ایمنی و کاهش خسارت؛ دو ویژگی مهم ساندویچ پانل نسوز در آتش سوزی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی و ایمنی بیشتر ساختمان‌ها انجام داد، استفاده از مصالحی مقاوم به نام ساندویچ پانل می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی و ایمنی بیشتر ساختمان‌ها انجام داد، استفاده از مصالحی مقاوم به نام ساندویچ پانل می‌باشد. این مصالح ساختمانی متریالی مقاوم در برابر بلایای طبیعی و شرایط جوی مختلف بوده که می‌توان با استفاده از آن‌ها سازه‌ای بادوام را تاسیس نمود. ویژگی‌های مختلف ساندویچ پنل‌های دیواری و سقفی سبب شده تا جایگزین مصالح سنتی شوند.

ساندویچ پانل پشم سنگ

ساختار ضد حریق ساندویچ پانل

همان‌طور که از نام این سازه‌های پیش ساخته مشخص است، ساختاری لایه‌ای داشته و شامل یک هسته مرکزی در بخش میانی و دولایه فلزی در طرفین آن می‌باشد. جنس مواد تشکیل دهنده این سه‌لایه مختلف بوده و می‌توان با‌توجه‌ به کاربری سازه مورد نظر برای انتخاب آن اقدام نمود.

بنابراین، با انتخاب درست پانل‌ها می‌توان مقاومت ساختمان را در برابر آتش بالا برده تا عملکردی بهینه در این زمینه حاصل شود. از کارآمدترین فوم‌های عایق مورد استفاده در لایه میانی می‌توان به پلی‌استایرن، پشم سنگ، پشم‌شیشه، پلی اورتان و... اشاره نمود. همچنین از جمله ورق‌های فولادین اطراف هسته مرکزی نیز گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم بیشترین کارایی را دارند.

هر کدام از موارد نام‌ برده ‌شده در لایه‌های ساندویچ پانل کاربرد منحصر به فردی دارند. انتخاب فوم عایق در لایه میانی پانل پیش ساخته نقش بسزایی در تعیین ویژگی ضدحریق پانل دارد. در میان فوم‌های مورد استفاده، عایق پشم سنگ و پلی اورتان به‌عنوان فوم‌های نسوز و بادوام معرفی می‌شوند. این فوم‌ها را می‌توان با ورق آلوزینک یا گالوانیزه در ساندویچ پنل جهت پوشش دیوار و سقف انواع سازه‌ها استفاده نمود.

معرفی عایق پلی اورتان

فوم پلی‌یورتان بهینه‌ترین و کارآمدترین عایق لایه میانی بوده که با انتخاب آن می‌توان از سازه در مقابل آتش‌سوزی محافظت نمود. پلی اورتان خود شامل دو نوع مختلف است که تنها یکی از آن‌ها قابلیت کندسوز بودن را دارا می‌باشد. این دو مدل پلی اورتان فوم PUR و فوم PIR هستند که مدلPIR مقاومت قابل توجهی در مقابل آتش دارد و معمولا توصیه می‌شود در پروژه‌هایی که خطر آتش‌سوزی در آن‌ها بالا است از این فوم در تولید ساندویچ پانل استفاده گردد.

عملکرد پانل پلی‌یورتان در آتش‌سوزی

فرمولاسیون به‌کار رفته در ساخت پنل‌های پلی‌ اورتان نوع PIR متفاوت بوده که سبب عملکرد متفاوتی خواهد شد. یک سری بازدارنده‌های شعله‌ای در این دسته از پانل‌ها وجود دارد که کارایی فوم را به طرز قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. در هنگام آتش‌سوزی فوم پلی ‌اورتان منبسط و کربنیزه شده و آن بخشی از پنل که در ارتباط مستقیم با آتش است به‌واسطه یک ساختار کربنی پوشیده می‌شود تا سرعت شعله‌ور شدن آتش کاهش چشمگیری یابد و خرابی لایه‌های بعدی نیز محدود گردد.

مزایای استفاده از فوم پلی اورتان در ساخت سازه

ضریب انتقال حرارتی این فوم پایین بوده و قادر به حفظ سرما و گرما در بازه -200 تا +120 درجه سانتی‌گراد است؛ به همین دلیل علاوه بر خاصیت نسوز بودن، دوام زیادی در برابر خوردگی و آسیب‌های فرسایشی را نیز دارا می‌باشد. هزینه نهایی استفاده از این فوم در ساندویچ پانل برای ساخت سازه از نظر اقتصادی به صرفه بوده و در پروژه‌های متعدد به عنوان بهترین گزینه معرفی می‌شود.

ساندویچ پانل ضد حریق

درباره فوم پشم سنگ

از دیگر فوم‌های عایق میانی ساندویچ پانل، پشم سنگ بوده که در برابر آتش بسیار مقاوم است. فوم پشم سنگ قابلیت اشتعال نداشته و همین موضوع آن را به نسبت سایر پانل‌ها متمایز می‌کند. تاثیر شیمیایی این فوم در زمان حریق خنثی است، به همین دلیل عایق پشم سنگ گزینه خوبی در سیستم‌های حفاظت در برابر آتش به‌شمار می‌رود.

لازم به ذکر است هزینه استفاده از این نوع فوم در ساندویچ پانل به نسبت پلی اورتان مدل PIR بالاتر است. همچنین باید عنوان کرد که این فوم به سبب برخی معایب همانند ایجاد حساسیت پوستی، محدودیت‌های اندازه و... در مقابل فوم پلی یورتان، انتخاب نهایی افراد نخواهد بود.

عدم شعله‌ور شدن ساندویچ پانل در آتش سوزی‌های بزرگ

خاصیت ضد حریق ساندویچ پانل نسوز با فوم پلی اورتان مدل PIR، زمانی مشخص می‌شود که یک آتش‌سوزی بزرگ رخ می‌دهد. در صورت عدم استفاده از مصالح نسوز در ساختمان، شعله‌ور شدن آتش و میزان خسارات افزایش خواهد یافت. این موارد نه تنها افراد داخل ساختمان با خطر جدی مواجه خواهند بود؛ بلکه امکان به خطر افتادن جان آتش نشان‌ها نیز بیشتر می‌شود.

با به‌کار‌بردن ساندویچ پانل پلی اورتان در پوشش دیوارها و سقف ساختمان می‌توان در هنگام حریق میزان خسارت‌های مالی و جانی را به حداقل رساند؛ چراکه این پانل‌ها خطر احتمالی شعله‌ور شدن ثانویه را در زمان آتش‌سوزی بسیار کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است مدل PIR پلی اورتان حتی در حرارت‌های بسیار بالا ذوب نخواهد شد و ذرات شعله‌ور نیز آزاد نمی‌کند.

مقاومت ساندویچ پانل در برابر آتش

ساندویچ پانل نسوز شرکت ماموت

ماموت به عنوان سرآمدترین شرکت خاورمیانه در تولید پانل‌های پیش ساخته به شمار می‌رود. ساندویچ پنل ضد حریق از جمله پانل‌های تولیدی توسط شرکت ماموت بوده که اشتعال‌زا نیست و در مقابل آتش‌سوزی دوام بسیار بالایی دارد. مقاومت ساندویچ پانل نسوز شرکت ماموت در آتش سوزی‌های بزرگ بسیار بالا است. پانل نسوز ماموت با حرارت مستقیم ذوب نمی‌شود؛ این امر سبب شده تا امنیت در ساختمان‌ها افزایش یابد.

قیمت ساندویچ پانل ضدحریق ماموت

قیمت ساندویچ پانل پانل نسوز شرکت ماموت به عواملی همچون: ابعاد، نوع فوم درونی، لایه ورق بیرونی، ابعاد پانل و... بستگی دارد. مشتریان عزیز می‌توانند با از طریق شماره‌های 021-44092724 و 021-44056167 با کارشناسان ماموت در ارتباط بوده و از قیمت روز پنل ساندویچی نسوز ماموت مطلع شوند.

برچسب ها:
ساندویچ پنل
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید