاد نمایی مدرن و جذاب و در عین حال سازگار با محیط است . در زیر چند نمونه از متریال های نوین را معرفی می کنیم.

جی اف ار سی

به طور کلی به بتن های مسلح با الیاف شیشه جی اف ار سی گفته می شود. جی اف ارسی یکی از مصالح منعطف ، طرح پذیر و دارای تنوع بالا در اجرای نمای ساختمان می باشد. همچنین این متریال داری ویژگی مکانیکی مناسب از قبیل مقاومت فشاری ، مقاومت کششی ، مقاومت در مقابل سایش و مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی می باشد.

استفاده از  جی ام ار سی در نمای ساختمان

کامپوزیت

کامپوزیت‌ها موادی هستند که از ترکیب دو یا چند ماده مختلف با ویژگی‌های مختلف به وجود می‌آیند. این پانل‌ها ترکیبی از لایه‌های مختلف هستند که عموماً شامل یک لایه مرکب (که معمولاً از فوم پلی‌یورتان یا فوم پلی‌استایرن است) و یک لایه خارجی از مواد مانند آلومینیوم یا فیبرگلاس است.

پانل های کامپوزیت به دلیل ویژگی‌های مکانیکی، زیبایی ، سبکی ، مقاومت در برابر عوامل محیطی و تنوع در طراحی در ساختمان‌سازی و نمای ساختمان به کار می‌روند.

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز نوعی از بتن که از دانه‌های معدنی، سنگ‌های مختلف، شیشه شکسته و دیگر مواد تزیینی تشکیل شده است که به عنوان مواد سطحی در بتن استفاده می‌شوند . این محصول به صورت پنل‌های پیش‌ساخته و در طرح‌ها و ابعاد مختلف تولید شده و به سادگی در محل مورد نظر اجرا می‌شود. ظاهر ساده و زیبا، سرعت بالا در اجرای کار و هزینه مناسب از جمله مزیت‌های استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان است.

برای به دست آوردن یک نما یکنواخت و جذاب از بتن اکسپوز، فرآیند تراکم و تمیز کردن سطح بتن بسیار حیاتی است. همچنین، ممکن است برای حفظ و نگهداری طولانی‌ مدت نیاز به محافظت از سطح بتن با محلول‌های مخصوص و یا پوشش‌های محافظتی باشد.

شیشه هوشمند

استفاده ز شیشه های هوشمند در نمای ساختمان می تواند ساختمان را از نظر بصری زیباتر و جذابتر نشان دهد. با توجه به قابلیت این شیشه ها می توان میزان دریافت نور را با توجه به شرایط محیطی و نیاز کاربر تنظیم کرد. این قابلیت می تواند تاثیر زیادی درمیزان مصرف انرژی داشته باشد.

نمای شیشه ایی

فایبر سمنت

فایبر سمنت یکی از مصالح نوین با دوام قابل استفاده در نمای ساختمان است که نیاز به هزینه نگهداری بالایی ندارد. این متریال در مقابل بلایای طبیعی ، باد و سرما مقاوم بوده و ظاهر زیبایی نیز دارد. فایبر سمنت تا حد زیادی به عایق کاری ساختمان نیز کمک می کند و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

اچ پی ال

اچ پی ال یکی از جدیدترین مصالح نمای خشک می باشد. اچ پی ال به صفحاتی گفته می شود که از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیت به وجود می آید. این متریال مقاومت بالایی در مقابل نورخورشید ، باران اسیدی و رطوب دارد. نصب آن آسان بوده ، نیاز به هزینه نگهداری زیادی ندارد.

مصالح نوین در دکوراسیون داخلی

استفاده از مصالح نوین در دکوراسیون داخلی می‌تواند تاثیر مهمی بر زیبایی و کارکرد فضاها داشته باشد. با انتخاب و استفاده صحیح از این مصالح، می‌توان بهبودی‌های چشمگیری در زندگی روزمره داشت. همچنین، این انتخابات به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند و شما را در مسیر رویای یک محیط زندگی پایدار قرار می دهند. در ادامه به معرفی و بررسی مصالح نوین قابل استفاده در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

آینه های دکوراتیو

آینه های دکوراتیو یکی از جدیدترین متریال های زینتی قابل استفاده در فضای داخلی می باشند؛ که علاوه بر زیبایی می توانند فضا را بزرگتر و دلباز تر نشان دهند. همچنین با انعکاس نور در آینه ها فضا روشن تر جلوه می کند. به دلیل تنوع بالا می توان طرح های خلاقانه و زیبایی را در دکوراسیون با استفاده از آینه ای دکوراتیو خلق کرد.

استفاده از آینه دکوراتیو در دکوراسیون

کاغذ دیواری های نورانی

کاغد دیواری های نورانی در واقع ترکیبی از هنر و فناوری هستند که با ترکیب لامپ های ال ای دی و کاغذ دیواری به وجود آمده اند. ترکیب لامپ های ال ای دی و کاغذ دیواری، ترکیبی همگون و بدون برجستگی ایجاد می کند که علاوه بر تامین روشنایی در دکوراسیون مانند یک اثر هنری زیبا جلوه می کند.

این کاغذها با وجودی که از مواد شیمیایی ساخته شده اند جزء مواد دوستدار طبیعت نیز محسوب می شوند. فناوری و تکنولوژی ساخت این کاغذها کمک می کند گاز های گلخانه ایی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

رزین لمینت

المان های پلی اورتان شباهت زیادی به گچبری های قدیمی و سنتی داشته اما از نظر مقاومت و ماندگاری مقاومن و ماندگاری بالاتری دارند.فوق العاده سبک بوده و نصب و اجرای آن سریع و آسان است و با محیط زیست سازگاری دارد.پلی اورتان ها در طرح های مختلف و به صورت ابزارهی پیش ساخته تولید و به باراز ارائه می شوند.

پنل دیواری مدرن

یکی از مصالح قابل استفاده در دکوراسیون است که به دلیل تنوع نقش و رنگ می تواند به خوبی با دیگر عناصر موجود در دکوراسیون ترکیب شود . پنل های دیواری دارای انواع مختلف مثل پنل های دیواری سه بعدی ام دی اف ، پنل های سه بعدی چرمی ، پنل های سه بعدی بتنی ، پنل های سه یعدی پلیمری و... می باشند. از این پنل ها هم در دکوراسیون های سبک مدرن و هم دکوراسیون های سبک کلاسیک می توان استفاده کرد.

در پایان

دراینجا تعدادی از مصالح نوین قابل استفاده در صنعت ساختمان را معرفی کردیم. تنوع این مصالع فوق العاده زیاد است و انتخاب و استفاده درست از این مصالح نیاز به استفاده از نظر کارشناسان و متخصصین این رشته دارد. خانه معمار در زمینه طراحی نقشه ساختمان ، طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی می تواند به شما در این زمینه کمک کند. جهت دریافت مشاوره و ارتباط مستقیم با کارشناسان می تواند با شماره 02191014525 ارتباط برقرار کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید