آشنایی با انواع لوله های ساختمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در تاسیسات ساختمانی انواع مختلفی از لوله های ساختمانی برای مصارف گوناگون وجود دارد که هرکدام کاربرد خاصی در زمینه خود دارند

لوله های آهنی :

از جمله دوره‎های پردرآمد فنی آموزش لوله‌کشی می‌باشد. نصب لوله های ساختمانی نیاز به تخصص زیادی دارد و فرد آشنا به این فن باید قادر باشد لوله کشی آب گرم و سرد، فاضلاب، پکیج، کولر را به بهترین نحو طراحی کند، که آموزشگاه لوله کشی ساختمان آپادانا این مهارت‌ها را به صورت عملی به هنرجو های خود آموزش می‌دهد. در این دوره ها انواع لوله، انواع ابزار لوله کشی، چگونگی استفاده از ابزارها و نحوه اتصالات به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود. در تاسیسات ساختمانی انواع مختلفی از لوله ها برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود. بنابراین کسب اطلاعات دقیق در این زمینه مهم است. برای انتخاب بهترین انواع لوله و کاربرد آنها باید فرد آموزش لوله کشی دیده باشد و مدرک لوله کشی هم داشته باشد. در تاسیسات ساختمانی انواع لوله با توجه به جنس، قطر و استحکام در جای مشخص خود به کار می‌روند. رایج ترین این لوله ها، لوله های آهنی می‌باشد. این لوله ها در برابر فشار بسیار مقاوم هستند و ایمنی زیادی دارند، در برابر خوردگی مقاوم بوده و برای انتقال نفت و گاز مناسب هستند. از این لوله ها در صنعت کشاورزی، خودروسازی، لوازم خانگی و صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. لوله های آهنی به خاطر مقاوم بودن در پروژه های مختلف کاربرد دارند.

Iron Pipe in Kolkata at best price by Caterlite Steel & Engineering -  Justdial

لوله آهنی

 

لوله های ساختمانی از جنس چدن :

از ذوب شدن آهن و ترکیبش با سیلیس و کک، چدن به وجود می‌آید. در کارخانه ها با ذوب کردن چدن و ریختن آن در قالب های استوانه ای با قطر و طول های مختلف، لوله های چدنی را می‌سازند. از جمله لوله های ساختمانی که بیشتر در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می‌رود لوله چدنی می‌باشد. علاوه بر فاضلاب در ساختمان ها برای تهویه و لوله کشی زباله هم کاربرد دارد. این لوله ها با توجه به سایز و نوع آلیاژی که دارند به دو نوع سرتوپی و دوسر تخت تقسیم می‌شوند. لوله های چدنی انواع مختلفی داشته که با توجه به ویژگی های خود، کاربرد های متفاوتی دارند. این لوله ها هزینه نصب پایینی دارند. قیمت آنها نسبت به لوله های آهنی کمتر است. کارکرد و دوام آنها بالاست و در برابر فشار های وارده از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. لوله های ساختمانی از جنس چدن، دوام بالایی دارند و برای جلوگیری از زنگ زدگی، داخل آنها را قیراندود می‌کنند و این امر در کاهش خوردگی و بهبود هیدرولیک تاثیر دارد. در لوله های ساختمانی نوع لوله در هزینه لوله کشی تاثیرگذار است. از لوله چدنی بیشتر در لوله کشی فاضلاب استفاده می‌شود که هزینه دستمزد لوله کشی ساختمان به نوع لوله و متراژ فضا بستگی دارد.

کاربرد لوله چدنی در ساختمان سازی - گسترش آرتا پارسیان اطلاعات پروژه های  درحال ساخت

لوله چدنی

 

لوله های ساختمانی گالوانیزه :

لوله های گالوانیزه همان لوله های فولادی هستند که برای محافظت آنها در برابر خوردگی و آسیب پذیری سطح آنها را با فلز روی می‌پوشانند که همین امر باعث طول عمر و مقاومت آنها می‌شود. این لوله ها به دلیل اینکه روکش دارند در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. برای انتقال آب از آنها استفاده می‌شود. انتخاب لوله مناسب در تاسیسات و لوله های ساختمانی تاثیر مهمی روی نتیجه کار دارد. از جمله رایج ترین انواع لوله های ساختمانی و انتقال فاضلاب شهری همین لوله های گالوانیزه هستند و برای کیفیت بهتر نتیجه کار باید توسط افرادی که مدرک لوله کشی دارند و آموزش لوله کشی را دیده‌اند، کارها انجام شود. دستمزد لوله کشی ساختمان با لوله گالوانیزه به جنس لوله، روش اجرا و متراژ ساختمان بستگی دارد. این لوله ها در دکل های مخابراتی، تصفیه خانه ها، تهویه ساختمان، تیربرق، حصارکشی کاربرد دارد. جذب آهن ربا از مهمترین مشخصه های این لوله ها است. هرچند این لوله ها مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند، ولی به این معنا نیست که اصلا زنگ نمی‌زنند، فلز روی در شرایط نامناسب و بعد از چندین سال ممکن است که زنگ بزند. گالوانیزه کردن فقط عمر لوله ها را چند سال بیشتر می‌کند. عمر آنها بین 50 تا 70 سال است.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه

 

لوله های مسی :

یکی از رایج ترین لوله ها برای لوله کشی آب در دنیا، لوله های مسی می‌باشند. مس با دوام بوده و قابل بازیافت است، بنابراین اثر مخربی روی محیط زیست ندارد، فقط هزینه آن نسبت به لوله های دیگر بیشتر است. این لوله ها خیلی نرم و سبک هستند و برای کسانی که آموزش لوله کشی و مدرک لوله کشی دارند کار با آنها بسیار ساده و آسان است و خیلی راحت می‌توان آنها را در محل مورد نظر نصب کرد. آموزشگاه لوله کشی ساختمان آپادانا یک شرکت فعال است که در مورد انواع لوله ها بخصوص لوله های مسی مشاوره رایگان می‌دهد. برای نصب لوله های مسی به ابزار های کمی نیاز است و با لحیم کاری بهم وصل می‌شوند. در صنعت ساختمان سازی از لوله های ساختمانی برای آبرسانی و سیستم گرمایش و سرمایش و همچنین تهویه هوا استفاده می‌شود. در برابر خوردگی، این لوله ها مقاومت بسیار خوبی دارند. لوله های مسی در سایز و انواع مختلفی وجود داشته و هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد. در هر موردی باید لوله‌ای با سایز و قطر مناسب استفاده کرد. این لوله ها عمر طولانی دارند و دچار پوسیدگی و خوردگی نمی‌شوند و این به خاطر این است که اکسید نمی‌‎شوند و همچنین در برابر آتش مقاوم هستند.

لوله مسی

لوله مسی

 

لوله های ساختمانی پلیمری PVC :

این لوله ها در تاسیسات و نصب لوله های ساختمانی مثل سیستم فاضلاب و لوله کشی منازل کاربرد دارد و یک جایگزین بسیار خوب برای لوله های فلزی می‌باشد. از جمله مهمترین سیستم های مکانیکی در بنا، لوله کشی است. امروزه چون ساختمان ها متراژ های متنوعی دارند از اتصالات و لوله و روش های مختلفی در لوله کشی استفاده می‌کنند که این باعث تغییر در دستمزد لوله کشی ساختمان شده است. لوله و اتصالات پلیمری به این خاطر که مزایا و ویژگی های زیادی دارد در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. این لوله ها از پلیمرهای عالی ساخته می‌شوند و در مقابل گرما به دو دسته ترموپلاستیک و ترموست ها تقسیم می‌شود. لوله های پلیمری PVC دچار زنگ زدگی نمی‌شوند و در برابر مواد اسیدی و بازی مقاومت خوبی دارند. انعطاف آنها نسبت به لوله های فلزی بیشتر است. طول عمر آنها بالا و قیمت پایینی هم دارند. از این لوله ها در کارهای کشاورزی و باغبانی استفاده می‌شود. در سیستم تخلیه فاضلاب هم کاربرد دارد. در کارخانجات و توزیع آب و دامداری هم از این لوله ها استفاده می‌شود. در سیستم آبرسانی و آبیاری هم به کار می‌رود. امروزه هم لوله های پلیمری PVC جایگزین لوله های گالوانیزه در تاسیسات آب گرم و سرد شده‌اند.

لوله پلیمری

لوله پلیمری

 

لوله های PEX :

این لوله ها پنج لایه هستند و هر لایه از مواد مختلفی ساخته شده است. از این لوله ها برای انتقال سیالات از جایی به جای دیگر در صنایع استفاده می‌شود. گاهی برای محافظت از کابل برق و سیم هم از این لوله ها استفاده می‌کنند. در تولید این لوله ها از مواد پلیمری و فلزات استفاده شده است. این لوله ها دارای قیمت مناسب هستند. عمرشان بالا است و در برابر فشار دما و ضربه مقاوم هستند. در صنایع مختلف از آنها استفاده می‌شود. این لوله ها به دلیل اینکه همزمان ویژگی فلز و پلاستیک را دارند، بهترین گزینه برای سیستم های حرارت مرکزی و سیستم آبرسانی محسوب می‌شوند و در دمای بیشتر از 200 درجه هم مقاومت دارند. این لوله ها اتصالات اضافی ندارند و نصب آنها ساده است. در لوله کشی آب گرم ساختمان های تجاری و صنعتی کاربرد دارد. در سیستم گرمایش از کف از این لوله ها استفاده می‌شود، بنابراین در نصب لوله های ساختمانی برای گرمایش از کف هم کاربرد دارند. در سیستم اطفاء حریق، گلخانه ها، زمین های فوتبال و ورزشی هم از این لوله ها به کار برده می‌شود. لوله های PEX نسبت به لوله های دیگر عمر، استحکام و انعطاف پذیری بیشتری دارند. در برابر یخ زدگی و تغییرات دمایی مقاوم هستند و نصب آسانی دارند.

لوله PEX

لوله PEX

 

لوله های ساختمانی از جنس استیل :

لوله استیل استوانه‌ای طویل و تو خالی است که در شکل مربع، گرد، بیضی و مستطیل وجود دارد. این لوله به دو روش بدون درز یا جوش داده، در قطر و ضخامت مختلف ساخته می‌شود. لوله استیل به خاطر کیفیت بسیار خوب مصرف گسترده‌ای داشته و در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی دارد. برای انتقال سیالات و گازها از این لوله استفاده می‌شود. در ساخت این لوله از نیکل و کروم استفاده شده که در برابر زنگ زدگی آن را مقاوم می‌کند. بنابراین یکی از خصوصیات لوله استیل مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون می‌باشد. آموزشگاه لوله کشی ساختمان آپادانا با داشتن افراد متخصص انواع لوله کشی ها را مثل لوله های استیل به خوبی انجام می‌دهد. در جاهایی که لوله در برابر دما قرار می‌گیرد و یا کاربرد شیمیایی دارد این لوله بسیار کمک کننده است. این لوله تغییر شکل و رنگ نمی‌دهد. در آب و هوای مرطوب و آب دریا دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. قابل بازیافت هستند و عمر بالایی دارند. از لوله استیل در صنایع پتروشیمی، سیستم تصفیه آب و فاضلاب، ساخت نرده استیل، سیستم آب رسانی، سیستم انتقال نفت و گاز، کارخانجات تولید دارو و مواد غذایی، دکوراسیون داخلی، تولید انواع محصولات شیمیایی، فشرده سازی هوا و ساخت حفاظ نرده پنجره و بالکن استفاده می‌شود.

لوله استیل

لوله استیل

 

نتیجه گیری

بازارکار و درآمد لوله کشی ساختمان از جمله مشاغلی است که میتواند برای متخصصین این حرفه فرصت های خوبی را فراهم آورد آموزشگاه آپادانا بصورت کاملا تخصصی به آموزش لوله کشی انواع آن پرداخته و مهارت آموزان این دوره موفق به دریافت مدرک بین المللی جهت ایجاد اشتغال و مهاجرت خواهند شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه برگزاری کلاس ،دوره ها ، ساعت و شهریه با ما با شماره های  66749834 –   66759455 - 09124784885

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید