ایمنی آسانسور

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله، ابتدا به توضیح نکات ایمنی در هنگام نصب آسانسور پرداختیم و سپس، نکات مهم در هنگام استفاده از این وسیله را بیان کردیم

در گذشته ای نه چندان دور، اکثر خانه ها یک طبقه بودند و نیازی به استفاده از آسانسور در آنها نبود. طی سال های اخیر، رشد جمعیت سبب شده است تا معماران، ساختمان هایی بلند و مرتفع را طراحی کنند. رفت و آمد در این ساختمان های بلند، بدون استفاده از آسانسور تقریبا غیر ممکن است.

از آنجایی که آسانسور ها وظیفه حمل انسان ها را بر عهده دارند، رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب و یا استفاده از آنها امری ضروری می باشد. در این مقاله، ابتدا نکاتی که باید در هنگام نصب بالابر رعایت شوند را به شما توضیح خواهیم داد و سپس، نحوه استفاده صحیح از این وسیله را بیان خواهیم کرد. اگر شما هم می خواهید اطلاعات خود را در زمینه های فوق افزایش دهید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

1. نکات ایمنی در هنگام نصب آسانسور

در اولین بخش از مقاله، نکاتی را به شما توضیح خواهیم داد که در هنگام نصب آسانسور، باید توسط شخصِ نصاب حتما رعایت شوند. این نکات عبارتند از؛

 

1.1. استفاده از لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ یا سوئیچ پروانه ای، یکی از تجهیزات ایمنی بالابر است که در صورت بروز مشکلی خاص، دستور توقف کابین را صادر می کند. معمولا در هر بالابر از 4 لیمیت سوئیچ استفاده می شود. دو عدد از این سوئیچ ها در قسمتِ فوقانی و دو عدد در چاهکِ بالابر قرار می گیرند.

 

دو لیمیت سوئیچِ نصب شده در قسمت فوقانی آسانسور، در صورت بروز مشکل، دستور کاهش سرعت حرکت را می دهند اما دو سوئیچ پروانه ای موجود در چاهک، در صورت نیاز، دستور توقف کامل کابین را به تابلو فرمان ارسال می کنند.

 

1.2. استفاده از محافظِ دکل

هر بالابر، ظرفیتِ تحملِ وزنِ خاصی را دارد. اگر بیشتر از این ظرفیت از بالابر استفاده شود، احتمال سقوط افزایش می یابد. وظیفه محافظ دکل، ممانعت از این اتفاق است. این محافظ، از ورودِ بیش از حدِ مجازِ مسافران، جلوگیری می کند.

 

1.3. استفاده از نرده امگا

نرده امگا، یک حفاظ متحرک است. این حفاظ وظیفه دارد تا در هنگام حرکت بالابر، از ورود افراد به کابین و یا خروج آنها، جلوگیری کند.

 

1.4. استفاده از سیستم نجات اضطراری

مکانیزم عملکرد این سیستم، همانند لیمیت سوئیچ است. سیستم نجات اضطراری، در شرایط خطرناک از سقوط ناگهانی کابین جلوگیری می کند.

 

1.5. استفاده از سیستم ایست مکانیکی

سیستم ایست مکانیکی، وظیفه جلوگیری از خروج آسانسور از ریل را بر عهده دارد. اگر لیمیت سوییچِ بالابر غیر فعال شود، سیستم ایست مکانیکی با توقف کابین، جان مسافران بالابر را نجات خواهد داد.

 

اسانسور

نرده امگا، از ورود مسافران به کابین در هنگام حرکت بالابر، جلوگیری می کند.

 

2. نکات ایمنی در هنگام استفاده از آسانسور 

در بخش قبل، نکاتی که نصابِ آسانسور باید در هنگام نصب رعایت کند را به شما توضیح دادیم. در این قسمت، نکات ایمنی در هنگام استفاده از بالابر را بیان خواهیم کرد. این نکات عبارتند از؛

 

2.1. عدم استفاده از آسانسور بیش از ظرفیت مجاز

همانگونه که در بخش های قبل نیز بیان کردیم، هر آسانسور، یک ظرفیت مشخص دارد و بیش از این ظرفیت، نباید از آن استفاده شود. بالابر های جدید مجهز به سیستم فشارسنج هستند و در صورت استفاده از کابین بیش از ظرفیت مجاز، به کاربران هشدار می دهند. با این حال، همواره به ظرفیت مجاز کابین دقت نمایید و بیش از این ظرفیت، از کابین استفاده نکنید.

 

2.2. عدم فشار دادن بیش از حد دکمه آسانسور

هنگامی که شما در بیرون از کابین بالابر ایستاده اید و دکمه شاسی طبقات آسانسور را فشار می دهید، تابلو فرمان، دستور حرکت کابین به سمت طبقه شما را خواهد داد.

فشار دادن بیش از حد این دکمه، سبب سریع‌تر رسیدن آسانسور به طبقه شما نخواهد شد. بنابراین، از انجام عمل فوق خودداری نمایید؛ چرا که این عمل تنها موجب خراب شدن دکمه شاسی طبقات خواهد شد.

 

2.3. جلوگیری از استفاده کودکان از آسانسور به تنهایی

کودکانِ زیر هفت سال، مجاز به استفاده از آسانسور نمی باشند. در صورتی که یک کودک به تنهایی وارد کابینِ بالابر شود، خطرات مختلفی او را تهدید خواهد کرد. بنابراین به کودکان هشدار دهید که از هیچ بالابری، بدون حضور والدین استفاده نکنند.

البته در بالابر های امروزی، دکمه های کابین در ارتفاعی بالا قرار داده شده اند و دست کودکان زیر هفت سال به این دکمه ها نمی رسد. با این حال، والدین باید هشدار های لازم را به کودکان خود بدهند.

 

2.4. مشاهده آینه کابین آسانسور قبل از سوار شدن

در تمامی آسانسور ها، آینه ای در روبروی درب کابین وجود دارد. وجود این آینه، یک اقدام امنیتی است. شما باید ابتدا خود را در آینه کابین ببینید و سپس وارد شوید. در برخی از موارد، ممکن است به علت یک نقص فنی، دربِ بالابر باز شود اما کابین به طبقه شما نرسیده باشد.

 

2.5. عدم استفاده از آسانسور در هنگامی که هیچ کس در ساختمان نیست

اگر ساختمانی که شما در آن هستید، خالی از سکنه است، تا حد امکان از آسانسور آن ساختمان استفاده نکنید. همواره احتمال وقوع یک حادثه در آسانسور وجود دارد. اگر این حادثه زمانی رخ دهد که اشخاصی دیگر نیز در ساختمان هستند، آنها به کمک شما خواهند آمد.

 

2.6. جلوگیری از ایجاد استرس در هنگام قطع برقِ آسانسور

در اکثر آسانسور های امروزی، از سیستم BLACK OUT استفاده شده است. این سیستم در صورت قطعی برق، کابین را تا نزدیک ترین طبقه هدایت می کند و درب بالابر را باز می نماید.

با این حال، در صورتی که شما در کابین آسانسور بودید و کابین در بین راه ایستاد، خونسردی خود را حفظ نمایید و منتظر کمک بمانید.

 

در بسیاری از مواقع، در هنگام قطع برقِ بالابر و ایستادن کابین، افراد احساس خفگی می کنند. این احساس واقعی نیست و ناشی از استرس می باشد. بنابراین تنها کاری که در این مواقع مسافران باید انجام دهند، حفظ آرامش است.

 

ایستادن کنار کابین اسانسور

در هنگام ایستادن کابین در بین راه، شما باید خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر کمک بمانید.

 

سخن پایانی 

در این مقاله، ابتدا به توضیح نکات ایمنی در هنگام نصب آسانسور پرداختیم و سپس، نکات مهم در هنگام استفاده از این وسیله را بیان کردیم. با رعایت تمامی نکات فوق، هیچ خطری شما را در هنگام استفاده از بالابر، تهدید نخواهد کرد.

برچسب ها:
آسانسور
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید