بهترین پایه برای پیوند بادام

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۱

یکی از اصول مهم در پیوند زدن درخت بادام انتخاب پایه­ی مناسب است که در این مقاله به بررسی ویژگی­های مهم نهال پایه­ی بادام می­پردازیم.

در گذشته باغداران با استفاده از بذر بادام رقم مورد نظر خود اقدام به تکثیر درخت بادام و یا نهال بادام می­کردند اما امروزه از روش پیوند زدن در نهالستان­ها برای تکثیر نهال بادام استفاده می­شود تا علاوه بر برخورداری از مزیت­های این روش تکثیر نهال­های مرغوب­تری به بازار عرضه شده و باغداران نیز بهره برداری بهتری از درختان خود داشته باشند، یکی از اصول مهم در پیوند زدن درخت بادام انتخاب پایه­ی مناسب است که در این مقاله به بررسی ویژگی­های مهم نهال پایه­ی بادام می­پردازیم.

اهمیت پیوند زدن در تولید نهال بادام

برای اینکه بدانید چرا روش پیوند زدن به این سرعت جایگزین روش تکثیر بذری نهال بادام شده است می­توانیم به مزیت­های زیر در مورد تولید نهال پیوندی نسبت به روش تکثیر بذری اشاره کنیم.

  • سرعت بالاتر در تکثیر: در نهالستان­ها و مراکز فروش نهال بادام تعداد زیادی نهال پایه به صورت همزمان تولید شده و در یک سال می­توانند تعداد زیادی نهال بادام را به این شیوه تولید کنند.
  • زود بازده بودن نهال پیوندی: نهال­های پیوندی نسبت به نهال­های بذری زود بازده­تر هستند به این معنا که بین یک الی سه سال پس از کاشت نهال شکوفه داده و اولین میوه­های خود را تولید می­کنند و از این رو بین باغداران طرفداران بیشتری دارند.

درخت بادام

  • باردهی بالاتر: معمولا ارقامی را به صورت پیوندی تکثیر می­کنند که تجاری و در برخی موارد غیر بومی هستند و بنابراین ارقامی به صورت پیوندی تکثیر می­شوند که باردهی بالایی دارند و محبوب­تر هستند.
  • سازگاری و مقاومت بالا: ارقام تجاری و پرباری که بر پایه­های مقاوم پیوند خورده­اند می­توانند مقاومت و سازگاری بالایی به شرایط آب و هوایی و حتی آفات غالب در منطقه­ی شما نشان دهند.

 

ویژگی­های مهم پایه برای پیوند زدن نهال بادام

بسیاری از ویژگی­های مهم نهال پیوندی از پایه دریافت می­شود و بنابراین انتخاب درست پایه تاثیر بسیار زیادی در موفقیت نهال بادام پیوندی دارد، در ادامه برخی از مهمترین ویژگی­های پایه­ی مناسب برای پیوند زدن نهال بادام را ذکر می­کنیم.

  • بومی و محلی باشد:

یکی از ویژگی­هایی که یک نهال پیوندی باید داشته باشد سازگاری با مناطق مختلف ایران از نظر اقلیمی و شرایط خاک است، نهال بادام این سازگاری را از طریق ریشه دریافت می­کند و در صورتی که بادام را بر پایه­های بومی و محلی در ایران پیوند بزنیم قطعا حتی ارقام غیر بومی نیز می­توانند بیشترین سازگاری را با شرایط اقلیمی و خاک ایران از خود نشان دهند.

  • مقاومت بالا به آفات و بیماری­ها داشته باشد:

مقاومت نسبت به آفات و بیماریها در ارقام بومی و محلی بالا است، این مقاومت در اثر تکامل همراه ارقام بومی با آفات و بیماری­های بومی ایجاد شده و با پیوند زدن بادام بر پایه­ی ارقام مقاوم این مقاومت به پیوندک که قسمت بارده درخت بادام است منتقل می­شود.

  • از یک جنس گیاهی باشند:

پیوند زدن بادام بر پایه هایی از جنس مشابه از نظر گیاهشناسی با درخت بادام امکان پذیر است، بنابراین پیوند بادام بر پایه­ی درختانی مانند بادام تلخ، بادام کوهی، هلو یا شفتالو امکان پذیر خواهد بود، اما پیوند زدن بر پایه ی با گونه­ی مشابه قطعا بهتر است، مثلا پیوند زدن بادام بر پایه­ی بادام تلخ بهتر از پیوند زدن بر پایه­ی هلو است.

  • میزان باردهی پایه:

توجه داشته باشید که میزان باردهی پایه تاثیری بر میزان باردهی پیوندک نخواهد داشت، در پیوند درختان بادام ارقام مقاوم که برای پایه مورد استفاده قرار می­گیرند باردهی پایینی دارند چرا که میزان باردهی آنها به واسطه­ی سازگاری و مقاومت کاهش یافته است اما این کم بودن باردهی پایه نمی­تواند سبب کاهش باردهی در پیوندک شود، به عنوان مثال اگر بادام آذر خوشه­ای با باردهی 4 تن در هکتار را بر پایه­ی بادام محلی با باردهی کمتر از یک تن باردهی در هکتار پیوند بزنید بارهی آذر خوشه­ای کاهش پیدا نمی­کند.

 

پیوند پایه بادام

  • سن نهال پایه:

از آنجایی که بهترین سن برای انتقال نهال بادام پیوندی سن دو سال است و یک سال زمان هم برای رشد مناسب پیوندک مورد نیاز است بنابراین بهترین سن برای پیوند زدن نهال پایه سن یک سالگی نهال بذری و پایه است.

قوانین مهم در پیوند زدن نهال بادام

قوانین بسیار مهمی وجود دارند که باید در زمان پیوند زدن درخت بادام در نظر گرفته شوند، در ادامه قوانین مهم پیوند زدن نهال بادام را به شما آموزش می­دهیم:

  • تایید سلامت نهال پایه، پیوندک و نهال پیوندی:

بیماری­ها و آفاتی که در خاک نهال پایه وجود داشته باشند می­توانند به زمین باغدار منتقل شوند و از طرفی بیماری­های ویروسی و قارچی و باکتریایی در نهالی که از آن پیوند گرفته می­شود نیز می­تواند به نهال پایه منتقل شود و در نتیجه نهال پیوندی آلوده تولید شود، بنابراین در تمام مراحل انجام پیوند تا زمان حصول نتیجه باید سلامت تایید شده باشد.

  • زمان درست پیوند زدن:

بسته به نوع پیوند و شهری که پیوند در آن انجام می­شود پیوند باید در فصل مناسب انجام شود و در نظر گرفتن این موارد یک کار مهم و کارشناسی است.

  • مهارت فرد در پیوند زدن:

پیوند زدن کاری تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه دارد، بنابراین فردی که این کار را انجام می­دهد باید حتما از مهارت و تجربه­ی بالایی برخوردار باشد.

  • دانش کافی در زمینه­ ی تنوع ارقام و سازگاری آنها با پایه­های مختلف:

کارشناسانی که در نهالستان­ها و مراکز فروش نهال بادام معتبر مانند برتر نهال (www.bartarnahal.ir) مشغول به کار هستند در مورد تمام ارقام تجاری و بومی بادام و سازگاری آنها بر پایه­های مختلف آگاهی کامل و سواد آکادمیک دارند و بنابراین این کار را به نحو احسنت انجام می­دهند.

بادام

ارقام پیوندی و تجاری بادام برای کاشت در مناطق مختلف ایران

بسیاری از باغداران بادام که قصد توسعه­ی باغ بادام دارند و یا کسانی که می­خواهند باغ بادام احداث کنند این روزها با ارقامی تجاری آشنا می­شوند که شنیده­اند باردهی بالایی دارند، در زمان خرید نهال بادام به دنبال ارقام تجاری بادام هستند اما باید توجه داشته باند که ارقامی از بادام را باید انتخاب کنند که بیشترین سازگاری را با منطقه­ی ایشان داشته باشد و از طرفی حتی بهترین ارقام هم در صورتی که به خوبی کاشت و نگهداری نشوند نمی­توانند باردهی مطلوب داشته باشند، بنابراین توصیه می­شود اطلاعات خود را در رابطه با شرایط مطلوب رشد نهال بادام مورد نظر خود را دریافت کرده و مطابق آن باغداری کنید.

 

کلام آخر

در این خبر نامه مطالب بسیار مهمی در مورد پیوند زدن نهال بادام برتر نهال و اهمیت استفاده از ارقام بادام پیوندی آموختید و دانستید کسب اطلاعات در مورد هر رقم بادام و فراهم کردن شرایط رشدی مطلوب تا چه حد با اهمیت است، برای کسب اطلاعات و قیمت نهال بادام به سایت نهالستان­های معتبر مراجعه کنید.

 

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

برچسب ها:
نهال
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید