مهمترین اصول و ضوابط طراحی سقف وافل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

مهمترین اصول و ضوابط طراحی سقف وافل یک طرفه و دو طرفه + آشنایی با اصلی ترین الزامات اولیه ساخت سقف های دال وافلی در سازه ها

ضوابط طراحی سقف وافل در آیین نامه های رسمی مربوط به ساخت و ساز در کشور ما درج شده اند. بر این اساس کلیه اندازه گیری های دقیق بخش بندی های سقف وافل مشخص شده و باید در ساختمان های امروزی رعایت شوند. انتخاب سیستم های مختلف از جمله سیستم لرزه ای در این خصوص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این ضوابط به نوع کاربری هر یک از این سازه های سقفی نیز توجه ویژه ای می شود. بر این اساس طراحی نقشه راه اندازی سقف وافل تکمیل خواهد شد. در ادامه به کلیه ضوابط و مقررات طراحی این سازه ها می پردازیم.

کنترل تناسب بندی سقف وافل

از مهمترین اصول طراحی سقف وافل می توان به تناسب بندی سقف در سر تا سر اجزا اشاره کرد. فاصله تدریجی تیرچه ها در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید با دقت بالایی مشخص شود. تعیین فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها در مدل های مختلف از الزامات مهم نصب این سازه های سقفی به شمار می رود. بررسی فواصل آزاد برای اجرای این سقف ها نیز یکی از مهمترین موارد در این حوزه است.

کنترل ضخامت سقف وافل

از مهمترین ضوابط طراحی سقف وافل، کنترل ضخامت این سازه ها در ساختمان های امروزی است. در خصوص طراحی یک سقف استاندارد باید ضخامت مناسبی برای آن در نظر بگیریم. در این زمینه نیز آیین نامه های رسمی از طرف نظام مهندسی ارائه می شود که به کلیه این اندازه گیری ها اشاره شده است. استفاده طولانی مدت و کوتاه مدت سقف وافل نیز در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد و بر این اساس ضخامت کل کار مشخص خواهد شد. در صورت عدم رعایت این نکات مهم، کیفیت اجرای سقف ساختمان به شدت افت می کند.

ضوابط طراحی سقف وافل

کنترل میزان خمش سقف وافل

در میان اصول طراحی سقف وافل، کنترل خمش سقف سازه نیز از اهمیت بسیار زیادی برای حفظ کیفیت ساخت و ساز برخوردار است. در خصوص خمش سقفی قوانین بسیاری در آیین نامه های مربوط به سازمان نظام مهندسی تصویب شده اند. لنگرهای خمشی نیز در این فرایند نقش چشم گیری دارند و کنترل خمشی سقف وافل بر این اساس انجام می گیرد. در خصوص فرایند آرماتوربندی نیز این اصول و قوانین مورد توجه هستند. حداقل میزان طولی در خصوص آرماتور بندی سقف وافل مد نظر قرار داده شده و بر این اساس سایر اندازه گیری ها مشخص می شود.

در خصوص رعایت ضوابط طراحی سقف وافل در بخش کنترل خمشی، محدودیت هایی نیز اعمال می شوند که گاها در فرایند ساخت ساز مشکلاتی به وجود می آورند. آرماتورگذاری سقف وافل نیز با پیروی از این دستورالعمل ها انجام می گیرد. جای گیری حدود شکل پذیری سقف وافل در این خصوص یکی از مهمترین ضوابط است.

کنترل برش های یک طرفه و دو طرفه سقف وافل

اصول طراحی سقف وافل در خصوص هر یک از سقف وافل یک طرفه و دو طرفه به گونه ای مجزا رعایت می شوند. در هنگام طراحی هر یک از این سقف ها کنترل ویژه ای در بخش برش سازه اعمال می شود. طراحی سقف های وافل بر اساس در بخش عملیات برش با در نظر گرفتن دو طرفه و یا یک طرفه بودن سقف انجام می گیرد. در نواحی سر ستون های سقف کنترل برش سقف های دو طرفه انجام می گیرد. با این اصول کیفیت اجرای این دال ها به شدت افزایش می یابد. کنترل برش در سر ستون ها با نظارت عمیق و گسترده ای در ساخت سقف های وافل به شمار می رود.

طراحی کالکتور و کورد در سقف وافل

طراحی بخش کالکتور و کورد نیز از مهمترین بخش های سقف وافل به شمار می رود. ضوابط طراحی سقف وافل این دو گزینه را نیز به خوبی پوشش می دهند. این دو مدل باید به صورت قائم طراحی شوند. با این روش توانایی تحمل بار این سازه ها به شدت افزایش می یابد. در صورت بروز هر گونه مشکل در طراحی این اجزا کل نقشه کار با مشکل مواجه می شود. ایجاد انحراف از مسیر در سقف این سازه ها یکی از مهمترین معضلاتی است که در این سقف ها به وجود می آید. این مسئله آسیب پذیری کل ساختمان را در برابر زلزله و سایر عوامل محیطی افزایش می دهد. کلیه این ضوابط در خصوص طراحی کورد و کالکتور رعایت می شوند.

اصول کنترل ارتعاش در سقف وافل

در میان اصول طراحی سقف وافل کنترل میزان ارتعاش موجود در سقف نیز یکی از مهمترین نکات به شمار می رود. در صورتی که ارتعاشات در محیط یک ساختمان به حداقل برسند، آرامش ساکنین به میزان قابل توجهی فراهم می شود. این مسئله یکی از مهمترین الزامات سقف های وافل به شمار می رود. کلیه دیتیلینگ سقف وافل نیز در این حوزه رعایت می شوند. به این ترتیب شکل پذیری سقف مورد نظر به کیفیت مطلوب می رسد.

اصول طراحی سقف وافل

در این زمینه رعایت دیتیلینگ کار باعث می شود، هیچ یک از اندازه گیری ها و اطلاعات موجود از حد مطلوب تجاوز نکرده و کیفیت کار به اندازه مورد نظر باشد. شکل پذیری هر یک از اجزای سقف وافل بسته به دیتیلنگ کار انجام می گیرد. مزایای مهم سقف های وافل در بخش های فنی سبب افزایش استقبال از این سازه های کاربردی شده است و همین مسئله نیز هزینه اجرای این سازه ها را افزایش داده است. در همین راستا دستورالعمل های متعددی از سوی ارگان های رسمی ارائه شده اند که بر این اساس ضوابط اجرایی این سازه ها مشخص می شود.

جمع بندی

با توجه به رشد و پیشرفت استفاده از سقف وافل، بررسی الزامات احداث هر یک از این سازه ها اهمیت بیشتری پردا کرده است. شما باید حتما این ضوابط و الزامات را در انواع دال وافل رعایت کرده و پیش نیازهای ساخت سقف های وافلی امروزی را در نظر بگیرید. در این صورت از مزایای استفاده از این سقف ها بیشترین بهره وری را خواهید داشت. با در نظر گرفتن این موارد از بروز هر گونه خطا و اشتباهی پیشگیری می شود. ابعاد مختلف بخش بندی های سقف وافل و سایر قابلیت های آن در هر یک از این ضوابط و مقررات مورد بررسی قرار می گیرند.

برچسب ها:
سقف وافل
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید