نحوه اجرای میلگرد بستر به صورت قدم به قدم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اجرای میلگرد بستر و جزئیات این فرایند هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا به صورت کامل این موضوع را بررسی کنیم.

اجرای میلگرد بستر، روشی بسیار کارساز و بهینه برای ایمن‌سازی از نوع ساختمان با هر تعداد طبقه و نوع اسکلت است که امروزه در سراسر جهان به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این روش می‌تواند مقاومت سازه در برابر زلزله را افزایش دهد و در مقابل، فرایند اجرای آن نیز خیلی سخت و هزینه‌بر نیست و همین دلیل این روش را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان تبدیل کرده است.
اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اجرای میلگرد بستر و جزئیات این فرایند هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا به صورت کامل این موضوع را بررسی کنیم.

میلگرد بستر چیست؟

پیش از بررسی روش‌های اجرای میلگرد بستر، بهتر است قدری در باره خود این سیستم و روش مقاوم‌سازی صحبت کنیم. میلگرد بستر یک مقطع فولادی است که در بین دیوار‌ها و بعضا در فونداسیون قرار می‌گیرد و با توجه به ساختار خاص خود، می‌تواند مقاومت کششی این بخش‌ها از ساختمان را بالاتر ببرد! میلگرد‌های مورد استفاده در میلگرد بستر، معمولا از نوع آجدار هستند و باید از ویژگی‌های فیزیکی مناسبی برخوردار باشند.

میلگردهای بستر به صورت طولی و عرضی اجرا می‌شوند و نحوه اجرای آنها نیز در تمامی سازه‌ها تقریبا یکسان است. از آنجا که میلگرد بستر باید با استفاده از میلگرد‌های آج‌دار مخصوص صورت گیرد، برای برآورد هزینه‌های کلی باید قیمت نوع میلگرد مصرفی و برند آن، به عنوان مثال قیمت میلگرد آذر آمین و یا دیگر برند‌ها را بررسی کنید.

روش‌های اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر به دو شکل عمودی و افقی در بخش‌های مختلف ساختمان اجرا می‌شود و انتخاب نوع عمودی یا افقی، کاملا وابسته به نیازها و انتظارات شما و همچنین نقشه کار است. همچنین برای اتصال میلگرد‌ها به یکدیگر نیز هم می‌توان از روش جوش استفاده کرد و هم روش بست و قلاب که این روش‌ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مراحل اجرای میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر در عمل کار خیلی سختی نیست و وقت زیادی هم نمی‌گیرد؛ اما در مقابل، همانطور که پیشتر گفته شد اثربخشی بسیار بالایی دارد و می‌تواند از سازه در برابر مشکلات بسیاری محافظت کند. در ادامه مراحل اجرای میلگرد بستر را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

مشخص کردن نقاط قرار‌گیری میلگرد

اولین و مهم‌ترین مرحله اجرای میلگرد بستر، مشخص کردن مکان دقیق قرارگیری میلگرد‌ها است که باید با دقت بالایی صورت گیرد. محل قرار‌گیری میلگرد‌ها، چه عمودی باشد و چه اققی، باید در فواصل مشخصی با محاسبات دقیق مشخص شود. در صورتی‌که میلگرد‌ها در فواصل نامناسب جایگذاری شوند، نه‌تنها میلگرد بستر مقاومت سازه را افزایش نمی‌دهد، بلکه می‌تواند به عنوان بار اضافه باعث آسیب‌پذیر‌تر شدن سازه نیز شود.

میلگرد بستر

اتصال بست‌های نگهدارنده

نحوه اتصال دادن میلگرد بستر به بدنه، بستگی به این دارد که ساختمان اسکلت بتنی است یا اسکلت فلزی. در اسکلت بتنی، می‌توان از رول پلاک‌ها و بست‌های مخصوص این کار استفاده کرد و در اسکلت‌های فلزی، معمولا از جوشکاری استفاده می‌شود. اگر از رول پلاک استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که جایگذاری آنها باید به شکل تمیز، بدون خرابی و دقیق در مکان مشخص شده باشد و همچنین اگر روش جوشکاری را انتخاب کرده‌اید، اتصال باید مقاوم باشد.
توجه داشته باشید که اگر عرض دیوار بیشتر از 4 متر بود، طبق آیین نامه 2800 باید از وال پست استفاده کنید.

دیوار چینی

در قدم بعدی اجرای میلگرد بستر، باید دیوار چینی را آغاز کرد. در این فرایند، هر زمان که به نقاط مشخص شده برای میلگرد بستر رسیدیم، باید میلگرد‌ها را کار گذاری رده و محکم کرد. در این مرحله باید در نظر داشته باشید که تمامی اتصالات به شکل درست و اصولی اجرا شده باشند چراکه در صورت اتصال نامناسب، باید دیوار چیده شده را تخریب کرد و مجدد دیوار چینی کرد و اتصال میلگرد را انجام داد که کار خیلی پر زحمتی خواهد بود. 

جداسازی دیوار از ستون

برای جدا کردن دیوار از ستون که امری بسیار مهم است، باد از متریال‌هایی نظیر یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت استفاده کرد. در این فرایند باید توجه شود که عایق رطوبتی مناسبی در بین دیوار و ستون برقرار باشد تا رطوبت هر کدام از این بخش‌ها به بخش دیگر سرایت نکند.

نکات مهم در اجرای میلگرد بستر

مراحل اجرای میلگرد بستر را تا به اینجا بررسی کردیم اما لازم به ذکر است که در شرایط مختلف، ممکن است نیاز به انجام برخی کار‌های اضافه‌تر نیز باشد. اما در این بین یک‌سری نکات بسیار مهم وجود دارند که برای اجرای میلگرد بستر با هر شرایط و برای هر سازه‌ای باید آنها را تما در نظر بگیرید تا سازه هم از نظر قانونی و هم از نظر فنی استاندارد باشد. این نکات مهم به شرح زیر هستند:

  • قطر مفتول یا میلگرد‌های استفاده شده به عنوان میلگرد بستر باید حداقل 4 میلی‌متر و حداکثر نصف ضخامت ملات باشد.
  • حداکثر ضخامت ملات برای پوشاندن میلگرد بستر 16 میلی‌متر است.
  • برای اتصال طره به ستون از طریق جوشکاری، هر طرف حداقل 1 سانت باید جوش داشته باشد.
  • در صورت استفاده از بلوک هبلکس که کمتر از 3 میلی‌متر است، حتما باید میلگرد بستر به صورت نردبانی باشد.
  • میلگرد بستر و تمام تجهیزات سیستم آن باید کاملا ضد زنگ باشند.

خرید میلگرد مناسب برای میلگرد بستر

همانطور که پیشتر گفته شد، میلگرد مناسب برای میلگرد بستر، از نوع آجدار است که می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد. برای اینکه سیستم میلگرد بستر عملکرد مناسبی داشته باشد، باید میلگرد‌های به کار رفته از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و محکم‌تر از سایر میلگرد‌هایی باشند که در ساختمان به کار گرفته شده‌اند.

در صورتی‌که قصد خرید چنین میلگرد‌هایی را دارید، می‌توانید از محصولات فروشگاه آیرومارت استفاده کنید. در آیرومارت محصولات معتبر‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران را با مزایایی نظیر قیمت رقابتی، امکان ارسال سریع سفارش، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و همچنین مشاوره رایگان افراد متخصص در حوزه ساختمان، تهیه کنید.

برای خرید و بررسی قیمت محصولات مختلف مانند قیمت میلگرد آناهیتا و سایر محصولات مشابه، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما با شماره 02145306 تماس بگیرید. آیرومارت، با "شعار یک کلیک تا خرید آهن"، در تلاش است تا به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نیاز شما را رفع نماید. 

اجرای میلگرد بستر

کلام آخر

تامین امنیت ساختمان‌ها خصوصا در مقابل زلزله، از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها بوده و از این رو راه‌هایی مختلفی برای این کار ارائه شده است. در این بین یکی از بهترین و کارسازترین راه‌ها که برای انواع ساختمان‌ها قابل اجرا است، اجرای میلگرد بستر به شمار می‌رود که با هزینه و زحمت نه‌چندان زیاد، مقاومت بسیار بالایی را برای سازه به ارمغان می‌آورد.

اجرای میلگرد بستر، بسته به نوع ساختمان می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد اما در هر صورت یک‌سری مراحل کلی وجود دارند که ما در این نوشته کوشیدیم این مراحل اصلی و کلی را بررسی کنیم و امید است که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید