تفاوت لوله pvc برق و لوله upvc

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش قصد داریم تا با بررسی تفاوت لوله برق pvc و upvc، به شما کمک کنیم تا تصمیم آگاهانه تری را برای خود و سازه خود بگیرید.

همانطور که می دانیم، داشتن یک سیستم لوله کشی برق مناسب برای هر ساختمان یا سازه ای دارای اهمیت بسیار بالایی است. این امر، نه تنها توزیع ایمن و کارآمد برق را تضمین می کند، بلکه از بروز خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی یا آتش سوزی نیز جلوگیری می کند. معمولا، برای لوله کشی برق، دو گزینه پیش روی ماست؛ لوله pvc برق و لوله upvc برق.

از یک سو، بسیاری از افراد هستند که اعتقاد دارند تنها راه برق کشی استاندارد، استفاده از لوله پی وی سی برق است. اما از آن سو نیز برخی دیگر از افراد هستند که کاملا با این نظر مخالف بوده و لوله های upvc برق را برای لوله کشی ترجیح می دهند.

اگر شما نیز نمی دانید که از میان این دو لوله، کدام برای شما و سازه شما مناسب است، این بخش را از دست ندهید. در ادامه این بخش قصد داریم تا با بررسی تفاوت لوله برق pvc و upvc، به شما کمک کنیم تا تصمیم آگاهانه تری را برای خود و سازه خود بگیرید.

 

لوله pvc برق

به طوری کلی، لوله پی وی سی برقی نوعی لوله پلاستیکی است که از آن برای محافظت از سیم کشی های برق در کاربردهای مختلف استفاده می شود. به طور خلاصه، در فرآیند تولید لوله پی وی سی برق، ابتدا ماده رزین پلی وینیل کراید(PVC) با مواد افزودنی مختلف مانند تثبیت کننده ها، نرم کننده ها و رنگدانه ها ترکیب شده، و هنگامی که کاملاً مخلوط شدند، ترکیب به دست آمده به یک دستگاه خاص وارد شده تا با کمک حرارت، به اندازه ها و شکل های مختلف تبدیل شوند.

لوله pvc برق را می توان در طیف وسیعی از محیط ها و کاربردهای مختلف استفاده کرد. به طور مثال، در برخی پروژه های ساختمانی مسکونی و تجاری، برای محافظت از سیم ها و مسیر سیم کشی، از همین نوع لوله ها استفاده می شود. همچنین گاها نیز می توانید از این لوله ها برای محافظت از سیم کشی در برابر مواد شیمیایی خطرناک استفاده کنید.

لوله pvc برق علاوه بر استفاده به عنوان مجرای سیم کشی برق، می تواند برای اهداف دیگری مانند استفاده در سیستم های آبیاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

مزایا لوله pvc برق

به دلیل مزیت هایی که لوله های برق PVC ارائه می دهند، این لوله ها توانسته اند افراد زیادی را به سمت خود جلب کنند. در اینجا 5 مزیت اصلی استفاده از لوله های پی وی سی برق را مشاهده می کنید:

1. دوام : لوله های پی وی سی برقی از مواد قوی و بادوامی ساخته شده اند که باعث می شود در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایر آسیب هایی که در طول زمان رخ می دهد، مقاوم باشند. همچنین، آنها نسبت به لوله های فلزی سنتی عمر طولانی تری داشته و به نگهداری کمتری نیاز دارند.

2. تطبیق پذیری: لوله های پی وی سی برق در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند که آنها را برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف مناسب می کنند. فرقی ندارد که لوله کشی شما در چه حد و اندازه ای باشد، با کمک این لوله ها محدودیت خاصی در اندازه و یا قطر لوله نخواهید داشت.

3. مقرون به صرفه: لوله های پی وی سی برق به طور کلی ارزان تر از لوله های فلزی هستند، که آن ها را به گزینه ای مقرون به صرفه برای پروژه های مختلف تبدیل می کند. علاوه بر این، آن ها به کار و زمان کمتری برای نصب نیاز دارند که می تواند هزینه ها را بیش از پیش کاهش دهد.

4. نصب آسان: برخلاف لوله های فلزی که نیاز به جوش یا لحیم کاری دارند، لوله های PVC برقی را می توان به راحتی و با استفاده از اتصالات خاص به یکدیگر متصل کرد. این امر باعث می شود تا نصب آن ها در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد.

5. نارسنا بودن: به طور کلی، اکثر لوله های برق امروزی نارسانا هستند و توانایی هدایت الکتریسیته را ندارند. به همین دلیل، به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای می توانید از این لوله ها استفاده کنید.

 

لوله upvc برق

مانند لوله های پی وی سی، لوله های UPVC برق(Unplasticized Polyvinyl Chloride)  نیز نوعی لوله پلاستیکی هستند که از آن ها برای کاربردهای الکتریکی و سیم کشی استفاده می شود.

در طرز ساخت لوله های یو پی وی سی، باید گفت که تفاوت اصلی این لوله ها با لوله های PVC در ترکیب آنها نهفته است. در حالی که هر دو حاوی رزین اولیه PVC هستند، اما در ترکیب لوله یو پی وی سی برق نرم کننده کمتری وجود داشته و این امر آن را در برابر تغییر شکل مقاوم می کند. همچنین، در لوله یو پی وی سی برق از ماده ای به نام فتلات، یا همان BPA، استفاده نمی شود که این امر باعث می شود تا به طبیعت و محیط اطراف ما آسیب کمتری برسد.

 

مزایا لوله upvc برق

1. دوام: مانند لوله های pvc، لوله های UPVC برقی نیز بسیار بادوام هستند و طول عمر بالایی دارند. آنها همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند و بنابراین به یکی از گزینه های ایده آل برای استفاده در محیط های سخت تبدیل شده اند.

2. تعمیر و نگهداری: این لوله ها به حداقل تعمیر نیاز دارند و به راحتی تمیز می شوند. بر خلاف لوله های سنتی ساخته شده از فلز، آن ها با گذشت زمان زنگ نمی زنند یا خورده نمی شوند؛ بنابراین نیاز به تعمیر یا تعویض کمتری دارند.

3. عایق بودن: لوله های UPVC برق دارای خواص عایقی بی نظیری هستند که از انتقال بی مورد انرژی توسط آن ها جلوگیری می شود. اگر در صنایعی فعالیت می کنید که بهره وری انرژی در آنها مهم است، بدون شک پیشنهاد ما به شما استفاده از لوله upvc برق است.

4. مقاومت شیمیایی: این لوله ها در برابر واکنش های شیمیایی بسیار مقاوم هستند و می توانند در معرض طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاومت کنند. اگر در مکانی فعالیت می کنید که با مواد شیمیایی سر و کار دارند، بدون شک پیشنهاد ما به شما استفاده از لوله های upvc برق است.

5. نصب آسان: مانند لوله های pvc، لوله های UPVC برق نیز سبک وزن هستند و به راحتی نصب می شوند. این لوله ها را می توان به راحتی و با استفاده از ابزارهای ساده برش داد، به هم متصل کرد و نصب کرد؛ بدون آن که نیازی به زحمت و یا تجربه بالا باشد.

 

تفاوت لوله پی وی سی برق و لوله یو پی وی سی برق

حال که به طور کامل با این دو لوله کاربردی و پرفروش آشنا شده ایم، نوبت به بررسی دقیق تر و تخصصی تر تفاوت لوله های برق PVC و UPVC می رسد. این تفاوت ها عبارتند از:

  1. جنس: اصلی ترین تفاوت لوله های برق PVC و UPVC در جنس این دو است. همانطور که در بالاتر نیز دیدیم، در لوله های پی وی سی از مواد نرم کننده کمتری استفاده شده و در آن ها خبری از BPA نیست.
  2. انعطاف پذیری: لوله های PVC نسبت به لوله های UPVC انعطاف پذیرتر هستند و این موضوع، خم شدن و نصب آن ها را در گوشه ها و موانع آسان تر می کند. البته که این انعطاف پذیری باعث می شود تا لوله های pvc در برابر ضربه و فشار مقاومت کمتری داشته باشند.
  3. استحکام: در حالت کلی، لوله های UPVC از لوله های PVC قوی تر بوده و می توانند فشار و ضربه بالاتری را تحمل کنند. همچنین، این لوله ها در برابر ترک خوردن و شکستن نیز مقاومت بیشتری دارند.
  4. مقاومت شیمیایی: لوله های UPVC مقاومت شیمیایی بهتری نسبت به لوله های PVC داشته و از آن ها باید برای محیط هایی که ممکن است در معرض مواد شیمیایی یا مواد خورنده قرار گیرند، استفاده کرد.
  5. مقاومت در برابر حرارت: از نگاه مقاومت در برابر حرارت نیز، لوله های UPVC نسبت به لوله های PVC مقاوم تر بوده و برای استفاده در محیط های گرم و با حرارت بالا ایده آل هستند.
  6. هزینه: با توجه به اینکه لوله های PVC عموماً ارزان تر از لوله های UPVC هستند، بسیاری از افراد فقط و فقط ترجیح می دهند تا آن ها را خریداری کنند. البته که بر اساس کاربرد خاص و شرایط بازار، امکان تغییرات قیمتی وجود دارد.
  7. محیط زیست: لوله های UPVC نسبت به لوله های PVC، بیشتر دوستدار محیط زیست هستند زیرا هم حاوی مواد نرم کننده نیستند و هم در آن ها ماده BPA وجود ندارد. ماده BPA علاوه بر محیط زیست، برای انسان ها نیز بسیار خطرناک است و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.
  8. قابلیت بازیافت: اساسا هیچ کدام از لوله ها  به طور کامل قابلیت بازیافت شدن در طبیعت را ندارند ولی باز هم لوله های UPVC بیشتر با طبیعت مهربان بوده و راحت تر قابل بازیافت شدن هستند.

 

خرید لوله برق pvc و upvc

اگر در این بازار تازه وارد باشید و ندانید که کدام یک از انواع این لوله ها(با اندازه های مختلف) برای شما مناسب است، خرید لوله های برق PVC یا UPVC، برایتان به امری طاقت فرسا تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، متاسفانه مدل های تقلبی زیادی از لوله های برق PVC و UPVC در بازار موجود هستند که تشخیص آن ها از مدل های اصل بسیار دشوار است. این مدل های تقلبی ممکن است شبیه مدل های واقعی به نظر برسند، اما اغلب از مواد نامرغوبی ساخته شده اند که توانایی ارائه خدمات مناسب را به شما ندارند. برای جلوگیری از تمامی این مشکلات، باید لوله های برق خود را از سایت های قابل اطمینان خریداری کنید.

خوشبختانه، چندین وب سایت بین المللی وجود دارند که لوله های برق PVC و UPVC اصل و بی نظیری را ارائه می دهند. از مهم ترین این سایت ها می توان www.pipeplumbing.com، www.pvcpipestore.com، و www.plumbingexpress.com اشاره کرد. این وب سایت ها طیف گسترده ای از محصولات را با قیمت های رقابتی ارائه می دهند ولی متاسفانه به دلیل تحریم ها، خرید از آن ها چندان ساده نیست.

ما نیز در مجموعه پارس پایاپایپ (www.p-payapipe.com)، لوله pvc برق و UPVC را با کیفیتی بالا ارائه می دهیم که مطابق با استانداردهای جهانی میباشند. وب سایت ما توضیحات و مشخصات دقیق محصول را برای کمک به مشتریان در تصمیم گیری آگاهانه ارائه می دهد.

ما تحویل به موقع محصولات را تضمین می کنیم و تلاش می کنیم تا پشتیبانی بی نظیر را به مشتریان خود ارائه دهیم.

اگر به دنبال خرید لوله های برق PVC یا UPVC هستید، می توانید با ما در www.p-payapipe.com تماس بگیرید. تیم کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که شما را در انتخاب محصول مناسب بر اساس نیازهای خاص خود یاری کنند

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید