مقایسه و فرق اتوکد و سالیدورک؛ انتخاب شما کدام است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

پس بهتر است قبل از استخدام اتوکد کار و یا متخصص سالیدورک، در رابطه با مواردی مانند سیستم عامل‌های مورد نیاز، هزینه‌های اشتراک، کاربردها، صنایع مورد استفاده و ... اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

اگر شما هم جزء فعالان در حوزه مهندسی و طراحی باشید، قطعاً می‌دانید نرم افزارهای زیادی برای دو بعدی و سه بعدی سازی در دنیا وجود دارد. نرم افزار سالیدورک و اتوکد نیز دو نرم افزار مبنی بر CAD هستند. سالیدورک و اتوکد، هر دو قابلیت دو بعدی و سه بعدی سازی دارند و در صنایع مشابهی قابل استفاده هستند. اما یکی از تفاوت‌های این دو نرم افزار، تمرکز بر روی جنبه‌های متفاوت طراحی بوده و با توجه به نیازهای کاربران، استانداردهای زیادی را در زمینه‌های مختلف طراحی ایجاد کرده‌اند.

سالیدورک و اتوکد

پس بهتر است قبل از استخدام اتوکد کار و یا متخصص سالیدورک، در رابطه با مواردی مانند سیستم عامل‌های مورد نیاز، هزینه‌های اشتراک، کاربردها، صنایع مورد استفاده و ... اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید. در این مقاله با بررسی موارد ذکر شده، قصد داریم به تصمیم‌گیری بهتر شما، در زمینه انتخاب نرم افزار متناسب با هدفتان کمک کنیم.

 

اتوکد چیست؟

اتوکد (Autocad) یک ابزار غیر پارامتری است که به طراحان اجازه می‌دهد تا طرح‌ها و تصاویر دیجیتال را به صورت طراحی‌های دو بعدی (2D) آماده کنند. البته باید گفت اتوکد برای طراحی‌های سه بعدی نیز جزء نرم افزارهای پرکاربرد است و محبوبیت خاصی میان طراحان دارد. این نرم افزار برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ ساخته و‌ منتشر شد. اتوکد، اولین نرم افزار CAD بود که بر روی کامپیوتر‌های شخصی به اجرا در آمد و به دلیل دارا بودن قابلیت ذخیره شدن در فضای icloud، بسیار محبوب شد. از دلایل محبوبیت و تقاضا برای آموزش اتوکد، می‌توان به استفاده آن در صنایع مختلفی مانند معماری، مهندسی، ساخت و ساز اشاره کرد. همچنین اتوکد در زمینه معماری برای ایجاد پلان‌های چند طبقه و ارتفاعات دو بعدی بسیار محبوب است.

اتوکد

 

سالیدورک چیست؟

سالیدورک

سالیدورک (Solidwork) نرم افزار کاربردی در زمینه مهندسی و طراحی است که برای مدلسازی طرح‌های سه بعدی (3D)  کاربرد دارد و یک ابزار پارامتری محسوب می‌شود. سالیدورک به طور خاص بر روی طراحی مکانیکی و توسعه محصول متمرکز شده است. این نرم افزار، ابزارها و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای مدل سازی، شبیه سازی و تجزیه و تحلیل فراهم می‌کند.

سالیدورک در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد و با گذشت زمان به یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای طراحی مهندسی تبدیل شد. امروزه، میلیون‌ها طراح و مهندس در سراسر دنیا برای پروژه‌های متفاوت خود از این ابزار پر کاربرد استفاده می‌کنند.

 

تفاوت اتوکد ‌و سالیدورک

پیش از شروع مقایسه این دو نرم افزار، بهتر است بدانید که اتوکد و سالیدورک در صنایع بسیار مشابهی کاربرد دارند و مهندسان با توجه به نیاز و کاربردهای متفاوت خود از این دو نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

سالیدورک و اتوکد

صنایع مورد استفاده اتوکد

ابتدا باید گفت اتوکد در ابتدا بیشتر برای صنعت معماری طراحی و ساخته شد اما در حال حاضر این نرم افزار در صنایع مختلفی کاربرد دارد. اگر قصد استخدام متخصص اتوکد را دارید، باید طبق صنعت و حوزه فعالیت خود این کار را انجام دهید.

در ادامه صنایعی که بیشترین استفاده از این نرم افزار را دارند، مشاهده می‌کنید.

  • معماری
  • طراحی داخلی
  • طراحان مد
  • مهندسی مکانیک
  • طراحی سیستم‌های برق و لوله کشی

اتوکد در معماری

صنایع مورد استفاده سالیدورک

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره نمودیم، سالیدورک به طور اختصاصی در طراحی مدل‌های سه بعدی کاربرد دارد و عمدتاً در صنایع گسترده‌ای استفاده می‌شود.

  • طراحی قطعات و‌ مونتاژ
  • صنعت خودرو
  • هوافضا
  • ماشین آلات صنعتی
  • الکترونیک

به عبارت دیگر، اگرچه هر دو نرم افزار در حال حاضر خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند، اما نقاط قوت کلیدی آن‌ها در صنایعی است که در ابتدا برای آنها ایجاد شده‌اند. از آنجایی که بیش از نیمی از کاربران اتوکد در صنایع معماری یا ساخت و ساز کار می‌کنند، تمرکز اصلی توسعه اتوکد نیز در این حوزه باقی مانده است. اما باید گفت، اتوکد همه کاره‌تر است و به طور گسترده‌تری در صنایع زیادی قابل استفاده است. در حالی که SolidWorks در طراحی مکانیکی تخصصی‌تر عمل می‌کند و قابلیت‌های پیشرفته مدل سازی سه بعدی را ارائه می‌دهد. انتخاب بین این دو به نیازهای خاص کاربر یا صنعت بستگی دارد.

یادگیری

اگر شما یک طراح تازه کار و‌ مبتدی هستید و در حال حاضر نمی‌دانید کدام ابزار طراحی می‌تواند برای شما آسان‌تر باشد، باید بدانید با وجود این که سالیدورک یک ابزار فوق العاده در طراحی‌های سه بعدی است، اما سیستم بسیار پیچیده‌تری نسبت به اتوکد دارد. اصولاً انجام طراحی‌ها با این نرم افزار برای افراد با تجربه و‌ پیشرفته راحت‌تر است. پس اگر مبتدی هستید، در ابتدای کار سعی کنید به خوبی نرم افزار اتوکد را یاد بگیرید و سپس به سراغ سالیدورک‌ بروید. آموزش اتوکد در ابتدا به شما کمک می‌کند برای یادگیری نرم افزارهای سه بعدی سازی دیگر پیش زمینه‌ای عالی داشته باشید. چرا که اتوکد، یک نرم افزار مادر در بین نرم افزارهای مهندسی است.

پارامتریک‌ و غیر پارامتریک بودن

همانطور که گفته شد، اتوکد یک ابزار غیرپارامتریک است و این بدین معنی است که وقتی پارامترهای یک طرح را در بخش‌های مختلف تغییر می‌دهید، بخش‌های دیگر طرح تغییری نمی‌کند. اما در سالیدورک با تغییر در پارامترهای طراحی بقیه اجزای طرح هم به صورت خودکار، دچار تغییرات می‌شوند.

سالیدورک

امکانات اتوکد

امکانات اتوکد شامل:

  • 3d Modeling

  • Solid, Surface, and Mesh Modeling

  • Dynamic Blocks

  • Geographic Location and Online Maps

  • Tool Palettes

  • Multifunctional Grips

  • Parametric Constraints

  • PDF and DGN Import/ Export/ Underlay

  • Solid, Surface, and Mesh Modeling

  • Tables Layout Viewports

امکانات سالیدورک

امکانات سالیدورک شامل:

  • Routing of Rectangular and Other Sections

  • Sheet Metal Design

  • 3D Solid Modeling

  • Advanced Surface Design

  • Advanced Surface Flattening

  • Piping and Tubing Design

  • Plastic and Cast Part Design Direct Model Editing

  • Revision Control

  • Conceptual Design

  • Conceptual Design

  • Large Assembly Design

  • Bill of Materials (BOM)

  • Mold Design

سیستم مورد نیاز

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار

سالیدورک برای جلوگیری از خرابی و از کار افتادن رایانه، نیازمند سیستم عامل‌های بسیار قدرتمند است. طراحی و خروجی گرفتن مدل‌های سه بعدی سالیدورک، نیازمندCPU های بسیار قوی است. اما به این علت که در اتوکد از گرافیک ساده‌تری به نسبت سالیدورک استفاده شده، نیاز به CPU بسیار قوی نیست.

سیستم مورد نیاز برای اتوکد

سیستم عامل: اتوکد بر روی ویندوز ۸/۱ و سیستم مک قابل اجراست.

رم: رم مورد نیاز برای اتوکد ۸ گیگابایت می‌باشد.

(CPU): پردازنده ۱/۸ مگاهرتز دو هسته‌ای برای اجرای اتوکد ضروری است.

حافظه ذخیره‌سازی: برای نصب این نرم افزار، به حداقل ۷ گیگابایت فضای خالی نیاز دارید.

سیستم مورد نیاز برای سالیدورک

سیستم عامل: این نرم‌افزار در ویندوز ۷ و یا بالاتر اجرا می‌شود. سالیدورک در سیستم عامل‌های مک و لینوکس قابل اجرا نیست.

رم: حداقل رم مورد نیاز برای سالیدورک ۱۲ گیگابایت است.

(CPU): پردازنده ۲/۷ مگاهرتز برای نصب سالیدورک لازم است.

حافظه ذخیره‌سازی: حداقل ۱۲ گیگابایت فضا برای نصب این برنامه نیاز است.

ابزارها

اتوکد از نظر طراحی مدل‌های سه بعدی ضعیف‌تر است و ابزارهای مناسب برای اجرای طرح‌های قدرتمند سه بعدی را مانند سالیدورک ندارد. اما سالیدورک ‌به طور خاص، برای طراحی مدل‌های دیجیتالی سه بعدی توسعه یافته است.

محیط اتوکد

بروزرسانی

باید بگوییم که با یک نگاه اجمالی، می‌توان متوجه شد که سالیدورک در سال‌های اخیر بروزرسانی‌های بسیار خوبی داشته است. اما در آن طرف، اتوکد نتوانسته عملکرد خود را به صورت چشم گیری ارتقا ببخشد.

نسخه‌های موجود در موبایل

وجود نسخه‌های اندرویدی و ios نرم افزارهای سه بعدی سازی به طراحان این اجازه را می‌دهد تا در هر زمان و مکان بتوانند تغییرات مورد نظر را بر روی طرح‌های خود پیاده کنند و به سرعت و بدون نیاز به رایانه‌های شخصی بتوانند پروژه‌های خود را به اشتراک بگذارند. خوشبختانه نرم افزارهای اتوکد و سالیدورک برای هر دو سیستم عامل‌های اندروید و ios موجود هستند.

 

سخن نهایی

برای انتخاب یک ابزار مناسب، باید در ابتدا نیازهای خود را بشناسید، در مرحله بعد به مقایسه‌های هزینه‌ای و بررسی نکات دیگر بپردازید. با توجه به مواردی که در این مقاله عنوان کردیم، باید تصمیم بگیرید که کدام ابزار می‌تواند برای شما کارآمدتر باشد.

هر دو نرم افزار اتوکد و سالیدورک مزایا و معایب خود را دارند و هر کدام از آن‌ها در بخش‌های مختلف فرایند طراحی می‌توانند کاربردی باشند. اگر به دنبال طراحی با این نرم افزارها هستید، تجربه‌های شخصی طراحان بسیاری حاکی از این موضوع است که بهترین راهکار استفاده از اتوکد در مراحل اولیه فرآیند طراحی محصول است درست در زمانی که نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارید و مبتدی محسوب می‌شوید. پس از فراگیری بهتر، می‌توانید از اتوکد برای ایجاد یک طرح اولیه و جداسازی آن به زیر مجموعه‌های مختلف مورد نیاز استفاده کنید. سپس برای اجرای طرح‌های حرفه‌ای‌تر، با کیفیت‌تر و بهتر از سالیدورک استفاده کنید. عجله نداشته باشید و‌ سعی کنید اتوکد را به عنوان‌ یک مهارت پایه آموزش ببینید و سپس به سراغ ابزارهای دیگر بروید. مقایسه این دو نرم افزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر و‌ عمقی‌تر این دو ابزار محبوب طراحی را بشناسید و تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو را درک کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید