لیست بهترین ابزارها برای برق کشی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

در ادامه مطلب لیست ابزارهای برق‌کشی را خواهیم گفت؛ تا در صورتی‌که به برقکاری ساختمان علاقه دارید یا آن را به عنوان شغلتان انتخاب کرده‌اید، بتوانید ابزار کارتان را بدرستی تهیه کنید.

برق‌کشی ساختمان از جمله کارهای تخصصی در حوزه ساختمانی است. هر تکنسین برق‌کشی علاوه بر تخصص و دانش در کار خود باید جعبه ابزار مجهزی تهیه کند. برق‌کشی کار حساسیست و باید بادقت و کیفیت بالا انجام شود؛ سهل انگاری یا اشتباه در این کار موجب آسیب دیدن تکنسین یا افراد ساکن در ساختمان می‌شود یا ممکن است، به سازه ساختمان آسیبی وارد شود.

داشتن ابزار کامل و دقیق در انجام درست مراحل برق‌کشی بسیار موثر است، در ادامه مطلب لیست ابزارهای برق‌کشی را خواهیم گفت؛ تا در صورتی‌که به برقکاری ساختمان علاقه دارید یا آن را به عنوان شغلتان انتخاب کرده‌اید، بتوانید ابزار کارتان را بدرستی تهیه کنید.

چک لیست ابزارهای مهم برق کشی

  1. متر:

متر که به آن متر نواری هم گفته می‌شود، برای اندازه‌گیری فاصله بین پریزها، کلیدهای برق و علامت‌گذاری جای کنتور برق و وسایل مختلف روی دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه متر نواری اغلب 5 متر و جنس آن، فلزی است.

  1. چراغ قوه : در هنگام کار برق‌کشی با توجه به اینکه برق محل قطع می‌شود، جاهای تاریکی وجود دارد؛ که باید روشن شود تا جزئیات به خوبی قابل مشاهده باشد؛ برای روشن کردن این محل‌ها از چراغ قوه استفاده می‌شود.
  2. تراز : تراز کردن کلید پریزها و جعبه‌ها مهم است. با داشتن ابزار تراز می‌توانید براحتی آنها را تراز کنید. مرسوم‌ترین نوع تراز برای برق‌کشی، تراز لوبیایی است.
  3. چسب برق : چسبی؛ از جنس فایبرگلاس است که برای برقراری اتصال و عایق کاری سیم‌ها به کار می‌رود.
  4. داکت برق : برای حفاظت از سیم‌ها، نظم و زیبایی کار در هنگام برق‌کشی از داکت برق استفاده می‌شود.
  5. لول : ابزاری برای پیدا کردن محل دقیق قرارگیری لوازم، پیچ‌ها و سایر تاسیسات است.
  6. پیچ گوشتی دو سو : برای نصب صفحات پوششی، سوئیچ‌ها، پریزها و جعبه‌های برق به پیچ گوشتی نیاز است. البته چند پیچ گوشتی دو سو با اندازه‌های متفاوت باید تهیه کنید.
  7. پیچ گوشتی چهارسو و تک سو : پیچ گوشتی‌ها بر اساس شکل ظاهری سر آنها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. بهتر است در جعبه ابزار خود از هر مدل پیچ گوشتی چند عدد در سایزهای مختلف داشته باشید.
  8. کاتر : برای کندن پوشش پلاستیکی سیم‌ها و برش دادن سیم و کابل‌ها از کاتر استفاده می‌شود. کاتر با کیفیت و تیز تهیه کنید، کاتر از نوع کشویی بهترین نوع است.

آچار آلن و کاربرد آن در برق‌کشی ساختمان

  1. آچار آلن: برای سفت کردن پیچ‌های شش گوشه‌ای که روی تجهیزات برقی وجود دارند، به آچار آلن نیاز است. آچار آلن در سایزهای مختلف در بازار وجود دارد.
  2. انبر کانالی: به انبر کانالی، انبر زبانه‌ای هم گفته می‌شود. این انبر برای تنظیم جعبه‌های فن سقفی و سفت کردن گیره‌های کابل کاربرد دارد.
  3. سیم/کابل : تجهیزات و ابزارها با کابل به جریان برق متصل می‌شوند.
  4. کابل ارت : این کابل برای جلوگیری از برق گرفتگی در زمان نشتی جریان برق کاربرد دارد و به آن سیم اتصال به زمین هم گفته می‌شود.
  5. سیم‌کش: در میان ابزارهای لازم برای برق‌کشی، سیم‌کش بسیار مهم است؛ برای برش و جدا کردن عایق از سیم‌های برق و جدا کردن ژاکت وینیل از کابل NM کاربرد دارد.
  6. سیم پیچ : بوبین یا سیم پیچ برای ذخیره انرژی الکتریکی در مدار و برقرار ماندن برق در زمان‌هایی که جریان الکتریکی کاهش یافته است، استفاده می‌شود.
  7. قیچی کابل بری: ابزاری برای برش کابل است. نوع آن با توجه به قطر کابل در هنگام برقکاری ساختمان انتخاب می‌شود.
  8.  تستر ولتاژ: برای تست عدم وجود ولتاژ روی سیم برق یا دستگاه از تستر ولتاژ استفاده می‌شود. این تستر را در نزدیکی شیار خروجی یا سیم قرار دهید، تا وجود یا عدم وجود الکتریسیته را نشان دهد.
  9.  انبر دست: برای برش، پیچاندن و کشیدن سیم‌ها از انبردست استفاده می‌شود.
  10.  دم باریک : برای خم کردن و پیچاندن سیم‌ها از دم باریک استفاده می‌شود. دم باریک اگر فک برش هم داشته باشد برای کوتاه کردن سیم هم کاربرد دارد.
  11.  انبر سیم چین: انبری برای برش زدن سیم‌ها است.
  12.  سیم لخت کن : ابزاری برای جدا کردن عایق سیم‌ها بدون آسیب دیدن رشته‌های آن استفاده می‌شود.
  13.  فنر سیم کشی: برای کشیدن هادی سیم رشته‌ای از طریق لوله‌های فلزی یا PVC و کشیدن کابل NM از داخل حفره‌های دیوار و همچنین افزودن و گسترش مدارهای الکتریکی کاربرد دارد.

مولتی متر در برق کشی ساختمان

  1.  ولت متر یا مولتی متر : ولت متر یا مولتی متر کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  •  مشاهده سطح ولتاژ 
  • تایید خاموش و روشن بودن مدارها
  • مشخص کننده میزان آمپر و آمپر
  • مشخص کننده میزان مقاومت DC
  • مشخص کننده ولتاژ
  1.  فازمتر : برای تشخیص وجود یا عدم وجود برق در سیم به فازمتر نیاز دارید.
  2.  دریل: برای سوراخ کردن دیوار و سطوح و رد کردن سیم برق به دریل نیاز دارید. دریل مدل پیچ گوشتی هم در بازار موجود است که برای پیچ کردن و سوراخ کردن کاربرد دارد.
  3. جعبه تقسیم : سیم‌کشی برق ساختمان از مدار اصلی و در جعبه تقسیم انجام می‌شود.
  4. بوشن : برای اتصال لوله به تابلو فیوز یا جعبه تقسیم از بوشن استفاده می‌کنند، برای اتصال دو لوله با قطر یکسان هم کاربرد دارد.
  5.  ترمینال بلوک : از ترمینال در زمان برقرار کردن ارتباط بین سیم‌ها به کمک پیچ استفاده می‌شود. به این صورت که با پیچ، سیم را داخل ترمینال و در قسمت رسانای آن وصل می‌کنند؛ بعد با قسمت عایق ترمینال بلوک، روی قسمت رسانا پوشانده می‌شود.
  6. عیب یاب کابل : اگر در برقکاری مشکلی پیش آمد از عیب‌یاب کابل برای پیدا کردن کابل معیوب استفاده کنید. اگر هم به ساختمانی مراجعه کردید که تعداد زیادی کابل وجود داشت با این دستگاه می‌توانید کابل مورد نظرتان را پیدا کنید.
  7.  بست کابل : برای کار کردن و عیب‌یابی راحت و همچنین جلوگیری از در هم تنیدگی کابل‌ها از بست کابل استفاده می‌شود، با استفاده از بست سیم تمام آنها را دسته‌بندی و منظم در کنار هم قرار می‌دهیم.
  8. نوار ماهی: هنگامیکه از طریق لوله‌کشی بخواهید بین جعبه‌های باند را سیم‌کشی کنید از نوار ماهی استفاده می‌کنید.
  9. خم کن لوله برق : برای تغییر جهت و زاویه لوله برق از این ابزار استفاده می‌شود.
  10. دستکش عایق برق : برای حفظ جان خود باید در هنگام برق‌کشی ساختمان، از دستکش و عینک ایمنی، لباس و کلاه مخصوص و همچنین کمربند برقکار استفاده کنید.
  11. میله نجات : برای بیرون کشیدن قربانی برق گرفتگی از جریان الکتریسیه بدون آسیب دیدن ناجی از این ابزار استفاده می‌شود.

در این مطلب بهترین ابزارهای برق‌کشی ساختمان را معرفی کردیم، حالا اگر می‌خواهید در ارتفاع برق‌کشی کنید به ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند هم توجه کنید.

  1. مهار ایمنی : برای پوشاندن قفسه سینه، بالا و پایین بدن، تکنسین کاربرد دارد و برای برقکاری در ارتفاع ضروری است.
  2. کارابینر و قلاب : از تجهیزات ایمنی برای برق‌کشی در ارتفاع است، قلابی مطمئن و قابل آزاد شدن است.
  3. لنگر دیواری نردبانی : برق‌کار با استفاده از لنگرهای دیواری متحرک، نردبان را در ایمن‌ترین حالت به دیوار ثابت کرده و بعد از آن با استفاده از اهرم، لنگر را در موقعیت خود قفل می‌کند.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید