چرا پنجره دوجداره بسته نمی‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه با دلایل بسته نشدن پنجره دوجداره بیشتر اشنا می شوید

این روزها استفاده از پنجره‌های دوجداره به یک امر معمول در حوزهٔ ساختمان‌سازی تبدیل شده‌است. هرچند که این پنجره‌ها مزایای زیادی ارائه می‌دهند، اما ممکن است به‌عنوان یک وسیلهٔ مصرفی، به دلایل مختلفی دچار خرابی شده و به تعمیر نیاز پیدا کنند.

البته همیشه این نکته هم وجود دارد که تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره یک کار تخصصی است و نحوه نصب این پنجره هم تاثیر بسیار زیادی در دوام رگلاژ آن دارد.

یکی از مشکلات رایجی که در این پنجره‌ها به وجود می‌آید، بسته نشدن پنجره دوجداره است که ممکن است به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید آن‌ها باشد.در چنین مواردی، می‌توان با رگلاژ و تنظیم مجدد، مشکل بسته نشدن پنجره‌های دوجداره را رفع کرد. گاهی نیز دلیل بسته نشدن پنجره دوجداره دلایل بسیار ساده‌ای است که شناخت آن‌ها به نگه‌داری صحیح و بهینه‌سازی عملکرد پنجره‌ها منجر می‌شود. بنابراین آشنایی با مشکلات و دلایل بسته نشدن پنجره‌های یوپی‌وی سی برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

پنجره دوجداره

دلایل بسته نشدن پنجره upvc

پنجره‌های دوجداره‌ جایگزین ایده‌آلی برای پنجره‌های آلومینیومی و آهنی هستند. مهم ترین مزیت این پنجره‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. به‌علاوه این‌که جلوهٔ بصری بهتری نیز دارند. به هر حال این پنجره‌ها نیز با وجود مزایایی که ارائه می‌دهند، بدون ایراد نبوده و ممکن است گاهی به دلایل مختلفی به‌خوبی بسته نشوند‌. اگر با دلایل بسته نشدن پنجره دوجداره آشنا شوید، می‌توانید ضمن عیب‌یابی اصولی، به تعمیر و نگه‌داری صحیح آن برسید:

  • بهم خوردن تنظیم پنجره

یکی از شایع‌ترین دلایل بسته نشدن پنجره دوجداره و درواقع اولین دلیلی که به ذهن می‌رسد، به هم خوردن تنظیم یا خارج شدن پنجره از رگلاژ است. اگر پنجره یوپی‌وی‌سی برای مدت طولانی باز بماند، رگلاژ لنگه بازشو به هم خورده و ممکن است موقع بسته شدن گیر کند. حال اگر لولا قابلیت رگلاژ داشته باشد، می‌توان با یک آچار آلن پوشش لولای پایین را برداشته و لنگهٔ پنجره را تنظیم کرد، اما اگر لولایی که در ساخت پنجره استفاده شده‌است، از نوع معمولی باشد، باید برای رفع مشکل به وجود آمده، از یک تعمیرکار کمک گرفت.

همچنین اگر پیچ نصب لولا شل شده باشد، ممکن است پنجره به‌درستی بسته نشود. شل شدن لولا یا شکستگی آن باعث می‌شود که درب دچار افتادگی شده و به علت برخورد با فریم پنجره بسته نشود. همچنی این مشکل در صورتی ایجاد می‌شود که پروفیل پنجره از نوع گالوانیزه نباشد. در نهایت به هم خوردن رگلاژ پنجره یا شل شدن لولای آن به دلیل تولید غیراستاندارد این نوع از پنجره‌هاست که در برخی موارد تعمیر آن امکان‌پذیر نبوده و باید برای تعویض پنجره اقدام کنید.

  • انبساط و انقباض پروفیل پنجره

اگر بسته نشدن پنجره دوجداره همزمان با تغییر فصل و گرم و سرد شدن هوا به وجود آید، می‌توان علت آن را به گرم و سرد شدن پروفیل پنجره نسبت داد. پروفیل‌هایی که در ساخت پنجره‌های یوپی‌وی‌سی به‌کار می‌روند، دارای ضریب انبساط حجمی بالایی هستند و با گرم و سرد شدن، انبساط و انقباض قابل توجهی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر است که در تولید پنجره دوجداره، از تزریق فوم استفاده شده و هنگام نصب نیز یک اندازهٔ مشخص چند میلی‌متری، به‌عنوان بادخور اطراف محل نصب پنجره در نظر گرفته می‌شود.

حال اگر هنگام اندازه‌گیری و نصب پنجره، بادخور آن محاسبه نشده و نصب پنجره کاملاً فیت باشد، بر اثر انقباض و انبساط، رگلاژ بازشوها به هم می‌خورد و در نهایت پنجره به‌درستی بسته نمی‌شود. هرچند شما نیز می‌توانید با استفاده از یک آچار آلن رگلاژ پنجره را تنظیم کنید، اما باید در نظر بگیرید که ممکن است مجدداً با تغییر فصل، پنجره دوجداره در باز و بسته شدن دچار مشکل شود.

پنجره دو جداره قهوه ای

  • بی‌کیفیت بودن لولای پنجره

لولایی که در ساخت پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود، باید به تناسب اندازه و وزن پنجره انتخاب شده و در کل کیفیت بالایی داشته باشد. طبیعتاً اگر لنگهٔ پنجره بزرگ باشد، یک لولای معمولی نمی‌تواند وزن آن را تحمل کند و از جای خود خارج می‌شود. در این صورت لنگه بازشو دچار افتادگی شده و پنجره بسته نمی‌شود.

  • گیر کردن بازشو پنجره به قطعات زاماک

یکی دیگر از مشکلات رایجی که در پنجره‌های دوجداره به وجود می‌آید، گیر کردن بازشوی پنجره به قطعات زاماک است. طراحی پنجره‌های دوجداره به این صورت است که وقتی کاربر پنجره را بسته و دستگیره را به سمت پایین می‌کشد، پلیت‌های اسپانیولت داخل قطعات زماک گیر می‌کند و به این ترتیب پنجره کاملاً کیپ و عایق می‌شود. بنابراین اگر موقع بستن پنجره، بازشوی آن به قطعات زاماک گیر کند، ممکن است پنجره از رگلاژ خارج شده و باید آن را تنظیم کنید.

  • عدم رعایت استاندارد لازم در تولید پنجره دوجداره

مسلماً تولید هر محصولی استانداردهای خاص خود را دارد و پنجره‌های دوجداره نیز از این قاعده مستثنا نیستند. حتی اگر از بهترین متریال‌ها در تولید پنجره‌های دوجداره استفاده شود، در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید این پنجره‌ها و نصب غیراصولی آن‌ها، به کارایی بهینه در استفاده از این پنجره‌ها نخواهیم رسید. اگر بازشوی پنجره دوجداره ابعاد استانداردی نداشته باشد یا به عبارتی ارتفاع آن بیشتر از استانداردهای تعریف‌شده باشد، پنجره به‌درستی بسته نمی‌شود. در این صورت با رگلاژ و تنظیم پنجره، تعمیر و تعویض لولا نیز، مشکل بسته نشدن آن رفع نخواهد شد.

باید این نکته را نیز عرض کنیم که بسته نشدن پنجره همیشه به دلیل بی‌کیفیت بودن متریال‌های ساخت آن و یا عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید پنجره نیست. گاهی حتی با وجود استفاده از باکیفیت‌ترین پنجره‌های دوجداره، با مشکلاتی مانند: اختلال در باز و بسته شدن پنجره مواجه می‌شوید. اگر افراد در استفاده از این پنجره کمی با احتیاط عمل کنند، هیچ‌گاه رگلاز آن به هم نمی‌خورد.‌ به‌عنوان مثال ممکن است افراد هنگام باز و بستن پنجره دوجداره، وزن خود را روی آن انداخته و یا از دستگیرهٔ پنجره آویزان شوند.

پنجره

چگونه از بروز مشکل در پنجره‌های دوجداره جلوگیری کنیم؟

بروز مشکل خرابی در پنجره‌های دوجداره بسیار کمتر از پنجره‌های آلومینیومی و آهنی است. اما به هر حال ممکن است به دلایلی که تا اینجا برشمردیم، این پنجره‌ها نیز در باز و بسته شدن با مشکل مواجه شوند. برای این‌که بتوانید تا جای ممکن از خرابی پنجره‌های دوجداره جلوگیری کنید، بهتر است از همان ابتدا به دنبال خرید این پنجره‌ها از برندهای معتبر بوده و ضمن خرید پنجره‌های یوپی‌وی‌سی استاندارد و باکیفیت، نصب آن‌ها را به افراد ماهر و کاربلد بسپارید. مسلماً پنجره‌های یوپی‌وی‌سی برند، قیمت گران‌تری خواهند داشت.

نکته این است که خرید این پنجره‌ها یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای شما محسوب شده و هزینهٔ نگه‌داری و تعمیر آن را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اگر به هر دلیلی این پنجره‌ها دچار خرابی شده و باز و بسته شدن آن‌ها با اختلال همراه شد، بهتر است در صورت عدم تخصص و مهارت کافی، رگلاژ و تنظیم پنجره‌ها را به متخصص آن بسپارید. اگر تنظیم پنجره‌ها به‌درستی انجام نشود، پس از مدت کوتاهی مجدداً رگلاژ آن‌ها به هم می‌خورد. در صورتی که به تعویض لولا نیز نیاز پیدا کردید، بهتر است لولاهای باکیفیت و مناسب با ابعاد و وزن پنجره را تهیه کنید.

پنجره دو جداره

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به علت بسته نشدن پنجره‌های دوجداره صحبت کردیم و چند عاملی که ممکن است در بسته نشدن پنجره‌ها نقش داشته باشند را مورد بررسی قرار دادیم. شناخت موارد ذکرشده به شما کمک می‌کند که در نگه‌داری از این پنجره‌ها عملکرد بهتری داشته باشید. برای این‌که بتوانید از بروز مشکل در این پنجره‌ها جلوگیری کنید، بهتر است آن را از یک برند معتبر خرید کنید تا از کیفیت متریال مصرفی و طراحی استاندارد پنجره یوپی‌وی‌سی اطمینان داشته باشید. همچنین بهتر است رگلاژ و تعمیر این پنجره‌ها را به افراد متخصص و کاربلد بسپارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید