صفر تا صد رنگ آمیزی درب فلزی حیاط

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این آموزش، روش رنگ آمیزی درب فلزی را به صورت قدم به قدم بیان می کنم تا شما کاربران گرامی با شیوه درست نقاشی این درب های پرکاربرد آشنا شوید

آموزش رنگ آمیزی درب فلزی حیاط و پارکینگ

درب های فلزی از اجزای اصلی خانه های ویلایی و ساختمان های مدرن هستند. به دلیل مقاومت و دوام بالایی که این درب ها دارند از دیرباز تاکنون مورد استقبال مردم ایران زمین قرار گرفته اند. شکل پذیری فلزات، رنگ های متنوع، مقاومت در برابر فشار و حرارت باعث شده درب های آهنی همیشه پرطرفدار باشند. رنگ زدن درب فلزی از مهمترین روش های نگهداری و افزایش طول عمر آن است. علاوه بر این، زیبایی خانه می تواند با یک رنگ مناسب دو چندان شود. اما برای رنگ زدن درب آهنی لازم است نکاتی را در نظر داشته باشیم تا در نهایت به یک درب آهنی زیبت و زنگ نزن دست یابیم. در این آموزش، روش رنگ آمیزی درب فلزی را به صورت قدم به قدم بیان می کنم تا شما کاربران گرامی با شیوه درست نقاشی این درب های پرکاربرد آشنا شوید، پس تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

آموزش صفر تا صد رنگ آمیزی درب فلزی حیاط

نکات قابل توجه قبل از رنگ زدن درب آهنی 

قبل از هر چیز باید بگویم که رنگ کردن درب فلزی حیاط خیلی سخت نیست و می توانید با کمی حوصله، با هزینه ای اندک ظاهری زیبا به خانه تان ببخشید. پس، با حوصله ادامه این مطلب را بخوانید و مطالب را مو به مو اجرا کنید تا در نهایت به یک درب خوش رنگ، مقاوم و ضد زنگ دست پیدا کنید.

رنگ زدن درب آهنی حیاط
برای رنگ زدن درب آهنی توانید درب را از لولا جدا کنید و یا آن را روی چهارچوب رنگ آمیزی کنید. روش اول کمی سخت به نظر میرسد اما کار تمیزتر انجام می شود. شما میتوانید درب را از لولا جدا کنید، آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و نقاشی را آغاز کنید. به نظر من این روش بسیار بهتر است، هم میتوانید همه نواحی را با دقت نقاشی کنید و هم از شره کردن رنگ درب جلوگیری کنید. نقاشی درب فلزی حیاط به هر دو روش ممکن است و تفاوتی در اجرا وجود ندارد.

وسایل مورد نیاز رنگ آمیزی درب فلزی

ابزار و وسایل مورد نیاز را کنار دستتان بگذارید، برای رنگ آمیزی حرفه ای از این وسایل غافل نشوید. ابزار کار مهمترین بخش نقاشی به حساب می آید، در انتخاب آن ها نهایت دقت را داشته باشید تا نیازی به دوباره کاری نباشد.

  • سنباده یا فرچه سیمی
  • صابون ظرفشویی
  • تینر روغنی
  • یک تکه پارچه یا اسفنج
  • ضد زنگ
  • رنگ آستری
  • سینی غلتک
  • ماسک ایمنی
  • رنگ
  • غلتک یا قلم مو رنگ

این وسایل را برای یک رنگ کاری حرفه ای تهیه کنید و کنار دستتان داشته باشید. به یاد داشته باشید که رنگ زدن درب هر روز اتفاق نمی افتد پس، از کالاهای مرغوب استفاده کنید. هر یک از این وسایل به نوبه خود نقش موثری در زیبایی و مقاومت رنگ نهایی خواهد داشت. به شخصه نوع رنگ و ضد زنگ را مهم ترین بخش نقاشی سطوح آهنی میدانم بنابراین، در خرید ابزار رنگ کاری نهایت دقت را داشته باشید و آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

ابزار مورد نیاز برای رنگ آمیزی درب فلزی حیاط

مراحل رنگ آمیزی درب فلزی حیاط

بعد از تهیه ابزار مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی درب آهنی، حتی الامکان درب را از چهارچوب خارج کنید. رنگ کاری را با حوصله انجام دهید و پس از خشک شدن رنگ،‌ درب را مجددا نصب کنید. این کار علاوه بر راحت‌تر شدن فرآیند رنگ‌آمیزی، از کثیف شدن چهارچوب و دیوارها و از همه مهتر شره کردن رنگ جلوگیری می کند.

 آماده سازی سطح

قبل از هر چیز سطح فلز را آماده می کنیم. سطح درب باید عاری از زنگ زدگی، لکه، چربی و خراشیدگی باشد. در مرحله اول، باید به کمک یک سنباده نرم درب حیاط را برای رنگ آمیزی آماده کنید. به صورت یکنواخت و با حوصله تمام سطح درب را با سنباده بسائید تا سطحی صاف و یک دست، بدون کوچکترین زنگ زدگی به دست آید.

آماده سازی سطح برای رنگ کاری درب آهنی
بعد از زنگ زدایی نوبت به لکه گیری می رسد؛ تمیز کردن درب از مهمترین بخش های رنگ آمیزی درب فلری است که باید با دقت انجام شود. ابتدا درب را با محلول آب و صابون به خوبی بشوئید. منتظر بمانید تا درب زیر نور آفتاب و در معرض هوا خشک شود، اگر عجله دارید با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید. ماسک ایمنی بزنید، حالا تکه ای اسفنج را به تینر روغنی آغشته کنید و تمام سطح درب را به تینر آغشته کنید تا اگر گرد و خاک یا کثیفی باقی مانده، کاملا از بین برود. 

استفاده از ضد زنگ، جلوگیری از خرابی فلز و خسارات ناشی

همانطور که میدانید ضد زنگ بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی فلزات بخصوص آهن است. از آنجا که درب های آهنی بسیار گران هستند، بهتر است از پوسیدگی و زنگ زدگی آن ها جلوگیری شود. با خرید ضد زنگ مناسب و با کیفیت می توانید مقاومت سطوح فلزی را چندین برابر بیشتر کنید و از پوسیدگی و هزینه های اضافی جلوگیری کنید. ضد زنگ که بصورت آستری مقاوم زیر رنگ و پرایمر به کار میرود مقاومت آهن را تا 10 برابر افزایش میدهد. بنابراین، قبل از شروع رنگ‌کاری لازم است با یک قلم موی باریک لایه ای از ضدزنگ مخلوط شده با تینر روغنی را به درب فلزی پارکینگ و حیاط خود بزنید. پس از آن که تمامی قسمت‌ها به خوبی با ضد زنگ پوشانده شد اجازه دهید چند ساعت درب آهنی در هوای باز بماند، ضد زنگ را جذب کند و به صورت طبیعی خشک شود.

آستر یا پرایمر را فراموش نکنید!

خیلی از عزیزان آستر زدن درب را اضافه کاری میدانند. غافل از این که آستر زدن قبل از پاشش رنگ اصلی، لکه‌ها را محو می کند! پرایمر پوشانندگی، دوام و مقاومت رنگ را بالا میبرد. دقت کنید، این بخش را در دو مرحله انجام دهید. ابتدا پرایمر را در جهت افقی و سپس یک بار در جهت عمودی به روی درب بزنید. این کار را به کمک یک قلم مو یا غلتک به آرامی و با حوصله انجام دهید. با استفاده از قلمو و به آرامی، به صورت عمودی و سپس افقی رنگ آستری را به درب بزنید. تمام قسمت های درب را با دقت رنگ آمیزی کنید، چند ساعتی صبر کنید تا رنگ آستری خشک شود.

رنگ آمیزی درب آهنی حیاط

رنگ آمیزی نهایی

پیشنهاد میکنم رنگ‌ آمیزی درب فلزی را از نواحی باریک تر شروع کنید. به کمک قلم موی باریک رنگ را به طور یکنواخت و یکدست بر روی لبه‌ های درب و کناره ها اجرا کنید. دقت عمل و حوصله در این مرحله بسیار مهم است. با توجه به این که از آستر رنگ استفاده کرده اید نیازی به اجرای دولایه رنگ نیست. برای نقاشی نواحی بزرگتر درب بهتر است از غلتک استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند رنگ‌آمیزی یکنواخت و تمیزتری داشته باشید.

نقاشی درب فلزی

کمی صبر کنید تا لایه اول رنگ درحیاط خشک شود. حالا که تمام قسمت های درب فلزی را رنگ زده اید، لازم است چند ساعتی را منتظر بمانید تا درب آهنی کاملا خشک شود. به طور میانگین چیزی بین 5 تا 7 ساعت برای خشک شدن رنگ درب لازم است. بعد از آن درب را در جای خود نصب کنید و از زیبایی خانه خود لذت ببرید.

نکات مهم رنگ زدن درب آهنی

  • قبل از شروع به نقاشی تمام وسایل مورد نیاز را تهیه کنید.
  • لکه گیری، زنگ زدایی و تمیزکاری را فراموش نکنید.
  • بهتر است چند سایز از قلم مو در کنار خود داشته باشید تا بتوانید نواحی مختلف را با توجه به پهنای آن رنگ آمیزی کنید.
  • انتخاب رنگ مناسب برای فلز بسیار مهم است، حتما از رنگ هایی غیر از رنگ های پایه آب استفاده کنید. چرا که رنگ های پایه آب خود باعث جذب رطوبت و زنگ زدگی فلز میشوند.
  • استفاده از ضد زنگ را فراموش نکنید، فلزات و بخصوص آهن، در مقابل رطوبت آسیب پذیر هستند؛ با یک لایه ضد زنگ خطر ایجاد هزینه های اضافی را کاهش دهید.
  • نقاشی نیازمند حوصله، دقت و ظرافت است پس، هنگام رنگ زدن درب فلزی خانه تمام قسمت های غیرمرتبط مانند دستگیره ها و شیشه ها را بپوشانید.
  • رنگ کاری باید یک دست و با سرعتی ثابت انجام شود. دقت کنید قلم موی خود را بیش از حد به رنگ آغشته نکنید، شره کردن رنگ نمای کار را خراب میکند.
  • درب پارکینگ خانه، درب فرفورژه، چهارچوب های فلزی و نرده ها را میتوان به همین روش رنگ آمیزی کرد. رنگ زدن درب آهنی با تمامی این آیتم ها یکسان است، تنها اندازه سطوح متفاوت است.

سوالات متداول نقاشی درب فلزی

  • برای رنگ‌ آمیزی درب آهنی حیاط به چه وسایلی نیاز است؟

رنگ، ضد زنگ، تینر روغنی، قلم مو، سمباده یا فرچه سیمی، غلتک، ماسک ایمنی(برای محافظت از ریه ها)، پارچه، کهنه یا یک تکه اسفنج وسایلی هستند که برای نقاشی این سازه های فلزی مورد نیاز است.

  • آیا نقاشی می‌تواند باعث افزایش مقاومت درب آهنی شود؟

بله، اگر رنگ زدن به صورت اصولی انجام شود مقاومت و استحکام سازه فلزی تا 10 برابر افزایش می یابد. جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی فلزات به وسیله رنگ، ضد زنگ و پرایمر به افزایش طول عمر آن ها کمک می کند و از هزینه های اضافی جلوگیری میکند.

  • در انتخاب رنگ درب فلزی حیاط باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

انتخاب نوع رنگ برای نقاشی فلزات بسیار مهم است. رنگ های پایه آب مانند رنگ های آکریلیک برای رنگ آمیزی درب و پنجره فلزی مناسب نیستند. باید رنگ هایی را انتخاب کنید که جاذب رطوبت نباشند تا از پوسیدگی سازه جلوگیری شود. جدا از نوع رنگ‌، سلیقه نیز در انتخاب رنگ مهم است. اگر میخواهید رنگ درب زیاد کثیف نشود و تمیز کردن آن راحت تر باشد، از رنگ های مات استفاده نکنید! رنگ های براق به نسبت به نوع غیر براق و مات راحت‌ تر تمیز می‌شوند. برای رنگ آمیزی این درب ها از رنگی استفاده کنید که پوشانندگی بالایی داشته باشد.

  • رنگ کردن درب فلزی چقدر هزینه دارد؟

این مورد به طول و عرض درب، کیفیت وسایل مورد استفاده و نوع رنگی که خریداری کرده اید بستگی دارد.

  • چقدر زمان میبرد تا رنگ درب حیاط خشک شود؟

به طور معمول بین 5 تا 7 ساعت طول میکشد تا رنگ درب آهنی خشک شود.

خلاصه مطلب

در این مطلب تلاش کردم شما همراهان گرامی را با روش رنگ زدن درب فلزی آشنا کنم و بهترین آموزش ممکن را برای شما شرح دهم. این که از چه ابزاری استفاده کنیم، چطور نقاشی کنیم، چه مراحلی را طی کنیم تا درب حیاط یا پارکینگ، با رنگی زیبا و چشم نواز زیبایی خانه ما را دو چندان کند. امیدوارم این آموزش کاربردی مورد استفاده شما کاربران گرامی بسازوبچین قرار گرفته باشد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
محمد
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲

بسیار مفید بود

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید