آموزش نصب چراغ حیاطی ایستاده و چمنی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله قصد داریم به همراه شما مراحل نصب چراغ‌های حیاطی ایستاده و چمنی را به طور کامل و دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

زمانی که قصد داریم درباره ظاهر یک فضا نظر خود را اعلام کنیم، نحوه نورپردازی و تجهیزات روشنایی به کار رفته در آن محیط، می‌تواند تاثیر زیادی در نظر ما داشته باشد. به همین دلیل انتخاب تجهیزات مناسب برای نورپردازی فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. وسایل مختلف نورپردازی از جمله لوستر، چراغ‌های آویز، پنل‌ها، تجهیزات نورپردازی حیاطی و… قابلیت نصب در انواع محیط‌ها را دارند.

چراغ‌های حیاطی علاوه بر ایجاد فضایی امن برای شما، به زیبایی محیط نیز می‌افزایند. در این میان، ممکن است یکی از دغدغه‌های اصلی شما، روش نصب چراغ حیاطی باشد که این موضوع کاملا طبیعی‌ست. ما در این مقاله قصد داریم به همراه شما مراحل نصب چراغ‌های حیاطی ایستاده و چمنی را به طور کامل و دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

نکات مهم در نصب چراغ حیاطی

تفاوتی ندارد که چراغ حیاطی را از کدام برند بازار خریده باشید؛ مازی نور ، شعاع یا شفق. چراغ حیاطی ایستاده باشد یا چمنی؛ جنس محصول آهنی باشد یا پلاستیکی؛ زمانی که می‌خواهید در فضای باز خود، چراغ حیاطی نصب کنید، بهتر است قبل از شروع فرایند به برخی نکات نیز توجه داشته باشید:

  • اگر در فضای باز شما، استخر، فواره یا حوض قرار دارد، چراغ‌های حیاطی را در فاصله بیش از 3 متر از آن‌ها قرار دهید.
  • تجهیزات را در فاصله مناسبی از لبه مسیر و هم دیگر نصب کنید.
  • چراغ حیاطی را با ویژگی‌های فنی صحیح از جمله توان، میزان روشنایی، نوع سرپیچ، جنس بدنه، نوع رنگ و… انتخاب کنید.
  • برای نصب به مسیر نور و سیم‌کشی توجه کنید تا با مانعی مانند درخت یا بوته‌ها، برخورد نداشته باشد.
  • با توجه به مساحت فضای مورد نظر، چراغ حیاطی با ابعاد و ارتفاع مناسب تهیه کنید.

نصب چراغ ایستاده حیاطی

نحوه نصب چراغ حیاطی ایستاده و چمنی

۱. ابتدا محیط مورد نظر را بررسی کنید

استفاده از نورپردازی مناسب برای فضاهای باز از جمله باغ، پیاده‌رو، حیاط و… روشی ساده برای ایجاد محیطی زیباست. با انتخاب تجهیزات روشنایی متناسب با یک فضا، می‌توانید تغییر بسیاری در آن ایجاد کنید. خبر خوش اینکه نصب هر گونه وسیله نورپردازی حیاطی مانند چراغ‌های سرلوله، چراغ چمنی، چراغ حیاطی ایستاده و… تنها نیازمند سه وسیله اصلی‌ست:‌ یک مبدل، کابل برق مناسب و تجهیزات نورپردازی. برای نصب چراغ حیاطی، نیازی نیست از پیش در این کار تجربه داشته باشید یا به طور کامل آن را بلد باشید!

۲. تجهیزات را آماده کنید

در این مرحله می‌بایست وسایلی که خریداری کرده‌اید را در جایگاه مناسب خود قرار دهید تا در ادامه آن‌ها را نصب کنید. محل قرار گرفتن چراغ‌های حیاطی را تعیین کرده، کابل برق را در مسیر آن‌ها کشیده و مبدل را نیز در جایگاه خود قرار دهید. اگر در مسیر کشیدن کابل، به مانعی مانند درخت یا حصار رسیدید، کابل را دور آن بپیچانید. برای انتخاب کابل نیز بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر میزان توان مصرفی چراغ‌ها بیشتر باشد، کابل انتخابی نیز باید ضخیم‌تر باشد و تحمل جریان بالاتر را داشته باشد.

۳. برای قرار دادن چراغ در زمین گودال حفر کنید

برای جلوه بهتر چراغ‌های حیاطی، بهتر است کابل‌های برق آن‌ها را در زیر خاک قرار دهید تا فضا شلوغ دیده نشود. برای این کار چراغ حیاطی را که از پیش در جایگاه قرار داده‌اید، در کناری بگذارید. با استفاده از یک بیل با تیغه صاف، سطح باغچه که دارای چمن است را کنار بزنید و به فاصله 30 سانتی‌متر از لبه باغچه و به عمق حدود 8 سانتی‌متر، خاک را با بیل بردارید . این کار را در تمام مسیری که کابل برق را از پیش قرار داده‌اید، انجام دهید. کابل را در عمقی بیشتر از 8 سانت دفن نکنید، چراغ که ممکن است برای اتصال بین چراغ حیاطی و کابل با مشکل مواجه شود.

۴. کابل را در خاک قرار دهید

کابل را به آرامی در فضایی که خالی کرده‌اید، قرار دهید. برای متصل کردن کابل به چراغ حیاطی در هر نقطه، کمی از کابل را بیرون بگذارید و سپس خاک را به جای خود بازگردانید. اما توجه داشته باشید که برای قرار دادن چراغ حیاطی، قسمتی از خاک را که در آنجا کابل را نیز بیرون داده‌اید، شکاف ایجاد کنید.

۵. مبدل را به برق وصل کنید

کابل را برای اتصال به پریز برق اندازه‌گیری کرده و با استفاده از سیم لخت‌کن، حدود 1.5 سانتی‌متر آن را لخت کنید. با استفاده از دستکش ایمنی، سیم‌های لخت شده را در زیر دو پیچ ترمینال در قسمت پایینی مبدل قرار دهید. پیچ‌ها را به طور کامل محکم کنید تا سیم‌ها به صورت ایمن در جایگاه قرار بگیرند.

یک تکه چوب را در کنار پریز در زمین فرو کرده و مبدل را با استفاده از پیچ، به آن وصل کنید. البته اگر در کنار پریز دیوار قرار دارد، می‌توانید مبدل را به دیوار نیز متصل کنید. مبدل را که از پیش سیم‌های لخت را به آن وصل کرده‌اید، به پریز بزنید.

۶. محل قرار گرفتن چراغ‌های حیاطی را آماده کنید

چراغ‌های حیاطی را که برای کندن زمین، در کناری گذاشته بودید، به محل خود بازگردانید. فاصله تجهیزات را دوباره بررسی کنید. اولین چراغ حیاطی که در محل آماده‌شده بگذارید. با استفاده از گود کردن خاک و قرار دادن چراغ در زمین، آن را در جایگاه محکم کنید. اما از فشار آوردن به قسمت بالای آن بپرهیزید. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که چراغ‌های حیاطی معمولا به صورت چندتکه ارسال می‌شوند و به همین دلیل ابتدا باید قسمت پایه آن را در خاک قرار دهید و قسمت بدنه و سر لوله، بعد از اتمام مراحل نصب، روی چراغ حیاطی قرار می‌گیرند. اگر در باغ، حیاط یا فضای باز شما، حوض یا استخر وجود دارد، چراغ حیاطی را در فاصله بیش از 3 متر از آن قرار دهید.

۷. اتصالات برق را برقرار کنید

در قسمتی از چراغ حیاطی احتمالا سیمی برای اتصال قرار دارد که می‌بایست آن را به اتصالات برقی که از قبل ایجاد کرده‌اید متصل کنید. از آنجایی که مبدل شما به برق متصل شده است، بعد از برقراری این اتصال در صورت وجود لامپ در چراغ حیاطی، تجهیز می‌بایست روشن شود. اگر چراغ روشن نشد، اتصالات و لامپ را برای بار دیگر بررسی کنید. اگر باز هم نتوانستید چراغ حیاطی را روشن کنید، ممکن است مشکل از مبدل برق یا پریز باشد.

۸. تجهیزات چراغ حیاطی را به آن وصل کنید

میله و سر لوله چراغ حیاطی خود را به آن وصل کنید. برای این کار از دو دست خود استفاده کرده و به آرامی میله چراغ را روی پایه قرار دهید. بعضی از چراغ‌های حیاطی ممکن است در این مرحله نیاز به چرخش داشته باشند و بعضی دیگر با پیچ و مهره به پایه وصل می‌شوند. اگر قسمتی از سیم و اتصالات از چراغ بیرون زده بود، به آرامی و بدون فشار آن را به داخل خاک فرو کنید.

۹. خاک را به جای خود برگردانید

در آخرین مرحله و برای اتمام کار، خاکی که برای قرار دادن چراغ حیاطی کنار زده بودید را به جای خود برگردانید و آن را مرتب کنید.

چراغ حیاطی

سخن پایانی

چراغ‌های حیاطی که دارای انواع ایستاده، چمنی، سرلوله، سردری، سقفی و آویز هستند، در فضاهای باز، از مهم‌ترین المان‌ها به شمار می‌روند. به همین دلیل استفاده از تجهیزات مناسب و نصب درست آن‌ها، اهمیت بسیاری دارد. ما در این مقاله فرایند نصب چراغ حیاطی را در 9 مرحله بررسی کردیم. از اینکه با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

برچسب ها:
چراغ حیاطی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله