نکات مهم در طراحی ساختمان اداری و تجاری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برخی نکات مهم در طراحی ساختمان اداری و تجاری وجود دارند که معماران باید به آن‌ها توجه کنند. در ادامه به این نکات اشاره کردیم.

ساختمان‌های اداری تجاری بخش قابل‌توجهی از زیرساخت‌های جهانی را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که روندها و اولویت‌ها در طول سال‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند، طرح‌ها و ویژگی‌های ساختمان‌ها نیز تغییر می‌کنند.

امروزه، ایجاد یک طراحی جذاب، به‌یادماندنی و تاثیرگذار کافی نیست. ساختمان باید هدفی عملی داشته باشد و نیازهای متغیر مشتری را نیز برآورده کند. برخی نکات مهم در طراحی ساختمان اداری و تجاری وجود دارند که معماران باید به آن‌ها توجه کنند.

بهره‌وری انرژی

همان‌طور که توجه به محیط‌زیست در جهان افزایش می‌یابد، انتظار می‌رود در طراحی ساختمان‌های اداری تجاری نیز این تمایلات منعکس شوند. در بیشتر موارد، این به معنای طراحی بهتر نما در زمینه بهره‌وری انرژی، مقاومت در برابر آتش، ایجاد عایق صدا، افزایش استحکام سازه و کاهش هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری است. با این حال، ویژگی‌های اضافی مانند سیستم‌های HVAC با راندمان بالا و استفاده از پانل‌های خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به حداکثر رساندن نور خورشید

تقاضا برای بهره‌وری انرژی و راه‌حل‌های سازگار با محیط‌زیست همراه با هدف عملی ساختمان‌های تجاری به این معنی است که نور طبیعی در این فضاها ارزش بسیاری دارد. نور خورشید هزینه‌های روشنایی را کاهش می‌دهد و در نتیجه، مصرف کلی انرژی را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، افزایش نور طبیعی در فضای داخلی ساختمان‌های اداری تجاری باعث افزایش روحیه و کارایی کارمندان می‌شود.

افزایش میزان نور طبیعی، یک نکته کلیدی برای فضاهای تجاری مدرن محسوب می‌شود؛ اما نور خورشید به تنهایی ممکن است کافی نباشد. افزودن شیشه‌های هوشمندی که می‌توانند روی کنترل دما، کاهش روشنایی و جلوگیری از تابش مستقیم خورشید تاثیر بگذارند نیز مهم است.

مدیریت پسماند

مدیریت زباله اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما یکی دیگر از نکات مهم در طراحی ساختمان اداری و تجاری است. مشتریان اکنون در سراسر جهان خواستار سیستم‌های جمع‌آوری زباله بهتر هستند.

طراحی راه‌حل‌های تکنولوژیک و کارآمد می‌تواند به بهبود ایمنی و بهداشت در فضاهای تجاری کمک کند و در عین حال، نیاز فزاینده به مدیریت بهتر زباله را برآورده خواهد کرد.

فضاهای مشارکتی

در جهان مدرن، روند کار مشترک محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و طراحی ساختمان نیز از این گرایش مصون نیست. امروزه در ساختمان‌های اداری تجاری، بیشتر از فضاهای باز که در آنها کارکنان می‌توانند آزادانه با هم ارتباط برقرار کنند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، استفاده می‌شود. به همین دلیل، معماران تمایل دارند فضاهای باز را در طرح‌های خود بگنجانند. این مناطق معمولا دارای نور طبیعی فراوان، مواد بازدارنده صدا و طراحی داخلی دعوت‌کننده هستند که به کارکنان مکانی غیررسمی برای ملاقات، استراحت و همکاری در پروژه‌های مهم را می‌دهند.

فضای داخلی اداری تجاری

انعطاف‌پذیری بالاتر

از دیگر نکات مهم در طراحی ساختمان اداری توجه به انعطاف‌پذیری بالا است. برخی از کارمندان حریم خصوصی را ترجیح می‌دهند، برخی دیگر کار در یک محیط اداری باز را دوست دارند.

این در حالی است که بسیاری ممکن است از ترکیبی از هر دو لذت ببرند. فضاهای کاری منعطف که هم برای دفاتر منفرد و هم برای پلان‌های باز طبقه‌بندی می‌شوند، ممکن است به افزایش بهره‌وری کارکنان کمک کنند.

جلسات و پروژه‌های مشترک را می‌توان در مناطق مشترک برگزار کرد در حالی که کارهای حساس‌تر را می‌توان به دور از همهمه و شلوغی انجام داد.

ترکیب با محیط اطراف

یکی از ملاحظات حیاتی برای طراحی ساختمان‌های اداری تجاری این است که آیا ساختمان‌ها باید مجزا باشند یا با محیط اطراف خود ترکیب شوند. برای فضاهای تجاری که سعی در حفظ یک سبک تثبیت شده یا جذب مشتریان جدید دارند، طراحی چشمگیر ساختمان به صورت مجزا ممکن است سودمند باشد. با این حال، طراحی ساختمان‌ها مطابق با محیط اطرافشان ممکن است به‌طورکلی راه‌حل بهتری باشد.

طراحی داخلی فضای تجاری چگونه است؟

طراحی داخلی تجاری به طراحی داخلی فضاهای تجاری مختلف مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی، ادارات، لابی‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر مکان‌هایی که کاربری عمومی دارند، مربوط می‌شود.

ایده‌های طراحی فضای تجاری با فرآیند برنامه‌ریزی آغاز می‌شوند. طراحان داخلی روندهای فعلی طراحی در صنعت را مطالعه و سپس با معماران برای دستیابی به طرحی کارآمد همکاری می‌کنند.

عناصر حیاتی برای طراحی داخلی تجاری عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی خوب و اصولی
  • تفکر خلاق در طراحی فضا
  • مدیریت فضا
  • ارائه طرح‌های هوشمندانه
  • اجرای دقیق اجزای ضروری طراحی

یک طراح داخلی ممکن است از یک طراحی داخلی تجاری موجود برای ایجاد یک فضای جدید یا اجرای یک طراحی کاملا متفاوت استفاده کند. به عنوان مثال، طراحی داخلی مدرن و معاصر برای لابی‌های شرکتی، دفاتر متمرکز بر فناوری و محل کار دولتی محبوب است.

در طراحی داخلی تجاری نیز می‌توانید از روندهای قدیمی الهام بگیرید. برای مثال می‌توانید با اجرای دکوراسیون سنتی با استفاده از چوب طبیعی، به فضای داخلی یک ساختمان گرما و آرامش بیشتری ببخشید.

ساختمان تجاری

هدف از طراحی داخلی تجاری چیست؟

هدف یک ساختمان با درون آن تعریف می‌شود، نه بیرون آن. به همین ترتیب، هدف هر فضای تجاری نیز با طراحی داخلی آن تعیین می‌شود.

فرقی نمی‌کند کسب و کار شما در کجا باشد؛ بهترین مشاغل دنیا در بهترین مکان‌ها اگر از طراحی داخلی تجاری خوب بهره نبرند، ممکن است موفق نشوند.

طراحی داخلی به عنوان هنر ترکیب معماری کاربردی با عناصر زیبایی‌شناختی برای بهبود ظاهر و احساس هر سازه‌ای شناخته می‌شود. فضاهای تجاری معمولا برای تحقق اهداف یک کسب و کار ساخته می‌شوند.

بنابراین برای جذب مشتریان خاص و نشان دادن هدف برند باید از طراحی داخلی تجاری منحصر به فرد بهره برد. همان‌طور که گفته شد، دلایل زیادی وجود دارند که چرا یک تجارت خصوصی یا یک نهاد دولتی از طراحی داخلی تجاری استفاده می‌کند.

ساختمان اداری

مراحل طراحی داخلی تجاری

برخی نکات مهم در طراحی ساختمان تجاری وجود دارند که طراحان باید در طی مراحل مختلف به آنها توجه کنند.

  • پیش طراحی، اولین مرحله از طراحی داخلی فضای تجاری است. در این مرحله، طراح اطلاعات موردنیاز خود را از ذینفعان (صاحب کسب و کار، مدیران، کارمندان یا حتی مشتریان) جمع‌آوری می‌کند تا درک بهتری از نحوه سازمان‌دهی فضا داشته باشد.
  • در این مرحله، طراح در مواردی مانند زمان‌بندی فعالیت‌های مختلف با مشتری به توافق می‌رسد. در مرحله بعد، طراح باید در مورد اینکه این برند دارای چه استانداردها، الزامات و اولویت‌هایی است که در طراحی داخلی تجاری اهمیت دارند، توجیه شود.
  • برای فاز بعدی، علاوه بر اهداف و بودجه موجود، مواردی مانند قوانین و الزامات محلی، تحلیل شرایط فضای تجاری و مواردی از این قبیل بررسی می‌شوند.
  • در مرحله بعد، طرح شماتیک مورد بحث قرار می‌گیرد. در این مرحله، بر اساس الزامات و شناخت کامل شرایط، به مواردی مانند نقشه‌های اولیه، چیدمان‌ها و انتخاب مصالح پرداخته می‌شود.
  • کلیه مدارک حاوی مشخصات و جزئیات طراحی داخلی تجاری به همراه طرح نهایی تایید شده، در اسناد قرارداد پروژه درج خواهند شد. این مرحله برای رسمی کردن طرح و جلوگیری از مشکلات بعدی است.
  • طراحان داخلی با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، مکان تمامی عناصر طراحی مانند دیوار، روشنایی، لوله‌کشی و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات را به صورت سه‌بعدی آماده می‌کنند. در اینجا، نوبت به پیمانکار رسیده است که اجرای طرح نهایی را آغاز کند.
  • با شروع کار پیمانکار، طراح وظیفه نظارت بر اجرای دقیق طرح را بر عهده دارد. نظارت بر کیفیت کار و البته انجام کار، بر اساس بودجه مشخص‌شده از وظایف طراح داخلی است.
  • پس از اجرا و تکمیل طراحی داخلی تجاری، طراح وظیفه دارد برای آخرین بار کل فضا را بررسی کند و مطمئن شود که همه‌چیز طبق نظر و رضایت مشتری انجام شده است.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید